Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa erittäin nopeasti rasvoittuvaan päänahkaan?

Vierailija
09.08.2026 |

Alkoi 12-vuotiaana ja loppua ei näy. Olen nyt 48 v.

Joka päivä pitää pestä hiukset. Kaikki shampoomerkit kokeiltu.

Hiukset ovat 12 h päästä pesusta täysin rasvaiset aina olkapäille asti, hiuspohja myös silloin haisee ihan talille ja eltaantuneelle rasvalle. Kun on menoa, täytyy hiukset pestä just sitä ennen. 

Eniten rasvaisuutta tuntuu paradoksaalisesti provosoivan rasvoittuvan hiuspohjan shampoot, silloin rasvoittuu vielä nopeammin.

Olen kokeillut monia eri tuotteita, en tosin mitenkään pitkäaikaisen sinnikkäästi. 

Onko tämä vain ominaisuus, joka puskee päänahan sisältä, eikä mikään tätä voi muuttaa?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla mua neuvottiin, että silloin kun on seborrea, ei hiuksia eikä päänahkaa pidä pestä enää olenkaan.

Vierailija
82/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu shampoon ja saippuan käyttämisestä ja korvaa ne suoraan pelkällä vesipesulla tai vaihtoehtoisesti tee pehmeä lasku saippuattomaan pesemiseen käyttämällä ensin lievästi hapanta, maitohappoa sisältävää pesunestettä päänahan ja hiusten pesussa. Sellaisia tuotteita ovat esim. kotimainen Lacto Line ja ruotsalainen Lactacyd. Tämän jälkeen voi asteittain luopua myös tuosta pesunesteestä ja siirtyä pelkkään vesipesuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri auttaa päänahan ongelmiin. Sieltä itse sain avun rasvoittuvan ihon ongelmiin. Peseminen useammin tai harvemmin ei ongelmaa ratkaise. 

Ruokavaliolla voit yrittää vaikuttaa hieman hormonitoimintaan, mutta sinun pitäisi ensin tietää mitä hormoniongelmaa sinulla on, jos edes on. Jos on myös esim. aknetaipumusta, kokeile juoda muutaman kuukauden ajan viherminttuteetä päivittäin. Sillä on tutkitusti antiandrogeenisia vaikutuksia. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Teininä oli tosi paha akne naamassa. Nyt on ollut varmaan 15 vuotta kestoakne selässä.

Kasvot rasvoittuvat myös herkästi, eipähän ole muuten ainoatakaan ryppyä tai juonnetta tällä ihotyypillä.

ap

Kyllähän tuo selvästi hormonaaliselta vaikuttaa ja ihotautilääkäri voi auttaa. Rasvoittuva päänahka ei sinänsä ole ihosairaus joten siihen et varmaan lääkäriltä hoitoa saa, mutta akne ja mahdollinen taliköhnä ovat, joten ehdottomasti kannattaa käydä. Spironolaktoni auttoi minulla kaikkiin hormoniperäisiin ongelmiini, myös päänahan ongelmiin. Eikä ole tullut ryppyjä tuon lääkkeen aikanakaan, ihoni ei ole vieläkään kuiva vaan normaali. Hiukset pesen nykyään 2-3 kertaa viikossa.

Vierailija
84/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri auttaa päänahan ongelmiin. Sieltä itse sain avun rasvoittuvan ihon ongelmiin. Peseminen useammin tai harvemmin ei ongelmaa ratkaise. 

Ruokavaliolla voit yrittää vaikuttaa hieman hormonitoimintaan, mutta sinun pitäisi ensin tietää mitä hormoniongelmaa sinulla on, jos edes on. Jos on myös esim. aknetaipumusta, kokeile juoda muutaman kuukauden ajan viherminttuteetä päivittäin. Sillä on tutkitusti antiandrogeenisia vaikutuksia. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Teininä oli tosi paha akne naamassa. Nyt on ollut varmaan 15 vuotta kestoakne selässä.

Kasvot rasvoittuvat myös herkästi, eipähän ole muuten ainoatakaan ryppyä tai juonnetta tällä ihotyypillä.

ap

Kyllähän tuo selvästi hormonaaliselta vaikuttaa ja ihotautilääkäri voi auttaa. Rasvoittuva päänahka ei sinänsä ole ihosairaus joten siihen et varmaan lääkäriltä hoitoa saa, mutta akne ja mahdollinen taliköhnä ovat, joten ehdottomasti kannattaa käydä. Spironolaktoni auttoi minulla kaikkiin hormoniperäisiin ongelmiini, myös päänahan ongelmiin. Eikä ole tullut ryppyjä tuon lääkkeen aikanakaan, ihoni ei ole vieläkään kuiva vaan normaali. Hiukset pesen nykyään 2-3 kertaa viikossa.

Mikä on spironolaktoni?

Vierailija
85/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kokemus täällä. Olen todella kärsimätön ja hermot meni monta kertaa, mutta lopulta sain kivat hiukset. Ja opettelin tekemään kampauksia you tubesta.

Tästäpä oli tosi paljon hyötyä ap:lle.

Vierailija
86/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Vierailija
87/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seborrea? Apteekista saa sopivan shampoon.

Vierailija
88/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pesu joka aamu hellävaraisella shampoolla (tuplapesu, jos ensimmäisellä pesukerralla ei vaahtoa), shampoota pitää kunnolla hieroa päänahkaan noin minuutin ajan, ei mitään parin sekunnin huitaisua, huolellinen huuhtelu, tarvittaessa kevyt poishuuhdeltava hoitoaine (ei mitään hiuksiin jätettäviä suihkeita tai hiusöljyjä), föönikuivaus tuuheuttavan muotovaahdon tms. kanssa ja kevyt tupeeraus."

Tuplapesen hiukseni joka ikinen päivä. Molemmilla kerroilla hieron päänahkaa kunnolla shampoota vaahdottaen kauttaaltaan monen minuutin ajan, huuhtelen perusteeellisesti ja toistan. Hoitoainetta laitan vain latvoihin (on yli puoleen selkään hiukset). En ikinä laita mitään öljyä, suihkeita tai hoitoainetta päänahkaan. En käytä muotovaahtoja, en hiussuihkeita enkä ikinä föönaa tukkaa.

ap

Käytät liikaa pesuaineita. Eipä ihme, että pesuissa päänahka kuivahtaa liikaa ja sen takia päänahka yrittää itse korjata tilannetta puskemalla lisää rasvaa ulos. Sama temppuhan käy kasvojen iholle myös saippuapesussa, pinta kuivuu, mutta se rasva jää sinne ihon sisään. Naamassa se näkyy ulos tulevina finneinä. Tsekkaa myös syömisesi, sekin vaikuttaa paljon ihonalaisen rasvan muodostumiseen.

Rasvainen päänahka on mikä on, eikä iho opi mitään, eikä auta vähentää pesua, eikä auta shampoon laatu. Huuhtelu pitää tietysti tehdä perusteellisesti, ja koskee kaikkia.

Kyllä siihen auttaa edellä mainitut konstit, vänkytä sinä mitä hyvänsä. Itse olen nuo kokenut. Jos erehdyin pesemään joka päivä, pian oltaisiin oltu tilanteessa, että pää olisi pitänyt pestä aamuin illoin. Noilla konsteilla sain siirrettyä pesuvälit pariin kolmeen kertaan viikossa, nyt eläkkeellä ollessa riittää kerta viikkoon pesu. Tottakai pitää tsekata myös mitä suuhunsa työntää, eli että ei syö ylen rasvaisia ruokia liikaa.

Jos on rasvainen päänahka, ja ei pese joka päivä, voi käydä kuten minulle, kun testasin konstiasi. Kohta päänahka oli täynnä mätänäppyjä, vaikka pesin vain joka toinen päivä.

Rasva ei lähde ihosta sillä, että sen jättää pesemättä.

En tajua, että miten kuivan päänahkan omaavien on NOIN vaikea ymmärtää, että mistä on kyse.

Vierailija
89/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pestä hiukset kananmunan keltuaisvedellä. Kananmunan keltuainen n. pariin desiin viileää vettä. Ens. kerran kannattaa käyttää kaksi keltuaista ja enemmän vettä. Sekoittaa. Kastelee hukset ja pesee kuten pesisi shampoolla. Tulee todella ilmavat hiukset ja eivät rasvoitu moneen päivään. Pesun jälkeen voi käyttää hoitoainetta. Itse en pese shampoolla hiuksia. Hoitoaineita käytän. Hiukset ovat tuuheat, ilmavat ja hyvinvoivat. Kannattaa kokeilla. 

Vierailija
90/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Annostus on yksilöllistä, joillakin toimii pienempi annos, toisille pitää olla isompi. Minulle on määrätty 75-100 mg. Se onkin sitten toinen juttu, mistä löytää lääkäri joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä. Kannattaa siitä kysyä jos ei lääkäri itse ehdota.

Vierailija
91/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skalpeeraus auttaa taatusti 😁

Vierailija
92/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Annostus on yksilöllistä, joillakin toimii pienempi annos, toisille pitää olla isompi. Minulle on määrätty 75-100 mg. Se onkin sitten toinen juttu, mistä löytää lääkäri joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä. Kannattaa siitä kysyä jos ei lääkäri itse ehdota.

Mikä tämä vaikutusmekanismi on? Googlasin lääkkeen ja sitä käytetään korkean verenpaineen, sydämen vajaatoiminnan ja turvotuksen hoitoon. Ei mitään mainintaa rasvoittuvasta päänahasta.

Vierailija
93/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pestä hiukset kananmunan keltuaisvedellä. Kananmunan keltuainen n. pariin desiin viileää vettä. Ens. kerran kannattaa käyttää kaksi keltuaista ja enemmän vettä. Sekoittaa. Kastelee hukset ja pesee kuten pesisi shampoolla. Tulee todella ilmavat hiukset ja eivät rasvoitu moneen päivään. Pesun jälkeen voi käyttää hoitoainetta. Itse en pese shampoolla hiuksia. Hoitoaineita käytän. Hiukset ovat tuuheat, ilmavat ja hyvinvoivat. Kannattaa kokeilla. 

Tätä voin myös kokeilla. Samoin kokeilla sitä shampoota, jonka joku vinkkasi ketjuun eli Apeiron Keshawa balance. Myös etikkahuuhtelu viimeisenä pesuvaiheena lähtee kokeiluun.

En ole ikinä ajatellut, että mulla olisi jotain taliköhnää, sillä mulla ei ole mitään hilsettä päänahassa, ei kuivaa eikä sellaista märkää taliköhnää. Ei ole myöskään kutinaa eikä punoita. Rasvoittuu aina vain pirun nopeasti ja haisee sen myötä ihan karmealle eltaantuneelle rasvalle. En edes tajunnut silloin, kun teinipojallalleni diagnosoitiin taliköhnä.

ap

Vierailija
94/94 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Millä annoksella Spiroa?

Mikä tämä vaikutusmekanismi on? Googlasin lääkkeen ja sitä käytetään korkean verenpaineen, sydämen vajaatoiminnan ja turvotuksen hoitoon. Ei mitään mainintaa rasvoittuvasta päänahasta.

Googlaa uudestaan spironolaktoni ja akne tai spironolaktoni ja hormonit. Se on antiandrogeeninen lääke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme