Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset

Vierailija
04.08.2026 |

Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.

– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.

Lopulta muutkin halusivat osallistua.

– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.

Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran)  olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta. 

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tilaisuus, missä ihmiset tekevät kirkolle maksetun työn, eli haudan täyttämisen  kirkon puolesta?

Pohjanmaalla saatetaan pikkulapiolla heittää muodollinen hiekka arkun päälle ja siihen sitten kansi, kunnes hautausmaan työläiset myöhemmin täyttävät haudan.

Ei siitä makseta, jos peitetään itse.

Tässä hinnasto kotiseurakuntani jäsenille:                       

arkkuhaudan avaaminen    150 €

arkkuhaudan peittäminen  100 € ( itse peitettäessä 50 €, maksu sisältää jälkityöt )

uurnasijan avaaminen         100 €

uurnasijan peittäminen       50 € ( itse peitettäessä 25 €, maksu sisältää jälkityöt )

Vierailija
82/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä arkkuhautaaminen maksaa todella paljon, joten olemme.

Siis mihin viittaat tällä?

Taidat olla vähän hidasälyinen.

Opettele kirjoittamaan, ettei tarvitse arvuutella.

-sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Jos sen haudan syvyys on se pari metriä tai vajaa niin aika tovin siinä saa isokin joukko lapioida ennen kuin arkkuhauta on ummessa. En ole kertaakaan nähnyt yksissäkään hautajaisissa että hautajaisvieraat olisi lapioineet haudan umpeen vaan kyllä tuon on hoitanut hautausmaan porukka jälkeenpäin. Voi tietty olla että jossain laihialla säästetään tuossakin. 

Vierailija
84/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tuhkataan yli 90 % vainajista. Hietaniemessä ei ole tilaa arkkuhaudoille, ellei kyseessä ole vanha sukuhauta, kuten tässä Sorvalin tapauksessa.

Muistolehtoihin haudataan pelkkä tuhka, ja niissä hautajaisvieraa saavat kyllä lapioida sen onkalon umpeen.

Ortodoksiien hautausmaa vai luterilaisten ???   

Vierailija
85/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin. 

Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto. 

Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan. 

Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt. 

Olen yli 60-vuotias, enkä muista edes lapsuudessani, että saattoväki olisi lapioinut haudan umpeen (musitoja siis ainakin 70-luvun alusta lähtien). Ja ihan Pohjanmaalta maaseutupitäjästä olen kotoisin. Hautajaisissa olen käynyt ympäri Suomen, eikä missään ole tätä tehty.

Vierailija
86/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.

Näin ehdottomasti. Saataisiin muualta tulleet kela-elätitkin takaisin kotimaihinsa.

Vierailija
87/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kone kaivoi kuopan mihin omaiset laski uurnan ja se peitettiin.  Kun taas toisella arkku laskettiin ja päälle kansi sitten seurakunta hoitaa sen.   

Vierailija
88/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin pohjanmaalla on muuten tapana myös että lähisukulainen tekee villasukat ja arkkupeiton arkkuun mukaan. Käytännössä villapeittoja ja valkoisia sukkia tehdään valmiiksi kaappiin odottamaan koska nämä pitää aika pian olla kuoleman jälkeen valmiina. Samoin ylisillä voi olla itse veistettyjä arkkujakin odottamassa jos on tilaa säilyttää ja tiloja veistellä. Sellaisia vanhan ajan lämpimiä tapoja. Samoin ruokalista hautajaissa on aina sama eli joko lihakeitto (piheillä) tai karjalanpaisti ja luumukiisseli kermavaahdolla. Perinteistä tulee aina jotenkin lämmin tunne menetyksen ja surun keskellä. 

Täällä Pohjois-pohjanmalla on lohikeittoa. Saattaa tosin joskus olla lihakeittoa, mutta useimmiten lohikeitto. 
Perinteet on juurikin hyvä asia ja lohduttavaa surun keskellä. Kammolla luen näitä, että milloin tännekin rantautuu nuo tavat, ettei edes peitellä enää itse. Uurnaa täälläkin jo käytetään jonkin verran, mutta kyllä sekin haudataan ja peitellään samoin kuin arkku. 

Mitä kammoa siinä uurnassa on? Tai siinä että omaiset ei peitä hautaa itse?

Se ettei omaiset peittele itse kuvastaa sitä mihin nykyihminen on ajautunut. Itsekyyden ja kylmyyden lisääntymiseen. Laitetaan koneet tekemään se henkisesti raskas työ. Mutta kai se on taas osa ihmisen evoluutiota, ettei mitään enää haluta tehdä, jos se koetaan itselle epämukavaksi. 

Olen ollut seurakunnassa töissä ja tapa jossa omaiset lapioivat haudan umpeen on nykyän vain joissakin romanihautajaisissa.

Vierailija
89/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ehdottomasti. Saataisiin muualta tulleet kela-elätitkin takaisin kotimaihinsa.

Heillä on omissa maissa sosiaalivirastot.  Mutta tuhka uurnan voi kuljettaa he itse sinne mistä tuli kuin suomalaiset voi kuljettaa Suomeen. Uurnansa.  

Vierailija
90/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Pirkanmaalla ja en ole koskaan ollut hautajaisissa, joissa arkkuhauta lapioitaisiin umpeen.

Vierailija
91/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkaa on hyvä laittaa pohjalle ennen arkkua sillä se inhottaa se savi . 

Vierailija
92/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava haudattiin Espooseen arkussa seurakunta sen hoitaa . Vain kukat laitettiin. 

Vierailija
93/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin arkkuhautaus on kalliimpi? Totta kai tuhkauksessakin pitää se arkku ollam uurna sitten lisäksi.

Hautapaikka maksaa, kuopan kaivaminen maksaa ja kuopan peittäminen maksaa. Jokainen niistä useamman satasen.

Niinhän uurnahautapaikkakin maksaa, samoin kuopan kaivaminen

Ehkä vähän vähemmän 20x20cm kuopan kuin 200x80cm kuopan, eikä uurnakuoppa ole yhtä syväkään.

Vierailija
94/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on omissa maissa sosiaalivirastot.  Mutta tuhka uurnan voi kuljettaa he itse sinne mistä tuli kuin suomalaiset voi kuljettaa Suomeen. Uurnansa.  

Heidän sisuaalitoimistonsa on maailma. 35-45% somalian bruttokansantuotteestaan muifistaa muualta saadut tuet avustukset ja rahalähetykset.

Heidän ruumiinsa pitää heidän uskomustensa mukaan haudata kokonaisina eli arkussa. 

Vierailija
95/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tuhkataan yli 90 % vainajista. Hietaniemessä ei ole tilaa arkkuhaudoille, ellei kyseessä ole vanha sukuhauta, kuten tässä Sorvalin tapauksessa.

Muistolehtoihin haudataan pelkkä tuhka, ja niissä hautajaisvieraa saavat kyllä lapioida sen onkalon umpeen.

Eli Miitan tapauksessa se vanhanaikaisuus ei siis ollutkaan lapioiminen vaan arkku? 

Joo. Sattumoisin tiedän että arkkuhautauksia on Hietaniemessä 2-3 kpl viikossa, yleensä vanhoille ihmisille joilla on sukuhauta valmiina ja jotka eivät ehkä hyväksy tuhkaamista. Tosin näin siellä  vastikään ihan pienen arkkuhaudan johon oli haudattu vastasyntynyt vauva.

Kyllä se arkun peittoon lapioiminen on aika vanhanaikainen tapa, isoäitini hauta lapioitiin umpeen saattoväen toimesta 1985, jo silloin oli varsin harvinaista, en muissa hautajaisissa ole ollut jossa näin olisi tehty.

En ole muualla hautajaisissa ollut kuun Varsinais-Suomessa ja Hämeessä.

Kone tulee ja painaa samalla kun täyttää arkun rikki, äitini oli tästä näreissään kun muistotilaisuuden jälkeen menimme isän  hautaa katsomaan.

Vierailija
96/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän sisuaalitoimistonsa on maailma. 35-45% somalian bruttokansantuotteestaan muifistaa muualta saadut tuet avustukset ja rahalähetykset.

Heidän ruumiinsa pitää heidän uskomustensa mukaan haudata kokonaisina eli arkussa. 

Muod ostaa. Mikähän tuossakin sanassa taas on, kun ei mene läpi.

Vierailija
97/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Miitan tapauksessa se vanhanaikaisuus ei siis ollutkaan lapioiminen vaan arkku? 

Joo. Sattumoisin tiedän että arkkuhautauksia on Hietaniemessä 2-3 kpl viikossa, yleensä vanhoille ihmisille joilla on sukuhauta valmiina ja jotka eivät ehkä hyväksy tuhkaamista. Tosin näin siellä  vastikään ihan pienen arkkuhaudan johon oli haudattu vastasyntynyt vauva.

Kyllä se arkun peittoon lapioiminen on aika vanhanaikainen tapa, isoäitini hauta lapioitiin umpeen saattoväen toimesta 1985, jo silloin oli varsin harvinaista, en muissa hautajaisissa ole ollut jossa näin olisi tehty.

Kone tulee ja painaa samalla kun täyttää arkun rikki, äitini oli tästä näreissään kun muistotilaisuuden jälkeen menimme isän  hautaa katsomaan.

Eipä sitä erikseen paineta kun jo hautaa peitettäessä pelkkä maan paino yleensä aiheuttaa sen arkun painumisen.

Vierailija
98/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paina rikki.

Vierailija
99/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te sen näitte mitä arkulle oli tapahtunut?

Vierailija
100/114 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä sitä on itse alkaa lapioimaan, ammattilainen hoitaa homman nopeasti, siististi ja turvallisesti sopivana hetkenä hautajaisten jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi