Miten saitte rahaa ja miten paljon sitä oli ennen kuin astuitte työelämään ja olitte tulleet täysi-ikäisiksi (ennen 20 v, nyt 18 v.)
Minulla ei ole mitään mielikuvaa siitä että olisi ollut mitään rahaa käytettävissä ennen kuin menin töihin. Lukion ja opiskelujen välinen aika ihan hämärän peitossa. Kaitpa sitä sitten vanhemmiltani sain 'vähäsen' niin että mm pääsin diskoon ja ostamaan siellä Lonkeron yms.
Kommentit (10)
Kun olin lapsi, joskus isovanhemmat antoivat rahaa. Vanhemmat yleensä ostivat vaatteita ja käyttötavaroita, mutta eivät antaneet rahaa. Pistin rahat säästötilille pankkiin. Kun minulle selvisi että työstä saa rahaa, pesin naapureiden autoja, ajoin nurmikoita, kävin naapurin mummoille ruokaa kaupasta, siivosin pihoja lumesta jne. Säästin nämäkin rahat. 13 -vuotiaana pääsin töihin ja tein töitä kaikki vapaa-ajat koulun ohella. Olin töissä myös lukion ohessa ja kaikki opiskeluajat. Rahoitin opiskelut töillä.
Ei sitä rahaa mistään tullut, vanhemmat kustansi ruoan ja vaatteet. Ei ollut mitään viikkorahaa. Isovanhemmat antoi joskus kannustusrahaa hyvistä koearvosanoista.
Tein pikkuaskareita naapurustossa. Kesätöissä 14-vuotiaasta asti. Iltalukio kokopäivätyön ohella.
Lapsena sain viikkorahaa, ja myöhemmin kesätyöpalkkaa, jotka kaiken säästin. Olen ollut onnekas, mutta myös vastuullinen rahan suhteen.
12v:nä lapsenlikkana sain 5-10mk illassa. 15v ensimmäinen kesätyö ja siitä iltatöihin Seppälään koulun ohessa.
Ei ollut viikko- tai kk rahaa
Jaoin mainoksia. Täysi-ikäisenä osa-aikatöitä (siivousta). No, sitten alkoikin opinnot ja opintolainaa, osa-aikatöitä, kesätöitä…
Työttömyyskorvausta aloin saada, kun olin 16-vuotias. Ensimmäisen vuoden koulun loppumisen jälkeen olin isän ja äidin elätettävänä. Kansa ja kansalaiskoulun jälkeen en käynyt mitään koulua. Vakituisen työpaikankin sain vasta 35-vuotiaana.
Kesätöissä 15-vuotiaasta ja opintojen aikana myös osa-aikatöitä lukuvuoden aikana.
En mistään. Ei ollut karkkipäiviä eikä virikkeitä.