Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset
Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.
– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.
Lopulta muutkin halusivat osallistua.
– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.
Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran) olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Pirkanmaalla ja en ole koskaan ollut hautajaisissa, joissa arkkuhauta lapioitaisiin umpeen.
Sama täällä. Joku omaisista on voinut heittää hieman hiekkaa hautaan, mutta sitäkin useammin täällä päin tapana on ollut tipauttaa ruusu hautaan.
Meille ei kotiseurakunnasta koskaan edes tällaisia vaihtoehtoja esitetty (tai ylipäätään mitään hinnastoja käyty läpi) kun äitini haudattiin.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei kotiseurakunnasta koskaan edes tällaisia vaihtoehtoja esitetty (tai ylipäätään mitään hinnastoja käyty läpi) kun äitini haudattiin.
Viittaan siis tuohon haudankaivamis- ja peittämishinnastoon edellisellä sivulla.
Olisivatko ne olleet vanhanaikaiset hautajaiset myös siinä mielessä että sinne saivat tulla lapset ja avecit.
Hietaniemessä arkkuhaudat kaivetaan ja täytetään koneellisesti heti seuraavana arkipäivänä.
Kuinka pohjoisesta ap puhuu?
Vanhempani haudattiin Ylä-Savossa vuonna 2004 ja saimme kinastella suntion kanssa oikein huolella, ennen kuin saimme haudalle kaksi lapiota. Ei ollut kuulemma tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.
Viimeksi kävin hautajaisissa, missä arkku vietiin pois eikä saattoväki mennyt haudalle.
Kuulostaa tosi ikävältä, mutta ehkä heillä oli syynsä..?
Itse olen miettynyt, että omien vanhempieni haudan peittämistä en varmaan pysty katsomaan. Täytyy varmaan olla silmät kiinni lapioimisen ajan…
Arkku lähti tuhkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Ylipäänsä arkkuhautaaminen on Helsingissä nykyään hyvin harvinaista.
Täällä peittelee omaiset uurnankin itse lapioimalla.
Täälläpä kaivetaan se hautakin itse lapiolla.
Missä kuplassa teillä oikein eletään siellä?
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan meidän kotipitäjässä lapioidaan itse. Viereisessä pienessä kaupungissa pohjanmaalla tästä tavasta on jo luovuttu tai sitä pitää erikseen pyytää. Samoin on arkun kantaminen eli usein näkee että viedään sillä kärryllä vaan paikasta toiseen vainaja. Toisaalta nyt kun mietin niin en tiedä kykenisinkö oman rakkaani päälle lapioimaan hiekkaa. Tuntuu brutaalilta. Olen menettänyt vain pari isovanhempaa joiden kummankaan kanssa en ollut aidosti läheinen. Heidän hautajaisissa pystyin lapioimaan. Jos menettäisin puolisoni, en usko että pystyisin moiseen saati edes laskemaan arkkua hautaan tai poltettavaksi.
Sitten kai se on otettava makuuhuoneeseen viereen pötköttämään.
Ei kai se ole mikään kilpailu siitä että kuka kykenee tai haluaa tai ylipäätänsä lapioi haudan peittoon itse.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla yllätyksenä että on olemassa erilaisia hautajaisia? Jotkut valitsee arkkuhautauksen, jotkut tuhkauksen, toiset haluaa uurnahaudan ja jotkut valitsee tuhkien sirottelun. Myös se vaihtelee miten käytännössä järjestetään, arkkuhautaus hautaanlaskuineen vai siunaustilaisuuden jälkeen arkku kannetaan autolle mikä vie arkun tuhkaukseen. Joskus menee niinkin, että arkku jää siunauspaikkaan kun vieraat lähtevät odottamaan kuljetusta tuhkaukseen. Sitenkin voidaan tehdä, että kuollut tuhkataan ensin ja vasta sitten järjestetään hautajaiset siunaustilauksineen.
Miksi ja missä päin vieraat kuljetetaan tuhkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.
Se on tehty todella kalliiksi.
Ei kuljetus krematorioon ja tuhkaus ole sekään halpaa, jos joutuu viemään kauas.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tilaisuus, missä ihmiset tekevät kirkolle maksetun työn, eli haudan täyttämisen kirkon puolesta?
Pohjanmaalla saatetaan pikkulapiolla heittää muodollinen hiekka arkun päälle ja siihen sitten kansi, kunnes hautausmaan työläiset myöhemmin täyttävät haudan.
Sen voi ajatella läheisten viimeisesnä palveluksena vainajalle, rakkaudellinen teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin.
Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto.
Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan.
Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt.Olen yli 60-vuotias, enkä muista edes lapsuudessani, että saattoväki olisi lapioinut haudan umpeen (musitoja siis ainakin 70-luvun alusta lähtien). Ja ihan Pohjanmaalta maaseutupitäjästä olen kotoisin. Hautajaisissa olen käynyt ympäri Suomen, eikä missään ole tätä tehty.
Molempien vanhempieni hautajaisissa peitettiin noin puoliväliin, eli siihen missä tukipuut haudan reunoilla alkoivat, niin miehet kun naisetkin osallistuivat tahtonsa mukaan. Taidettiin toimia samoin parin sukulaisenkin kohdalla, jos oikein muistan. Näin Etelä-Savossa, kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.
Viimeksi kävin hautajaisissa, missä arkku vietiin pois eikä saattoväki mennyt haudalle.
Kuulostaa tosi ikävältä, mutta ehkä heillä oli syynsä..?
Itse olen miettynyt, että omien vanhempieni haudan peittämistä en varmaan pysty katsomaan. Täytyy varmaan olla silmät kiinni lapioimisen ajan…
Silloin ne ensimmäiset ontot lapiollisten osumiset arkun kanteen tekevätkin tehokkaimman vaikutuksen.
Meidän kirkonkylän hautuumaalla näkyy usein pieni kaivinkone. Se kaivaa haudat ja myös täyttää ne sitten kun arkku on sinne laskettu.
Viimeinen palvelus.