Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset jaksaa olla ns. kuolleessa parisuhteessa?

Vierailija
05.08.2026 |

Missä perusteet yhdessäololle on joko yhteinen talous/miehen rahat tai jo isot lapset? 

Mitään yhteistä ei enää ole, ei rakkautta eikä oikein kiinnostusta olla yhdessä.

Miksi niin moni ei uskalla olla yksin?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen ja sosiaalinen turva ja hyöty. Kulissit kunnossa ulospäin. Turvallisuuden haku ja riippuvuus. Yksin pärjäämätyömyys arjessa: puoliso hoitanut kaikki asiat, yksin liikkuminen kaupoissa ja virastoissa ei onnistu, koska puoliso aina sinne vienyt. Omaa elämänkokemusta ja selviytymistaitoja ei ole ollenkaan.

-pikkurouva G***ista-

Juu, minulla tälläinen avuton tuttu. Mies hoitanut aina kaiken, ollut kotirouvana. Elää miehen asunnossa, ajaa miehen autoilla, mies huolehtii kaikesta. Nyt kun ero alkanut käydä mielessä, ei saa mitään tehtyä. "Kun ei ole rahaa, kun ei ole töitä, olisi pitänyt ja voivoi". Ikinä tuo ei saa erottua, olen varma.

Vierailija
22/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan ja omaisuuden takia, ainakin suomalaiset naiset.

Just tämä, suomalaiset naiset haluaa mieluummin mökin, talon, autot ja matkat mieheltä kuin että tekisivät omalle elämälleen jotain!

Hetkonen, en nyt tajunnut. Miksi "suomalaisten naisten" pitäisi tehdä omalle elämälleen jotain, mikä on sinun mieleesi? Jos he haluavat jotain ja toimivat sen mukaan, hehän toimivat oman tahtonsa mukaan.

Taidat olla riidankylväjätrolli.

Miksi he puhuvat töissä ja kavereilleen että haluavat erota. Haukkuvat jatkuvasti miestään. Ei ole mitään yhteistäkään. "Haluaisin erota mutta kun on se mökkikin". Minusta tuo on surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes asuttu samassa osoitteessa eikä ollut rahaa ja lapsia pitämässä yhdessä, mutta jäin silti, koska silloin sain olla yksin niin oudolta kuin se kuulostaakin. Samaa ei voi sanoa enää sen jälkeen, kun erosin ja tieto siitä levisi. 

Vierailija
24/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen eronnut, niin en tunnista kuollutta parisuhdetta.

Kaiken ei tarvitse olla yhteistä, kunhan on jokin yhteinen juttu. Uskon, että kaikkien kanssa se löytyy, kun jaksaa kaivaa.

Jos parisuhteessa on alussa ollut rakkautta, niin ei se rakkaus mihinkään häviä. Tarkennan: jos rakastumisvaiheen jälkeen on parisuhde syventynyt aikanaan rakkaudeksi, niin tämä rakkaus ei häviä. Siihen on keinot kaivaa se esiin.

Kiinnostuksen ja motivaation puute on esimerkeistä suurin este.

Vaikka elämäni on nykyään oikein hyvää, niin olen noiden syiden varassa syvästi eroja vastaan, jos perheessä on lapsia. Ero on aikamoista uhkapeliä, mitä lapsille tapahtuu siinä rytäkässä. Joskus menee hyvin. Meillä ei mennyt hyvin.

En ihan tajua tuota ettei se rakkaus mihinkään häviä. Kyllä se rakkaus häviää. Monella on käynyt niin. Ei tunne ja tahto ole mikään ikuinen tila. Ei kaikilla riitä rakkaus ikuisesti. Miksi ihmiset muuten eroavat niin paljon? Itse olen eronnut pari kertaa ja voin sanoa että rakkaus oli itsellä totaalisen loppu ja millään kaivamalla se ei olis esiin tullut 

Vierailija
25/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut perheessä jossa äiti ja isä olivat yhdessä ihan vain lasten ja maallisen mammonan takia. Pakko myöntää että siitä jäi itselle outo parisuhdemalli. Vasta vanhempana opin omassa parisuhteessa miten hyvää se voi olla. Muutenkaan kotona ei ollut kovin lämpimä ja rakastava tunnelma vaikka eivät riidelleetkään. Jotenkin sitä vain lapsena aisti asioita. Yhdessä tehtiin asioita mutta jotain siitä puuttui. Parikymppisenä sanoinkin vanhemmilleni että olisivat vain eronneet aikaisemmin. Ei olisi meidän lasten takia tarvinnut esittää ja pitää kulissia yllä. Eivätkä he siinä edes kovin hyvin onnistuneet.

Vierailija
26/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monen mielestä eläminen kuolleessa parisuhteessa on parempi kuin ero. Joillekin vielä tänäkin päivänä avioero on häpeän ja epäonnistumisen paikka, joten ei tohdita erota. Ja varmaan monet ajattelevat lapsiaan ja  omaisuuden jakamista. Jos on vuosien mittaan kertynyt paljon omaisuutta, tuntuu liian hankalalta alkaa sitä jakamaan.

Ehkä moni on yksinkertaisesti laiska.

Eroaminen vaatii työtä. Muuttaminen vaatii työtä. Yhteisen omaisuuden jakaminen ja/tai realisoiminen vaatii työtä. 

Tämä on totta ja sitten jaksetaan vuosia valittaa mutta kun se mieskin on sellainen ja en jaksa sitä katsella jne. Mutta sen sijaan että valittaisi toisesta ei jaksa tehdä omalle elämälle mitään.

Vierailija
27/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua tuota ettei se rakkaus mihinkään häviä. Kyllä se rakkaus häviää. Monella on käynyt niin. Ei tunne ja tahto ole mikään ikuinen tila. Ei kaikilla riitä rakkaus ikuisesti. Miksi ihmiset muuten eroavat niin paljon? Itse olen eronnut pari kertaa ja voin sanoa että rakkaus oli itsellä totaalisen loppu ja millään kaivamalla se ei olis esiin tullu

=> sitten suhteessanne ei ole ollut  rakkautta, jos se on hävinnyt. Olet tulkinnut rakastumisen, tai himon, tai tuttuuden tunteen tai tarpeen täyttymisen, tai transaktion rakkaudeksi. 

Vierailija
28/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut perheessä jossa äiti ja isä olivat yhdessä ihan vain lasten ja maallisen mammonan takia. Pakko myöntää että siitä jäi itselle outo parisuhdemalli. Vasta vanhempana opin omassa parisuhteessa miten hyvää se voi olla. Muutenkaan kotona ei ollut kovin lämpimä ja rakastava tunnelma vaikka eivät riidelleetkään. Jotenkin sitä vain lapsena aisti asioita. Yhdessä tehtiin asioita mutta jotain siitä puuttui. Parikymppisenä sanoinkin vanhemmilleni että olisivat vain eronneet aikaisemmin. Ei olisi meidän lasten takia tarvinnut esittää ja pitää kulissia yllä. Eivätkä he siinä edes kovin hyvin onnistuneet.

Eiväthän he olleet yhdessä vain teidän takianne vaan myös muun. 

Vierailija
29/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä se sinua kaivelee. Tässä ihan hyvä olla, kaikkialla hyvä olla eikä tarvitse repiä lapsen perhettä rikki. 

Eroaminen on työlästä ja vaivalloista, eli en viitsi. Vaikka oma talo jo onkin valmiina mutta se tavaramäärän läpikäyminen ja siirto kahteen kertaan; ei kiitos. 

Rahallisesti helpottaisi, miehet on kalliita pitää. Ja tienaan erittäin hyvin, mies vielä himpun paremmin mutta siis rahasta homma ei ole kiinni yhtään. 

Ja voihan tilanne tästä vielä parantua. Kaikissa suhteissa tulee näitä aallonpohjia enkä ainakaan itse ensimmäisenä ole heti kaikesta vain luovuttamassa hankalan paikan edessä. 

N42

Vierailija
30/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monen mielestä eläminen kuolleessa parisuhteessa on parempi kuin ero. Joillekin vielä tänäkin päivänä avioero on häpeän ja epäonnistumisen paikka, joten ei tohdita erota. Ja varmaan monet ajattelevat lapsiaan ja  omaisuuden jakamista. Jos on vuosien mittaan kertynyt paljon omaisuutta, tuntuu liian hankalalta alkaa sitä jakamaan.

Eroaminen vaatii työtä. Muuttaminen vaatii työtä. Yhteisen omaisuuden jakaminen ja/tai realisoiminen vaatii työtä. 

Tämä on totta ja sitten jaksetaan vuosia valittaa mutta kun se mieskin on sellainen ja en jaksa sitä katsella jne. Mutta sen sijaan että valittaisi toisesta ei jaksa tehdä omalle elämälle mitään.

Mitä sille omalle elämälle käytännössä pitäisi tehdä mielestäsi? Ajatellaan teoreettisesti. Jos esim. itse eroaisin, se muuttaisi asuinjärjestelyt, omaisuuden, lasten lapsuusajat. Ei se toisi käytännössä mitään hyvää. En siltikään tapailisi muita tai tähtäisi uuteen parisuhteeseen, vaan olisin yksin. Yhtä hyvin voi olla yksin suhteessa. 

Vierailija
31/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille omalle elämälle käytännössä pitäisi tehdä mielestäsi? Ajatellaan teoreettisesti. Jos esim. itse eroaisin, se muuttaisi asuinjärjestelyt, omaisuuden, lasten lapsuusajat. Ei se toisi käytännössä mitään hyvää. En siltikään tapailisi muita tai tähtäisi uuteen parisuhteeseen, vaan olisin yksin. Yhtä hyvin voi olla yksin suhteessa. 

Kyllä ero tuo hyvää, kun se suhde on huono. Itse ainakin koin elämäni alkaneen uudelleen erossa. Avioliitossa oli ivaa, kylmyyttä ja taloudellista hyväksikäyttöä.

Olin rakastunut vielä vuosia, vaikka ex kohteli minua rumasti. Sitten loppui toivo ja rakkaus minulta. Nykyisin oikeastaan inhottaa koko suhde. 

Vierailija
32/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aitoa hyötyä on oikeastaan edes elää kukin yksin vs. järkisuhteessa? Lähes sama asia, mutta ensimmäinen vain on järkevämpi.

Miksi Suomessa ei ole käytössä pakkoavioliitot jos kerran on parempi elää järkisuhteessa kuin yksin? 

Vierailija
33/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ero tuo hyvää, kun se suhde on huono. Itse ainakin koin elämäni alkaneen uudelleen erossa. Avioliitossa oli ivaa, kylmyyttä ja taloudellista hyväksikäyttöä.

Olin rakastunut vielä vuosia, vaikka ex kohteli minua rumasti. Sitten loppui toivo ja rakkaus minulta. Nykyisin oikeastaan inhottaa koko suhde. 

Tuo on eri tilanne kuin aloituksessa mainittu tilanne, jossa ei vain ole enää mitään yhteistä.  Eri

Vierailija
34/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan tajua tuota ettei se rakkaus mihinkään häviä. Kyllä se rakkaus häviää. Monella on käynyt niin. Ei tunne ja tahto ole mikään ikuinen tila. Ei kaikilla riitä rakkaus ikuisesti. Miksi ihmiset muuten eroavat niin paljon? Itse olen eronnut pari kertaa ja voin sanoa että rakkaus oli itsellä totaalisen loppu ja millään kaivamalla se ei olis esiin tullu

=> sitten suhteessanne ei ole ollut  rakkautta, jos se on hävinnyt. Olet tulkinnut rakastumisen, tai himon, tai tuttuuden tunteen tai tarpeen täyttymisen, tai transaktion rakkaudeksi. 

On ollut rakkautta alkuun. Ihan satavarmasti rakkaus voi hävitä ja häviää ihan takuulla todella monella ihmisellä.

Vierailija
35/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se sinua kaivelee. Tässä ihan hyvä olla, kaikkialla hyvä olla eikä tarvitse repiä lapsen perhettä rikki. 

Eroaminen on työlästä ja vaivalloista, eli en viitsi. Vaikka oma talo jo onkin valmiina mutta se tavaramäärän läpikäyminen ja siirto kahteen kertaan; ei kiitos. 

Rahallisesti helpottaisi, miehet on kalliita pitää. Ja tienaan erittäin hyvin, mies vielä himpun paremmin mutta siis rahasta homma ei ole kiinni yhtään. 

Ja voihan tilanne tästä vielä parantua. Kaikissa suhteissa tulee näitä aallonpohjia enkä ainakaan itse ensimmäisenä ole heti kaikesta vain luovuttamassa hankalan paikan edessä. 

N42

Ei ollut kyse ensimmäisestä luovuttamisesta :D

Vierailija
36/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aitoa hyötyä on oikeastaan edes elää kukin yksin vs. järkisuhteessa? Lähes sama asia, mutta ensimmäinen vain on järkevämpi.

Miksi Suomessa ei ole käytössä pakkoavioliitot jos kerran on parempi elää järkisuhteessa kuin yksin? 

Harvassa maassa on pakkoavioliittoja. Esim. intian keskiluokassa on järjestettyjä avioliittoja, mutta itse saa valita, meneekö vanhempien etsimän puolison kanssa naimisiin vai ei. 

Tunnen monia intilaisia, kaikilla järjestetyt liitot. Näyttää prosentuaalisesti toimivan ihan yhtä hyvin kuin meidän liitot.

Vierailija
37/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut rakkautta alkuun. Ihan satavarmasti rakkaus voi hävitä ja häviää ihan takuulla todella monella ihmisellä.

Rakkautta ei koskaan ole ”alussa”. Se tulee vasta 2-5 vuoden jälkeen, kun rakastumisvaihe loppuu. Silloin mitataan, onko suhteessa rakkautta. Eri

Vierailija
38/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pystyy sen ukonkin tarpeita tyydyttämään, itseä alkoi ällöttää kaikki fyysinen kanssakäyminen. En halunnut että asutaan samassa asunnossa, enkä myöskään läpeensä kuolleessa järkisuhteessa vain lasten vuoksi.

Vierailija
39/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero toi hyvää sinulle, mutta et voi yleistää sitä automaationa muihin. Ei se kaikille tuo mitään extraa. Lähtökohtaisesti eroavat parit häviävät jo asumiskustannuksissa. 

Vierailija
40/69 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voit, jos toisen läsnäolo ei sua mitenkään häiritse. Itseäni alkoi ukko tympimään ja huomasin nauttivani yksinäisistä hetkistä kun se oli töissä. Kun ovi kävi ja se tuli kotiin, niin tunnelma ja mieliala jotenkin heti valahti huonommaksi. Ei me riidelty, vaan muututtiin jotenkin merkityksettömiksi toisillemme. Ero oli lopulta helpotus ja nyt voin hyvin.

P.S. Kyllä rakkaus voi loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan