Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä auttaa erittäin nopeasti rasvoittuvaan päänahkaan?

Vierailija
09.08.2026 |

Alkoi 12-vuotiaana ja loppua ei näy. Olen nyt 48 v.

Joka päivä pitää pestä hiukset. Kaikki shampoomerkit kokeiltu.

Hiukset ovat 12 h päästä pesusta täysin rasvaiset aina olkapäille asti, hiuspohja myös silloin haisee ihan talille ja eltaantuneelle rasvalle. Kun on menoa, täytyy hiukset pestä just sitä ennen. 

Eniten rasvaisuutta tuntuu paradoksaalisesti provosoivan rasvoittuvan hiuspohjan shampoot, silloin rasvoittuu vielä nopeammin.

Olen kokeillut monia eri tuotteita, en tosin mitenkään pitkäaikaisen sinnikkäästi. 

Onko tämä vain ominaisuus, joka puskee päänahan sisältä, eikä mikään tätä voi muuttaa?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pestä hiukset kananmunan keltuaisvedellä. Kananmunan keltuainen n. pariin desiin viileää vettä. Ens. kerran kannattaa käyttää kaksi keltuaista ja enemmän vettä. Sekoittaa. Kastelee hukset ja pesee kuten pesisi shampoolla. Tulee todella ilmavat hiukset ja eivät rasvoitu moneen päivään. Pesun jälkeen voi käyttää hoitoainetta. Itse en pese shampoolla hiuksia. Hoitoaineita käytän. Hiukset ovat tuuheat, ilmavat ja hyvinvoivat. Kannattaa kokeilla. 

Tätä voin myös kokeilla. Samoin kokeilla sitä shampoota, jonka joku vinkkasi ketjuun eli Apeiron Keshawa balance. Myös etikkahuuhtelu viimeisenä pesuvaiheena lähtee kokeiluun.

En ole ikinä ajatellut, että mulla olisi jotain taliköhnää, sillä mulla ei ole mitään hilsettä päänahassa, ei kuivaa eikä sellaista märkää taliköhnää. Ei ole myöskään kutinaa eikä punoita. Rasvoittuu aina vain pirun nopeasti ja haisee sen myötä ihan karmealle eltaantuneelle rasvalle. En edes tajunnut silloin, kun teinipojallalleni diagnosoitiin taliköhnä.

ap

Kannattaa vaikka käyttää vaihdellen, välillä keltuaisvedellä ja välillä suositellulla shampoolla. Kumpi tuntuu sopivammalta. Voi googlata hiustenpesu kananmunan keltuaisvedellä. 

Vierailija
102/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri auttaa päänahan ongelmiin. Sieltä itse sain avun rasvoittuvan ihon ongelmiin. Peseminen useammin tai harvemmin ei ongelmaa ratkaise. 

Ruokavaliolla voit yrittää vaikuttaa hieman hormonitoimintaan, mutta sinun pitäisi ensin tietää mitä hormoniongelmaa sinulla on, jos edes on. Jos on myös esim. aknetaipumusta, kokeile juoda muutaman kuukauden ajan viherminttuteetä päivittäin. Sillä on tutkitusti antiandrogeenisia vaikutuksia. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Teininä oli tosi paha akne naamassa. Nyt on ollut varmaan 15 vuotta kestoakne selässä.

Kasvot rasvoittuvat myös herkästi, eipähän ole muuten ainoatakaan ryppyä tai juonnetta tällä ihotyypillä.

ap

Kyllähän tuo selvästi hormonaaliselta vaikuttaa ja ihotautilääkäri voi auttaa. Rasvoittuva päänahka ei sinänsä ole ihosairaus joten siihen et varmaan lääkäriltä hoitoa saa, mutta akne ja mahdollinen taliköhnä ovat, joten ehdottomasti kannattaa käydä. Spironolaktoni auttoi minulla kaikkiin hormoniperäisiin ongelmiini, myös päänahan ongelmiin. Eikä ole tullut ryppyjä tuon lääkkeen aikanakaan, ihoni ei ole vieläkään kuiva vaan normaali. Hiukset pesen nykyään 2-3 kertaa viikossa.

Millä annoksella Spiroa?

Annostus on yksilöllistä, joillakin toimii pienempi annos, toisille pitää olla isompi. Minulle on määrätty 75-100 mg. Se onkin sitten toinen juttu, mistä löytää lääkäri joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä. Kannattaa siitä kysyä jos ei lääkäri itse ehdota.

Mikä tämä vaikutusmekanismi on? Googlasin lääkkeen ja sitä käytetään korkean verenpaineen, sydämen vajaatoiminnan ja turvotuksen hoitoon. Ei mitään mainintaa rasvoittuvasta päänahasta.

Googlaa uudestaan spironolaktoni ja akne tai spironolaktoni ja hormonit. Se on antiandrogeeninen lääke.

Siis voisko mulla olla liikaa testosteronia ja siksi rasvoittuu kokoajan hiukset ja selässä akne?

Mahdollisesti, etenkin jos on muita siihen suuntaan viittaavia oireita (PCO-oireita, hiustenlähtöä tms). Vuosikymmeniä kestänyt selän akne on aika hyvä vinkki siihen suuntaan että jotain epätasapainoa hormoneissa on. Spironolaktoni vähentää talin eritystä, joten ihon (myös päänahan) rasvaisuus vähenee ja akne rauhoittuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunan keltuaisvedellä peseminen auttaa. Eka kerran kaksi kananmunan keltuaista sekoittaa n. 3-4 dl viileää vettä. Pesee ihan kuten shampoolla. Huuhtelee ja  lopuksi kylmällä vedellä. Sitten hoitoainetta jos käyttää. Päänahka ei ole sen jälkeen hiostunut ei kutise ja hiukset ovat ilmavat ja hyvät. Kokeilla kannattaa ehdottomasti. En ole käyttänyt Shampoota moneen vuoteen ja hiukset on hyväkuntoiset ja ilmavat. Hoitoainetta käytän normaalisti ja pesun jälkeen toisinaan hiuksiin suihkutettavaa jätettävää hoitoainetta. 

Ei mulla auttanut. Tuota suositeltiin jo 70-luvulla rasvoittuville hiuksille, mutta yhtä tyhjän kanssa oli. Äiti yritti etsiä kaikenlaisia vinkkejä hiuksiini, mutta lopulta hänkin antoi periksi, kun ei auttanut muu kuin jokapäiväinen hiustenpesu.

Vierailija
104/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skalpeeraus eli Mohikaani missä olet täällä tarvitaan apua.

Vierailija
105/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus.

Minulle toimii Ida Wargin volume shampoo & hoitoaine ja Mjuuk volume mousse sekä Wella sokerisuihke. Silloin tällöin on hyvä käyttää syväpuhdistavaa shampoota ja hiusten raidoittaminen vaalennusaineella tai kasvivärjäys tuovat hiuksiin karheutta.

Miksi tämä on saanut valtavasti alapeukkuja? Luettelin asiat, jotka mulla toimii samanlaiseen ongelmaan.

Luuletko, ettei ap tuplapese perusteellisesti hiuksiaan? Ja luuletko, että tunkee päänahkaansa hoitoainetta tai öljyjä?

Lisäksi miltei vyötärölle ulottuvia pitkiä hiuksia ei tupeerata eikä päänahkaan kannata laittaa mitään hiusmuotoilutuotteita. Näistä alapeukut.

Vierailija
106/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri auttaa päänahan ongelmiin. Sieltä itse sain avun rasvoittuvan ihon ongelmiin. Peseminen useammin tai harvemmin ei ongelmaa ratkaise. 

Ruokavaliolla voit yrittää vaikuttaa hieman hormonitoimintaan, mutta sinun pitäisi ensin tietää mitä hormoniongelmaa sinulla on, jos edes on. Jos on myös esim. aknetaipumusta, kokeile juoda muutaman kuukauden ajan viherminttuteetä päivittäin. Sillä on tutkitusti antiandrogeenisia vaikutuksia. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Teininä oli tosi paha akne naamassa. Nyt on ollut varmaan 15 vuotta kestoakne selässä.

Kasvot rasvoittuvat myös herkästi, eipähän ole muuten ainoatakaan ryppyä tai juonnetta tällä ihotyypillä.

ap

Kyllähän tuo selvästi hormonaaliselta vaikuttaa ja ihotautilääkäri voi auttaa. Rasvoittuva päänahka ei sinänsä ole ihosairaus joten siihen et varmaan lääkäriltä hoitoa saa, mutta akne ja mahdollinen taliköhnä ovat, joten ehdottomasti kannattaa käydä. Spironolaktoni auttoi minulla kaikkiin hormoniperäisiin ongelmiini, myös päänahan ongelmiin. Eikä ole tullut ryppyjä tuon lääkkeen aikanakaan, ihoni ei ole vieläkään kuiva vaan normaali. Hiukset pesen nykyään 2-3 kertaa viikossa.

Millä annoksella Spiroa?

Annostus on yksilöllistä, joillakin toimii pienempi annos, toisille pitää olla isompi. Minulle on määrätty 75-100 mg. Se onkin sitten toinen juttu, mistä löytää lääkäri joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä. Kannattaa siitä kysyä jos ei lääkäri itse ehdota.

Mikä tämä vaikutusmekanismi on? Googlasin lääkkeen ja sitä käytetään korkean verenpaineen, sydämen vajaatoiminnan ja turvotuksen hoitoon. Ei mitään mainintaa rasvoittuvasta päänahasta.

Googlaa uudestaan spironolaktoni ja akne tai spironolaktoni ja hormonit. Se on antiandrogeeninen lääke.

Siis voisko mulla olla liikaa testosteronia ja siksi rasvoittuu kokoajan hiukset ja selässä akne?

Mahdollisesti, etenkin jos on muita siihen suuntaan viittaavia oireita (PCO-oireita, hiustenlähtöä tms). Vuosikymmeniä kestänyt selän akne on aika hyvä vinkki siihen suuntaan että jotain epätasapainoa hormoneissa on. Spironolaktoni vähentää talin eritystä, joten ihon (myös päänahan) rasvaisuus vähenee ja akne rauhoittuu.

Selän akneen olen saanut kyllä lääkäriltä täsmävoiteita, jotka auttavat sen aikaa, kun niitä käytän.

En ole ikinä tajunnut valittaa päänahastani, kun se rasvoittuminen on aina ollut teini-iästä lähtien.

Ei ole PCO oireita ja hiuksia ei lähde muuta kuin raudanpuuttesssa, olen nyt sitä rautaakin tässä koko ajan korjaamassa.

Vierailija
107/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo seborrea ja päänahassa on tuota köhnää. Ja pakko pestä päivittäin. Nyt ostin päänahan kuorinta ainetta ja se tuntuu irroittavan tuota köhnää. Minulla on pitkät ja paksut hiukset ja onhan nämä hankalat ylläpitää, kun sitä kuorinta ainetta menee ihan reilusti jos sitä käyttää. Ja vaikea saada sitä hierottua takaraivolle ja sieltä tuntuu rasvoittuvan nopeimmin. Mutta kyllä tämä vaiva oli ennenkin, vaikka oli ihan lyhyet hiukset. 

Käsidesi saattaa myös auttaa. Siis päänahkaan hierottuna. 

Vierailija
108/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Selän akneen olen saanut kyllä lääkäriltä täsmävoiteita, jotka auttavat sen aikaa, kun niitä käytän.

En ole ikinä tajunnut valittaa päänahastani, kun se rasvoittuminen on aina ollut teini-iästä lähtien.

Ei ole PCO oireita ja hiuksia ei lähde muuta kuin raudanpuuttesssa, olen nyt sitä rautaakin tässä koko ajan korjaamassa.

Minulla kyseinen lääke auttoi aknen lisäksi yllättäen myös runsaisiin kuukautisiin ja sitä kautta raudanpuutteeseen ja hiustenlähtöön. 

Vierailija
109/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Minulla kyseinen lääke auttoi aknen lisäksi yllättäen myös runsaisiin kuukautisiin ja sitä kautta raudanpuutteeseen ja hiustenlähtöön. 

Mielenkiintoista. Mulla on aina ollut äärimmäisen runsaat menkat ja ferritiini pahimmillaan ollut 9. ap

Vierailija
110/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo seborrea ja päänahassa on tuota köhnää. Ja pakko pestä päivittäin. Nyt ostin päänahan kuorinta ainetta ja se tuntuu irroittavan tuota köhnää. Minulla on pitkät ja paksut hiukset ja onhan nämä hankalat ylläpitää, kun sitä kuorinta ainetta menee ihan reilusti jos sitä käyttää. Ja vaikea saada sitä hierottua takaraivolle ja sieltä tuntuu rasvoittuvan nopeimmin. Mutta kyllä tämä vaiva oli ennenkin, vaikka oli ihan lyhyet hiukset. 

Käsidesi saattaa myös auttaa. Siis päänahkaan hierottuna. 

Sain tämän riesan nimenomaan yrittäessäni pidentää hiusten pesuväliä. Pahenee, kun pää hikoaa. Pahimpina aikoina pesen hiukset joka päivä aamulla ja illalla. Kortisoniliuostakin kuluu. 

Vierailija
111/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Mielenkiintoista. Mulla on aina ollut äärimmäisen runsaat menkat ja ferritiini pahimmillaan ollut 9. ap

Minulla oli myös alle 10 ferritiini. Spironolaktonin aloittamisen jälkeen en ole tarvinnut enää rautatabletteja enkä caprilonia kuukautisiin. Ferritiini nykyään 50. Suorastaan ihmelääkkeeltä tuntuu minulle, mutta ei tietenkään kaikille sovi. Haittojakin on.

Vierailija
112/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onnistun venyttämään pesuväliä ioka toiseen päivään tuplapesulla, föönäämalla hiukset ja pesemellä hiusharjat ainakin muutaman kerran viikossa. 

Ja en koske hiuksiin enempää kuin pakko, ettei rasvoitu enempää. 

Kokeile myös aloe veraa hiusnaamiona. Mutta pitää olla puhdasta aloe veraa. Se tekee myös hiuksistani hiukan paremmat, mutta vaikutus kestää vain muutaman päivän. Annan vaikuttaa n. Puoli tuntia ja sitten tuplapesu tavanomaisesti.

Vierailija
113/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovu shampoon ja saippuan käyttämisestä ja korvaa ne suoraan pelkällä vesipesulla tai vaihtoehtoisesti tee pehmeä lasku saippuattomaan pesemiseen käyttämällä ensin lievästi hapanta, maitohappoa sisältävää pesunestettä päänahan ja hiusten pesussa. Sellaisia tuotteita ovat esim. kotimainen Lacto Line ja ruotsalainen Lactacyd. Tämän jälkeen voi asteittain luopua myös tuosta pesunesteestä ja siirtyä pelkkään vesipesuun.

Ei, ei ja EI. TÄLLÄ reseptillä tulee katastrofi ja sellaiaet haisevat rasvakänttä hiukset ettei tosikaan. En ymmärrä mitä ihmisillä on shampoota vastaan! Se on ihan syystä keksitty..koska se tekee mitä lupaa. Shampoo ei rasvoittumista aiheuta, vaan se on geneettinen juttu joka lähtee päänahasta. Siihen ei voi vesipesulla vaikuttaa millainen päänahka on luonnostaan.

Vierailija
114/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunan keltuaisvedellä peseminen auttaa. Eka kerran kaksi kananmunan keltuaista sekoittaa n. 3-4 dl viileää vettä. Pesee ihan kuten shampoolla. Huuhtelee ja  lopuksi kylmällä vedellä. Sitten hoitoainetta jos käyttää. Päänahka ei ole sen jälkeen hiostunut ei kutise ja hiukset ovat ilmavat ja hyvät. Kokeilla kannattaa ehdottomasti. En ole käyttänyt Shampoota moneen vuoteen ja hiukset on hyväkuntoiset ja ilmavat. Hoitoainetta käytän normaalisti ja pesun jälkeen toisinaan hiuksiin suihkutettavaa jätettävää hoitoainetta. 

Ei mulla auttanut. Tuota suositeltiin jo 70-luvulla rasvoittuville hiuksille, mutta yhtä tyhjän kanssa oli. Äiti yritti etsiä kaikenlaisia vinkkejä hiuksiini, mutta lopulta hänkin antoi periksi, kun ei auttanut muu kuin jokapäiväinen hiustenpesu.

Toisille sopii, minulle on sopinut hyvin. Kokeilla ainakin kannattaa. 

Vierailija
115/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus.

Minulle toimii Ida Wargin volume shampoo & hoitoaine ja Mjuuk volume mousse sekä Wella sokerisuihke. Silloin tällöin on hyvä käyttää syväpuhdistavaa shampoota ja hiusten raidoittaminen vaalennusaineella tai kasvivärjäys tuovat hiuksiin karheutta.

Miksi tämä on saanut valtavasti alapeukkuja? Luettelin asiat, jotka mulla toimii samanlaiseen ongelmaan.

Luuletko, ettei ap tuplapese perusteellisesti hiuksiaan? Ja luuletko, että tunkee päänahkaansa hoitoainetta tai öljyjä?

Lisäksi miltei vyötärölle ulottuvia pitkiä hiuksia ei tupeerata eikä päänahkaan kannata laittaa mitään hiusmuotoilutuotteita. Näistä alapeukut.

En luullut tai väittänyt mitään, kerroin vaan oman rutiinini.

Minulla on lapaluumittaiset hiukset ja tupeeraan niitä tarvittaessa tyvestä. Ei kai hiusten pituus siihen vaikuta? Enkä laita muotoilutuotteita päänahkaan vaan hiusten tyviosaan, jotta ne jaksavat pysyä koholla.

Kysyttiin neuvoja ja minä kerroin millä tavalla mun hiukset pysyy hyvännäköisinä koko päivän. Mitä tein väärin?

Vierailija
116/119 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse onnistun venyttämään pesuväliä ioka toiseen päivään tuplapesulla, föönäämalla hiukset ja pesemellä hiusharjat ainakin muutaman kerran viikossa. 

Ja en koske hiuksiin enempää kuin pakko, ettei rasvoitu enempää. 

Kokeile myös aloe veraa hiusnaamiona. Mutta pitää olla puhdasta aloe veraa. Se tekee myös hiuksistani hiukan paremmat, mutta vaikutus kestää vain muutaman päivän. Annan vaikuttaa n. Puoli tuntia ja sitten tuplapesu tavanomaisesti.

Luuletko, ettei ap osaa pestä hiuksiaan ja lähmii likaisella harjalla menemään? Ihan tarpeettomia neuvoja tällaiset.

Vierailija
117/119 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus."

Tuplapesen hiukseni joka ikinen päivä. Molemmilla kerroilla hieron päänahkaa kunnolla shampoota vaahdottaen kauttaaltaan monen minuutin ajan, huuhtelen perusteeellisesti ja toistan. Hoitoainetta laitan vain latvoihin (on yli puoleen selkään hiukset). En ikinä laita mitään öljyä, suihkeita tai hoitoainetta päänahkaan. En käytä muotovaahtoja, en hiussuihkeita enkä ikinä föönaa tukkaa.

ap

Tuo just on sun ongelma. Hiukset pitää föönata irti päänahasta ja ne on pestävä AAMULLA.

Eikö föönaus rasita hiuksia ja ärsyttää päänahkaakin?

Miten hiukset saa irti päänahasta?

Minulla on miltei vyötärölle asti olevat hiukset ja pidän niitä usein löysällä nutturalla tai sitten ihan auki. Ei tämmöisiä hiuksia nosteta irti päänahasta :D

ap

Ei rasita eikä ärsytä, kun käyttää nykyaikaista fööniä, joka puhaltaa muutakin kuin tulikuumaa ilmaa.

Miksi kysyt neuvoja, jos torppaat heti kaikki ehdotukset, jotka muut ovat todenneet toimiviksi?

Minulla on 20 vuotta vanha fööni. Miten föönaus auttaa nostamaan miltei vyötärölle ulottuvat normaalipaksuiset hiukset? Lopputulos on ihan sama. Olen joskus föönannut tukkaa ja silloin hiukset ovat rasvoittuneet vielä nopeammin, päänahka provosoituu kuumasta föönauksesta.

Hiukseni eivät siis ole mitkään poikahiukset, jotka voisi föönaamalla saada jököttämään pystyyn.

ap

Valitettavasti sinunkin päässäsi on näitä lyhyitä "poikahiuksia". Kuvittelitko todella, että kaikki sun hiukset on yhtä pitkiä? :D

Vierailija
118/119 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin sokerin ja maitotuotteet, pesen sillä silikonittomalla shamppoolla. Samoin lisäsin niin sanottua hikiliikuntaa . Tämä auttaa edes vähän

Vierailija
119/119 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pestä hiukset kananmunan keltuaisvedellä. Kananmunan keltuainen n. pariin desiin viileää vettä. Ens. kerran kannattaa käyttää kaksi keltuaista ja enemmän vettä. Sekoittaa. Kastelee hukset ja pesee kuten pesisi shampoolla. Tulee todella ilmavat hiukset ja eivät rasvoitu moneen päivään. Pesun jälkeen voi käyttää hoitoainetta. Itse en pese shampoolla hiuksia. Hoitoaineita käytän. Hiukset ovat tuuheat, ilmavat ja hyvinvoivat. Kannattaa kokeilla. 

Tätä voin myös kokeilla. Samoin kokeilla sitä shampoota, jonka joku vinkkasi ketjuun eli Apeiron Keshawa balance. Myös etikkahuuhtelu viimeisenä pesuvaiheena lähtee kokeiluun.

En ole ikinä ajatellut, että mulla olisi jotain taliköhnää, sillä mulla ei ole mitään hilsettä päänahassa, ei kuivaa eikä sellaista märkää taliköhnää. Ei ole myöskään kutinaa eikä punoita. Rasvoittuu aina vain pirun nopeasti ja haisee sen myötä ihan karmealle eltaantuneelle rasvalle. En edes tajunnut silloin, kun teinipojallalleni diagnosoitiin taliköhnä.

ap

Tänään on testattu Apeiron Keshawa Balance. Mieto oli tuoksu ja levittyi hyvin pestäessä.

Mutta jumakauta, eipä ole ikinä ollut niin takkuinen tukka  pesun jälkeen. Miltei itkien selvitin todella pitkään yli puoleen selkään olevaa takkukasaani. Hiuksiin olin levittänyt hiuksiin jätettävää hoitoainetta, jonka pitäisi selvittää kaikki takut. Just joo.

Tuntuu, että tukka meni ihan pilalle tuosta. Kiva, kun maksoin noista tuotteista miltei 60 euroa.

Pesun suoritin pari tuntia sitten, joten huomenna näen, kuinka rasvainen tukka on. En kyllä varmaan enää pese tuolla shampoolla, sehän rikkoo mun pitkät hiukset lopullisesti.

ap