Mitä lajia ET haluaisi lapsesi harrastavan?
Syksy alkaa ja ilmoittautumiset harrastusryhmiin. Vanhemmat puhuvat aina siitä, mikä heidän mielestään olisi hyvä harrastus ja mitä lapsen heidän mielestään olisi hyvä harrastaa. Aika useinhan nämä ovat niitä juttuja, joita vanhemmat itsekin ovat harrastaneet tai harrastavat.
Mutta mitä lajia sinä et haluaisi lapsesi harrastavan?
Vastaan itse ensin, että uintia. Siis uimataito on toki tärkeä ja uiminen hyvää liikuntaa, mutta tuttavaperheessä on kaksi teiniä, jotka uivat kilpaa ja se treenimäärä on aivan älytön. Harjoituksia on käytännössä joka päivä ja usein sekä aamulla ennen koulua että illalla koulun jälkeen. Lisäksi leireilevät paljon, ovat olleet jossain Espanjassa monena vuonna eli veikkaan, että ei ihan halpaa lystiä. Perheen äiti sanoi suoraan, että toivoo vain lasten lopettavan pian, sillä se on niin kuormittavaa ja vaativaa, että teinit ovat ihan stressaantuneita siitä.
Kommentit (114)
Pesäpallo. Typerin ja tylsin laji ikinä!
En myöskään mitään, missä mulle tulee oheisena harrastukseksi varainkeruuta, kahvilan pitämistä säännöllisesti, loputonta mokkapalojen leipomista jne.
Toivoin, että tyttö ei innostuisi taito-, muodostelma- jne. -luistelusta, baletista tai voimistelusta, koska näiden lajien valmennuksessa vaikuttaa olevan melko lailla mielivaltaista porukkaa ja kropan arvostelua. Onneksi näin ei käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttölasten äitinä olen ohjaillut tyttäriä "reippaampien" lajien pariin kuten säbä, futis jne. En haluaisi, että harrastavat taitoluistelua, telinevoimistelua ynnä muuta ulkoisiin ominaisuuksiin keskittyvää, tuomarien arvostelemaa lajia. Olen ymmärtänyt ja kuullut, että on aika toksista menoa useinkin. Eivät tytöt onneksi ole tuollaisista ikinä olleet kiinnostuneitakaan.
Taitoluistelu on paljon reippaampi laji kuin säbä tai futis. Ei se ole vain kaunista liukumista pitkin jäätä, vaan itseasiassa pelkästään puolet treeneistä tapahtuu jäällä.
Vaatii paljon treeniä ja kovaa työtä, jotta voi pyöriä ilmassa kolme kertaa ympäri ja laskeutua jäälle yhden jalan varaan. Ja nykynuoret tekevät kolmoishyppyjä yhdistelmissä, joissa saattaa olla vielä kolmaskin hyppy.
Niin, onneksi tyttöjä ei siellä kukaan sadistitantta hauku läskiksi ja aiheuta itsetuhoisuutta tai syömishäiriöitä. Kun sillä ulkonäöllä ei oo mitään merkitystä.
Kuvitelkaa kun jollekin säbäjätkälle puhuttais noin. Valkku ois lynkattu hitaasti ja kivuliaasti jo vuosia sitten.
Kussakin lajissa on omat fyysiset vaatimuksensa. Painonnostajan pitää olla vahva, koripalloilijan pitkä ja taitoluistelijan hoikka. Kyse ei ole vain estetiikasta, vaan siitä että hypyt eivät onnistu jos painoa on liikaa.
Ei seiväshypyssäkään pärjää, jos on pullea. Sama koskee korkeushyppyä ja mäkihyppyä.
Vierailija kirjoitti:
Jalkapallo. En jaksa sitä katsoa tai millään tavalla seurata enkä haluaisi alkaakaan. Jalkapalloon liittyy myös kulttimaisia piirteitä ja se vie ihan kokonaan mennessään.
Eri kaupallisten tuotteiden keräily on mielestäni myös typerää. Kivien keräily, lintubongailu ja eri kasvien kuvaaminen taas on jees.
Mielummin arvoa kasvattavia figuureja, kortteja yms. kuin arvotonta kiviroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Moottoriurheilu, junttimaista ja vaarallista. Sekä haitallista ympäristölle.
Onneksisähkösarjat ja uudet etanoli bensat on vähä saasteisia. Toista oli kun lyijyllä ajeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Syöksylasku
Syöksylaskijoita kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mikä liittyy yhtään mihinkään uskontoon.
Mun lapseni kävi riparin ja menee nyt seurakunnan ohjaajakoulutukseen. Ajattelin, että se on maailman harmittomin harrastus, käytännössä ilmainen, melko vähän päihteitä tai loukkaantumisvaaraa, aikuiset aina päävastuussa, nuori saa hieman rahaa ja katsotaan cv:ssä työkokemukseksi.
Harmiton, jos ei osu "lasten ystäviä" kohdalle. Valitettavasti liian yleistä noissa piireissä. Opeta lapsellesi ainakin se, että toinen aikuinen ei koskaan saa pakottaa häntä pitämään salaisuuksia vanhemmilta. Tämä on "lasten ystävien" yleisin taktiikka tekojensa peittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttölasten äitinä olen ohjaillut tyttäriä "reippaampien" lajien pariin kuten säbä, futis jne. En haluaisi, että harrastavat taitoluistelua, telinevoimistelua ynnä muuta ulkoisiin ominaisuuksiin keskittyvää, tuomarien arvostelemaa lajia. Olen ymmärtänyt ja kuullut, että on aika toksista menoa useinkin. Eivät tytöt onneksi ole tuollaisista ikinä olleet kiinnostuneitakaan.
Taitoluistelu on paljon reippaampi laji kuin säbä tai futis. Ei se ole vain kaunista liukumista pitkin jäätä, vaan itseasiassa pelkästään puolet treeneistä tapahtuu jäällä.
Vaatii paljon treeniä ja kovaa työtä, jotta voi pyöriä ilmassa kolme kertaa ympäri ja laskeutua jäälle yhden jalan varaan. Ja nykynuoret tekevät kolmoishyppyjä yhdistelmissä, joissa saattaa olla vielä kolmaskin hyppy.
Niin, onneksi tyttöjä ei siellä kukaan sadistitantta hauku läskiksi ja aiheuta itsetuhoisuutta tai syömishäiriöitä. Kun sillä ulkonäöllä ei oo mitään merkitystä.
Kuvitelkaa kun jollekin säbäjätkälle puhuttais noin. Valkku ois lynkattu hitaasti ja kivuliaasti jo vuosia sitten.
Kussakin lajissa on omat fyysiset vaatimuksensa. Painonnostajan pitää olla vahva, koripalloilijan pitkä ja taitoluistelijan hoikka. Kyse ei ole vain estetiikasta, vaan siitä että hypyt eivät onnistu jos painoa on liikaa.
Ei seiväshypyssäkään pärjää, jos on pullea. Sama koskee korkeushyppyä ja mäkihyppyä.
Eli summa summarum: sulle on lapsen kilpaurheilumenestys tärkeämpää kuin vahvan itsetunnon rakennus. Joku noita-akkaa muistuttava eukonkutale saa siellä mitalinkiilto silmissä kannustaa sun lasta harakiriin ja se on ihan ok kunhan menestystä tulee.
Ihan ok, mut mulle on tärkeämpää lapsen akateeminen menestys kuin 15 minutes of fame jossain juniorijoukkueessa...
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat harrastaneet liikuntalajeja aina, mutta koskaan eivät ole kilpailleet. Tämä on erityisesti liikuntaa vierastavissa perheissä tyypillinen asenne, että laiminlyödään lapsen fyysinen kehitys kun ennakkoluulo on tätä tasoa. Erittäin surullista, miten tässäkin ketjussa joku lyttää liikuntaharrastuksen ja ajattelee, että lukeminen on hyvä korvike sille. Ei. Mikään ei estä lasta lukemasta vaikka hänen fyysisestä hyvinvoinnista pidettäisiin huolta. Lukeminen on äärimmäisen passiivista, mutta se sopii oikein hyvin rauhoittumiseen ennen nukkumaanmenoa.
Vai on lukeminen passiivista eikä korvaa liikuntaa 😂
Meneekö sun lapsi korkeakouluun vai tuleeko hänestä kenties urheilukaupan myyjä? Ootko miettinyt? Itse pohdin tässä että korvaako pallon potkiminen lukemista, mitä oot mieltä?
Pesäpallo, koripallo, lentopallo, voimistelu, suunnistus. Noita inhosin ja inhoan edelleen. Samoin toivoisin lapseni tekevän.
Jääkiekko.Harrastus nielee kaikki rahat ja myös oman elämäsi,samoin harrastajan.Lisäksi pelikielloilla rangaistaan,jos et esim.ole päässyt edellisiin treeneihin.ym.Hyvin huonoja kokemuksia meidän perheellä lajista.
Kaljan juonti, huumeiden veto, röadmaneily ja muut elämänkallumaiset harrastukset eivät ole suotavia.