Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

30 kilon PYSYVÄ painonpudotus

Vierailija
04.08.2026 |

Miten onnistuisin pudottamaan painoani suunnilleen 100 kilosta 70 kiloon niin, että kilot myös pysyy poissa? Lihavuusleikkaus olisi varmasti helpoin vaihtoehto, mutten uskalla mennä sellaiseen, koska se tekee normaalista syömisestä ja juomisesta mahdotonta koko loppuiäksi. 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusleikkaus? No ei todellakaan. 

1-2 kiloa kuukaudessa ruokavaliomuutoksella (-1kg) ja liikunnalla (-1kg). Parin vuoden urakka ja siinä ajassa jo ruokatavat muuttuneetkin pysyviksi…

Muuten hyvä, mutta tuossa on 2 isoa ongelmaa: 

1. Suurin osa ei jaksa sinnitellä tuollaisella kuurilla kovin kauaa, joten merkittävä painonpudotus jää todennäköisesti haaveeksi. 

2. Suurin osa niistäkin, jotka jaksaa viedä kuurin loppuun asti, ei onnistu tekemään siitä pysyvää elämäntapamuutosta. Pysyvä painonpudotus jää siis haaveeksi.

Turha väittää vastaan, koska tieteelliset tutkimukset ei valehtele. 

Vierailija
22/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntaparemontti. Lataa sovellus jolla lasket kaloreita ja otat sen tavaksi. Laihtuu varmasti kun kalorit päivässä esim 1450. Sovellus laskee tavoitteesi mukaan kalorintarpeen.  Minulla foodvisor niminen sovellus ja sillä olen onnistunut laihduttamaan. Sitten laihdutuksen jälkeen lasket plajonko tarvitset nykyisen painon ylläpitoon.

Sipsit, suklaat, karkit, pullat pois. Yhdessä pikkuleipäviipaleessa on jo 70 kaloria, mutta kasviksissa ei paljon mitään ja kanan jauhelihassa jotain 100kcal/100g. Yhdessä sipsipussissahan on jo tuo 1450kcal eli ne pitää jättää pois. Eli terveellisellä ruualla maha täyteen ja kalorit koostetaan proteiinia ja vitamiineja sisältävistä ruuista. Kasvikset, kana, kala, rahka jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää jaksaa sinnitellä ja ottaa lopun elämän tavaksi se ettei tunge sipsiä ja suklaata suuhun joka päivä. Normaalia syömistä tilalle.

Vierailija
24/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tehdä ruokavalioosi muutoksia jättämällä sokerin pois? Katsoisit, että saat, riittävästi proteiinia, hiilareita sopivasti, hyvälaatuista rasvaa. Kunnon maukasta kotiruokaa, niin että syöt hitaasti nautiskellen. Tärkeää on, että et ole nälissäsi. Liikunta sellaista, josta tykkäät ja jonka harrastaminen ei lopahda alkuinnostuksen jälkeen. Arkiliikuntaa kannattaa suosia. Itse olen saanut pudotettua näin painoa. En kyttää kiloja, mutta ihanat farkut, joita aiemmin en saanut kiskottua reisiä ylemmäs, ovatkin liian isot. Tsemppiä! 

Vierailija
25/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes 90% laihduttajista lihoo takaisin, tästä on olemassa tutkimuksia englanniksi. Painon poissa pitäminen on äärimmäisen vaikeaa.

Tulee kyllä toivoton olo. Kerran lihava, aina lihava.

Vierailija
26/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää jaksaa sinnitellä ja ottaa lopun elämän tavaksi se ettei tunge sipsiä ja suklaata suuhun joka päivä. Normaalia syömistä tilalle.

Ei tarvitse tunkea sipsiä ja suklaata. Ihan se normaali syöminen lihottaa tuossa tilanteessa hyvin nopeasti, laihtuneen ihmisen kulutus on paljon pienempi kuin ei-laihduttaneen samanpainoisen. Huomaa ettet tiedä oikeasti mistään mitään.

Vierailija
27/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic tai Mounjaro.

Vierailija
28/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin elimistösi tarvitsee 100kg elopainoa jos kerran pysyisit elossa 70kg painoisenakin? Mistä se 30kg ilmestyisi jos et sitä itse hanki eli syö liikaa?

Painohan laskee pomminvarmasti jos syöt vähemmän kuin kulutat.

Jossain vaiheessa paino alkaa jumittamaan ja kevyempi keho kuluttaa entistä vähemmän kaloreita, taas täytyy vähentää kaloreita. Jatkuva jokaisen suupalan kyttääminen loppuelämän ajan on äärimmäisen kuluttavaa henkisesti.

Jos paino alkaa jumittaa, niin sitten voi hiljalleen nostaa niitä kaloreita. Samalla pitää tietenkin nostella puntteja, mikä pakottaa kehon tuhlaamaan ne kalorit. Sitten kun on saanut kaloreita ylemmäs, niistä voi taas vähän nipistää.

Joka tapauksessa pitää ymmärtää, ettei 70-kiloisen elämä ole samanlaista kuin 100-kiloisen elämä.

Itse olen nyt noin puolen vuoden aikana pudotyanut 115 kilosta 85 kiloon. Vielä on siis matkaa. Nostelen painoja pari kertaa viikossa, teen kävelylenkkejä metsässä ja puuhailen pihassa. 115-kiloisena en tehnyt näistä mitään, nyt nämä on sellaista mukavaa omasta hyvinvoinnista huolehtimista.

Ruokavaliosta jätin kaikki kasvikunnan tuotteet pois. Syön ravitsevaa ruokaa, joka pitää nälän poissa. Mies syö vielä kaiken maailman kasviksia, mutta minä en niitä kaipaa. Nyt olen kyllä metsässä napsinut mustikoita, ei siitä ruokavaliosta kannata uskontoa tehdä.

Vierailija
29/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin elimistösi tarvitsee 100kg elopainoa jos kerran pysyisit elossa 70kg painoisenakin? Mistä se 30kg ilmestyisi jos et sitä itse hanki eli syö liikaa?

Jossain vaiheessa paino alkaa jumittamaan ja kevyempi keho kuluttaa entistä vähemmän kaloreita, taas täytyy vähentää kaloreita. Jatkuva jokaisen suupalan kyttääminen loppuelämän ajan on äärimmäisen kuluttavaa henkisesti.

Jos liikut riittävästi voit syödä mitä haluat.

Kokeilepa sellaista kuin liikunta. Triathlon tai maratonjuoksu on hyvä laihduttajalle.  

Vierailija
30/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pudottanut painoa viimeisen kahden vuoden aikana hitaasti 10kg. Nyt otin vielä loppukirin, minulla on ravitsemusterapeutin (netistä) tekemä runko päivittäiselle ruokavaliolle niin, että syön päivässä 1370kcal. Tarkoitus on nipistää vielä 3kg elopainosta.  Se mikä on uskomatonta on se, että tällä ruokavaliorungolla saan syödä niin paljon ettei minulla ole päivän aikana missään kohtaa nälkä. Aterioita on 4-5 x pv ja makrot on 33% - 33% - 33% eli tuossa rasvojen, hiilarien ja proteiinien suhteet. Käyn lisäksi salilla neljästi viikossa. 

En olisi ikinä uskonut, että koostamalla ateriat oikein ei tarvitse kärsiä nälästä vaikka onkin reilusti miinuksella energian saanti!

Vierailija
31/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paino alkaa jumittaa, niin sitten voi hiljalleen nostaa niitä kaloreita. Samalla pitää tietenkin nostella puntteja, mikä pakottaa kehon tuhlaamaan ne kalorit. Sitten kun on saanut kaloreita ylemmäs, niistä voi taas vähän nipistää.

Joka tapauksessa pitää ymmärtää, ettei 70-kiloisen elämä ole samanlaista kuin 100-kiloisen elämä.

Itse olen nyt noin puolen vuoden aikana pudotyanut 115 kilosta 85 kiloon. Vielä on siis matkaa. Nostelen painoja pari kertaa viikossa, teen kävelylenkkejä metsässä ja puuhailen pihassa. 115-kiloisena en tehnyt näistä mitään, nyt nämä on sellaista mukavaa omasta hyvinvoinnista huolehtimista.

Ruokavaliosta jätin kaikki kasvikunnan tuotteet pois. Syön ravitsevaa ruokaa, joka pitää nälän poissa. Mies syö vielä kaiken maailman kasviksia, mutta minä en niitä kaipaa. Nyt olen kyllä metsässä napsinut mustikoita, ei siitä ruokavaliosta kannata uskontoa tehdä.

Puolen vuoden kokemuksella et voi vielä sanoa, että tulos on pysyvä. Vastaavia salillakäyviä laihduttajia löytyy Suomestakin varmasti tuhansia, ja silti paino hiipii suurimmalle osalle takaisin jossain vaiheessa.

Vierailija
32/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa sellaista kuin liikunta. Triathlon tai maratonjuoksu on hyvä laihduttajalle.  

Liikuntaa. Hyiiiii...

Netflixiä on kivempi katsella suklaan ja sipsien kanssa.

Vierailija
33/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tunkea sipsiä ja suklaata. Ihan se normaali syöminen lihottaa tuossa tilanteessa hyvin nopeasti, laihtuneen ihmisen kulutus on paljon pienempi kuin ei-laihduttaneen samanpainoisen. Huomaa ettet tiedä oikeasti mistään mitään.

Sen kulutuksen voi myös hilata takaisin ylös. Ei tarvii jäädä sinne alhaisille kaloreille. Itse olen juuri nostanut kalorit 1500 ->  1900 ja paino tippuu näilläkin. Googlettamalla reverse diet löytyy ohjeita. Tai pyytää että tekoäly neuvoo.

Vierailija
34/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmänä ihmisiä oikein pidetään? Kyllä on liikuntaa jokunen kerta kokeiltu, pisin pyöräilemäni lenkki on 150 km. Liikunnalla on äärimmäisen pieni merkitys painonhallinnassa, mutta mitään maratoneja ei kyllä millään 1200 kcal ruokavaliolla vedetä.

Vierailija
35/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa jo. Siis haluan 30kg pois mutta haluan syödä herkkuja ja en halua liikkua.

Onko jokin rasvasiepparipilleri olemassa. 

Vierailija
36/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että jos triathlon on niin hyvä laihduttajalle, siellä kisoissa näkisi enemmän ylipainoisia.

Vierailija
37/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta sitten pudotin 17 kiloa pätkäpaastoten.  Olen tismalleen saman painoinen nytkin. Miten? Pätkäpaastoa jatkan edelleen samoin kuin laihduttaessa, syön vain klo 8-16 välillä. Joka aamu punnitsen itseni. Sen mukaan joko lisään tai vähennän ruuan määrää. Syön sekaruokaa, pullaa ja keksejäkin, mutta en juo kuin vettä ja kahvia, sitä kyllä paljon. Ei karkkia, sipsejä, alkoholia koskaan.

Vierailija
38/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että jos triathlon on niin hyvä laihduttajalle, siellä kisoissa näkisi enemmän ylipainoisia.

Ne on kaikki laihtuneet Triathonilla. Läskit tippuneet matkan varrelle.

Mutta tiedetään. Läski ei halua liikkua vaan maata.

Vierailija
39/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmänä ihmisiä oikein pidetään? Kyllä on liikuntaa jokunen kerta kokeiltu, pisin pyöräilemäni lenkki on 150 km. Liikunnalla on äärimmäisen pieni merkitys painonhallinnassa, mutta mitään maratoneja ei kyllä millään 1200 kcal ruokavaliolla vedetä.

Laiska läski keksii aina tekosyitä miksi ei voi harrastaa liikuntaa. 

Juokse tarpeeksi maratoneja niin voit kyllä herkutella niin paljon kuin haluat. kaloreja ei tarvitse laskea.

On kokemusta.

Vierailija
40/62 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö joka päivä 700 grammaa grillikylkeä ja juo 1,5litraa vettä,muuta et tarvi no ehkä sinappia.