Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset
Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.
– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.
Lopulta muutkin halusivat osallistua.
– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.
Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran) olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta.
Kommentit (100)
Ensimmäistä kertaa kuulen, että jossakin hautaan lapiodaan hiekkaa muiden kuin haudankaivajien toimesta.
Ylipäätään arkkuhautaus voisi jo jäädä historiaan.
N 60v.
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, mutta oliko Miitan sukulaispoika Tuomas Holopainen myös hautajaisissa???!!! Siis NIGHTWISH!!!!
Lol.
Mitä se sinulle kuuluu ketä siellä oli lollottelija!
Vierailija kirjoitti:
Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin.
Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto.
Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan.
Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt.
Miksi tätä alapeukutettiin, kun näin se on?
-hautausmaatyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.
Viimeksi kävin hautajaisissa, missä arkku vietiin pois eikä saattoväki mennyt haudalle.
Kuulostaa tosi ikävältä, mutta ehkä heillä oli syynsä..?
Itse olen miettynyt, että omien vanhempieni haudan peittämistä en varmaan pysty katsomaan. Täytyy varmaan olla silmät kiinni lapioimisen ajan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.
Viimeksi kävin hautajaisissa, missä arkku vietiin pois eikä saattoväki mennyt haudalle.
Voi olla että meni tuhkattavaksi
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa kuulen, että jossakin hautaan lapiodaan hiekkaa muiden kuin haudankaivajien toimesta.
Ylipäätään arkkuhautaus voisi jo jäädä historiaan.
N 60v.
Eli me ihmiset todellakin elämme omissa kuplissamme.
Tilanpuutteen ja hautajaisiin osallistujen vuoksi on nykyään harvinaista, että omaiset täyttää itse haudan. Seurakunnan työntekijät kaivavat haudan ja siirtää irtomaan muualle (ei toisen haudan päälle) ja kun siunaus on suoritettu (päälle tulee se "muovikupu), niin käyvät myöhemmin täyttämässä ja asettelemassa kukat takaisin haudan päälle. Näin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin pohjanmaalla on muuten tapana myös että lähisukulainen tekee villasukat ja arkkupeiton arkkuun mukaan. Käytännössä villapeittoja ja valkoisia sukkia tehdään valmiiksi kaappiin odottamaan koska nämä pitää aika pian olla kuoleman jälkeen valmiina. Samoin ylisillä voi olla itse veistettyjä arkkujakin odottamassa jos on tilaa säilyttää ja tiloja veistellä. Sellaisia vanhan ajan lämpimiä tapoja. Samoin ruokalista hautajaissa on aina sama eli joko lihakeitto (piheillä) tai karjalanpaisti ja luumukiisseli kermavaahdolla. Perinteistä tulee aina jotenkin lämmin tunne menetyksen ja surun keskellä.
Täällä Pohjois-pohjanmalla on lohikeittoa. Saattaa tosin joskus olla lihakeittoa, mutta useimmiten lohikeitto.
Perinteet on juurikin hyvä asia ja lohduttavaa surun keskellä. Kammolla luen näitä, että milloin tännekin rantautuu nuo tavat, ettei edes peitellä enää itse. Uurnaa täälläkin jo käytetään jonkin verran, mutta kyllä sekin haudataan ja peitellään samoin kuin arkku.Mitä kammoa siinä uurnassa on? Tai siinä että omaiset ei peitä hautaa itse?
Se ettei omaiset peittele itse kuvastaa sitä mihin nykyihminen on ajautunut. Itsekyyden ja kylmyyden lisääntymiseen. Laitetaan koneet tekemään se henkisesti raskas työ. Mutta kai se on taas osa ihmisen evoluutiota, ettei mitään enää haluta tehdä, jos se koetaan itselle epämukavaksi.
Eiköhän kyse ole vaan sinun ajattelutavastasi, itse en edes ole ikinä kuullutkaan tavasta että omaiset lapioisi itse hautaa peittoon. Ja eiköhän omaisille hautajaispäivä ole ihan tarpeeksi raskas muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tilanpuutteen ja hautajaisiin osallistujen vuoksi on nykyään harvinaista, että omaiset täyttää itse haudan. Seurakunnan työntekijät kaivavat haudan ja siirtää irtomaan muualle (ei toisen haudan päälle) ja kun siunaus on suoritettu (päälle tulee se "muovikupu), niin käyvät myöhemmin täyttämässä ja asettelemassa kukat takaisin haudan päälle. Näin nykyään.
Onni asua pienellä paikkakunnalla missä tilaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vietiin tuhkattavaksi.
En ole ikinä ollut hautajaisissa joissa hautajaisväki lapioisi arkkuhautaa umpeen. Pari uurnaa olen kyllä peittänyt.
Jos ap:n takapajulapohjoisessa onkin vielä tapana lapioida hauta umpeen, niin suurimmassa osassa Suomea se ei ole. Eli todettakoon, että ap elää kuplassa.
Ilmeisesti hautajaisia on erilaisia. Itse en ole aiemmin kuullut tavasta että omaiset peittäisi haudan lapioimalla hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut hautajaisissa joissa hautajaisväki lapioisi arkkuhautaa umpeen. Pari uurnaa olen kyllä peittänyt.
Miten se sitten peitettiin jos ei lapioimalla? Niissä missä minä olen ollut, on uurna samalla tavalla lapioitu kuin arkkuhautakin. Ja siis omaiset lapioinut.
Mä en taas ole koskaan kuullutkaan, että saattoväki lapioi yhtään mitään. JOS sellaista yleensäkään on. < mä luulen, että jo se on tuommoista perinnettä ollut lopettamassa. Ei taviksia haudata suurten joukkojen saattamana.
Omaiset heittää jotain kukkia hautaan ja ehkä lapiollisen kaksi multaa. Sitten kansi päälle ja asetellaan kukat. Seuraavana päivänä käydään hakemassa kukkia ja niitä tekstejä pois. Sen jälkeen hautausmaan työntekijät täyttävät haudan.
Näin ollaan toimittu hämäläsessä pienemmässä kaupungissa kasarilta lähtien, kun olen ekoissa hautajaisissani ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n takapajulapohjoisessa onkin vielä tapana lapioida hauta umpeen, niin suurimmassa osassa Suomea se ei ole. Eli todettakoon, että ap elää kuplassa.
Ilmeisesti se on juuri näinpäin.
Ap.
Miten voi tulla yllätyksenä että on olemassa erilaisia hautajaisia? Jotkut valitsee arkkuhautauksen, jotkut tuhkauksen, toiset haluaa uurnahaudan ja jotkut valitsee tuhkien sirottelun. Myös se vaihtelee miten käytännössä järjestetään, arkkuhautaus hautaanlaskuineen vai siunaustilaisuuden jälkeen arkku kannetaan autolle mikä vie arkun tuhkaukseen. Joskus menee niinkin, että arkku jää siunauspaikkaan kun vieraat lähtevät odottamaan kuljetusta tuhkaukseen. Sitenkin voidaan tehdä, että kuollut tuhkataan ensin ja vasta sitten järjestetään hautajaiset siunaustilauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sitten peitettiin jos ei lapioimalla? Niissä missä minä olen ollut, on uurna samalla tavalla lapioitu kuin arkkuhautakin. Ja siis omaiset lapioinut.
Se joka sen montun on kaivanutkin eli hautausmaantyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupunkilainen Helsingin ulkopuolelta ja aina ovat lähimmät omaiset heittäneet symbolisesti lapiollisen hiekkaa hautaan. Ikinä ei ole hautaa täytetty. Siihenhän menisi loppupäivä ja miten muutenkaan kätevästi onnistuisi hienoissa hautajaisvaatteissa.
Kumpaankin tapaa olen nähnyt. Säätila ja vierasmäärä vaikuttavat. Kun vieraita on niin vähän, että heistä ei löydy edes kantajia, ei löydy myöskään haudan täyttäjiä. Toinen tekijä on säätila. Kun pakkasta tai hellettä on noin 30 astetta, ei paljon lapioida. Kun saattoväessä on reippaita miehiä, voidaan kyllä lapioida.