Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset

Vierailija
04.08.2026 |

Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.

– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.

Lopulta muutkin halusivat osallistua.

– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.

Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran)  olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan meidän kotipitäjässä lapioidaan itse. Viereisessä pienessä kaupungissa pohjanmaalla tästä tavasta on jo luovuttu tai sitä pitää erikseen pyytää. Samoin on arkun kantaminen eli usein näkee että viedään sillä kärryllä vaan paikasta toiseen vainaja. Toisaalta nyt kun mietin niin en tiedä kykenisinkö oman rakkaani päälle lapioimaan hiekkaa. Tuntuu brutaalilta. Olen menettänyt vain pari isovanhempaa joiden kummankaan kanssa en ollut aidosti läheinen. Heidän hautajaisissa pystyin lapioimaan. Jos menettäisin puolisoni, en usko että pystyisin moiseen saati edes laskemaan arkkua hautaan tai poltettavaksi. 

Täällä viedään kärryllä jos on pitkä matka haudalle. Kantajat kantaaa kirkkoon/kappeliin ja pois, mutta laskevat kärryyn sitten siinä pihalla jos on pitkästi kannettavaa. Se kärry on mielestäni ihan juhlava ja hyvä. Uurnan kantaa joku kaikkein läheisin, puoliso tai lapsi tai vanhempi tmv. 
Sitten miespuoliset lapioi haudan peittoon. 

Vierailija
22/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Missäpäin? Itse en ole koskaan ollut tuollaisissa hautajaisissa. Monissa on joutunut olemaan. 

Jos on ollut arkkuhautaus, niin noin on aina toimittu niissä, missä oon paikalla ollut. Ekat, jotka muistan, oli vaarini, vuonna 1977.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin hoitaa monttubileet tyylillään. Ei ole muilta pois. Kelatkaa hieman mistä valitatte.

Vierailija
24/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut hautajaisissa missä omaiset olisi heittäneet lapiolla hiekkaa hautaan. Ainoa mitä hautaan on heitetty on ollut kukkia.

Vierailija
25/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani 90-luvulla ja 2000-luvun alussa omaiset täyttivät haudan kokonaan, viimeisen n. 10-15 vuoden aikana kaikissa hautajaisissa joissa olen ollut on vain nakattu muutama lapiollinen hiekkaa arkun päälle ja poistuttu paikalta, seurakunta käy sitten myöhemmin peittämässä haudan loppuun. Tällaiset kokemukset minulla Lapista ja Pohjois-Pohjanmaalta. 

Vierailija
26/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka muukaan sen tekisi?"

Kaivinkone, mikä samalla painaa arkun kasaan.

Vierailija
27/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin arkkuhautaus on kalliimpi? Totta kai tuhkauksessakin pitää se arkku ollam uurna sitten lisäksi.

Vierailija
28/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin pohjanmaalla on muuten tapana myös että lähisukulainen tekee villasukat ja arkkupeiton arkkuun mukaan. Käytännössä villapeittoja ja valkoisia sukkia tehdään valmiiksi kaappiin odottamaan koska nämä pitää aika pian olla kuoleman jälkeen valmiina. Samoin ylisillä voi olla itse veistettyjä arkkujakin odottamassa jos on tilaa säilyttää ja tiloja veistellä. Sellaisia vanhan ajan lämpimiä tapoja. Samoin ruokalista hautajaissa on aina sama eli joko lihakeitto (piheillä) tai karjalanpaisti ja luumukiisseli kermavaahdolla. Perinteistä tulee aina jotenkin lämmin tunne menetyksen ja surun keskellä. 

Täällä Pohjois-pohjanmalla on lohikeittoa. Saattaa tosin joskus olla lihakeittoa, mutta useimmiten lohikeitto. 
Perinteet on juurikin hyvä asia ja lohduttavaa surun keskellä. Kammolla luen näitä, että milloin tännekin rantautuu nuo tavat, ettei edes peitellä enää itse. Uurnaa täälläkin jo käytetään jonkin verran, mutta kyllä sekin haudataan ja peitellään samoin kuin arkku. 

Vierailija
29/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, mutta oliko Miitan sukulaispoika Tuomas Holopainen myös hautajaisissa???!!! Siis NIGHTWISH!!!!

Lol.

Eihän se Karille mitään sukua ole, tuskin on ollut.

Vierailija
30/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin pohjanmaalla on muuten tapana myös että lähisukulainen tekee villasukat ja arkkupeiton arkkuun mukaan. Käytännössä villapeittoja ja valkoisia sukkia tehdään valmiiksi kaappiin odottamaan koska nämä pitää aika pian olla kuoleman jälkeen valmiina. Samoin ylisillä voi olla itse veistettyjä arkkujakin odottamassa jos on tilaa säilyttää ja tiloja veistellä. Sellaisia vanhan ajan lämpimiä tapoja. Samoin ruokalista hautajaissa on aina sama eli joko lihakeitto (piheillä) tai karjalanpaisti ja luumukiisseli kermavaahdolla. Perinteistä tulee aina jotenkin lämmin tunne menetyksen ja surun keskellä. 

Täällä Pohjois-pohjanmalla on lohikeittoa. Saattaa tosin joskus olla lihakeittoa, mutta useimmiten lohikeitto. 
Perinteet on juurikin hyvä asia ja lohduttavaa surun keskellä. Kammolla luen näitä, että milloin tännekin rantautuu nuo tavat, ettei edes peitellä enää itse. Uurnaa täälläkin jo käytetään jonkin verran, mutta kyllä sekin haudataan ja peitellään samoin kuin arkku. 

Mitä kammoa siinä uurnassa on? Tai siinä että omaiset ei peitä hautaa itse?

Vierailija
31/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin arkkuhautaus on kalliimpi? Totta kai tuhkauksessakin pitää se arkku ollam uurna sitten lisäksi.

Hautapaikka maksaa, kuopan kaivaminen maksaa ja kuopan peittäminen maksaa. Jokainen niistä useamman satasen.

Vierailija
32/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin hoitaa monttubileet tyylillään. Ei ole muilta pois. Kelatkaa hieman mistä valitatte.

Ei täällä kukaan ole mitään valittanut. Vertaillut kokemuksia. 

Vierailija
33/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin. 

Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto. 

Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan. 

Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt. 

Seurakunta tekee joissain paikoissa törkeästi ja runttaa haudan tiiviiksi. Ilmeisesti arkun kannenkin rikki. 

Tällöin ei tarvitse vaivautua peittämään myöhemmin nurmikon lommoa. 

Vierailija
34/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikka maksaa, kuopan kaivaminen maksaa ja kuopan peittäminen maksaa. Jokainen niistä useamman satasen.

Niinhän uurnahautapaikkakin maksaa, samoin kuopan kaivaminen

Vierailija
35/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihian seurakunnastako olet? Se on varmaan ainoa paikka jossa ei konetta ole raaskittu ostaa tohon hommaan 

Kun mummoa lapiointiin hautaan, putosi sinne kaksi lasta. Hiekka vaan pöllähti. Meni paremminkin kuin Miitalla. Et pitää hautajaisetkin hyvin mainostaa.

Vierailija
36/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uurnaa ei ole pakko haudata.

Vierailija
37/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.

Ei sillä ole, ainakaan täällä, hautaamisen suhteen merkitystä onko arkku vai uurna. Samalla tavalla haudataan. Uurna vain halvempi. 

Tuhkan voi sitotella vaikka mereen  ihan 

lain mukaan 

Vierailija
38/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta siitä huolimatta se uurnahautapaikkakin maksaa. 

Vierailija
39/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kammoa siinä uurnassa on? Tai siinä että omaiset ei peitä hautaa itse?

Se ettei omaiset peittele itse kuvastaa sitä mihin nykyihminen on ajautunut. Itsekyyden ja kylmyyden lisääntymiseen. Laitetaan koneet tekemään se henkisesti raskas työ. Mutta kai se on taas osa ihmisen evoluutiota, ettei mitään enää haluta tehdä, jos se koetaan itselle epämukavaksi. 

Vierailija
40/72 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta siitä huolimatta se uurnahautapaikkakin maksaa. 

Arkkupaikka maksaa huomattavasti enemmän kuin uurnapaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän