Mitä lajia ET haluaisi lapsesi harrastavan?
Syksy alkaa ja ilmoittautumiset harrastusryhmiin. Vanhemmat puhuvat aina siitä, mikä heidän mielestään olisi hyvä harrastus ja mitä lapsen heidän mielestään olisi hyvä harrastaa. Aika useinhan nämä ovat niitä juttuja, joita vanhemmat itsekin ovat harrastaneet tai harrastavat.
Mutta mitä lajia sinä et haluaisi lapsesi harrastavan?
Vastaan itse ensin, että uintia. Siis uimataito on toki tärkeä ja uiminen hyvää liikuntaa, mutta tuttavaperheessä on kaksi teiniä, jotka uivat kilpaa ja se treenimäärä on aivan älytön. Harjoituksia on käytännössä joka päivä ja usein sekä aamulla ennen koulua että illalla koulun jälkeen. Lisäksi leireilevät paljon, ovat olleet jossain Espanjassa monena vuonna eli veikkaan, että ei ihan halpaa lystiä. Perheen äiti sanoi suoraan, että toivoo vain lasten lopettavan pian, sillä se on niin kuormittavaa ja vaativaa, että teinit ovat ihan stressaantuneita siitä.
Kommentit (176)
Kuka kysyy ET:ltä mitään? Sehän on taruolento.
Vierailija kirjoitti:
Ratsastus golf tennis ovat liian kalliita.
Ei ratsastus nyt niin hirveän kallista ole. Me olemme nippa nappa keskituloinen perhe, ja tytär on saanut ratsastaa sielunsa kyllyydestä. Siellä oppii hallitsemaan yksinkertaista mutta taatusti itseään vahvempaa luontokappaletta. Siitä taidosta on varmasti tulevassa elämässä hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkoa en haluaisi että lapseni oppii käyttämään nuuskaa ja alkoholia + ottaa iskuja päähän. Aikoinaan harrastivat jalkapalloa ja telinevoimistelua
Eikös jalkapallossakin oteta iskuja päähän? Varmaan enemmän kuin jossain lasten nyrkkeilyssä, kun siinä ei edes saa iskeä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkoa en haluaisi että lapseni oppii käyttämään nuuskaa ja alkoholia + ottaa iskuja päähän. Aikoinaan harrastivat jalkapalloa ja telinevoimistelua
Eikös jalkapallossakin oteta iskuja päähän? Varmaan enemmän kuin jossain lasten nyrkkeilyssä, kun siinä ei edes saa iskeä päähän.
Puskemista ei harjoitella nuorimmissa ikäluokissa.
Ei silti, kyllä siellä osa lapsista vetää aika rumasti, mutta onneksi peleissä on tuomarit. Oma lapseni on siirtymässä harrastejalkapallosta kilpapuolelle, ja täytyy sanoa että jos olisi minun päätökseni, niin hän harrastaisi jotain toista lajia. Mutta lapsen toiveen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ratsastus nyt niin hirveän kallista ole. Me olemme nippa nappa keskituloinen perhe, ja tytär on saanut ratsastaa sielunsa kyllyydestä. Siellä oppii hallitsemaan yksinkertaista mutta taatusti itseään vahvempaa luontokappaletta. Siitä taidosta on varmasti tulevassa elämässä hyötyä.
Mä en ole koskaan ratsastanut, mutta olen pärjännyt ihan hyvin elämässäni. Osittain johtuu ehkä siitä, että jos olen ollut itseäni vahvemmassa seurassa, olen katsonut että se on fiksua.
Lapsi saa valita harrastuksensa itse ja vanhemmat tukee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat harrastaneet liikuntalajeja aina, mutta koskaan eivät ole kilpailleet. Tämä on erityisesti liikuntaa vierastavissa perheissä tyypillinen asenne, että laiminlyödään lapsen fyysinen kehitys kun ennakkoluulo on tätä tasoa. Erittäin surullista, miten tässäkin ketjussa joku lyttää liikuntaharrastuksen ja ajattelee, että lukeminen on hyvä korvike sille. Ei. Mikään ei estä lasta lukemasta vaikka hänen fyysisestä hyvinvoinnista pidettäisiin huolta. Lukeminen on äärimmäisen passiivista, mutta se sopii oikein hyvin rauhoittumiseen ennen nukkumaanmenoa.
Vai on lukeminen passiivista eikä korvaa liikuntaa 😂
Meneekö sun lapsi korkeakouluun vai tuleeko hänestä kenties urheilukaupan myyjä? Ootko miettinyt? Itse pohdin tässä että korvaako pallon potkiminen lukemista, mitä oot mieltä?
Järkevintä olisi olisi opettaa sijoittamista yms. rahantekoa. Akateemisuus on turhaa.
Hyvä olla molempia. Ihan jo verkoston takia.
Mitä sä jollain verkostolla teet jos massia on päällä pirusti? Tai yleensäkään eikö yksilön omat ansiot riitä?
Kaljan juontia ja kotiin soittamista humalassa.
Jääkiekko ja ratsastus. Rahaa palaa ja loukkaantumisriski on iso. Harrastin itse ratsastusta 5-vuotiaasta asti niin tiedän erittäin hyvin mitä se vaatii koko perheeltä. Jääkiekossa treenimäärät on lopulta isot ja treenit saattaa teineillä olla tosi myöhään. Kropan saa siinä paskaksi. Miehelläni on käsi rikki lopun elämää jääkiekon takia.
Onhan nuo harrastanut vaikka ja mitä. Ja jännä kun veljekset löytää niin erilaisia harrastuksia.
Esikoinen on henkeen ja vereen muusikko, oli poikakuorossa ja soittaa edelleen pianoa. Toki se potki palloakin, mutta se nyt ei ollut vakavaa tuommoisessa kaupunginosajoukkueessa. Musiikkipainotteisessa lukiossa nyt.,
Keskimmäinen taas, uintia, uintia ja vähän lisää uintia. Vois oikeastaan asua siellä hallilla. Joo, kokeili sekin jonku aikaa futista ja yrittä opetella kitaraa, kun meillä semmoinen on. Mutta ei siitä mitään tullut.
Nuorimmainen taas on kirjatoukka eikä mikään joukkueharrastaminen ole iskenyt. Lukisi varmaan 24/7 jos ei tarvisi nukkua. Alakouluiässä se vielä harrasti yleisurheilua, mutta nyt ei ole oikeastaan muuta liikuntaa kuin koulumatkat ja se kun joskus lähtee veljen mukana uimahalliin ja ui omaan tahtiin veljen treenien ajan.
Luulen että ET on kova hiihtämään.
Noh mikä tahansa laji kilpatasolla tai edes vähän enemmä tavoitteellisena harrastuksena tuo isot treenimäärät.
Omat tytöt olen yrittänyt pitää kaukana jäähallista ja hevosista. Yksi harrastaa tanssia, toinen judoa ja kolmas kiipeilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki riippuu missä, miten ja millä tasolla harrastaa. Itsellä on kilparatsastustausta ja sitä ei normituloilla rahoiteta ellei luovu paljosta muusta. Satoja euroja kuussa valmennuksiin + hevosen tallivuokra + eläinlääkärikulut + varusteet niin siinä sitä rahaa palaa.. Minulla ei olisi varaa tuohon. Isälläni taas oli varaa rahoittaa hevoset ja vehkeet, mutta hän ei olekaan normituloinen.
Ei kai ET nyt enää täällä ole?