Ihastuin sämpylöiden leivontaan, kun törmäsin reseptiin jossa ne leivotaan leivinjauheella hiivan sijaan. Uunituoretta leipää alle 30 min
Suosittelen kokeilemaan!
On tosi herkullista ja koko koti tuoksuu tuoreelta leivältä.
Kommentit (43)
Itse tehdyissä sämpylöissä on myös kiva, kun voi määrittää itse suolan määrän. Kaupan leivässä voi olla helposti 1,2 grammaa suolaa /100 grammaa leipää niin päivässä voi tulla suhteellisen iso suolan osuus leivästä.
Älä nyt vaan missään tapauksessa sitä reseptiä kerro.
Kuinka paljon leivinjauhetta laitetaan sämpylätaikinaan?
Olisko tähän reseptiä? Voisi kokeilla
4 dl vehnäjauhoja tai valitsemiasi hiutaleita, esim kaurahiutaleet, pikahiutaleet, neljän viljan hiutaleet
1 dl ruisjauhoja
2,5-3 dl vettä
1 rkl leivinjauhetta
Vajaa 1 tl suolaa
Eivät ne ole sämpylöitä vaan teeleipiä. Nostavat verenpainetta, eivätkä säily kauan hyvänmakuisina.
Ja uuniin 175 astetta 10-15 minuuttia unohtui tuosta
Itse teen sämpylätaikinan kasvissosekeittoon . Tulee hyviä.
Vierailija wrote:
Eivät ne ole sämpylöitä vaan teeleipiä. Nostavat verenpainetta, eivätkä säily kauan hyvänmakuisina.
Mikä teeleivissä nostaa verenpainetta?
Vierailija wrote:
4 dl vehnäjauhoja tai valitsemiasi hiutaleita, esim kaurahiutaleet, pikahiutaleet, neljän viljan hiutaleet
1 dl ruisjauhoja
2,5-3 dl vettä
1 rkl leivinjauhetta
Vajaa 1 tl suolaa
Näitä tehtiin 90-luvulla kotitaloustunnilla nimellä teeleipä.
Ei noista teeleipiä tule.
Ainakin puurohiutaleisiin tehden noista tulee aivan pehmeitä sämpylöitä.
Suolahullu taas palstalla.
Suurimmalla osalla naisista, eli palstan käyttäjistä, on nykyään tilanne että on terveellisten elämäntapojen myötä matala verenpaine. Minulle lääkäri on sanonut, että kun verenpaineet on usein jotain 98/60, niin saan syödä suolaa niin paljon kuin napa vetää. 4x viikossa liikunta ja kasvispainoinen ruokavalio, ei ole verenpaine eikä suola ongelmana.
Olen pari suolahullua tavannut livenäkin, työruokailuissa. Alkavat pää punaisena ravintolassa huutaa jos samassa pöydässä joku lisää suolaa omaan ravintola-annokseen.
Vierailija wrote:
Itse teen sämpylätaikinan kasvissosekeittoon . Tulee hyviä.
nam. Kuulostaa hyvältä. Tosin keitto on niin hyvää että saattaa upota sellaisenaan ennen kuin ehtii taikinaan.
Vierailija wrote:
Jos ei ole ruisjauhoja kaapissa?
melkein mitä vain jauhoja voi laittaa niin että tulee yhteensä 5 dl hiutaleita tai jauhoja
Sämpylöitä tulee leivottua usein.
Teen usein teeleipiä ja verenpaineeni on erinomainen
N50
Ei siinä hiivalla mene yhtään sen kauampaa kuin tuo 30 min
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
1 dl ruisjauhoja
2,5-3 dl vettä
1 rkl leivinjauhetta
Vajaa 1 tl suolaa
Näitä tehtiin 90-luvulla kotitaloustunnilla nimellä teeleipä.
Teeleipien kaava on helppo: 2 dl jauhoja, 2 dl hiutaleita ja 2 dl nestettä. Mukaan vielä hieman rasvaa, leivinjauhetta sekä suolaa ja teeleipätaikina on valmis.
K-ruoka
Juu ja on halpaa. Muutama desilitra jauhoja ja puurohiutaleita ei maksa paljoakaan.