Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä ootte, nyt kun kotihoidon tuki lopetetaan?

Vierailija
04.08.2026 |

Kesällä tuli se selvitys, jossa ehdotettiin, että kotihoidon tuki voitaisiin lakkauttaa kokonaan ja tilalle pidennettäisiin vanhempainrahaa. Eli käytännössä se vaihtoehto, että alle 3-vuotiasta hoidetaan kotona tuen turvin, saattaisi hävitä.

Itse mietin, että tää olisi aika iso muutos monelle perheelle. Osa arvostaa sitä, että voi olla pidempään kotona ilman että joutuu heti päiväkotiin, osa taas näkee tuen ongelmallisena.

Mitä te ajattelette?  
Olisko parempi nykyinen malli vai pidempi vanhempainvapaa?  
Miten teidän tilanne muuttuisi, jos tuki lakkaisi?

Olisi kiinnostavaa kuulla eri näkökulmia – sekä niiltä jotka on kotona tuen varassa että niiltä jotka on töissä/päiväkodin käyttäjiä.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas kun lapseni palasi kuuden viikon kesäloman jälkeen päiväkotiin mietin mikä hinku on tunkea sinne lisää yksivuotiaita. Kaksi päiväkotipäivää takana ja kesäloman rauhallinen ja hyvin nukkuva lapsi on kadonnut. Siinä missä lomalla illallispöydässä käytiin mukavia keskusteluja ja mentiin illalla rauhassa nukkumaan niin nyt tilalla on riekkumista, älämölöä ja itkua. Eikä se missään kohti helpota, rauhoittui vasta joulu- ja kesälomilla.

Ei ole lajinmukaista menoa sulloa monta pientä lasta yhteen tilaan parin aikuisen kanssa. Tietysti joillakin voi kotona olla huonommat olot kuin päiväkodissa, se on asia erikseen. Kai se täytyy ostaa talo maalta kun ei täällä pk-seudulla ole varaa olla toisen vanhemman kotona lapsen kanssa.

Miten ajattelet, että maalla olisi varaa?

No kannattaa varmaan verrata asuntojen hintoja eri paikkakuntien välillä. Asuminen on lapsiperheessä on aika merkittävä kulu.

Vuokrataso helsingissä on suurinpiirtein sama kuin muissa suurimmissa suomen kaupungeissa. Sitten tietysti muuttotappioalueilta voi saada halvemmalla, mutta töitä siellä ei ole. Isoa eli perheelle sopivaa omistusasuntoa ei yhden ihmisen tuloilla pysty maksamaan.

Niin, en missään kohtaa sanonut että teemme läsnätyötä. Ja aika suuri skaala jää pk-seudun ja muuttotappiokunnan väliin, ei vaihtoehdot ole Helsingin keskusta tai Reisjärvi. Mutta ajattelin nyt lopettaa tästä vänkäämisen, suosittelen sinulle pankkialaa kun tunnut tietävät tuntemattomien ihmisten raha-asiat näin hyvin.

Oho, mistä moinen henkilöönmenevä hyökkäys? 

Vierailija
42/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmää, jos valinnanvapaus menee. Lapsen etu on monesti se, että voi kasvaa kotona.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exit Matrix pikaisesti ennen kuin systeemi vie teidän lapset kokonaan.

Vierailija
44/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon voi varautua säästämällä ihan itse.

Eikä tarvitsisi edes isommin säästää, jos työssä käyvän verotuksessa vaan huomioitaisiin se, että sillä palkalla täytyy tulla koko perheen toimeen. Eli käytännössä esimerkiksi 4k palkka verotettaisiin 2k palkan prosentilla, niin kuin sen kaiken järjen mukaan kuuluisi mennäkin. Mutta eihän sellaista tietenkään voi tehdä, jollekin tulee paha mieli ja eihän kukaan nyt rahan takia lapsia hanki. Ei hanki ei, mutta melko moni jättää sen puutteen takia hankkimatta joko kokonaan tai osittain.

Itsekin toivoisin jonkinlaista perheverotusta, jolla huomioitaisiin tämä usein naisten kotona tekemä työ. Ei ole pitkällä aikavälillä terveellistä, että lapset menevät pienenä täyspäivähoitoon, molemmat vanhemmat tekevät kokoaikatyötä ja niinä vähinä vapaatunteina yritetään pyörittää kotia, harrastuksia ja perhe- ja ystävyyssuhteita. Kevennetty verotus varmasti kannustaisi esim. lyhennettyyn työviikkoon. Itse pidän terveyttä ja onnellisuutta tärkeämpänä elämän mittarina kuin tuottavuutta.

Vierailija
45/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua. Hesarissa oli just juttua että jotkut pakoilevat työelämää hankkimalla ja hoitamalla lapsia kotona. Sellaista ei pitäisi tukea mitenkään. 

Ei päiväkotihoitokaan ilmaista yhteiskunnalle ole. Todelliset kustannukset paljon suuremmat kuin mitä asiakasmaksut. 

Kotihoidontuki on naurettavan halpa jos sitä vertaa päiväkodin kustannuksiin. Jos yhteiskunnan varoja ajatellaan, niin ei tarvitse kyllä miettiä hetkeäkään kumpi on edullisempaa - etenkin jos hoidettavana on useampi lapsi.

Tässä on takana tietenkin se, että kuvitellaan, että kotihoidon tuella olevan työpanos ja siitä koituvat verot menetetään. Ei menetetä, esimerkiksi hoitoalalla monen ensimmäinen askel työelämään on nämä sijaisuudet joita aukeaa, kun porukka hoitaa lapsiaan kotona. Ja muutenkin kun työllisyys on kaukana 100%, niin töille kyllä löytyy niin usein joku muu tekijä, että sillä osuudella mikä jää tekemättä, ei ole yhtään mitään merkitystä.

Lisäksi takana on tietenkin toinenkin asia mitä ei saa ääneen sanoa, mutta sekin on virheellinen, koska näissä tapauksissa yhteiskunta tukee saman rahan ja enemmänkin muina tukina.

Vierailija
46/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kaikkien lasten on tarkoitus oppia suomen kieli hyvin sellaisessa päiväkotiryhmässä, jossa suurin osa ei puhu suomea äidinkielenä? Tai suurin työtekijöistä tai jopa ei kukaan puhu suomea äidinkielenä? Tällaisia nimittäin löytyy monilta alueilta ainakin pääkaupunkiseudulta, jossa olen ollut päiväkodeissa sijaisena.

Vierailija
47/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kaikkien lasten on tarkoitus oppia suomen kieli hyvin sellaisessa päiväkotiryhmässä, jossa suurin osa ei puhu suomea äidinkielenä? Tai suurin työtekijöistä tai jopa ei kukaan puhu suomea äidinkielenä? Tällaisia nimittäin löytyy monilta alueilta ainakin pääkaupunkiseudulta, jossa olen ollut päiväkodeissa sijaisena.

Sehän se tavoite onkin. Hävittää suomen kieli ja kaikki siihen viittaava. 

Vierailija
48/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole niin vakavaa jos kaikki lapset eivät puhu suomea, mutta kaikkien aikuisten pitää kyllä puhua jos ei äidinkielenä niin ainakin erittäin hyvin suomea. Lapset oppivat nopeasti.

Vierailija
49/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vääntää rautalangasta, että miksi olisi huono, jos kotihoidontuki lopetetaan ja vanhempainrahakautta pidennettäisiin? Työttömille huono vai pienipalkkaisille kuten itselleni? Laskettu aika lapseni syntymälle on loppuvuodesta ja olisi tarkoitus ensi vuoden lopulla olla pari kuukautta hoitovapaalla. Tämän hetkisen kotihoidontuen-systeemillä saisin kotihoidontukea + hoitolisää 479 € ja vanhempainrahaa kuitenkin tonnin enemmän. Bruttona siis, mutta ero on aika huikea.

Muutama kuukausi lisää ansiosidonnaista  verrattuna pitkään kotihoidontukeen? Varmaan se, että moni hyväosainenkin haluaa sen ainokaisen lapsensa hoitaa muutaman ensimmäisen vuoden kotona ja nyt olisi sitten pakko mennä töihin, kun lapsi on hyvin pieni, jos ei halua irtisanoutua.

Minun havaintoni työelämästä on se, että tähänkin asti hyvätuloiset, hyvissä, mielekkäissä töissä olevat ovat palanneet töihin hyvinkin pian vanhempainvapaiden jälkeen. Sen sijaan matalan koulutustason suoriteportaan töissä olevat ovat maksimoineet kotona olemisen. Esim. hankittu useita lapsia 3 vuoden välein. 

Vierailija
50/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole niin vakavaa jos kaikki lapset eivät puhu suomea, mutta kaikkien aikuisten pitää kyllä puhua jos ei äidinkielenä niin ainakin erittäin hyvin suomea. Lapset oppivat nopeasti.

Kouluun mentäessä se on kyllä vakavaa sekä lapsen itsensä että muiden lasten kannalta

Vierailija
51/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautinnollista:3

Vierailija
52/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun mentäessä se on kyllä vakavaa sekä lapsen itsensä että muiden lasten kannalta

Kyllä, mutta sen kielen on jo oppinut päivähoidossa. Olin täysin ummikkona ruotsinkielisessä puolipäivähoidossa muiden pääosin suomea puhuvien lasten kanssa ja hyvin onnistui ruotsinkieliseen kouluun meno kahden vuoden jälkeen. Aikuiset puhuivat VAIN ruotsia (suomea vanhemmille ja joskus jos tuli kipeäksi kesken päivän), kyllä siinä väkisinkin oppi. Suomi on vaikeampi kieli mutta lapset ovat yllättävän fiksuja.

Vierailija
53/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin lapseni kotona 2017-2022 käyttäen täysimääräisen kotihoidontuen. Vakituinen työpaikka jo 15v eikä ketään kiinnosta, vaikuta mihinkään tai muistele tätä mun "lusmuilua". Lapsilleni tämä on korvaamaton asia, jolla positiiviset kauas kantoiset vaikutukset. 

Tämä uutinen/suunnitelma sai hautaamaan viimeisetkin haaveet haluta lisää lapsia. Ei vaan uskalla, koska se ei tue omaa arvomaailmaani. Ehkä hankin koiran. 

Vierailija
54/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vaikka lapset oppisivatkin kielen hyvin huolimatta siitä että ryhmässä ei ole paljoa suomea äidinkielenä puhuvia lapsia niin integraation kannalta on tärkeää että syntyy kontakteja valtaväestöön.

Vierailija
55/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidin lapseni kotona 2017-2022 käyttäen täysimääräisen kotihoidontuen. Vakituinen työpaikka jo 15v eikä ketään kiinnosta, vaikuta mihinkään tai muistele tätä mun "lusmuilua". Lapsilleni tämä on korvaamaton asia, jolla positiiviset kauas kantoiset vaikutukset. 

Tämä uutinen/suunnitelma sai hautaamaan viimeisetkin haaveet haluta lisää lapsia. Ei vaan uskalla, koska se ei tue omaa arvomaailmaani. Ehkä hankin koiran. 

Sinulla olikin vakituinen työpaikka, johon palata. Eli olit varsin hyväosainen

Vierailija
56/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono juttu koska osa lapsista pystytään hoitamaan 3v kotona. Päiväkoditkin taitavat olla täynnä. Olin nuoremman kanssa 3v kotona, oli kiva juttu kun muuten tein töitä ja oli vain vuosiloma vapaat.

Vierailija
57/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että älä lisäänny jos sulla ei ole varaa kustantaa sitä lisääntymistäs ihan omasta pyäussistasi. Ei ole muiden tehtävä elättää kersojas. 

Vierailija
58/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon voi varautua säästämällä ihan itse.

Eikä tarvitsisi edes isommin säästää, jos työssä käyvän verotuksessa vaan huomioitaisiin se, että sillä palkalla täytyy tulla koko perheen toimeen. Eli käytännössä esimerkiksi 4k palkka verotettaisiin 2k palkan prosentilla, niin kuin sen kaiken järjen mukaan kuuluisi mennäkin. Mutta eihän sellaista tietenkään voi tehdä, jollekin tulee paha mieli ja eihän kukaan nyt rahan takia lapsia hanki. Ei hanki ei, mutta melko moni jättää sen puutteen takia hankkimatta joko kokonaan tai osittain.

Itsekin toivoisin jonkinlaista perheverotusta, jolla huomioitaisiin tämä usein naisten kotona tekemä työ. Ei ole pitkällä aikavälillä terveellistä, että lapset menevät pienenä täyspäivähoitoon, molemmat vanhemmat tekevät kokoaikatyötä ja niinä vähinä vapaatunteina yritetään pyörittää kotia, harrastuksia ja perhe- ja ystävyyssuhteita. Kevennetty verotus varmasti kannustaisi esim. lyhennettyyn työviikkoon. Itse pidän terveyttä ja onnellisuutta tärkeämpänä elämän mittarina kuin tuottavuutta.

Tämäkin vähän ohis mutta näin on joskus ollutkin jopa Suomessa. Taitaa edelleen olla käytössä Saksassa jos muistan oikein? 

Jos molemmilla vanhemmilla on huippupalkka (ja kovat työhalut) niin ei varmaan näitä perheitä palvele. Päivähoitokin taitaa olla nykyään osin ilmaista? Mutta jos miettii kulkemisen, työvaatteet (jos ei työn puolesta), lounaat ja muut menot työpaikalla, lapsille kahdet ulkovaatteet ja kengät (monet päikyt tätä toivoo), lomien järjestelyt, kauppareissut tai ulkona syömiset (koska kiire) ruuhka-aikaan niin ei siinä paljoa viivan alle norminettopalkalla jää. Oikeasti laskin tämän silloin kun oma muksu oli pieni. 

Vierailija
59/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hoidettavat laitetaan vaan laitoksiin ja sitten ihmetellään, kun rahaa palaa muutaman satasen sijaan tonni tai useampi. 

Vierailija
60/103 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan halua, että labseni oppii jotain arabiaa