Mikä auttaa erittäin nopeasti rasvoittuvaan päänahkaan?
Alkoi 12-vuotiaana ja loppua ei näy. Olen nyt 48 v.
Joka päivä pitää pestä hiukset. Kaikki shampoomerkit kokeiltu.
Hiukset ovat 12 h päästä pesusta täysin rasvaiset aina olkapäille asti, hiuspohja myös silloin haisee ihan talille ja eltaantuneelle rasvalle. Kun on menoa, täytyy hiukset pestä just sitä ennen.
Eniten rasvaisuutta tuntuu paradoksaalisesti provosoivan rasvoittuvan hiuspohjan shampoot, silloin rasvoittuu vielä nopeammin.
Olen kokeillut monia eri tuotteita, en tosin mitenkään pitkäaikaisen sinnikkäästi.
Onko tämä vain ominaisuus, joka puskee päänahan sisältä, eikä mikään tätä voi muuttaa?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mä sain avun ihotautilääkäriltä. Oli päänahan ongelma. En enää muista lääkkeen nimeä kun siitä on jo kauan aikaa.
Mikä päänahan ongelma? Saako tuotetta apteekista ilman reseptiä? Yritä muistella.
Pitäisin 10-15cm lyhyempänä, sekin kohottaa.
Jos kutisee niin sekoita merisuolaa ja vettä vatiin ja huuhtele pesun lopuksi sillä. Älä huuhdo vedellä vaan jätä suolavesi iholle. 2-3 krt/vkossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terva shampoo auttaa itsellä.
Mikä merkki?
Foxtel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus."
Tuplapesen hiukseni joka ikinen päivä. Molemmilla kerroilla hieron päänahkaa kunnolla shampoota vaahdottaen kauttaaltaan monen minuutin ajan, huuhtelen perusteeellisesti ja toistan. Hoitoainetta laitan vain latvoihin (on yli puoleen selkään hiukset). En ikinä laita mitään öljyä, suihkeita tai hoitoainetta päänahkaan. En käytä muotovaahtoja, en hiussuihkeita enkä ikinä föönaa tukkaa.
ap
Tuo just on sun ongelma. Hiukset pitää föönata irti päänahasta ja ne on pestävä AAMULLA.
Eikö föönaus rasita hiuksia ja ärsyttää päänahkaakin?
Miten hiukset saa irti päänahasta?
Minulla on miltei vyötärölle asti olevat hiukset ja pidän niitä usein löysällä nutturalla tai sitten ihan auki. Ei tämmöisiä hiuksia nosteta irti päänahasta :D
ap
Ei rasita eikä ärsytä, kun käyttää nykyaikaista fööniä, joka puhaltaa muutakin kuin tulikuumaa ilmaa.
Miksi kysyt neuvoja, jos torppaat heti kaikki ehdotukset, jotka muut ovat todenneet toimiviksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos kutisee niin sekoita merisuolaa ja vettä vatiin ja huuhtele pesun lopuksi sillä. Älä huuhdo vedellä vaan jätä suolavesi iholle. 2-3 krt/vkossa
Ei kutise ikinä eikä ole ikinä hilsettä. Rasvoittuu vain nopeasti.
ap
Ei ole löytynyt muuta tapaa kuin pestä usein. Se on onneksi suht nopeaa. Yllättäen raskaana ollessa ei tarvinnut pestä niin usein, joten voisiko olla jotain hormonaalistakin. Äidilläni oli sama, ja hänellä rasvoittuminen väheni myös iän myötä.
Alkoi 12v eli liittyy todennäköisesti hormonitoimintaan. Tuskin tilanne muuttuu ennen vaihdevuosia. Tosin sitten hiukset saattavat alkaa harveta. Suo siellä vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus."
Tuplapesen hiukseni joka ikinen päivä. Molemmilla kerroilla hieron päänahkaa kunnolla shampoota vaahdottaen kauttaaltaan monen minuutin ajan, huuhtelen perusteeellisesti ja toistan. Hoitoainetta laitan vain latvoihin (on yli puoleen selkään hiukset). En ikinä laita mitään öljyä, suihkeita tai hoitoainetta päänahkaan. En käytä muotovaahtoja, en hiussuihkeita enkä ikinä föönaa tukkaa.
ap
Tuo just on sun ongelma. Hiukset pitää föönata irti päänahasta ja ne on pestävä AAMULLA.
Minulla on miltei vyötärölle asti olevat hiukset ja pidän niitä usein löysällä nutturalla tai sitten ihan auki. Ei tämmöisiä hiuksia nosteta irti päänahasta :D
ap
Ei rasita eikä ärsytä, kun käyttää nykyaikaista fööniä, joka puhaltaa muutakin kuin tulikuumaa ilmaa.
Miksi kysyt neuvoja, jos torppaat heti kaikki ehdotukset, jotka muut ovat todenneet toimiviksi?
Minulla on 20 vuotta vanha fööni. Miten föönaus auttaa nostamaan miltei vyötärölle ulottuvat normaalipaksuiset hiukset? Lopputulos on ihan sama. Olen joskus föönannut tukkaa ja silloin hiukset ovat rasvoittuneet vielä nopeammin, päänahka provosoituu kuumasta föönauksesta.
Hiukseni eivät siis ole mitkään poikahiukset, jotka voisi föönaamalla saada jököttämään pystyyn.
ap
Just tuli mieleen yksi konsti, jota en ole kokeillut.
Käytän apteekin Humektan perusvoidetta meikin poistamiseen. Poistaa erittäin tehokkaasti jopa vedenkestävän silmämeikin. Hajottaako perusvoide rasvaa?
Voisinkin muuten kokeilla pestä hiukseni tuolla perusvoiteella. Toki ei vaahtoa ja tuntuu varmaan oudolta vain hieroa jotain paksua perusrasvaa päänahkaan ja sitten huuhdella se pelkällä vedellä pois. Mutta jos se poistaa vedenkestävän meikinkin ja ihomeikin, miksei poistaisi päänahan rasvaakin?
ap
Ilmankos kaupungilla näkee kammottavia rasvalettejä, jos jotkut ihmiset ei koskaan pese hiuksiaan! Ällöttävää. Minulla on lyhyet hiukset, jotka on pestävä vähintään joka toinen päivä. Kun päänahkaa hieraisee ennen pesua, sormet haisee eltaantuneelle rasvalle. Jos minun päänahan rasva haisee kahden päivän päästä, miltä haisee ihminen, joka ei koskaan pese hiuksiaan!?
Mutta aloittajalle: mene kampaajalle keskustelemaan asiasta. Jos kampaamokonstit ei auta, niin ihotautilääkäri. Googlaamallakin löytyy kaikenlaista opasta.
Ihan mututuntumalla kokeilisin päänahan syväpuhdistavaa naamiota tai shampoota. Ei käytetä joka päivä vaan tuotteen ohjeen mukaan esim. kerta viikossa.
Uskoisin, että myös hiusten pituudella voi olla jotakin tekemistä ongelman kanssa. Pitkät hiukset on painavat ja pitkin päänahkaa.
En nyt tämän vaivan takia lähde kampaajalle ainakaan.
En ole käynyt kampaajalla yli 20 vuoteen.
Ihotautilääkäri vois määrätä jotain päänahan ainetta, mutta jos saman saa ilman reseptiä, mieluiten haen itse suoraan hyllystä.
ap
En lukenut koko ketjua, mutta etkö ole missään vaiheessa 36 vuoden aikana käynyt lääkärissä tämän ongelman takia? Taliköhnään on saatavilla lääkkeitä, ja varmaan perussyykin olisi hyvä selvittää.
kokeile apteekin päänähän hoitoon ja ongelmiin shampoita. myös lasten linna shampoo on hiusten rasvaa hyvin pesevä. apteekin nizoral jne voi olla ihon sieni, taliköhnä jne oireisiin kysy apteekista tarkat neuvot.
luonnon shampoot joissa ei kemikaaleja voi sopia joillekkin.
päänahkaan voi tulla joku taloköhnä ja ihoon sieni tms.oongelmia googlaa ja apteekista aineita löytää itsehoito hyllyistä. lyhyet hiukset on kätevämmät pestä jos rasva ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Minulla on 20 vuotta vanha fööni. Miten föönaus auttaa nostamaan miltei vyötärölle ulottuvat normaalipaksuiset hiukset? Lopputulos on ihan sama. Olen joskus föönannut tukkaa ja silloin hiukset ovat rasvoittuneet vielä nopeammin, päänahka provosoituu kuumasta föönauksesta.
Hiukseni eivät siis ole mitkään poikahiukset, jotka voisi föönaamalla saada jököttämään pystyyn.
ap
20 vuotta vanha fööni ei ole nykyaikaista nähnytkään :D
Mun hiukset on paksut ja ylettyvät lapaluiden alle ja todellakin saan niihin volyymia föönaamalla jonkun tuuheuttavan tuotteen kanssa. Ilmakuivattuna hiukset on raskaat luirut (juuri sellaiset kuin sinulla) ja rasvoittuvat sekunnissa.
Huomasin juuri, että ap vaan trollailee ajankulun vuoksi. Turha yrittää edes auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Koska mä voin!
Vierailija kirjoitti:
Alkoi 12v eli liittyy todennäköisesti hormonitoimintaan. Tuskin tilanne muuttuu ennen vaihdevuosia. Tosin sitten hiukset saattavat alkaa harveta. Suo siellä vetelä täällä.
Minulla ei tilanne parantunut vaihdevuosien myötä, tuskin noin tapahtuu koskaan.
Minulla on normaalipaksuiset ja pitkät hiukset
ap