Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Taidat todella olla yksinäinen, kun ystävyytemme päättyminen kirpaisee"

Vierailija
08.08.2026 |

Tämän lauseen kuulin ystäväni suusta, kun hän päätti ystävyytemme. Tuntui todella pahalta, sillä ystävä tietää, että minulla oli hänen lisäkseen vain yksi läheinen ystävä. Kavereitakin on vähän.

Minut jättänyt ystävä on taas itse hyvin sosiaalinen. Hänellä on paljon ystäviä ja hänellä on tapana ottaa joku ystävä superläheiseksi. Hänen kanssaan pidetään paljon yhteyttä, nähdään ja tehdään asioita. Sitten ystävä kyllästyy, etääntyy ja ottaa uuden superläheisen ystävän. Tämä entinen ystäväni on monet kerrat joko hylännyt jonkun ystävän logiikalla "oli kivaa olla läheinen ja nähdä usein, mutta nyt mulle riittää tapaaminen parin vuoden välein" tai sitten on ihan suoraan katkonut välit, kuten mun tapauksessa.

Anteeksi, oli pakko tulla avautumaan, kun entisen ystävän sanat teki niin kipeää. Jäljellä on enää yksi ystävä ja yksinäisyys tekee kipeää.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oli usein tyttöjen kesken paras kaveri, joka vaihtui joskus nopeastikin. Nyt ihmettelen, jos ap kertoo aikuisesta ihmisestä, miten tällainen lapsellinen "superläheinen ystävä"-kuvio on päässyt kehittymään? 
Jos joku tyyppi tunnetusti tykkää liimata itseensä jonkun superläheisen ystävän kertoo se karua tarinaa hänen empatiakyvyttömyydestä ja tunnekylmästä sarjahylkääjän luonteestaan. Voisi väittää joka hieman narsistiseksi . 
Hän hallitsee sinua vähättelemällä tunteitasi ja kiertää omaa vastuutaan ihmissuhteissa ja niin kuin hän sinullekin rumasti sanoi. Miten ihmeessä te kaikki  suostutte tuollaiseen käytökseen? 
Tottakai tekee kipeää tulla hylätyksi, jos tämä ns ystäväsi ei kykene muutoin ylläpitämään ihmissuhteita: ollaan läheisiä ja sitten erotaan. Yleensä aikuinen, kypsä ihminen pitää huolen kaikista ihmissuhteistaan ja säätelee suhteitaan olemalla sopivasta kaikkien kanssa ystävä/kaveri/tuttava. 
Sinä olet ap aito ja  rehellinen. Tämä superläheisiä ystäviä keräävä tampio ei selkeästikään saa yhtäkään uskollista, pitkäaikaista ystävää tulevina vuosina. JAtkossa ehkä osaat varoa tällaisia "superläheisiä" ystäviä haalivaa ihmistyyppiä. Hyväksikäyttäjiä tulee aina vastaan.

Vierailija
42/42 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusa se on pienikin kiusa; hän ilmeisen hyvin tiesi millä satuttaa sinua eniten. Minä sairastan fyysisesti, enkä voi juurikaan liikkua kotoani. Ex-ystävä vttuili pienisistä piireistä ja kutistuneesta elämästä. Ei voi muuta todeta kuin sen, että pahuus ja pimeys on aina keskellämme. 

Nämä on niitä ihmisiä jotka pelkää päätyvänsä itse samaan tilanteeseen eli sidotuksi kotiin sairaana. Tietävät että oma pää ei kestäisi sitä eli ei minkäänlaista resilienssiä elämässä ja hyvin hauras itsetunto ja -luottamus. Sortuisivat alkoholiin, huumeisiin, roskaruokaan. Eivät ole sisältäpäin ohjautuvia, oma-aloitteisia, kekseliäitä vaan riippuvaisia toisten hyväksynnästä ja tunteesta että ovat suosittuja ja pärjääviä. Me joilla on rajoittava sairaus nähdään se kyllä heistä ja siksi se osuu niihin kipeästi ja katkaisevat välit.

Tämä on se syy miksi mm lääkärit tai viranomaiset koko ajan syyttää potilasta alkoholistiksi tai diagnosoivat masentuneeksi tai mielenterveysongelmaiseksi. Kertoo enemmän heistä itsestään ja heidän peloistaan (eivät ymmärrä miten joku voi elää sellaista elämää sortumatta päihteisiin tai masentumatta). Kaikki sairastuneet eivät ole mieleltään heikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi