Helsingin peruskoulujen järkyttävät S2 prosentit!
Koulut alkavat jälleen alkavalla viikolla monilla. Monille se ei ole kiva asia. Valitettavasti. Helsingin peruskoulujen järkyttävät S2 prosentit.
Itäkeskuksen peruskoulun aloitti syksyllä 2024 yhteensä 39 lasta. Suomenkielisiä: 6. S2-oppilaita: 33. Mitä täällä tapahtuu?
Keinutien ala-aste. Suomenkielisiä: 36. S2-oppilaita: 60. Se on morjes.
Kankarepuiston peruskoulu. Suomenkielisiä: 24. S2-oppilaita: 39. No niin.
Pihlajiston ala-aste. Suomenkielisiä: 36. S2-oppilaita: 36.
Pitäjänmäen peruskoulu. Suomenkielisiä: 15. S2-oppilaita: 18.
Vesalan peruskoulu. Suomenkielisiä: 39. S2-oppilaita: 51
Helsingin suomenkielisissä peruskouluissa aloitti toissa syksynä (eli siis 2024) yhteensä 5700 ykkösluokkalaista. Näistä 1500 puhui muuta kuin suomea äidinkielenään. Eli S2-oppilaiden osuus on jo yli 25 prosenttia.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa kunnon lutkailut kuusysissä ja töräytti ripulit mun kasvoille💩😋💩😮🥒💩
Tykkäsinn😋😮
Oi kauhee, en tykäis💩😋😂🤣👍👍
Miehen kanssa kunnon lutkailut kuusysissä ja töräytti ripulit mun kasvoille💩😋💩😮🥒💩
Tykkäsinn😋😮
Tykkäsinn😋😮
Tykkäsinn😋😮
Tykkäsinn😋😮
Tykkäsinn😋😮
Tykkäsinn😋😮
Koita nyt kasvaa aikuiseksi, sun jutut on NIIIN LAPSELLISIA, KAKARA...
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitten ihmetellään kun opettajan pitäisi opettaa kymmenellä eri kielellä.
Eikö sitä jo nyt opeteta kaikilla lasten kielillä heidän äidinkieltä. Muualla vanhemmat opettavat kotona oman kielensä, meillä etsitään erikoiskieten opettajat. Veronmaksajat maksavat. Tämänkin ajan voisi käyttää suomen opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opetus kärsii varmankin
Osalle annetaan lisätehtävoä matematiikassa ja kielissä
Pakko antaa lisätehtäviä, kun opetus matelee hitaimman mukaan.
Suomi on täynnä tyhjiä asuntoja, jopa halvempia kuin Helsingissä. Jokainen voi muuttaa omilla rahkeillaan sitten Helsinkiin tai pks:lle asumaan, jos mieli tekee. En ymmärrä tätä, että kalkeimpaan kaupunkiin tulijat…
Äänestäkää sellaisia poliitikkoja, jotka tuo erityisluokat takaisin niin ongelma on sillä ratkaistu. Ei kaikki voi pelata jalkapalloa Valioliigassa, tarvitaan myös divareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelman taustalla on mielestäni kaksi tekijää.
1) Ei pitäisi olla mahdollista asua Suomessa ikävuosia 0-7 oppimatta sujuvaa suomea tai ruotsia. Vanhemmille pitää painottaa kielen tärkeyttä ja järjestää lapsille riittävästi varhaiskasvatusta uuden kotimaan kielellä.
2) Asuinalueita ei saa päästää eriytymään, tilanne pitää korjata.
"2) Asuinalueita ei saa päästää eriytymään, tilanne pitää korjata."
Tai mitä jos annetaan eriytyä rauhassa niin, että muilla alueilla voi suomenkieliset käydä koulua muiden suomenkielisten kanssa.
Suomalaiset ovat perinteisesti vahvasti kannattaneet tasa-arvoa, miksi ei myös tässä asiassa?
Tasa-arvo kieltä osaavan ja kielitaidottoman kesken? Aika väkinäistä. Ja jomman kumman mukaan pitäisi mennä, ihan tasa-arvottomasti. Eikä hankalimmat halua mitään meidän tasa-arvoamme. Oikeastaan he katsovat olevansa yläpuolellamme ja siitä suuri osa vaikeuksista jo koituukin. Se onkin outo ja uusi ajatus meille.
Tätä keskustelua lukiessa vaikuttaa kyllä siltä, että monet näkevät olevansa heidän yläpuolella ja näkevän heissä vain negatiivisia asioita. Se tässä on ongelma.
Tasa-arvosta puhutaan sukupuolikysymyksissä, yhdenvertaisuudesta kielikysymyksissä.
Montako lasta sinulla on? Ei ne suomalaiset taivaasta tipahda.