Virikelapset päiväkodissa. Oletteko ajatelleet tältä kannalta?
Sukulaisperheessäni on kolme alle 5-v lasta, joista kaksi vanhinta on pk:ssa ja nuorin pieni vauva, jota äiti hoitaa kotona. Perheen vanhemmat ovat sosiaalisia ja hyvännäköisiä, perhe asuu hienossa talossa arvostetulla alueella ja on kaikin puolin oikea malliperhe.
Tätä perhettä kyräillään ja kadehditaan ja isompien lasten hoidossaolo tuomitaan turhana virikehoitona. Eihän sitä kukaan ääneen sano, mutta selän takana puhutaan sitäkin enemmän.
Hah, sanon minä. Jos ihmiset viitsisivät yhtään ajatella pintaa syvemmälle, voisi kova tuomitsemisen tarve kokea aikamoisen kolauksen. Tässä perheessä kärsitään vakavasta sairaudesta, johon keskeinen pelastus on lasten päivähoito. Perhe ei ole kertonut asiasta juuri kenellekään. He ovat riittävän löytyjä on ennestään eikä heillä ole velvollisuutta tilittää elämäänsä jo valmiiksi tuomihenkisille kanssaihmisilleen.
Sen sijaan te tuomitsijat voisitte ottaa huomioon sen, ettei kaikki ole aina niin kuin teidän kapeasta näkövinkkelistänne näyttää...
Kommentit (23)
Vierailija:
no vaikka se, että kerhoissa ollaan yleensä parina aamuna viikossa 2-3 tuntia kerrallaan. hoidossa usein osapäiväisestikin vähintään 5 tuntia ja useampana päivänä viikossa.
saman ajan?? Tätä en tajua. Ja päiväkodissa osapäiväisesti voi olla vaan 3h/päivä, eikä tarvitse olla joka päivä.
Minun kaveriperheeseen syntyi vauva, jolla todettiin epilepsia. Vauva oli tämän vuoksi paljon sairaalassa (hänellä oli myös muita sairauksia) Esikoiselle yritettin sitten saada päiväkotipaikkaa, että äiti voi olla sairaalassa vauvan kanssa. Päiväkodinhenkilökunta oli niin vastahakoinen (koska äiti on kotona) ja päiväkotipaikka saatiin niin hitaasti, että äiti joutui jättämään sairaan vauvan sairaalaan yksin päiväkausiksi.
En todellakaan ymmärrä tätä " virikehoito" vastustusta. Yhteiskunnan rahoja menee varmasti satakertaa turhempiin asioihin. Lisäksi vanha kodinhoitajajärjestelmä (70-luvulla) , jossa äidit saivat melko helposti kodinhoitajan itselleen avuksi, tulisi varmasti paljon kallimmaksi kuin " virikelapset" päiväkodissa.
Ja aivan siitä syystä, että meillä päin ei ole ikäistään seuraa ja lapsi kyllä kaipaa leikkikavereita kovasti. Kaksivuotias on kotona äidin kanssa ja vauvaakin odotellaan.
Harva oikeasti tietää lasten parasta paremmin kuin hänen omat (täyspäiset...) vanhempansa. Monelle (ei kaikille) yli 3-vuotiaalle ainakin on parempi saada jatkaa tutussa päiväkotiryhmässä osa-aikaisesti kuin aloittaa jossain uppo-oudossa kerhossa.
Esim. ystäväni 4-vuotias on ti-to aamupäivisin päiväkodissa. Näin lapsi säilyttää paitsi kaverinsa ja tutut hoitajat myös hyvän hoitopaikan, jossa voi jatkaa täysipäiväisesti sitten, kun äiti palaa töihin. Äidille järjestely on kallis (menettää sisaruskorvauksen ja maksaa kunnalle osapäiväpaikasta paljon enemmän kuin kerhosta) ja hankala (vie kolmena aamuna kahdeksaksi ja hakee jo 3-4 tunnin päästä, eli aikataulutettua pukemis-kuskaamis-rumbaa riittää). Lapselle järjestely on varmasti paras mahdollinen!
Oma valinta ei aina ole ainoa oikea.
Syy on tämä: Mies on paljon poissa pitkillä työmatkoilla ja olen aivan rikki, jos en saa hetken rauhaa. Olen kokeillut olla kaikkien kolmen kanssa kotona ja seuraus oli hirveä univelka, koti kaaoksessa ja itkuinen ja räyhäävä äiti. En välitä siitä, mitä muut ajattelevat virikehoidosta. Minä tiedän oman jaksamiseni rajat.
joku tarvii sitä ja joku ei. on se vaan niin helvetin mahdotonta suvaita että joku tekee asiat omalla tavalla ja jos haluaa virikehoitoa niin siitä vaan. te täydelliset äidit jotka hoitaa lapset kotona hamaan tulevaisuuteen niin pitäkää pienempää suuta kiitos.
T: pätkätyöäiti jonka lapset tarhassa riippumatta olenko itte töissä vai en
Mä vien lapseni silloin tällöin päiväkotiin, koska hän itse sinne haluaa piste. Lapsille päiväkoti ei välttämättä ole mikään paha paikka, mun 3,5vuotias ilmoittaa aamuisin, että haluaa päiväkotiin, koska siellä on kavereita. Joskus jää kotiin mun ja vauvan kans. Eikä ole huono omatunto, ei sitten tippaakaan. Mä irtisanoin esikoisen päivähoidon kun vauva syntyi, mutta ei siitä kotona olosta tullut mitään vilkas kaveri kun on ja nyt menee 2-3 päivää viikossa hoitoon ja on todella tyytyväinen lapsi.
Vierailija:
jo valmiiksi tuomihenkisille kanssaihmisilleen.
Näin hän itse sanoo.
Ymmärrän kyllä jo on oikeasti joku syy laittaa isommat lapset päivähoitoon mutta että ihan huvikseen :O
ymmärrän toki, että tällaisia perheitä on, joissa sairauden takia lapsi " virikehoidossa" . Mutta suurin osa on kuitenkin ihan tavisperheitä, joissa vain sattuu olemaan laiska äiti. Näin on, tuomitkaa vaan rauhassa sanani, mutta en ymmärrä lasten virikehoitoa, silloin kun siihen ei olen ERITYISEN painavaa syytä.
erilleen äidistään ja sisaruksistaan! Tiedän, että jopa alle 2-vuotiaita viedään " virikehoitoon" . Ehkä 5-vuotiaan kohdalla ymmärrän virikehysterian, mutta alle 3v. on ensinnäkin aivan liian pieni päivähoitoon. Piste.
Vierailija:
ymmärrän toki, että tällaisia perheitä on, joissa sairauden takia lapsi " virikehoidossa" . Mutta suurin osa on kuitenkin ihan tavisperheitä, joissa vain sattuu olemaan laiska äiti. Näin on, tuomitkaa vaan rauhassa sanani, mutta en ymmärrä lasten virikehoitoa, silloin kun siihen ei olen ERITYISEN painavaa syytä.
ei jaksa hoitaa vanhempia lapsiakaan?
Vierailija:
Sinä et tiedä noista tavisperheistä oikeasti yhtään mitään! Minunkin sukulaisperheeni tuomitaan juuri siksi, ettei heillä näytä olevan virikehoitoon mitään oikeaa syytä......
ap
Sinäkään et tiedä muista perheistä oikeasti mitään. Vai väitätkö tietävästi kaikista perheistä totuudenmukaisesti vaikkapa sen, onko lapsia " tehty" vai ei?
ap
Meille tulee syksyllä vauva, mutta 3- ja 5-vuotiaat lapsemme menevät päiväkotiin puolipäiväisiksi, siis alle 5-tuntisiksi päiviksi. Syitä on monta:
a) meillä ei ole lähellä kavereita/puistoa, ja tuntuu etten millään jaksa tarjota tarpeeksi virikkeitä ja tekemistä, ts. aikuisen tarjoamat jutut eivät korvaa juoksentelua kavereiden kanssa
b) äitiyslomasta huolimatta teen satunnaisia opettajansijaisuuksia, eikä näiden ajaksi ole hoitopaikkaa tarjolla
c) keväällä saattaa olla, että minulla olisi osa-aikaista, mielenkiintoista työtä tarjolla. Mieheni äiti voi hoitaa vauvaa, muttei jaksa hoitaa kolmea lasta säännöllisesti. Tällöin lastenb pitäisi joka tapauksessa aloittaa päiväkodissa.
d) lapsemme ovat hitaasti lämpiäviä, ja tämänvuotinen kerhoryhmä ei jatka enää koska ko. päiväkoti menee remonttiin. Jos lapset menisivät kerhoon nyt syksyllä, olis ryhmä uusi, ja edessä olisi pk:n vaihto taas jouluna.
e) Lapset aloittavat hoidossa jo elo-syyskussa, vaikka vauva syntyy lokakuussa. Haluamme, että he pääsevät ryhmään mukaan heti sen muodostuessa. lisäksi yritämme porrastaa muutoksia, ts. uuden sisaruksen syntymää ja päiväkodin aloittamista.
Niin että kysyisinkin, ovatko nämä syyt mielestänne perusteltuja, vai ovatko lapsemme virikelapsia? Onko tällainen toiminta tuomittavaa?
Sairastua voi myös lasten syntymän jälkeen.
No voi jumalauta! Eiköhän äidin henkinen jaksaminen ole riittävän painava syy!!! Jos alkaa näyttää ja tuntua siltä, että " kohta romahdetaan ja lujaa" , eiköhän oo kaikkien kannalta järkevintä laittaa se esikoinen vaikka muutamaksi päiväksi viikossa hoitoon, jotta äiti saa vähän levätä.
Aivan, kyllä niistä lapsistaankin välillä haluaa lomaa. Se, joka ei halua _ikinä_, on kyllä mielestäni jokseenkin outo, sori vain. ;P
Äidit eivät ole mitään super-ihmisiä, joiden pitäisi jaksaa kuin kone aamusta iltaan!!!!!
Kun esikoinen on päiväkodissa puolipäivähoidossa. Mutta se, mitä kaikki ei tiedä on se että pojalla on dysfasia ja on sen takia päiväkodissa. Käy lisäksi puheterapiassa ja näistä on ollut apua. En mä joka naapurille viitsi lähteä tilittämään meidän perheen asioita.
no vaikka se, että kerhoissa ollaan yleensä parina aamuna viikossa 2-3 tuntia kerrallaan. hoidossa usein osapäiväisestikin vähintään 5 tuntia ja useampana päivänä viikossa.