YLE: Moni ostaa nyt yksinkertaisia peruspuhelimia
Ihmiset alkavat olla kyllästyneitä älypuhelimiin ja aikasyöppöön teknologiaan, joka on algoritmein optimoitu mahdollisimman koukuttavaksi. Myös HS kuukausiliite teki vastikään juttua teknologiaa vastustavista teekkareista.
Ihmisiä tuntuu riivaavan kaipuu perusasioiden ja läsnäolon pariin, ihan täällä fyysisessä todellisuudessa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.
Saa toki ostaa, toki sovellukset voi poistaa jos niitä ei halua käyttää. Kuitenkin on hyödyllisiäkin sovelluksia esim 112 ja pankki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä.
Someja ei ole ikävä ja nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti vauvapalstalle kirjoittelet joltain toiselta laitteelta :DD
Mitä ihmeellistä siinä on? Valtava määrä asioita hoituu netin kautta nykyään, mutta kun lähden jonnekin, niin en ota palstaa enkä nettiä mukaan. Ja ihmisten kanssa livenä ollessa en ole puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä.
Jättää ne someappit lataamatta ja ottaa puhelimeen vaan nettiselaimen ja karttasovelluksen?
Minulla on ollut vuoden esimerkiksi Instagram avaamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D
Täällä palstallakin törmää usein tähän kuinka selitellään että ei käytä mitään somea eikä mitää, silti siinähän sinä olet kokoajan selittämässä :D
Tämä palsta ei ole some, vaan keskustelupalsta, tolvana.
Eikös ne keskustelupalstat kuulu someen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Someja ei ole ikävä ja nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti vauvapalstalle kirjoittelet joltain toiselta laitteelta :DD
Mitä ihmeellistä siinä on? Valtava määrä asioita hoituu netin kautta nykyään, mutta kun lähden jonnekin, niin en ota palstaa enkä nettiä mukaan. Ja ihmisten kanssa livenä ollessa en ole puhelimella.
Ei ihmisten seurassa tarvitse puhelinta käyttää vaikka siinä netti olisikin...
Minulla ei muuta ole koskaan ollutkaan. Ensimmäisen kännykän laitoin 2003 ja se kesti 18 vuotta. 2021 ostin käytetyn kännykän, joka maksoi 30 euroa. Sitä käytän nykyisin. Ei yksinkertainen ja lähes olemattomalla kännykän käytöllä elävä ihminen vaadi tämän monimutkaisempia laitteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.
Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua?
Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon.
Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.
Helpommin sanottu kuin tehty. Onko eettistä, että laitteesta, joka alkaa olla perusedellytys arkeen, tehdään mahdollisimman koukuttava käyttäjälleen, myös lapsille ja nuorille?
Älypuhelin ei ole perusedellytys arkeen, koska muuten olisin jo kuollut.
(eri vastaaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo oli mukamas selitys/puolustus väitteeseen "nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti kirjoittelet vauvapalstalle"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua?
Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon.
Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.
Helpommin sanottu kuin tehty. Onko eettistä, että laitteesta, joka alkaa olla perusedellytys arkeen, tehdään mahdollisimman koukuttava käyttäjälleen, myös lapsille ja nuorille?
Älypuhelin ei ole perusedellytys arkeen, koska muuten olisin jo kuollut.
(eri vastaaja)
Minne saat kaikki HSL liput, VR liput, Wilma viestit yms jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan että edelleen koulut vaatii sovelluksia jotta pääsee kirjautumaan omiin järjestelmiin.
Toimii ne kaikki sovellukset myös tableteissa, ei niitä varten tarvitse älypuhelinta hommata.
No kun tabletti on sitten vielä isompi.
Eikö todella ole mahdollista tehdä pientä ja yksinkertaista laitetta, joka kestää vuosikausia, johon saisi kartan, GPS:n, puhelut, viestit, matkaliput ja siinä kaikki?
Vähemmän tilaa tämä tabletti vie kuin läppäri. Itse en kuljeta tätä kylillä, ainoastaan mökille yms mennessä otan mukaan. Kauppareissut onnistuvat ihan hyvin ilman mitään laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä vähäjärkinen, että tämä palsta toimii vain puhelimilla? Sinultakin on näköjään puhelin jo ahmaissut aika ison osan aivokapasiteetistaai.
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D
On eri asia kommentoida nimimerkillä tai nimettömänä nettifoorumille tai YouTubessa kun mainostaa ex-Twitterissä tai Instagrammissa mitään on tänään syönyt ja kertoa koko elämäntarinansa netissä. Harrastuskeskeiset nettifoorumit ovat usein varsin asiallisia paikkoja etenkin jos niihin tulee rekisteröity nimimerkillä. Saman alan harrastajat voivat viedä sen keskustelun aivan eri tasolle kun kaikilla sen osallistujilla on tietyt perustiedot asiasta ja yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Tuohon ei tarvitse älypuhelinta vaan pöytäkone tai kannettava sopivat paremmin sekä huvi- että hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki ostaa, toki sovellukset voi poistaa jos niitä ei halua käyttää. Kuitenkin on hyödyllisiäkin sovelluksia esim 112 ja pankki
Pankki toimii hyvin myös selaimen kautta. Ymmärrätkö sinä poloinen edes, mikä on selain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstallakin törmää usein tähän kuinka selitellään että ei käytä mitään somea eikä mitää, silti siinähän sinä olet kokoajan selittämässä :D
Tämä palsta ei ole some, vaan keskustelupalsta, tolvana.
Eikös ne keskustelupalstat kuulu someen?
Some on se, missä pitää olla omat tilinsä. Tähän ei tarvita mitään tiliä ja alunperin tämä on ollut olemassaolevan painotuotteen eli lehden keskustelupalsta. Lehti loppui, mutta keskustelupalsta jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ainakin ärsyttävää ja masentavaa jos joku ei osaa keskustella normaalisti kahvilassa ilman että hän pitää koko ajan tarkistaa ja hakea tietoja googlettamalla tai wikipediasta. Kyse ei ole mistään Trivial Pursuit kilpailusta vaan yleissivistyksestä, jolloin aivojen omalta kovalevyltä löytyy aivan riittävästi faktoja ja puheenaiheita ilman älypuhelinta.
Peruspuhelin riittää. Netinkäyttöä varten on olemassa sellainen keksintö kuin tietokone.
Mun mielestä älypuhelimesta ei ole mitään haittaa, miksi siirtyisin huonompaan? Kaikki kartat, aikataulut, säätiedot, uutiset sun muut, joita voi tarkistaa kun ei ole kotona. En ole missään somejutuissa, joten siitä ei ole kyse, en halua edes Whatsappia. Olisin mieluiten välillä täysin tavoittamattomissa, sen myönnän, mutta enemmän hyötyähän kännyköistä kyllä on kuin haittaa tietysti.
Hommatkaa oikea resilienssi sen pelleilyresilienssinne tilalle, niin pystytte vastustamaan kiusaajaa!
Vierailija kirjoitti:
Peruspuhelin riittää. Netinkäyttöä varten on olemassa sellainen keksintö kuin tietokone.
Harmi vaan, että HSL:n busseista puuttuu pistorasiat. Ainakin pöytäkoneelle sopivat. Läppärinpaskoista en tiedä.