Varhainen eläköityminen 56-60 vuotiaana?
Olen itse nyt 45+ ikäinen. Sijoitan ja asun velattomassa talossa.
Sijoitusten määrä ei nyt ihan vielä aivan valtavasti päätä huimaa, mutta sijoitan kuukausittain lisää hyvän summan ja vanhakin kasvaa korolle korkoa. Saan todennäisesti seuraavan 10 vuoden aikana myös ihan kohtuullisen perinnön (arviolta 100 000).
Totesin tässä laskelmia tehtyäni, että minun ehkä onkin mahdollista jäädä näiden sijoitusten turvin varovaisesti eläkkeelle eikä mun tartte olla töissä yhtään ainakaan yli 60 vuotiaana. ”Omilla rahoilla” pitäisi elää vain n. 3 vuotta. Voin elellä tuotoilla tai ainakin vain vähän syöden sijoitusten arvoa. 63 vuotiaana saisin jo aloittaa eläkkeen varhaisimman noston. Niin salkku säästyisi taas pidemmälle.. Tätä ennenkin voisin jopa ehkä esim. 56-vuotiaana jo vähentää töiden määrää ja tehdä vajaata työaikaa.
Aika kiva ajatus, että ei olekaan pakko juosta oravanpyörässä ihan loputtomiin.
Mitenkäs teillä suunnitelmat? Onko vastaavia?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
"Eläköidyin" hankkimalla itselleni potkut yyteissä 52-vuotiaana. Ennen sitä, siis työelämässä ollessni, olin järjestellyt elämäni niin, että olen täysin valmis olemaan ilman töitä eläkeikään asti. Omaisuutta on pikkuisen, pääomatuloja hiukan ja pärjään tällä niin, että voin elää juuri sitä elämää, jonka halusinkin: Suomessa omakotitalo+pääomatuloja ja voin keskittyä unelmaani, eli matkusteluun. Rahaa ei ole ylitsepursuavasti, mutta sen verran, että voin elää unelmaani.
Lapset jo aikuisia ja tulevasti omillaan ja omat vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten, joten olen suhteellisen vapaa. Parisuhdetta en enää palloksi jalkaani halua.
N54 sinkku
Mutta eihän nainen pärjää OK-talossa, ilman miestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.
Ei pidä missään nimessä paikkaansa. Itse olen 50 vuotta ja viime keväänä, määräaikaisen sopimuksen jälkeen, jäin ansiosidonnaiselle päivärahalle, jota aion nostaa täydet 400 päivää. Aion elää tällä 1 vuosi töissä, 2 vuotta ansiosidonnaisella - mallilla ikävuodet 50 - 60. Syy? Minulta ei enää löydy solidaarisuutta tätä maata kohtaan, sellaisella tahdilla ohisalonlahkolaiset ovat muuttamassa tästä pskastania.
Etkös juuri sinä ole pas*aamassa tätä maata noilla suunnitelmillasi?
Sanoin juuri että minulta ei enää löydy solidaarisuutta. Get over it, refugees welcome - ihmiset.
Tätä saa suunnitella, mutta laskekaas yhtälö oikein. Jos meinaat elää sijoitetulla pääomalla ja saat pääomalle tuottoa 7 %, niin siitä menee vero eli sinulle jää noin 4.9 %. Inflaatio kuluttaa pääomaasi, eli 2 %-yksikköä tuotosta pitää sijoittaa uudelleen, 3 %-yksikköä jää sinulle käytettäväksi. Eli 100 000 euron sijoituksesta jää 3 000 euroa vuodessa eli 250 euroa kuukaudessa. Jos tulet toimeen 2 500 euron kuukausituloilla, sinulla pitää olla miljoonan euron sijoitus-salkku 7 % tuotolla.
Tietysti jos poltat säästöä, niin pärjäät vähemmällä, mutta kun olet oikeasti eläkkeellä, tulosi on max 60 % työtulosta eli sijoitus-salkkua on siinäkin vaiheessa kiva olla, ettei tulot pienene.
Käytännössä alle miljoonan sijoituksella ei kannata alkaa vapaaherraksi tai -rouvaksi. Ja jos perheessä on kaksi aikuista ja molemmat haluaa samaa, niin miljoonan tilalle tulee kaksi miljoonaa.
Realistisempaa on hankkia sen verran säästöjä, että voisi siirtyä 58-60 -vuotiaana tekemään 60 % työaikaa. Minua houkuttaa tuo vaihtoehto. Saa kuitenkin 30 vuotta kituuttaa, jotta meidän taloudessa meillä molemmilla olisi tuo mahdollisuus. Tosin 30 vuotta on jo työuraa takana, ei tämä nyt ole ihan mahdoton vaihtoehto, mutta voi olla että vara on lopulta vain 80 % työaikaa (säästössä noin 450 000 euroa).