Uusi laki velvoittaa jokaisen työnhakijan laatimaan työnhakuprofiilin Työmarkkinatorille.
HOHOHO...
Kuulemma helpottaa yrityksiä löytämään oikeita ihmisiä.
Eiköhän jokainen oikeasti töitä etsivä osaa itse hakea paikkoja JOS niitä on tyrkyllä.
Hävettää kun joku 60-vuotias liki ATK-taidoton kansakoulupohjalla pakotetaan laatimaan jotain profiileja.
Ihmisen kiusaamisella ei ole mitään rajaa jos olet työtön.
Kommentit (98)
Kerrankin jotain järkevää. Nyt nämä yhteikunnan oleskelijatkin joutuvat jotain tekemään itsensä eteen. Yrittäjä näkee heti, kuka osaa kirjoittaa, kuka osaa kirjoittaa hyvin ja kuka osaa kirjoittaa asiaa. Itsekin jouduin olemaan aktiivinen. Vuonna 91 jäin työttömäksi ilman mitään ATK taitoja, olin 35-vuotias. No menin CAD/CAM kurssille ja ostin tietokoneen ja lasertulostimen, 28 000mk. Tein suunnitteluhommia toiminimellä. Sitten pääsin firmoihin töihin. Töitä riitti 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä toimella on varmasti yhtä suuri työllistävä vaikutus kuin työnhakuvelvoitteella. Ne vähäisetkin työpaikat menivät tiskin alle, koska kellään työnantajalla ei ole aikaa lukea tuhansia hakemuksia, joista suurin osa on lähetetty vain hakuvelvoitteen sanelemana. Kaikki myös tiesivät etukäteen näin käyvän, silti työnhakuvelvoite otettiin käyttöön. Ei poliitikkoa kiinnosta todellisuus. Hän elää omassa kuplassaan, jossa pääasia on oma kukkaro ja etujen haaliminen.
Oikea tarkoitus näillä työttömien tietojen kalastelulla on nöyryyttää, syyllistää työttömyydestä työtöntä ja kerätä työttömistä tietoa jos nämä alkavat protestoida asemaansa yhteiskunnassa. Poliitikot varautuu työttömien rettelöintiin rekisteröimällä työttömät.
Nöyryyttäminen, alistaminen, mielivaltaisella byrokratialla ärsyttäminen ja sen vähänkin tukiaisrahan leikkauksella painostaminen ei saa työtöntä työllistymään vaan lopulta passivoitumaan ja ehkä masentumaan kun ei ole ulospääsyä. Mutta onneksi sotekin on sekaisin, niin nuo ei pääse lääkäriin valittamaan masennustaan, nih.
Töitä ei siis ole, joten painostamalalla ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Tein sen jo alkuvuodesta, 0 yhteydenottoa. Otin itse erääseen työpaikkaan yhteyttä ja sain sen.
Profiili ollut siellä julkisena jo 10 vuotta. 0 yhteydenottoa. Itse olen viime vuosina keikkoina duunini kerännyt eri paikoista.
53v
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa laki ei velvoita tekemään kyseistä kertomusta itsestään, vaan sen voi jättää tekemättäkin. (vapaa ehtoinen)
Missä mainitaan tuo vapaaehtoisuus?
Muoliman kovin ryömies varmaan osaa kirjoittaa interwebsiin yhden lauseen. Ei oo paha.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa laki ei velvoita tekemään kyseistä kertomusta itsestään, vaan sen voi jättää tekemättäkin. (vapaa ehtoinen)
Jos et tee profiilia itse niin työkkäri tekee sellaisen puolestasi. Tämä on ihan riittävän selkeästi tuotu esille joten oma valinta. Itse omalla kohdalla päätän mieluummin itse mitä profiiliin tulee kuin annan jonkun kalkkunan roiskia sinne mitä sattuu.
Erona meillä on varmasti se että minä haluan töihin, sinä selvästi et halua.
Jostain syystä ne silti valittaa, ettei ole 100% valmis vaikka kaikki asiat olen sinne laittanut... tuleekohan kohta karenssi?
Lakimuutoksessa on pitkälti kyse kontrollista. Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan johtajan esitys "rangaistavuudesta" on tämän yksi ilmentymä. Miten se on työvoimapalveluiden parantamista, jos tähtäimessä on sanktiointi ja viranomaisille ylimääräisen työurakan tuottaminen?
Mielestäni olisi hedelmällisempää kehittää työvoimapalveluita siten, että palvelut pyrkisivät yhdistämään paremmin työntekijän ja työtä etsivän yrityksen. Tällä hetkellä työvoimapalvelut, nimestä huolimatta, pitkälti valvovat työnhakijoiden velvollisuuksien toteutumista. Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan johtaja itsekin totesi, että työvoimapalvelut ovat "harvan yrityksen käyttämiä". Tällöin, kun työvoimapalvelut toimisivat välittävässä roolissa, kukin osapuoli hyötyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin jotain järkevää. Nyt nämä yhteikunnan oleskelijatkin joutuvat jotain tekemään itsensä eteen. Yrittäjä näkee heti, kuka osaa kirjoittaa, kuka osaa kirjoittaa hyvin ja kuka osaa kirjoittaa asiaa. Itsekin jouduin olemaan aktiivinen. Vuonna 91 jäin työttömäksi ilman mitään ATK taitoja, olin 35-vuotias. No menin CAD/CAM kurssille ja ostin tietokoneen ja lasertulostimen, 28 000mk. Tein suunnitteluhommia toiminimellä. Sitten pääsin firmoihin töihin. Töitä riitti 30 vuotta.
Ei noita kukaan yrittäjä käy kattelemassa 😂 yhtä tyhjän kanssa työllistymisen kannalta.
Profiilista voi tulla yleinen pelleilyaihe,jotkut ei halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä mainitaan tuo vapaaehtoisuus?
Ei sanktioita=Vapaaehtoista.
Kukaan ei niitä käy lukemassa etsiäkseen sieltä työntekijöitä.
Onks joku yritysmaailman lobbari valittanut Orpo-Purralle:"Kun eivät ne vaivaudu edes työnarkkinatorille itsestänsä ja osaamisestansa esittelyä laatia!"
Mites tuohon edelle pitäs oikeasti loppu laittaa - kysymysmerkki, huutomerkki vai jotain muuta?
Buah buah - yhdyssanavirheetkin toki huomattais.
Vierailija kirjoitti:
Tein sen jo alkuvuodesta, 0 yhteydenottoa. Otin itse erääseen työpaikkaan yhteyttä ja sain sen.
Minä olen tehnyt aikoja sitten omalla nimelläni tuollaisen profiilin palveluun, jossa työnantajat etsivät työntekijöitä. Se ei tuntunut mitenkään ahdistavalta tai vaikealta. Sain töitä. Se ei tosin tapahtunut Suomessa. Tuntui positiiviselta saada ensimmäinen yhteydenotto alle vuorokaudessa siitä kun olin saanut ladattua profiilini palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksessa on pitkälti kyse kontrollista. Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan johtajan esitys "rangaistavuudesta" on tämän yksi ilmentymä. Miten se on työvoimapalveluiden parantamista, jos tähtäimessä on sanktiointi ja viranomaisille ylimääräisen työurakan tuottaminen?
Mielestäni olisi hedelmällisempää kehittää työvoimapalveluita siten, että palvelut pyrkisivät yhdistämään paremmin työntekijän ja työtä etsivän yrityksen. Tällä hetkellä työvoimapalvelut, nimestä huolimatta, pitkälti valvovat työnhakijoiden velvollisuuksien toteutumista. Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan johtaja itsekin totesi, että työvoimapalvelut ovat "harvan yrityksen käyttämiä". Tällöin, kun työvoimapalvelut toimisivat välittävässä roolissa, kukin osapuoli hyötyisi.
SY:ssä kuvitellaan, että sanktioilla pakotettu ehdokas olisi jotenkin haluttua työvoimaa. Että työnantajat oikein kilpailisivat hänestä.
Mitään tuollaista palvelua ei saada vedenpitäväksi. Ajatelkaapa sitä päivää kun palveluun tehdään tietomurto ja ihmisten hetut yms imaistaan dark webiin!
Pakkotyöhaku pitäisi lopettaa niin työtä haluavat erottuisi huvikseen hakijoista.