HS: Kai Mykkänen: "Pääosin kaikki Espoon työtehtävät jotka voidaan automatisoida, lopetetaan"
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012190364.html
Työtehtäviä lopetetaan ja automatisoidaan tekoälyn avulla jotta mm. opettajia on varaa palkata tulevaisuudessakin.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja oppilaalleen ensi vuonna: Näytätpä sinä Pikku-Matti nälkiintyneeltä nykyään ja arvosanasikin ovat laskeneet.
Pikku-Matti: Meidän perheellä ei ole enää rahaa, koska isä ja äiti irtisanottiin, jotta sinä saisit edelleen palkkaa.
Älä huoli. Opettajakuntaa vihaaville koittaa kohta onnenpäivät. Kaikki Suomen opettajat jää ennen pitkää työttömäksi kun lasten saaminen lakkaa lopullisesti. Ollaan jo hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan. Kyllä on hieno maa tämä Suomi, oikein lottovoitto on ollut syntyä tänne. Nyt vaan lotot on lottoiltu ja koittaa uuden, uljaan lapsettoman Suomen vuoro.
En näe tässä mitään ongelmaa.
-feministi.
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitäisi ojia kaivaa lapiolla, jos kaivinkone on keksitty.
Ei ojia voi kaivaa koska ne kaivaa virolaiset.
"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet vain toimeentulotukea saaville työttömille, ne ei kuulu 595 yleistukeen.
mä olen työkyvyttömyyseläkeläinen eikä kela maksanut mun 60-70e arvoista henkilöllisyyskorttia. Noh, nyt ollaan sitten ilman.
Kiva koittaa elää yhteiskunnassa ilman henkkareita. Luulis että vanhentuneet henkkarit olisi pienituloisille ilmaiset.
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet vain toimeentulotukea saaville työttömille, ne ei kuulu 595 yleistukeen.
mä olen työkyvyttömyyseläkeläinen eikä kela maksanut mun 60-70e arvoista henkilöllisyyskorttia. Noh, nyt ollaan sitten ilman.
Kiva koittaa elää yhteiskunnassa ilman henkkareita. Luulis että vanhentuneet henkkarit olisi pienituloisille ilmaiset.
Ne maksetaan vain toimeentulotukea saaville.
Moni perhe joutuu maksamaan lastenkin passit ja henkilökortit 595 yleistuella. Kela ei maksa niitä kuin toimeentulotukea saaville perheille.
Ja meillä on huutava työvoimapula... höpöhöpö. Työttömäksi on tullut loputon määrä porukkaa. Paremmin oltais pärjätty tukemalla paikallisten syntyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen oikein ymmärtänyt niin työväenliikkeen tavoite on ollut vapauttaa kansalaiset työn tekemisen ikeestä. Nyt kun tähän ollaan pääsemässä niin eikö se ole mahtava juttu kun on enemmän vapaa-aikaa. Kela huolehtii elannosta jos joku ei pärjää säästöillään.
Ohiksena, että kun Kela jo nyt maksaa automaattisesti lapsilisät ja monet muut rahat saajien tilille, niin kukaan ei tarkista asuuko saaja Suomessa vai onko hän muuttanut vuonna X ulkomaille, jolloin joku nostaa rahat ja siirtelee niitä hänen puolestaan. Mahtava automaattinen toiminta täysin ilman kontrollia. Saaja on voinut kuolla jossain muualla, mutta raha virtaa edelleen tilille. Tietenkään toisen maan viranomainen ei ilmoita Suomelle kuolemasta. Jotkut maat eivät edes tiedä asukkaidensa osoitetta. Lontoossa Grenfellin tornitalon palon yhteydessä kukaan ei osannut sanoa paljonko talossa asuu ihmisiä tai minkä nimisiä. Jos Kelan töitä kuten maksatuksia hoitaa virkailija toimistolla, niin silloin voi käytännössä tehdä tarkistuksia ja pyytää asiakkaan käymään tiskillä ja "valvoa" asioita. Totta, se maksaa, mutta ihmisillä on työtä ja kansalaisten luottamus säilyy.
Kela ei maksa sun eikä lasten lääkkeitä, jos ette ole toimeentulotuen piirissä. Vain toimeentulotukea saaville perheille kela maksaa lasten lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöiden kannalta tragedia mennä kortistoon mutta budjetinlaatijan kannalta ymmärrettävää. Kun se Clauden Fable tai Mythos-agentti tekee käskettyä työtä 24/7 sähkön hinnalla eikä ikinä lomaile, sairastu tai pidä vapaata.
Ei kyllä todellakaan tee pelkällä sähkön hinnalla :D
Tokenit maksavat ja vasta ollut uutisointia, että moni ulkomainen firma yllättynyt, kun tekoälyn käyttö olikin kalliimpaa, kuin oikeiden työntekijöiden.
Ei talous voi mitenkään kestää, jos maksetaan opettajille ja muille kuntien virkamiehille 4000-5000 euron kuukausipalkkoja? Muualla euroopassa vastaavien palkat jäävät puoleen tuosta poislukien ehkä rikas Norja ja Tanska.
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä on huutava työvoimapula... höpöhöpö. Työttömäksi on tullut loputon määrä porukkaa. Paremmin oltais pärjätty tukemalla paikallisten syntyvyyttä.
miksi valtiovarainministeri ei sitä tee vaan pikemminkin hankaloittaa perheiden asemaa jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa sun eikä lasten lääkkeitä, jos ette ole toimeentulotuen piirissä. Vain toimeentulotukea saaville perheille kela maksaa lasten lääkkeet.
Eli jos 595 yleistuki ei riitä niin pitää myydä omaisuutta, jotta saa lapsille lääkkeitä ja passit tai henkilökortit.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää myydä kesämökki ja käyttää ne rahat lasten ruokiin. Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.
Voi voi, kun ei ole kesämökkiä eikä asuntovaunua. Ei edes kultakoruja pantattavaksi.
Hieno homma, että sähkön hinta nousee syksyllä. Kela maksaa vuokra-asujalle lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa ja lapsista saa lisää 16 euroa per henkilö. Ei taida kukaan haluta vuokrata enää sähkölämmitys asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro taisi maksaa noi kaikille kansalaisilleen ilmaiseksi jotta sai kaikki käyttämään niitä. Suomi ei, ja henkilökorttia ei käytä tunnistautumiseen enää kukaan, ei edes tarjota mahdollisuutta useimpiiin palveluihin.
Mutta tätä tää suomalainen asioiden hoito virkamiestasolla on. Hanuri edellä puuhun, oli siinä järkeä tai ei. Kansa maksaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää myydä kesämökki ja käyttää ne rahat lasten ruokiin. Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.
Voi voi, kun ei ole kesämökkiä eikä asuntovaunua. Ei edes kultakoruja pantattavaksi.
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään. Jos otat kesämökin otat myös omistusasunnon. Jos kieltäytyy perinnöstä se siirtyy automaattisesti lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten on käsketty säästää rahaa tilille eikä matkustella, muuten ulosottovirasto vie omaisuuden.
Säästää mistä??
Tässä on vielä taustalla se hauskuus että kotikoulua ei saa pitää muuten se katsotaan uskonnolliseksi aivopesuksi.