Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset

Vierailija
04.08.2026 |

Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.

– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.

Lopulta muutkin halusivat osallistua.

– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.

Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran)  olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta. 

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin hoitaa monttubileet tyylillään. Ei ole muilta pois. Kelatkaa hieman mistä valitatte.

Valittiko joku? Missä viestissä? 

Vierailija
122/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.

Ei missään tapauksessa!! Pitää olla mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa hautajaisissa Väli-Suomessa (Lapin ja Helsingin välillä) eikä yhdessäkään ole ehdotettukaan että omaiset peittäisivät haudan.

Vierailija
124/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoväki voi myös lapioida vain alkua sen verran, että arkku peittyy. Silloinkin haudan päälle laitetaan kansi.

Vierailija
125/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä arkkuhautaaminen maksaa todella paljon, joten olemme.

Siis mihin viittaat tällä?

Taidat olla vähän hidasälyinen.

Opettele kirjoittamaan, ettei tarvitse arvuutella.

-sivusta

Jokainen normaaliälyinen ymmärsi kommentin. En erikseen ala retardeille tavuviivoin selkosuomeksi kirjoittamaan.

Vierailija
126/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis itseltä. Ei tarvitse vuokrata, lainata tai ostaa krematoriosta ns. kierrätyskalmoa joika muuten päätyisi ryyni- tai lauantaimakkaraan.

Vierailija
127/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tuhkataan yli 90 % vainajista. Hietaniemessä ei ole tilaa arkkuhaudoille, ellei kyseessä ole vanha sukuhauta, kuten tässä Sorvalin tapauksessa.

Muistolehtoihin haudataan pelkkä tuhka, ja niissä hautajaisvieraa saavat kyllä lapioida sen onkalon umpeen.

Eli Miitan tapauksessa se vanhanaikaisuus ei siis ollutkaan lapioiminen vaan arkku? 

Joo. Sattumoisin tiedän että arkkuhautauksia on Hietaniemessä 2-3 kpl viikossa, yleensä vanhoille ihmisille joilla on sukuhauta valmiina ja jotka eivät ehkä hyväksy tuhkaamista. Tosin näin siellä  vastikään ihan pienen arkkuhaudan johon oli haudattu vastasyntynyt vauva.

Kyllä se arkun peittoon lapioiminen on aika vanhanaikainen tapa, isoäitini hauta lapioitiin umpeen saattoväen toimesta 1985, jo silloin oli varsin harvinaista, en muissa hautajaisissa ole ollut jossa näin olisi tehty.

En ole muualla hautajaisissa ollut kuun Varsinais-Suomessa ja Hämeessä.

Kone tulee ja painaa samalla kun täyttää arkun rikki, äitini oli tästä näreissään kun muistotilaisuuden jälkeen menimme isän  hautaa katsomaan.

Ei paina rikki.

EI SAA painaa tarkoituksellisesti rikki. Tuollaisen toiminnan takia on jopa erotettu haudankaivajia.

Vierailija
128/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Olen ollut 3 hautajaisissa jossa omaiset ja halukkaat heittää maata arkulle.  Kaikilla on omat tapansa.   EI KUULU MITENKÄÄN MUILLE 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
129/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mikäs ääliö sinä olet arvostelemaan  kenenkään hautajaisia.   On heidän oma päätös . 😝

Vierailija
130/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uskontolahko kyseessä ?  

Ei kuulu sulle ekä mulle .   Soita ja kysy itseltään. 

Vierailija
131/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää lähinnä se että joku luulee hautajaisten tapahtuvan vain tietyllä tavalla.

Vierailija
132/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa seurakunnissa haudan umpeen lapioiminen nimenomaan on kielletty turvallisuussyihin vedoten.

Sensijaan saattoväki voi laittaa hieman multaa arkulle halutessaan.

Appeni kuoli 2007, silloin me miespuoliset sukulaiset ja ystävät lapioimme haudan umpeen, tämän jälkeen en ole nähnyt näin tehtävän.

Vierailija
133/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut tuota juttua, mutta otsikon perusteella ajattelin, että siellä oli varmaan arkunkansi auki. Hiekkaa ei ole meilläpäin lapioitu hautaan edes lusikallista: sen tekee sitten haudankaivaja koneella, mutta meillä on läheisimmät heittäneet arkun päälle kukkia, jos on ollut kyse arkkuhautauksesta. 

Vierailija
134/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7293 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin. 

Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto. 

Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan. 

Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt. 

Olen yli 60-vuotias, enkä muista edes lapsuudessani, että saattoväki olisi lapioinut haudan umpeen (musitoja siis ainakin 70-luvun alusta lähtien). Ja ihan Pohjanmaalta maaseutupitäjästä olen kotoisin. Hautajaisissa olen käynyt ympäri Suomen, eikä missään ole tätä tehty.

Molempien vanhempieni hautajaisissa  peitettiin noin puoliväliin, eli siihen missä tukipuut haudan reunoilla alkoivat, niin miehet kun naisetkin osallistuivat tahtonsa mukaan. Taidettiin toimia samoin parin sukulaisenkin kohdalla, jos oikein muistan. Näin Etelä-Savossa, kaupungissa.

Näin mekin peitettiin siskoni hauta pari vuotta sitten Kemijärvellä. Haudalle oli jätetty kolme lapiota.

Näin olen minäkin lapsilleni kertonut että haluan arkkuhautauksen ja määritellyt koko hautajaiset ruokineen, varsineen ym.  Erillisellä tilillä rahat tähän.👵

Vierailija
135/154 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hautajaistoiveisiini kirjoittanut toiveen tuhkaamisesta, tuhkat halvimpaan mahdolliseen pahvilaatikkoon ja tuhkat sitten mereen, mutta jos on hankala toteuttaa, niin sirotellaan metsään tai muualle sopivalle paikalle luontoon. Ei mitään hautakivia, ei tarvitse tehdä vuositaisi matkoja haudalle. Kukin muistakoot miten haluaa. Minä en enää siinä vaiheessa välitä tuollaisista yksityiskohdista. 

Vierailija
136/154 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.

Ja p/\skat. Kaikki ei halua tuhkausta. Sama kuin ihminen pistettäis roskienpolttouuniin... ja 1940-luvulla kolmannen valtakunnan alueella monilla se "ohjattu leirielämä" päättyi polttouuniin. Ei kiitos.

Vierailija
137/154 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa seurakunnissa haudan umpeen lapioiminen nimenomaan on kielletty turvallisuussyihin vedoten.

Sensijaan saattoväki voi laittaa hieman multaa arkulle halutessaan.

Appeni kuoli 2007, silloin me miespuoliset sukulaiset ja ystävät lapioimme haudan umpeen, tämän jälkeen en ole nähnyt näin tehtävän.

Seurakunnissa joissa haudan umpeen lapioiminen on kielletty turvallisuussyihin vedoten on varmaan ajateltu että joku yli 80-vuotias lapioija saa sydänkohtauksen tai kaupunkilainen uus-avuton lapioitsija nyrjäyttää ranteensa tai putoaa sinne hautaan itse...  Tuollaisia kieltoja ei pitäisi olla. Kyllä hautajaiset tulee saada järjestää kuten esim vainaja  on toivonut. Ja mitä muka seurakunta voi tehdä lapiomisen kieltämiseksi? Tulla repimään lapiot hautajaisvieraiden käsistä? No ei varmasti, sehän alkaisi olla jo työterveys riski seurakunnan työntekijöille, voi tulla joku kahnaus. Soittavat poliisit? Hah, hauta olisi jo luotu umpeen, vasteaika esivallan edustajilla vähänkään syrjäisemmällä seudulla alkaa olla sitä luokkaa.

Vierailija
138/154 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan meidän kotipitäjässä lapioidaan itse. Viereisessä pienessä kaupungissa pohjanmaalla tästä tavasta on jo luovuttu tai sitä pitää erikseen pyytää. Samoin on arkun kantaminen eli usein näkee että viedään sillä kärryllä vaan paikasta toiseen vainaja. Toisaalta nyt kun mietin niin en tiedä kykenisinkö oman rakkaani päälle lapioimaan hiekkaa. Tuntuu brutaalilta. Olen menettänyt vain pari isovanhempaa joiden kummankaan kanssa en ollut aidosti läheinen. Heidän hautajaisissa pystyin lapioimaan. Jos menettäisin puolisoni, en usko että pystyisin moiseen saati edes laskemaan arkkua hautaan tai poltettavaksi. 

Kyllä meidän seurakunnassa kärry on ollut ulkona käytössä ainakin niin kauan kuin muistan, eli 1980-luvulta saakka. Ehkä kauemminkin? 

Hautausmaa on isohko, eli matkaa haudalle voi olla aika paljon. Sisällä kannetaan kahvoista tai liinoilla. Ulkona odottaa kärry. Sitten haudalla liinoilla nostetaan hautaan. 

Uusille sukupolville jopa arkun kantaminen on käynyt katoavaksi taidoksi. 

Kyllähän kantajiksi valitaan niitä suvun nuoria miehiä. Omat poikani ovat olleet kantajina jo kaksi kertaa, vaikka ikää on vasta vähän päälle 20 vuotta.

Vierailija
139/154 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Jos sen haudan syvyys on se pari metriä tai vajaa niin aika tovin siinä saa isokin joukko lapioida ennen kuin arkkuhauta on ummessa. En ole kertaakaan nähnyt yksissäkään hautajaisissa että hautajaisvieraat olisi lapioineet haudan umpeen vaan kyllä tuon on hoitanut hautausmaan porukka jälkeenpäin. Voi tietty olla että jossain laihialla säästetään tuossakin. 

Kysymys ei ole säästämisestä, vaan tämä koetaan kunnioittavaksi tavaksi. Isovanhemmillani oli niin iso perhe, että kantajat löytyivät omista pojista ja haudan täyttämiseen meni hetki, kun n. 15 miestä sitä vuoronperään useammalla lapiolla täytti. Ja mihinkä meillä siitä olisi kiire ollut. Perheitä ja tapoja on monenlaisia.

Vierailija
140/154 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa hautajaisissa Väli-Suomessa (Lapin ja Helsingin välillä) eikä yhdessäkään ole ehdotettukaan että omaiset peittäisivät haudan.

Omaiset itse voivat sen päättää, peittävätkö itse vai maksavatko seurakunnalle tai hautausmaan ylläpitäjälle.

Nykyisin monissa hautajaisissa on niin vähän väkeä, että ei löydy edes arkunkantajia. Perinteinen tapa se kuitenkin on, että omaiset haudan peittävät.
Monelle omaiselle on järkytys tieto siitä, että koneellisessa peittämisessä arkku yleensä tarkoituksella murskataan.