YLE: Moni ostaa nyt yksinkertaisia peruspuhelimia
Ihmiset alkavat olla kyllästyneitä älypuhelimiin ja aikasyöppöön teknologiaan, joka on algoritmein optimoitu mahdollisimman koukuttavaksi. Myös HS kuukausiliite teki vastikään juttua teknologiaa vastustavista teekkareista.
Ihmisiä tuntuu riivaavan kaipuu perusasioiden ja läsnäolon pariin, ihan täällä fyysisessä todellisuudessa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä.
Someja ei ole ikävä ja nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti vauvapalstalle kirjoittelet joltain toiselta laitteelta :DD
Keskustelupalsta ei ole sama asia kuin somepalvelut jotka useimmiten vaativat jonkinlaisen rekisteröitymisen tai käyttäjätilin luomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.
Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua?
Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon.
Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.
Helpommin sanottu kuin tehty. Onko eettistä, että laitteesta, joka alkaa olla perusedellytys arkeen, tehdään mahdollisimman koukuttava käyttäjälleen, myös lapsille ja nuorille?
Älypuhelin ei ole perusedellytys arkeen, koska muuten olisin jo kuollut.
(eri vastaaja)
Minne saat kaikki HSL liput, VR liput, Wilma viestit yms jne.?
No mä en ainakaan käytä mitään julkista liikennettä (täällä ei edes ole sellaista), eikä ole Wilmaa vaativia lapsiakaan. Sen verran siis tiedän työkavereiden puheista että Wilma on jokin kouluun liittyvä juttu.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä.
Jättää ne someappit lataamatta ja ottaa puhelimeen vaan nettiselaimen ja karttasovelluksen?
Minulla on ollut vuoden esimerkiksi Instagram avaamatta
Onneksi olkoon. Mulla ei edes ole koko Instagramia tai mitään muutakaan vastaavaa palvelua olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Someja ei ole ikävä ja nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti vauvapalstalle kirjoittelet joltain toiselta laitteelta :DD
Mitä ihmeellistä siinä on? Valtava määrä asioita hoituu netin kautta nykyään, mutta kun lähden jonnekin, niin en ota palstaa enkä nettiä mukaan. Ja ihmisten kanssa livenä ollessa en ole puhelimella.
Ei ihmisten seurassa tarvitse puhelinta käyttää vaikka siinä netti olisikin...
Miten tuo oli mukamas selitys/puolustus väitteeseen "nettiä ei ole puhelimessa, mutta kummasti kirjoittelet vauvapalstalle"?
Joku laite on tietysti hyvä olla esim. pankkiasiointiin. Siksi mulla on läppäri. Mutta jos lähden jonnekin ulos, niin peruskännykkä riittää. Sukulainen ihmetteli, mihin teen esim. kauppalistan, kuiskasin salasalaisuuden, että osaan kirjoittaa paperilapulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D
Täällä palstallakin törmää usein tähän kuinka selitellään että ei käytä mitään somea eikä mitää, silti siinähän sinä olet kokoajan selittämässä :D
Niin, tämä internetin keskustelupalsta. Sosiaalinen media on ne tiktok face jne, missä toi addiktio jengi käy viiden minuutin välein katsomassa onko joku influensseri ladannut sinne uuden belfien tai videon ahteristaan tai että onko tullut uusia kissavideoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D
On eri asia kommentoida nimimerkillä tai nimettömänä nettifoorumille tai YouTubessa kun mainostaa ex-Twitterissä tai Instagrammissa mitään on tänään syönyt ja kertoa koko elämäntarinansa netissä. Harrastuskeskeiset nettifoorumit ovat usein varsin asiallisia paikkoja etenkin jos niihin tulee rekisteröity nimimerkillä. Saman alan harrastajat voivat viedä sen keskustelun aivan eri tasolle kun kaikilla sen osallistujilla on tietyt perustiedot asiasta ja yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Tuohon ei tarvitse älypuhelinta vaan pöytäkone tai kannettava sopivat paremmin sekä huvi- että hyötykäyttöön.
Eikö YouTubessa kommentointi vaadi jonkinlaisen käyttäjätunnuksen ja kirjautumisen?
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy yksinkeraiselle puhelimelle on r1k0llinen toiminta.
Sometonta puhelinta on vaikeampi jäljittää, kun tehdään laitonta kauppaa. Jos teidän nuorilla moisia näkyy, kannattaa katsoo heidän pupillejaan.
Naisia ajatella että 'paremman' elämän takia ihmiset hommaisivat somettomia puhelimia
Hui... kuinka r|kolliseksi arvioisit minut, kun mulla on 90-luvun lopun nokialainen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.
Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua?
Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon.
Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.
Helpommin sanottu kuin tehty. Onko eettistä, että laitteesta, joka alkaa olla perusedellytys arkeen, tehdään mahdollisimman koukuttava käyttäjälleen, myös lapsille ja nuorille?
(eri vastaaja)
Empiiristen havaintojeni perusteella yhdyn mielipiteeseesi.
Koskapa minäkin olen yhä elossa, vaikka en käytä älypuhelinta.
Ei muuten ole kauaakaan kun mietin ihan tosissani pitäisikö huvikseen kokeilla vieläkö Nokia 6700 Classic vuodelta 2009 värähtäisi tulille....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(eri vastaaja)
Empiiristen havaintojeni perusteella yhdyn mielipiteeseesi.
Koskapa minäkin olen yhä elossa, vaikka en käytä älypuhelinta.
Haluatko mitalin? Se on liiterin takana paskatunkiossa, mee hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin on myös pankki ja auton käyttöliittymä ja kello ja kalenteri ja pikaviestin ja urheilusovellus ja navigaattori ja vaikka mitä.
Jos on liian koukussa someen niin kannattaa rajoittaa somenkäyttöä
Vuonna 2015 ostin Nokian peruspuhelimen 19,90 euroa. Toimii tänäkin päivänä, mutta GSM verkot suljetaan vuonna 2029 ja vastaavan hintaista laadukasta peruspuhelinta ei enää löydy.
Kännykässä on myös appeja jotka voi ladata ja joilla voi rajoittaa minkä tahansa sovelluksen, nettiselaimen tai koko kännykän käyttöä tai jopa antaa hallinnan jollekulle toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kommentoida nimimerkillä tai nimettömänä nettifoorumille tai YouTubessa kun mainostaa ex-Twitterissä tai Instagrammissa mitään on tänään syönyt ja kertoa koko elämäntarinansa netissä. Harrastuskeskeiset nettifoorumit ovat usein varsin asiallisia paikkoja etenkin jos niihin tulee rekisteröity nimimerkillä. Saman alan harrastajat voivat viedä sen keskustelun aivan eri tasolle kun kaikilla sen osallistujilla on tietyt perustiedot asiasta ja yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Tuohon ei tarvitse älypuhelinta vaan pöytäkone tai kannettava sopivat paremmin sekä huvi- että hyötykäyttöön.
Eikö YouTubessa kommentointi vaadi jonkinlaisen käyttäjätunnuksen ja kirjautumisen?
YouTubessa voi käyttää täysin neutraalia nimimerkkiä eikä siellä ole tarkoitusta kertoa välttämättä mitään omasta yksityiselämästä. Tärkeämpää on se mitä ja miten sanoo, ei kuka sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittää älypuhelimen akku melkein viikon, en käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen, viestittelyyn (WA ja tekstarit) ja mobiilipankkiin. Varsin harvoin tarvitsen puhelimen nettiselainta.
Jaa juu, ihan unohdin että onhan mulla älyssä toki myös auton appi. Sitäkään ei tosin kovin usein tarvitse näin kun ei ole vielä tarvetta auton esilämmitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun älypuhelin normaali käytöllä datan siirto päällä. Pärjää hieman yli 3vrk. Puheluita joku 5 tuntia, musankuuntelua 10 tuntia ja videoita muutama tunti. Honor Magic Lite 8
Eihän suurelle kuluttajarymälle ole enää edes myynnissä järkeviä älypuhelimia.
Peruskäyttäjälle riittävien mallien laatu laskee samalla kun hinta nousee, kun taas laadukkaammassa päässä ovat hinnaltaan älyttömiäpuhelimia (peruskäyttäjälle).
Mulla on kaksi puhelinta eri numeroilla. Älypuhelin on käytännössä käytössä vain lapsen harrastusten Whatsapp-ryhmiin. Toinen on peruspuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(eri vastaaja)
Minne saat kaikki HSL liput, VR liput, Wilma viestit yms jne.?
HSL saa kortille, vr en tiedä en ole käyttänyt vuosiin mutta ennen sai lipun käteen r-kioskilta, Wilmaa voi lukea kotikoneelta...
Todellinen syy yksinkeraiselle puhelimelle on r1k0llinen toiminta.
Sometonta puhelinta on vaikeampi jäljittää, kun tehdään laitonta kauppaa. Jos teidän nuorilla moisia näkyy, kannattaa katsoo heidän pupillejaan.
Naisia ajatella että 'paremman' elämän takia ihmiset hommaisivat somettomia puhelimia