Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhainen eläköityminen 56-60 vuotiaana?

Vierailija
04.08.2026 |

Olen itse nyt 45+ ikäinen. Sijoitan ja asun velattomassa talossa.

Sijoitusten määrä ei nyt ihan vielä aivan valtavasti päätä huimaa, mutta sijoitan kuukausittain lisää hyvän summan ja vanhakin kasvaa korolle korkoa. Saan todennäisesti seuraavan 10 vuoden aikana myös ihan kohtuullisen perinnön (arviolta 100 000). 

Totesin tässä laskelmia tehtyäni, että minun ehkä onkin mahdollista jäädä näiden sijoitusten turvin varovaisesti eläkkeelle eikä mun tartte olla töissä yhtään ainakaan yli 60 vuotiaana. ”Omilla rahoilla” pitäisi elää vain n. 3 vuotta. Voin elellä tuotoilla tai ainakin vain vähän syöden sijoitusten arvoa. 63 vuotiaana saisin jo aloittaa eläkkeen varhaisimman noston. Niin salkku säästyisi taas pidemmälle.. Tätä ennenkin voisin jopa ehkä esim. 56-vuotiaana jo vähentää töiden määrää ja tehdä vajaata työaikaa.

Aika kiva ajatus, että ei olekaan pakko juosta oravanpyörässä ihan loputtomiin.

Mitenkäs teillä suunnitelmat? Onko vastaavia?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköidy ja käläköidy.

Vierailija
82/87 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisia ajatuksia. Olen itse kokenut sen verran kaikenlaista, tosi ikäviä juttuja myös, etten halua sijoittaa pelkästään tulevaisuuteen. On hyvä olla sitä puskuria, mutta elämä on nyt.  

Jos sijoittaa hajautetusti matalakuluisiin rahastoihin ja vakavaraisten yhtiöiden osakkeisiin, niin onhan se samalla nykyistäkin puskuria, sen lisäksi että on tulevaisuuttakin varten. Noista saa rahat yleensä 2 pankkipäivän aikana, jos niitä tarvitsee. 

Olen käyttänyt sijoituksia välillä mm. palkattomaan vapaaseen ja toisen maisteritutkinnon suorittamiseen. Se on kyllä maksanut itsensä jo takaisinkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.

Miksi en saisi jäädä töistä pois kun maksan elämiseni omasta pussista?  

Olen tehnyt töitä aivan teinistä asti. Työuraa tulee tästäkin työstä jo pelkästään 35 vuotta. Siihen kaikki teininä tehty työ päälle.. eli n. 40 v kaikkia töitä yhteensä. Vaikka olisin terve, miksi en saisi jäädä omalla rahalla pois? 

Ap

Miksi sinä meiltä lupaa kyselet? Sen kun jäät pois töistä ja alat nauttimaan vapaapäivistä

Vierailija
84/87 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos olet terve ja kunnossa, töissä ollaan vähintään alimpaan eläkeikään ilman ihmekikkailuja.

Miksi en saisi jäädä töistä pois kun maksan elämiseni omasta pussista?  

Olen tehnyt töitä aivan teinistä asti. Työuraa tulee tästäkin työstä jo pelkästään 35 vuotta. Siihen kaikki teininä tehty työ päälle.. eli n. 40 v kaikkia töitä yhteensä. Vaikka olisin terve, miksi en saisi jäädä omalla rahalla pois? 

Ap

Miksi sinä meiltä lupaa kyselet? Sen kun jäät pois töistä ja alat nauttimaan vapaapäivistä

Kyseenalaistin. Ajattelin, että ihmiset olettavat mun kuppaavan jotain tukia yhteiskunnalta.

Ap

Vierailija
85/87 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri päinvastainen strategia eli elin pitkitettyä nuoruutta 35v asti. Nyt sitten teen töitä sen verran minkä tarvitsee, toki pidän puskuria ja jonkinlaista salkkua. Elän tässä ja nyt.

Vierailija
86/87 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea ei enää ole.

Vierailija
87/87 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli juuri päinvastainen strategia eli elin pitkitettyä nuoruutta 35v asti. Nyt sitten teen töitä sen verran minkä tarvitsee, toki pidän puskuria ja jonkinlaista salkkua. Elän tässä ja nyt.

Vielä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän