Varhainen eläköityminen 56-60 vuotiaana?
Olen itse nyt 45+ ikäinen. Sijoitan ja asun velattomassa talossa.
Sijoitusten määrä ei nyt ihan vielä aivan valtavasti päätä huimaa, mutta sijoitan kuukausittain lisää hyvän summan ja vanhakin kasvaa korolle korkoa. Saan todennäisesti seuraavan 10 vuoden aikana myös ihan kohtuullisen perinnön (arviolta 100 000).
Totesin tässä laskelmia tehtyäni, että minun ehkä onkin mahdollista jäädä näiden sijoitusten turvin varovaisesti eläkkeelle eikä mun tartte olla töissä yhtään ainakaan yli 60 vuotiaana. ”Omilla rahoilla” pitäisi elää vain n. 3 vuotta. Voin elellä tuotoilla tai ainakin vain vähän syöden sijoitusten arvoa. 63 vuotiaana saisin jo aloittaa eläkkeen varhaisimman noston. Niin salkku säästyisi taas pidemmälle.. Tätä ennenkin voisin jopa ehkä esim. 56-vuotiaana jo vähentää töiden määrää ja tehdä vajaata työaikaa.
Aika kiva ajatus, että ei olekaan pakko juosta oravanpyörässä ihan loputtomiin.
Mitenkäs teillä suunnitelmat? Onko vastaavia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.
Jos on taloudellisesti mahdollista, miksi ei jäisi työelämästä aiemmin pois jos työ ei miltään kutsumukselta tunnu?
Työtä vapautuu nuoremmille.
Minä ainakin olen ihan kypsä nyt 55-vuotiaana, tosin minulla on nivelrikkoa useammassa paikassa.
Minulla vain ei ole mahdollisuutta jättäytyä työelämästä pois ennenaikaisesti.
Joo. Siis pidän ihan työstäni, mutta en siitä, että on PAKKO tehdä töitä 40 h viikossa. Vielä ei ole tätä mahdollisuutta kun menisi omasta pussista eläminen seuraavat n. 15-20 v 🤓. Ihan sellaisia rahoja ei ole eikä tule..
Mutta se että varmasti harkitsen siinä 55+ v iässä ensin keventämistä ja lopulta käyttäytymistä vallan pois.
Jos sinulla on vielä 10 vuotta siihen, että sinun olisi mahdollista lyhentää työaikaa, niin minusta on hieman liian varhaista miettiä sitä, miltä sinusta 10 vuoden päästä tuntuu. Ihan jo se, että tiedät tarvittaessa pystyväsi lyhentämään työaikaa voi keventää oloasi niin, että jatkat tyytyväisenä täydellä työajalla. Tai sitten se työpaikka voi lähteä alta niin, että asia ratkeaa puolestasi.
Jos sinulla on nyt sellainen tilanne, että saat palkasta hyvin säästöön ja pieni pesämunakin on tulossa, niin voisithan kokeilla jo nyt vaikka 80% työaikaa. Palkka pienenee 20%, mutta käteen jäävä määrä paljon vähemmän. Ainakin verokorttilaskurilla voisit katsoa, mitä se tekee rahassa. Ja ehkä voisit myös tarkistaa, miten se vaikuttaisi eläkkeeseen. Ihan minimissään kysy mahdollisuutta vaihtaa lomarahat vapaaksi, siitä saisit jo vähän lisää vapautta itsellesi. Myös opintovapaa on edelleen olemassa, vaikka siihen ei saakaan enää taloudellista tukea. Työntekijällä on siihen oikeus, joten voit käyttää tätä korttia, jos työnantaja nihkeilee lomarahojen vaihtamista vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nyt 45 vuotias, niin miksi luulet, että voisit alkaa nostaa eläkettä 63 vuotiaana?
Osittainen vanhuuseläke. Ei koko eläkettä maksuun, vaan osa. Ja loput sijoituksista
Ap
Osittaiseen vanhuuseläkkeeseen liittyy poliittinen riski. Et voi olla mitenkään varma, että se on käytettävissä silloin kun sinulla olisi tarve alkaa nostaa sitä. Sinulla pitää olla mahdollisuus selvitä ilman OVE:a.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni on jäädä eläkkeelle, kun nuorimmaiseni valmistuu lukiosta. Toki olen tukena jatkossakin, mutta haluan matkustella ja nauttia elämästä vielä ennen vanhuuden sairasteluja.
Ja huutelijoille, ihan omilla säästöillä elän.
Ei tuo ole eläkkeelle jäämistä vaan töistä pois jäämistä ja on tietysti ok omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaa kokeilla olla vaikka vuosi pois oravanpyörästä niinkuin ite tein tässä 50 vuotiaana. Jotenkin vaan kaipaa kuitenkin jotain järkevää tekemistä tilalle ja kaipaa töitäkin lopulta. Ei se pelkkä metsässä hölkkäily tms. matkustelu oikein lopulta kanna, kun yksin saa pitkälti mennä. Ite hyppäsin aivan toisenlaiseen toimenkuvaan ja mukava olla mukava erilaisessa hommassa. Vaihtakaa mahdollisuuksien mukaan työtä mielummin kuin miettiä jotain kokonaan poisjääntiä ja tuskaisena painaa.
Miksei kanna? Osa viihtyy varsin hyvin yksinään harrastuksissaan eikä tarvitse arkeen mitään työpaikan pakkososialisointia.
Olen eri. Itse pidin aikoinaan 50-vuotiaana vuorotteluvapaan. Sitä sai silloin vielä vuoden verran pitää. Harkitsin silloin myös kokonaan työstä pois jäämistä, koska säästöjä oli jo sen verran, mutta ei tehnyt mieli jäädä vielä siinä vaiheessa. Jatkoin töissä, vaikka rahan takia ei olisi ollut pakko, niin työ tuntui mielekkäältä.
Nyt 60-vuotiaana tilanne on jo toinen, eikä töihin tee mieli enää ollenkaan. On kyllä työelämäkin muuttunut 10 vuoden aikana, etätyöt tuli jäädäkseen ja tahti on tekoaälyn kanssa paljon tiukempi kuin ennen, eikä tekeminen tunnu enää mielekkäältä. Aion nauttia elämästä nyt kun vielä on terveyttä ja jaksamista jäljellä.
Minä olen 56v ja olen ollut enemmän työtön kuin töissä. Irtisanouduin viheliäisestä työstä 51-vuotiaana ja vuoden verran mietin, että mitähän seuraavaksi. Sitten menin opiskelemaan ja se tuntui alkuun kivalta. Opiskelusta tuli kyllä myös kauhea stressi, jo heti ensimmäisenä syksynä lihoin 10 kiloa. Sain tehtyä kandiopinnot kolmessa vuodessa hyvin arvosanoin, mutta sitten alkoi kone hyytyä. Lopulta jouduin laittamaan opinnot tauolle pelastaakseni terveyteni ja nyt olen puolen vuoden ajan pistänyt tätä terveyttä kuntoon ja se projekti alkaa olla hyvällä mallilla.
Mutta kyllä tässä väkisinkin miettii välillä, mitä järkeä noissa opinnoissa on. Tuskin tässä on mitään toivoa työllistymisestä tämän ikäisenä, saati 58-vuotiaana kun/jos vihdoin saan maisteriopinnot kasaan. Opintoihin palaaminen vähän pelottaa, kun olen varmaan unohtanut paljon ja osaanko sitä stressiä vieläkään hallita? Kaipa se kokeilemalla selviää, saako niistä vielä jotain sisältöä elämäänsä. Vähän tuntuu siltä, että pihahommissa ja perämetsässä olisi riittävästi puuhasteltavaa, eikä tarvitsisi pelätä että stressi tuo 25 kg lisää painoa ennen kuin saan syöksyn pysäytettyä.
Nämä suunnitelmat lohduttavat työn ikeessä, mutta veikkaan, että harvalla on oikeasti mahdollisuuksia jättäytyä pois töistä ennenaikaisesti, ihan kokemuksella oon seurannut työkavereita, itse nyt 56v. Moni suunnittelee säästävänsä/sijoittavansa läpi vuosien, vain harva tavis oikeasti tekee niin. Itsellä pienet säästöt ja jonkinlainen suunnitelma on, mutta sen toteutuminen riippuu myös omasta ja puolison terveydestä ja työkyvystä viimeisten työvusien aikana, jos tulee ennenaikainen katko töistä, myös säästäminen vähenee heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nyt 45 vuotias, niin miksi luulet, että voisit alkaa nostaa eläkettä 63 vuotiaana?
Osittainen vanhuuseläke. Ei koko eläkettä maksuun, vaan osa. Ja loput sijoituksista
ApOsittaiseen vanhuuseläkkeeseen liittyy poliittinen riski. Et voi olla mitenkään varma, että se on käytettävissä silloin kun sinulla olisi tarve alkaa nostaa sitä. Sinulla pitää olla mahdollisuus selvitä ilman OVE:a.
Tämä on totta! Siksipä sen vaihtoehtona on varmaan sitten osittainen työaika kunnes saan varmasti jotain eläkettä. Riippuu toki myös perinnön määrästä paljonko sitä tulossa.
Aloituksessa kertomani summa on melko varmasti, sillä tiedän tämän toisen vanhempani sijoitukset sekä toinenkin vanhempani on hengissä (hänen säästöjen määrää en tiedä). Lisäksi talo, jossa asuvat.. eli tuo 100 000 oli turvallinen ”varma” arvio.
Mukavaa. Aloin itse 54 vuotiaana. Näin pysyy köyhänä huomattavasti vähemmin vaivoin kuin töitä huhtomalla. Suosittelen. Nämä viimeiset 15 vuotta olleet super ! Ehtinyt nauttia monenlaisesta elämänannista <3
Mä aion kanssa jäädä noin kuusikymppisenä pois, jos vaan pystyn. Olen nyt 48. Olen laskeskellut, että säästöjä on, velaton asunto ja ehkä perinkin jotain siihen mennessä. Tai sitten vanhemmat on hengissä vielä. En tiedä, miten työelämä sitten pyörii, mutta just nyt voisin tehdä hyvin alallani työkeikkaa välillä. Eli en olisi enää vakitöissä vaan tekisin sijaisuuksia tarpeen mukaan jokusen vuoden. Tavoite on, että 60-vuotiaana on 200 tonnia omia sijoituksia ja sitten tosiaan, jos perin (noloa laskeskella perintöjä, mutta täytyy olla realisti) vielä sen noin 400 tonnia, niin sitten olisi 600 000 euron pohjakassa. Jos siihen hiukan päälle keikkatyötä, niin eläisin suht ok.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion kanssa jäädä noin kuusikymppisenä pois, jos vaan pystyn. Olen nyt 48. Olen laskeskellut, että säästöjä on, velaton asunto ja ehkä perinkin jotain siihen mennessä. Tai sitten vanhemmat on hengissä vielä. En tiedä, miten työelämä sitten pyörii, mutta just nyt voisin tehdä hyvin alallani työkeikkaa välillä. Eli en olisi enää vakitöissä vaan tekisin sijaisuuksia tarpeen mukaan jokusen vuoden. Tavoite on, että 60-vuotiaana on 200 tonnia omia sijoituksia ja sitten tosiaan, jos perin (noloa laskeskella perintöjä, mutta täytyy olla realisti) vielä sen noin 400 tonnia, niin sitten olisi 600 000 euron pohjakassa. Jos siihen hiukan päälle keikkatyötä, niin eläisin suht ok.
Ison perinnön saat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut millainen eläkkeesi on, kun siitä puuttuu 15 vuotta töitä?
Ei ole tärkeää, millainen eläke on, jos on riittävästi sijoituksia, jotka tuottavat kassavirtaa osinkoina. Minulla on eläke noin 1700 €/kk ja osinkotuloja noin 1700 €/kk. Yhteensä 3400 €/kk. Kyllä tällä pärjää ihan hyvin, kun on velaton talo eikä tarvitse enää säästää. Suunnitelmani on, että joskus yli 80-vuotiaana voi alkaa käyttää myös säästöjäkin, jos tuntuu että haluaa ostaa hoivaa tai enemmän palveluita kotiin. Jos sinne asti elää.
Useimmilla osinkotulot vaihtelevat vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tärkeää, millainen eläke on, jos on riittävästi sijoituksia, jotka tuottavat kassavirtaa osinkoina. Minulla on eläke noin 1700 €/kk ja osinkotuloja noin 1700 €/kk. Yhteensä 3400 €/kk. Kyllä tällä pärjää ihan hyvin, kun on velaton talo eikä tarvitse enää säästää. Suunnitelmani on, että joskus yli 80-vuotiaana voi alkaa käyttää myös säästöjäkin, jos tuntuu että haluaa ostaa hoivaa tai enemmän palveluita kotiin. Jos sinne asti elää.
Vaihtelut eivät ole niin suuria, jos on hajauttanut kunnolla. Kun yksi firma maksaa pienemmät osingot, niin usein toinen taas maksaa tavallista enemmän. Mutta tarvittaessa asiaa voi tasapainottaa ostamalla hyvänä osinkovuonna osalla osingoista uusia osakkeita ja sitten myymällä näitä osakkeita huonona osinkovuotena.
Asiallisia ajatuksia. Olen itse kokenut sen verran kaikenlaista, tosi ikäviä juttuja myös, etten halua sijoittaa pelkästään tulevaisuuteen. On hyvä olla sitä puskuria, mutta elämä on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelut eivät ole niin suuria, jos on hajauttanut kunnolla. Kun yksi firma maksaa pienemmät osingot, niin usein toinen taas maksaa tavallista enemmän. Mutta tarvittaessa asiaa voi tasapainottaa ostamalla hyvänä osinkovuonna osalla osingoista uusia osakkeita ja sitten myymällä näitä osakkeita huonona osinkovuotena.
Mitä jos se kaupantekijä kupsahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se kaupantekijä kupsahtaa?
Mitä tarkoitat? Jos tarkoitat osakkeiden omistajan kuolemista, niin silloin osakkeet menevät tietenkin perillisille. Jos taas tarkoitat kaupantekijällä osakevälittäjää, niin ei hänen kupsahtaminen (konkurssi?) vaikuta mitenkään hänen kauttaan ostettujen osakkeiden omistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisia ajatuksia. Olen itse kokenut sen verran kaikenlaista, tosi ikäviä juttuja myös, etten halua sijoittaa pelkästään tulevaisuuteen. On hyvä olla sitä puskuria, mutta elämä on nyt.
Elämä on nyt, mutta tosiaan ei estä säästämättä tulevaisuuteen. Esim. itse ajattelin, että nyt on ”viimeinen hetki” herätä siihen, jos haluan mahdollistaa itselleni aikaisemman eläkkeen. Kun on hyvä tilanne asunnon kanssa Elinan on saatu velattomaksi niin ”liikenee” rahaa sijoituksiin. Ja mitä aiemmin ymmärtää, että kannattaa hieman miettiä mitä myöhemmin(kin) haluaa, niin vähempi riittää koska säästämis/sijoittamisaika pidempi.
Nyt elämän eläminen ei siis ole nytkään kituuttamista. Lähden esim. ensi kuussa lomamatkalle ulkomaille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.
Miksi en saisi jäädä töistä pois kun maksan elämiseni omasta pussista?
Olen tehnyt töitä aivan teinistä asti. Työuraa tulee tästäkin työstä jo pelkästään 35 vuotta. Siihen kaikki teininä tehty työ päälle.. eli n. 40 v kaikkia töitä yhteensä. Vaikka olisin terve, miksi en saisi jäädä omalla rahalla pois?
ApSen kun jäät, mihin tarvit vauvisraadin hyväksyntää?
Koska trololoo.
Onko teistä muista sitten jotenkin houkuttelevaa ajatella, että eläkeikä on 68 vuotta ja risat päälle?
Olin työpaikassa, jossa tiettyä vuotta aikaisemmin aloittaneet pääsivät eläkkeelle 55 v ja seuraava uudistus oli muutama vuosi myöh. tulleet 58 v ja sitten itse kuuluin porukkaan, jonka eläkeikä oli 60 v.
Nykyisin siellä on 63 v eläkeikä.
On yksityinen laitos, jolla on ihan oma ns eläkesääntö. Jokaisella on myös norm.eläkkeen lisäksi joka kk palkasta maksettu lisäeläke, jonka suuruus riippuu sitten palveluvuosista.
Tarkoitukseni on jäädä eläkkeelle, kun nuorimmaiseni valmistuu lukiosta. Toki olen tukena jatkossakin, mutta haluan matkustella ja nauttia elämästä vielä ennen vanhuuden sairasteluja.
Ja huutelijoille, ihan omilla säästöillä elän.