30 kilon PYSYVÄ painonpudotus
Miten onnistuisin pudottamaan painoani suunnilleen 100 kilosta 70 kiloon niin, että kilot myös pysyy poissa? Lihavuusleikkaus olisi varmasti helpoin vaihtoehto, mutten uskalla mennä sellaiseen, koska se tekee normaalista syömisestä ja juomisesta mahdotonta koko loppuiäksi.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa jo. Siis haluan 30kg pois mutta haluan syödä herkkuja ja en halua liikkua.
Onko jokin rasvasiepparipilleri olemassa.
Noilla spekseillä kysyt pian samoja vinkkejä 120-kiloisena. Ilmeisestikään et pidä vielä itseäsi sen arvoisena, että sinusta kannattaisi pitää huolta.
Olen elämäni aikana pudottanut varmaan 100kg painoa eikä ne ole palanneet. Ihan uutta läskiä olen samana aikana saanut 110kg
Ensi viikolla alkaa yleisurheilun em-kisat Englannissa. Sieltä voitte katsella kuinka monta lihavaa juoksijaa/hyppääjää radalla näkyy. Oma veikkaukseni on: ei yhtä ainoaa. Liikunta on lääke, myös lihavuuteen.
Vähähiilarinen, vaikka kuinka saisi alapeukkuja tällä palstalla. Auttaa nälän tunteeseen ja helpompi ylläpitää kuin keto.
Itse llen tiputtanut 20 kiloa, jotka on nyt kolme vuotta pysyneet poissa.
Vastaus oli vöhemmän kaloreita. Ei auttanut kuin tottua pienempiin annoksiin ja alkaa lukea paljonko missäkin tuotteessa oikeasti on kaloreita. Pätkäpaastoilen jonkun verran, koska välillä vaan haluaa sen burgeriaterian tms. syödä, ja se on vähennettävä päivän muista eväistä. Ja mitään kaloripitoista en juo, en edes maitoa. Se on sitten vain hyväksyttävä, että keholla menee hetki tottua pienempiin annoksiin, niin jonkun aikaa on nälkä. Mutta nykyään kun näihin annoskokoihin on tottunut, niin en edes saisi syötyä isointa hampurilaisateriaa tai kokonaista pizzaa kerralla. Paino pysyy oikosellaan aika lailla ajattelematta, kun nykyään tietää ruokien kalorimäärät ja osaa lopettaa kun on täysi vaikka ruokaa jäisi lautaselle. Mutta älä odota nopeita tuloksia. Nopeat tulokset saat vain rääkkikuurilla mitä ei pysty loppuelämää jatkamaan, ja sitten kilot palaavat korkojen kera kun kuuri loppuu ja palaat normi syömiseen. Muutoksen on oltava sellainen mitä jaksaa pysyvästi, jos haluaa pysyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin elimistösi tarvitsee 100kg elopainoa jos kerran pysyisit elossa 70kg painoisenakin? Mistä se 30kg ilmestyisi jos et sitä itse hanki eli syö liikaa?
Painohan laskee pomminvarmasti jos syöt vähemmän kuin kulutat.
Jossain vaiheessa paino alkaa jumittamaan ja kevyempi keho kuluttaa entistä vähemmän kaloreita, taas täytyy vähentää kaloreita. Jatkuva jokaisen suupalan kyttääminen loppuelämän ajan on äärimmäisen kuluttavaa henkisesti.
Olen pudottanut 115 -> 85. Nyt tuntuu jumittavan todella paljon. Puoles vuodessa on pudonnut enää 6.
Ikävä ajatus, että en paljon enempää pysty syömään enää myöhemminkään.
Ota ensin joku pienempi tavoite. Itse olen laihduttanut 30 kg, ja kilot tulivat takaisin korkojen kera. Nyt laihdutan uudelleen paljon maltillisemmin. Nyt on lähtenyt pois 3 kg, mutta pysyvästi.
Laihduta ensin vaikka 10 kg, ja opettele pysyvään tuossa painossa parin vuoden ajan. Sitten voit laihduttaa lisää, ja tiedät jo keinot.
No en tiedä, kun itse olen ollut koko ikäni 50 kg, pikkuhiljaa 55 kg ja suurin lihoaminen tähän mennessä on, kun tuli 59 kg täyteen. Tuntuu siltä, että pystyisin myös helposti laihduttamaan halutessani. Mikä on pielessä omasta mielestäsi?
En välttämättä jaksa neuvoa jos pitää karkin, sipsin ja limun syömistä päivittäin normaalina tai jos leipää menee pussillinen kerralla ja kananmunia kennollinen eikä itse näe, että tuossa olisi jotain pielessä.
Harrastatko liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Ota ensin joku pienempi tavoite. Itse olen laihduttanut 30 kg, ja kilot tulivat takaisin korkojen kera. Nyt laihdutan uudelleen paljon maltillisemmin. Nyt on lähtenyt pois 3 kg, mutta pysyvästi.
Laihduta ensin vaikka 10 kg, ja opettele pysyvään tuossa painossa parin vuoden ajan. Sitten voit laihduttaa lisää, ja tiedät jo keinot.
Kannattaa tehdä ihan kunnolla eikä vaan koittaa jos vähän edes onnistuisi.
Mikä sinua lihottaa? Suuret annoskoot, roskaruoka, makeiset vai alkoholi?
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu. Vuoden päästä painat 130.
Me kaikki muutumme, mutta voimme itse päättää mihin suuntaan menemme muutoksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lähes 90% laihduttajista lihoo takaisin, tästä on olemassa tutkimuksia englanniksi. Painon poissa pitäminen on äärimmäisen vaikeaa.
Itsehallinnan puute? On myös paljon ihmisiä keillä ei ole tätä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin elimistösi tarvitsee 100kg elopainoa jos kerran pysyisit elossa 70kg painoisenakin? Mistä se 30kg ilmestyisi jos et sitä itse hanki eli syö liikaa?
Painohan laskee pomminvarmasti jos syöt vähemmän kuin kulutat.
Jossain vaiheessa paino alkaa jumittamaan ja kevyempi keho kuluttaa entistä vähemmän kaloreita, taas täytyy vähentää kaloreita. Jatkuva jokaisen suupalan kyttääminen loppuelämän ajan on äärimmäisen kuluttavaa henkisesti.
Jokaisen suupalan kyttääminen? Miten olisi jos söisit vain ruoka-aikoina, kuten normaalit ihmiset.
Miksi pitäisi koko ajan kytätä milloin se suupala tulee?
Vierailija kirjoitti:
Hankit jnkn ravitsemusterapeutin suunnitteleman ruokavalio-ohjeistuksen. Tärkeintä on oma motivaatio ja sinnikkyys. Tarvitset myös ruoka-aine vaakan ja tietysti dl mitan. Sun täytyy alkaa opettelemaan mitä ja kuinka paljon voit syödä sekä ruokien energia ja ravintosisältöjä. Alku on vaikeaa kun kaikki on uutta ja joudut elämään miinus kaloreilla, mutta kun lopulta pääset haluttuun painoon, niin voit siirtyä ylläpitokaloreihin. Homma on pitkä prosessi ja tuloksia tulee pikkuhiljaa, mutta kun edistyt niin se kannustaa ja nostaa mielialaa. Suosittelen myös liikuntaharrastuksen aloittamista pikkuhiljaa, ehkä ensin kävelylenkkejä, kotijumppaa jne, sitten myöhemmin ehkä salille hyvän ohjelman kanssa. Tsemppiä!
Muuten oikein, mutta pysy kaukana ravitsemusterapeuteista. Sen sijaan vähennä hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkaus? No ei todellakaan.
1-2 kiloa kuukaudessa ruokavaliomuutoksella (-1kg) ja liikunnalla (-1kg). Parin vuoden urakka ja siinä ajassa jo ruokatavat muuttuneetkin pysyviksi…Muuten hyvä, mutta tuossa on 2 isoa ongelmaa:
1. Suurin osa ei jaksa sinnitellä tuollaisella kuurilla kovin kauaa, joten merkittävä painonpudotus jää todennäköisesti haaveeksi.
2. Suurin osa niistäkin, jotka jaksaa viedä kuurin loppuun asti, ei onnistu tekemään siitä pysyvää elämäntapamuutosta. Pysyvä painonpudotus jää siis haaveeksi.
Turha väittää vastaan, koska tieteelliset tutkimukset ei valehtele.
No jos et jaksa niin sitten...
Luulisi, että olisi kivempaakin tehdä jotain ja kehittyä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 90% laihduttajista lihoo takaisin, tästä on olemassa tutkimuksia englanniksi. Painon poissa pitäminen on äärimmäisen vaikeaa.
Itsehallinnan puute? On myös paljon ihmisiä keillä ei ole tätä ongelmaa.
On kyse nälästä ja kylläisyydestä. Sen takia laihdutuslääkkeet toimivat niin tehokkaasti, kun ne korjaavat lihavien ihmisten nälän ja kylläisyydentunteen sille tasolle, joka useimmilla normaalipainoisilla on luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkaus? No ei todellakaan.
1-2 kiloa kuukaudessa ruokavaliomuutoksella (-1kg) ja liikunnalla (-1kg). Parin vuoden urakka ja siinä ajassa jo ruokatavat muuttuneetkin pysyviksi…Muuten hyvä, mutta tuossa on 2 isoa ongelmaa:
1. Suurin osa ei jaksa sinnitellä tuollaisella kuurilla kovin kauaa, joten merkittävä painonpudotus jää todennäköisesti haaveeksi.
2. Suurin osa niistäkin, jotka jaksaa viedä kuurin loppuun asti, ei onnistu tekemään siitä pysyvää elämäntapamuutosta. Pysyvä painonpudotus jää siis haaveeksi.
Turha väittää vastaan, koska tieteelliset tutkimukset ei valehtele.
Kilo rasvaa on 7500kcal. Kun jäät vuorokaudessa 250kcal miinukselle ruokavaliossa, se oli siinä - kilo tippuu kuukaudessa. 250kcal on lopulta todella vähän energiaa eikä vaadi mitään nälässä olemista. 250kcal vastaa pientä kourallistä pähkinöitä (30g), jäätelöpalaa, tavallista pientä pullaa, suklaapatukkaa…
Tai vaihtoehtoisesti 250kcalin eteen saat syödä esim. 5 näkkileipää, 2 kaurapuuroannosta, 500g rahkaa, 3-4 munaa….
Siitä sitten valitsemaan, kumpi täyttää ja pitää nälän pois.
Joo en voikaan sanoa, että on pysyvää. Kuvailin vain, mikä on muuttunut. Ruokavalio muuttui ensin, sitä kautta sai lisää energiaa ja pääsi pois alakulosta. Ja sitten tuli sellainen olo, että tässähän voisi liikkuakin.
Yritän pitää liikunnan aisoissa, jossain välissä sitä oli liikaakin. Nyt tähtään sellaiseen tasoon, jota pystyn ylläpitämään. Siksi nostelen painojakin vain pari kertaa viikossa, enkä enempää. Meillä on painonnostovälineet kotona ja mökillä, joten on alhainen kynnys 'lähteä salille'.
Jossain törmäsin ajatukseen, että kun alkaa elää sellaista elämää kuin haluaa, niin se keho muotoutuu sen mukaan. Mulle se on pari kertaa viikossa voimaharjoittelua (vahvistuu lihakset ja luut) ja terapeuttisia metsäkävelyitä kun siltä tuntuu. Oon saanu paljon energiaa ja jaksamista arkeen, enkä enää näänny pienistä puuhista.