Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lajia ET haluaisi lapsesi harrastavan?

Vierailija
06.08.2026 |

Syksy alkaa ja ilmoittautumiset harrastusryhmiin. Vanhemmat puhuvat aina siitä, mikä heidän mielestään olisi hyvä harrastus ja mitä lapsen heidän mielestään olisi hyvä harrastaa. Aika useinhan nämä ovat niitä juttuja, joita vanhemmat itsekin ovat harrastaneet tai harrastavat.

Mutta mitä lajia sinä et haluaisi lapsesi harrastavan?

Vastaan itse ensin, että uintia. Siis uimataito on toki tärkeä ja uiminen hyvää liikuntaa, mutta tuttavaperheessä on kaksi teiniä, jotka uivat kilpaa ja se treenimäärä on aivan älytön. Harjoituksia on käytännössä joka päivä ja usein sekä aamulla ennen koulua että illalla koulun jälkeen. Lisäksi leireilevät paljon, ovat olleet jossain Espanjassa monena vuonna eli veikkaan, että ei ihan halpaa lystiä. Perheen äiti sanoi suoraan, että toivoo vain lasten lopettavan pian, sillä se on niin kuormittavaa ja vaativaa, että teinit ovat ihan stressaantuneita siitä.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole vanhemman jatke.

Annetaan lasten harrastaa sitä mitä itse haluavat. Ei "ohjailla".

Tottakai saa ohjailla! Kyllähän vanhemmat arvot, taloudellisuus ja mieltymykset vaikuttaa siihen mitä syödään, miten asutaan, miten vietetään juhlapyhät tai miten lomaillaan. Tietysti mitä isompi lapsi, sitä enemmän myös hänen mielipiteellään on väliä (noissa kaikissa, mahdollisuuksien rajoissa), mutta ei harrastuskaan ole sellainen ettei vanhempi saisi ohjailla. Ei oo pakko järjestää ratsastusta tallilla jonka eettisyys on itselle kysymysmerkki tai maksaa pikkulapsen jääkiekkoa jos kukkaro ei sitä kestä.

Minä en saanut lapsena harrastaa joogaa koska uskonto (ihan perus evlut), enkä mennyt pilalle, vaikka ihan absurdihan tuo sääntö oli. Mutta jos mun vanhemmat oikeasti ajatteli sen olevan portti pakanauskontoihin ja kadotukseen, niin vastuutontahan heiltä olisi ollut minut sinne päästää. Sen sijaan minua patisteltiin kokeilemaan kotain soittoharrastusta koska sen katsottiin olevan hyväksi kehitykselle. Soittelin yhden syksyn pianoa ja lopetin kun ei kiinnostanut, ja se kelpasi vanhemmille. Olen kuitenkin tyytyväinen että kokeilin.

Vierailija
122/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET harrasti pyöräilyä kuun valossa. Vastaan pyöräily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkoa en haluaisi että lapseni oppii käyttämään nuuskaa ja alkoholia + ottaa iskuja päähän. Aikoinaan harrastivat jalkapalloa ja telinevoimistelua

Vierailija
124/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET haluaisi lapseni harrastavan ufojen bongailia

Vierailija
125/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekon parissa houkuttelin lapseni aika pian pois, kun tilaa oli vain aggressiolle, öyhötykselle ja koville jätkille, ja oma lapsi tuli treeneistä aina itkua nieleskellen. Hän ajatteli että pitäisi vain tulla itsekin samanlaiseksi, vihaiseksi ja kovaksi - minä ehdotin että jos kokeilisi futista, ja sillä tiellä ollaan monta vuotta myöhemmin.

En kyllä väitä että vika olisi ollut nimenomaan lajissa, vaan seura-/joukkuekulttuurissa.

Vierailija
126/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en harrastanut lapsena ja nuorena kuin partiota ja vähän aikaa pianonsoittoa. En mitään säännöllistä liikuntaa. Vasta aikuisena olen aikanut käydä kuntosalilla laiskahkoon tahtiin.

Nyt eläkeäiän kynnyksellä ja hyvässä kunnossa eikä mitään kremppoja ole ollut koskaan.

Vierailija
127/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttölasten äitinä olen ohjaillut tyttäriä "reippaampien" lajien pariin kuten säbä, futis jne. En haluaisi, että harrastavat taitoluistelua, telinevoimistelua ynnä muuta ulkoisiin ominaisuuksiin keskittyvää, tuomarien arvostelemaa lajia. Olen ymmärtänyt ja kuullut, että on aika toksista menoa useinkin. Eivät tytöt onneksi ole tuollaisista ikinä olleet kiinnostuneitakaan. 

Taitoluistelu on paljon reippaampi laji kuin säbä tai futis. Ei se ole vain kaunista liukumista pitkin jäätä, vaan itseasiassa pelkästään puolet treeneistä tapahtuu jäällä.

Vaatii paljon treeniä ja kovaa työtä, jotta voi pyöriä ilmassa kolme kertaa ympäri ja laskeutua jäälle yhden jalan varaan. Ja nykynuoret tekevät kolmoishyppyjä yhdistelmissä, joissa saattaa olla vielä kolmaskin hyppy.

Niin, onneksi tyttöjä ei siellä kukaan sadistitantta hauku läskiksi ja aiheuta itsetuhoisuutta tai syömishäiriöitä. Kun sillä ulkonäöllä ei oo mitään merkitystä.

Kuvitelkaa kun jollekin säbäjätkälle puhuttais noin. Valkku ois lynkattu hitaasti ja kivuliaasti jo vuosia sitten.

Kussakin lajissa on omat fyysiset vaatimuksensa. Painonnostajan pitää olla vahva, koripalloilijan pitkä ja taitoluistelijan hoikka. Kyse ei ole vain estetiikasta, vaan siitä että hypyt eivät onnistu jos painoa on liikaa. 

Ei seiväshypyssäkään pärjää, jos on pullea. Sama koskee korkeushyppyä ja mäkihyppyä.

Eli summa summarum: sulle on lapsen kilpaurheilumenestys tärkeämpää kuin vahvan itsetunnon rakennus. Joku noita-akkaa muistuttava eukonkutale saa siellä mitalinkiilto silmissä kannustaa sun lasta harakiriin ja se on ihan ok kunhan menestystä tulee. 

Ihan ok, mut mulle on tärkeämpää lapsen akateeminen menestys kuin 15 minutes of fame jossain juniorijoukkueessa...

Mistä sinä tuollaisen käsityksen sait? Lapsen itsetunnolle nimenomaan on tärkeää saada onnistumisen kokemuksia, eikä niitä tule jos pullea joutuu kilpailemaan hoikkia luistelijoita vastaan. Valitettavasti. Sama kuin laittaisi 150cm pojan pelaamaan korista 190cm poikien kanssa, eihän siitä mitään tulisi ja itsetunto kärsisi paljon.

Vierailija
128/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekkoa en haluaisi että lapseni oppii käyttämään nuuskaa ja alkoholia + ottaa iskuja päähän. Aikoinaan harrastivat jalkapalloa ja telinevoimistelua

Kohta 40 vuotta olen ollut jääkiekon parissa eri tehtävissä ja yksi aivotärähdys on tullut niille yli 200 pelaajalle joiden kanssa olen toiminut. Eli hyvin harvinaista on tämä juniorijääkiekossa. 

Vierailija
129/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottorisahajonglööraus

Vierailija
130/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän täytyy olla kyllä ihan täysi provo. Jalkapallo on paljon vaarallisempi laji aivotärähdysten takia, koska törmäilevät toisiinsa ilman kypärää ja puskevat päällä palloa. Ja kyllä sitä nuuskaa käyttää ne jalkapalloilijatkin ja juovat alkoholia ihan kuten monen muunkin urheilulajin harrastaja. Olipa kyllä harvinaisen huono trolli.

Vierailija
131/176 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoriurheilu, junttimaista ja vaarallista. Sekä haitallista ympäristölle.

Sama. Mutta juuri tuosta lapsi on vauvasta asti haaveillut. Ja pakko olla vielä polttomoottori että pärisee ja haisee.

Vierailija
132/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus golf tennis ovat liian kalliita. 

Miten niin, me ollaan jo pitkään harrastettu ratsastusgolffia, meillä on mk2

Vierailija
133/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat päristelee moottoriurheilussa, sori siitä. Mikään muu ei aikanaan kiinnostanut tarpeeksi mitä kokeiltiin, jäkis, futis, pesis jne. Isän harrastusten kautta ajautuivat autojen maailmaan jo hyvin nuorina.

Mutta se mitä en olisi toivonut, oli kaikenlaiset kamppailu- ja taistelulajit mukaanlukien nyrkkeilyt jne.

Vierailija
134/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää näin vanhempana se, että aina kun puhutaan lasten harrastamisesta, niin jostakin syystä ensimmäinen oletus on se, että harrastus on jotakin liikuntaa. 

Itse en ole erityisen urheilullinen enkä haluaisi, että lapseni rupeaisivat pelaamaan jääkiekkoa, jalkapalloa tms aikaa vievää lajia. Olen ohjannut heitä enemmän hengen lahjojen pariin. Molemmat soittavat musiikkiopistossa, omat instrumentit soittoharjoituksineen ja teoriatunteineen, toinen on nyt orkesterissa myös mukana ja molemmat musaopiston kuorossa. Lisäksi ovat vuosien varrella käyneet esim. teatterikerhossa ja shakkikerhossa. Ja meillä luetaan paljon, käydään joka viikko kirjastossa. Siitä olen iloinen ja se näkyy selvästi lasten koulumenestyksessä. Lukeminen kannattaa aina!

Jos vanhempi ei itse ole liikunnallinen, olisi tosi tärkeää hoitaa lapsille sellainen harrastus. Terveyden, rutiinin ja painonhallinnan takia. 

Noin muuten, tietenkin hyvä, että lapsilla on liikunnan lisäksi muitakin harrastuksia. 

Vierailija
135/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toivoisi että lapseni haluaisivat harrastaa minkään soittimen soittamista. Tai voisivat harjoitella muualla paitsi kotona. En kestä niitä ääniä yhtään, pelkkää kidutusta korville. 

Niitä saa nykypäivänä kuulokkeilla. Hieno harrastus. 

Vierailija
136/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoin, että tyttö ei innostuisi taito-, muodostelma- jne. -luistelusta, baletista tai voimistelusta, koska näiden lajien valmennuksessa vaikuttaa olevan melko lailla mielivaltaista porukkaa ja kropan arvostelua. Onneksi näin ei käynytkään.

Baletti ja voimistelu on valtavan hyviä lajeja liikkuvuuden ja ryhdin kannalta pienille. Ei tarvitse mennä niihin vakaviin ryhmiin vaan pysytellä kerran viikossa -tasolla. 

Vierailija
137/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätkä ja fudis selkeimmät, erittäin juntahtavia. Myöskään mitkään vapaapainit tai nyrkkeilyt ei oikein innosta smasta syystä. Lätkää harrastanee oppilaat sitä paitsi ovat reflekseissään sellaisia nopeasti reagoivia ja kehosta lähtee sellaisia aika laajoja ja äkkinäisiä kaaria vaikkapa palleaa kohti. Koulussa tämän olen huomannut vuosien saatossa. Aggressio ja uho tulisi saada varsinkin tuossa lajissa haltuun, mutta en oikein näkisi sen tapahtuvan valmentajavoimin. En tunne sitä osastoa muuten kuin sellaisena maskuliinisena ja totisena/tärkeänä kentän reunalla seisomisena ja purkan massuttamisena. 

Eikä ylipäätään sellainen kaikki illat ja viikonloput vievä urheilu. Sitten puhutaan, että "kun lapsi itse haluaa sitä". No kai se jo haluaa, kun se on siihen totutettu ja opetettu. Moni muu juttu jää kokematta, jos lähtee tuolle tielle.  Rintamalla pärjää kyllä vähempikuntoisenakin, kunhan nyt elämässään muuten liikkuu riittäästi.

Vierailija
138/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baletti ja muodostelmaluistelu hajoittavat tytön psyyken. Sitä kehon ja syömisten vahtaamista, kun ei saa tulla grammaakaan liikaa. Sairasta.

Vierailija
139/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on kaikke muuta kuin passiivista. Se herättää ja kasvattaa aivoja monella tavalla. Se ei ole fyysisesti aktiivista kylläkään. Pelkkä fyysinen harjoittelu, joka ei edes painota älyllistä ja kognitiivista puolta, jättää ne aivot aika kivasti lepoon. Ei tietenkään täysin, koska kyllä peleissäkin älyä pitää käyttää. Silti sellainen laajempi älyn herätteöy ja suokkiminen sekä kokonaisvaltaisempi sivistys jää paitsioon. Sekä että olisi hyvä, mutta monissa perheissä on vain tuota urheilua ja se laskee koko kansakunnan älykkyyden tasoa. Kyllä neuvoisin pelkästään nurkassa lukevaa lasta lähtemään liikkumaan häntäkin, mutta liikunnassa riittää tavanomainen reippailu ja leikkikenttä, ei tarvita lajia.

Vierailija
140/176 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET go home.