Varhainen eläköityminen 56-60 vuotiaana?
Olen itse nyt 45+ ikäinen. Sijoitan ja asun velattomassa talossa.
Sijoitusten määrä ei nyt ihan vielä aivan valtavasti päätä huimaa, mutta sijoitan kuukausittain lisää hyvän summan ja vanhakin kasvaa korolle korkoa. Saan todennäisesti seuraavan 10 vuoden aikana myös ihan kohtuullisen perinnön (arviolta 100 000).
Totesin tässä laskelmia tehtyäni, että minun ehkä onkin mahdollista jäädä näiden sijoitusten turvin varovaisesti eläkkeelle eikä mun tartte olla töissä yhtään ainakaan yli 60 vuotiaana. ”Omilla rahoilla” pitäisi elää vain n. 3 vuotta. Voin elellä tuotoilla tai ainakin vain vähän syöden sijoitusten arvoa. 63 vuotiaana saisin jo aloittaa eläkkeen varhaisimman noston. Niin salkku säästyisi taas pidemmälle.. Tätä ennenkin voisin jopa ehkä esim. 56-vuotiaana jo vähentää töiden määrää ja tehdä vajaata työaikaa.
Aika kiva ajatus, että ei olekaan pakko juosta oravanpyörässä ihan loputtomiin.
Mitenkäs teillä suunnitelmat? Onko vastaavia?
Kommentit (53)
No mulla on eläke ja omaisuutta reilusti mutta painan edelleen töissä 67vuotiaana.
Olen 43V ja ilman tuloja. Aion olla tekoälyn ja automaation tuottavuuden nousustanauttija jatkossakin ellei houkuttelevia duuniafäärejä ilmaannu.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on eläke ja omaisuutta reilusti mutta painan edelleen töissä 67vuotiaana.
Näinpä, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Olen jäämässä työelämästä pois vuoden päästä 60-vuotiaana. Sitä varten olen viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt sijoituksia 350 000 euron arvosta. On tosin tarkoitus, että tuosta osan käytän vasta myöhemmin varsinaisessa eläkeiässä.
Olen 59v ja tarkoituksenani on jäädä ove:lle 62v iässä. Olen rahastosäästänyt vapaaehtoista eläkettä reilu 20 vuotta. Joten kun jään ove:lle, nostan 25% eläkettä sekä säästämääni eläkettä rahastoista sekä teen mahdollisesti silloin tällöin työkeikkoja. Nyt kun jaksaisi vielä kolme vuotta töissä.. Olen kyllä hyväkuntoinen ja terve, mutta mieheni jäi juuri eläkkeelle, niin olisi ihana keskittyä yhdessä vain mökkeilyyn ja matkailuun!
kannattaa kokeilla olla vaikka vuosi pois oravanpyörästä niinkuin ite tein tässä 50 vuotiaana. Jotenkin vaan kaipaa kuitenkin jotain järkevää tekemistä tilalle ja kaipaa töitäkin lopulta. Ei se pelkkä metsässä hölkkäily tms. matkustelu oikein lopulta kanna, kun yksin saa pitkälti mennä. Ite hyppäsin aivan toisenlaiseen toimenkuvaan ja mukava olla mukava erilaisessa hommassa. Vaihtakaa mahdollisuuksien mukaan työtä mielummin kuin miettiä jotain kokonaan poisjääntiä ja tuskaisena painaa.
Itse haaveilen tästä, ikää tosin vasta 36 v, mutta eläkeikä on niin naurettavan korkea meillä nuoremmilla ikäluokilla. Joka kuukausi palkasta menee 500-1000 e sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika myöhään, itse jäin sairaseläkkeelle 25v. Eläke laskettiin sairastumista edeltävien ansioiden mukaan siten että olisin työskennellyt vanhuuseläkeikään asti
Eli paljonko?
Itse jäin viiskymppisenä ja eläke 2540€
Vierailija kirjoitti:
kannattaa kokeilla olla vaikka vuosi pois oravanpyörästä niinkuin ite tein tässä 50 vuotiaana. Jotenkin vaan kaipaa kuitenkin jotain järkevää tekemistä tilalle ja kaipaa töitäkin lopulta. Ei se pelkkä metsässä hölkkäily tms. matkustelu oikein lopulta kanna, kun yksin saa pitkälti mennä. Ite hyppäsin aivan toisenlaiseen toimenkuvaan ja mukava olla mukava erilaisessa hommassa. Vaihtakaa mahdollisuuksien mukaan työtä mielummin kuin miettiä jotain kokonaan poisjääntiä ja tuskaisena painaa.
Miksei kanna? Osa viihtyy varsin hyvin yksinään harrastuksissaan eikä tarvitse arkeen mitään työpaikan pakkososialisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nyt 45 vuotias, niin miksi luulet, että voisit alkaa nostaa eläkettä 63 vuotiaana?
Osittainen vanhuuseläke. Ei koko eläkettä maksuun, vaan osa. Ja loput sijoituksista
Ap
Voi olla, että OVEa ei ole enää olemassa silloin, kun täytät 63 vuotta. Tai sitten se alkaa myöhemmin, kun 1976-77 syntyneiden eläkeikää on nostettu muutamalla vuodella. Kunhan otat tämän asian huomioon, niin onnistut varmasti tavoitteessasi.
Itse lopetan työt 5 vuoden päästä 55-vuotiaana, koska on tässä jo tahkottu 16-vuotiaasta saakka töitä. Sijoituksissa on tällä hetkellä +500k, ja 5 vuoden aikana ehdin sijoittaa sen 100k lisää (osinkojen lisäksi). Näillä elelen mukavasti vaikka koko loppuelämän, koska ei ne suuret tulot, vaan sopivan pienet menot..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.
Miksi en saisi jäädä töistä pois kun maksan elämiseni omasta pussista?
Olen tehnyt töitä aivan teinistä asti. Työuraa tulee tästäkin työstä jo pelkästään 35 vuotta. Siihen kaikki teininä tehty työ päälle.. eli n. 40 v kaikkia töitä yhteensä. Vaikka olisin terve, miksi en saisi jäädä omalla rahalla pois?
ApEi omalla rahalla kannata jäädä töistä pois vaan ansiosidonnaisella. Sitä karenssin jälkeen puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuelle. Työt pimeinä jos jaksaa. Päivät kuin unta vaan, auringon toi tullessaan. Eikä tarvitse edes olla Suomessa, vaan talvet vaikka fugessa. Ikääntyneitä ei kukaan palkkaa vaikka olisi kuinka hyvä koulutus.
Tuossa iässä ja tuolla työhistorialla ansiosidonnaista saa 500 päivää, eli pari vuotta. Jos haluaa mahdollisimman aikaisin pois töistä, niin 61-vuotiaana ansseille ja sitten 63-vuotiaana se OVE. Lisäksi pääomatulot.
Työmarkkinatukeahan ei enää ole, vaan yleistuki, ja siinä on aika tiukat rajat pääomatuloille ja OVE pienentää sitä myöskin. Lisäksi muitakin rajoituksia mm. ettei saa matkustaa kuin lyhyille matkoille, eikä toistuvasti voi olla pitkiä aikoja pois. Siinä on myös työnhakuvelvoite, ja pitää olla valmis tulemaan työhaastatteluun tai työvoimatoimiston haastatteluun päivän varoitusajalla. Sen lisäksi, että siitä vähennetään OVE bruttona, se nostaa myös veroprosenttia OVE:nkin osalta. Muutenhan pienestä eläkkeestä ei mene välttämättä ollenkaan veroa.
Yleistukea en siis nostaisi ollenkaan. Siitä voi pari sataa kuussa saada tuloa, mutta niin paljon on haittaa, että ei, ei. Jos vain muutenkin pärjää OVE:lla ja pääomatuloilla.
Ei tuo säästöjen realisointi niin leiville lyö. Meni ihan reilusti veroja kun nostin ja ostin.
Mun mielestä vähän surullista, kun täällä nuoret jo miettivät millä rahoilla eläkkeellä elää ja siihen säästävät.
Eläkää nyt ja murehtikaa myöhemmin, jos edes murehtimaasa enää olette.
-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nyt 45 vuotias, niin miksi luulet, että voisit alkaa nostaa eläkettä 63 vuotiaana?
Osittainen vanhuuseläke. Ei koko eläkettä maksuun, vaan osa. Ja loput sijoituksista
ApVoi olla, että OVEa ei ole enää olemassa silloin, kun täytät 63 vuotta. Tai sitten se alkaa myöhemmin, kun 1976-77 syntyneiden eläkeikää on nostettu muutamalla vuodella. Kunhan otat tämän asian huomioon, niin onnistut varmasti tavoitteessasi.
Itse lopetan työt 5 vuoden päästä 55-vuotiaana, koska on tässä jo tahkottu 16-vuotiaasta saakka töitä. Sijoituksissa on tällä hetkellä +500k, ja 5 vuoden aikana ehdin sijoittaa sen 100k lisää (osinkojen lisäksi). Näillä elelen mukavasti vaikka koko loppuelämän, koska ei ne suuret tulot, vaan sopivan pienet menot..
Kyllä varmasti pärjäät, eikä tarvitse säästöihin koskea, jos sijoitat osinkoyrityksiin. Jos laskee keskimääräisellä 7%:n osinkotuotolla, niin 600 000 euroan salkulla saa vuodessa 42 000 euroa osinkotuloja, eli keskimäärin 3500 e/kk. Siitä toki verot pitää maksaa, mutta mistäpä nyt ei pitäisi.
Itse asiassa, varmaan paljon vähemmälläkin pärjäisi eläkkeelllä, koska silloinhan ei tarvitse enää jäädä mitään säästöön.
Tuollainen hörhöily oli pinnalla joskus vuosituhannen vaihteessa. Tai ehkä se oli jotain nokian menestyksen jälkimaininkeja, ennen kuin elop romahdutti korttitalon? Silloin jokainen kolmekymppinen yrittäjä, joka siihen aikaan tarkoitti nettiyhteyksien kaupustelijaa tai jotain entry level koodaajaa, kertoi tavoitteekseen eläköityä miljonäärinä viimeistään 45 ikäisenä. Sen jälkeen elämänhallinta on yleisesti kehittynyt paremmaksi.
Mulla on niin kiva ja kevyt tyydytystä antava työ, etten lopettaisi vaikka saisin lottopotin :) Mutta ajattelin silti muutaman vuoden ennen virallista eläkeikää jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.
Miksi en saisi jäädä töistä pois kun maksan elämiseni omasta pussista?
Olen tehnyt töitä aivan teinistä asti. Työuraa tulee tästäkin työstä jo pelkästään 35 vuotta. Siihen kaikki teininä tehty työ päälle.. eli n. 40 v kaikkia töitä yhteensä. Vaikka olisin terve, miksi en saisi jäädä omalla rahalla pois?
Ap
Perintö ei ole omasta pussista
Itselleni asuntolainan lyhentäminen on ollut parasta eläkesäästämistä. Talo myyntiin ja rahat elämiseen.
Eläkkeellä riittää pikkuinen vuokrakämppä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten työt on erilaisia ja minä en todellakaan aio olla alallani töissä eläkeikään. Sitä ennen sama kuin aloittajalla, siinä 58veenä voisi tehdä lyhyempää työaikaa ja 63-64 varhaiseläkkeelle. Sijoitan tätä varten ja makselen asuntolainan samalla pois. Todellakaan aio olla töissä 68v saakka.
Lapsia monta, heidän elättämiseen joka penni mennyt aiemmin.