Kuinka kauan sijoittajilta löytyy rahaa tuohon IQM:n kvanttikone huijaukseen?
https://www.tivi.fi/uutiset/a/23285000-13aa-4385-b4b7-66f626659c54
Tänä vuonnakin reilu 60 miljoonaa jo tappiota. Oikeastiko joku kuvittelee, että Espoon pellolla olevassa vanhan autoliikkeen tiloissa tehtäisiin jotain toimivia kvanttikoneita. 🤣
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappiota tehnyt koko olemassa olonsa aikana, ilmeisesti siihen sijoittavat henkilöt joille tappiot eivät rasita heidän taloutta
Ehhh.... Tuollaiset kokeellisen teknologian firmat tekevät aina aluksi tappiota, yleensä useita vuosia 😅
Huomaa ettei talousosaaminen ole suomalaisten leipälaji. Soisi olla pakollinen kurssi peruskoulussa.
Kai tämä nyt on kaikille selvää, mutta siellä pitäisi myös opettaa ettei kaikki ole sitä mitä väitetään. Osa on myös huijauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappiota tehnyt koko olemassa olonsa aikana, ilmeisesti siihen sijoittavat henkilöt joille tappiot eivät rasita heidän taloutta
Tyypillistä, että aloittavat yritykset tekevät tappiota ja keräävät toimintaansa varteen rahaa osakeanneilla.
Iqm:n kohdalla sijoittajat uskonevat, että yritys kääntyy voitolliseksi jossain vaiheessa. Iqm:n osakekurssi on yli 40% miinuksella pörssiin tulon jälkeen. Toisaalta iqm:n potentiaali on toimitus asiakkaalle suoraan pilven sijaan. Noh, 2-3 vuoden päästä nähdään, millaisesta yrityksestä on kyse.Edelleen kysyn, oletteko käyneet itse katsomassa millaisesta firmasta on kyse? Se on siis vanha autoliike keskellä peltoa, kaikki on rempallaan. Ei anna kovin uskottavaa kuvaa. Väkisin tulee mieleen, että tässä yritetään huijata sijoittajilta miljoonia alalla johon harvalla on kompetessia. Toimiva kvanttikone mullistaisi maailman ja tuotot olisivat sen mukaisia. Silti mitään läpimurtoa ei ole kuulunut mistään päin maailmaa tämän alan osalta ja se on ymmärrettävää ihan jos ymmärtää edes vähän kvanttifysiikasta.
Toimivia kvanttitietokoneita on jo maailma pullallaan. Nyt niitä saa jo ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on sinulle ongelma, ap?
Ei se minulle ongelma ole, heille varmasti jotka rahansa siinä häviää. Olettekö käyneet katsomassa millaisissa oloissa ne koneet siellä makaa? Minä olen ja ei anna uskottavaa kuvaa siitä että saisivat toimivan koneen kehitettyä.
Omistan heidän osakkeitaan. En päivätreidaa niitä. Ne saavat olla salkussa kauan. Osakkeen arvon tietää siinä vaiheessa kun sen myy. Osakekurssit vaihtelevat jatkuvasti.
Ap tuskin ymmärtää kvanttitekniikasta yhtään mitään. Onhan noita koneita tehty monia, mitä hyötyä niistä sitten on eri asia, mutta jos joku ostaa niin eiköhän se tiedä mitä on ostamassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehhh.... Tuollaiset kokeellisen teknologian firmat tekevät aina aluksi tappiota, yleensä useita vuosia 😅
Huomaa ettei talousosaaminen ole suomalaisten leipälaji. Soisi olla pakollinen kurssi peruskoulussa.
Kai tämä nyt on kaikille selvää, mutta siellä pitäisi myös opettaa ettei kaikki ole sitä mitä väitetään. Osa on myös huijauksia.
No ei se nyt ihan kaikille näytä olevan selvää. Se on kyllä totta että jopa suoranaisia huijauksia esiintyy ja muuten vain elinkelvottomia firmoja sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se minulle ongelma ole, heille varmasti jotka rahansa siinä häviää. Olettekö käyneet katsomassa millaisissa oloissa ne koneet siellä makaa? Minä olen ja ei anna uskottavaa kuvaa siitä että saisivat toimivan koneen kehitettyä.
Eikös ne Googlen tyypitkin tehneet sen eka koneensa autotallissa legoista rakennettuun koteloon, ei varmasti vaikuttanut muista siltä että alulla on yksi maailman suurimmista yrityksistä?
Minkä koneen? Leipäkoneen?
Kommentoija sekoitti Applen Googleen epähuomiossa. Ymmärsit varmaan, että mitä hän oikeasti tarkoitti.
Se vehje toimii ja ei toimi samanaikaisesti, koska se on kvanttitietokone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne Googlen tyypitkin tehneet sen eka koneensa autotallissa legoista rakennettuun koteloon, ei varmasti vaikuttanut muista siltä että alulla on yksi maailman suurimmista yrityksistä?
Etkö tiedä mitä Google tekee? Miten tuo voi olla mahdollista vuonna 2026?
Kauan, ap, kauan. Ehdit jo kuolla ennen kuin sijoittajat lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija sekoitti Applen Googleen epähuomiossa. Ymmärsit varmaan, että mitä hän oikeasti tarkoitti.
En sekoittanut vaan juuri Googlesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Apple mitään kvanttikoneita sentään tee? Ne täytyy rakentaa pölyttömässä tiloissa. 70-luvun elektoniikkaa pystyi helposti rakentamaan autotallissa, siihen aikaan muutenkin kaikki laitteet oli vielä itse korjattavia jos kolvi pysyi käsissä. Nykykoneiden cpu:t taitaa olla jossain 2-3nm tekniikalla valmistettuja, niitäkään ei enää valmisteta missään autotalliissa vaan tiukasti säännellyissä labraolosuhteissa. Tässä vielä puhutaan kvanttikoneista, joten tekniikan pitäisi olla ihan omassa luokassaan. Toki kyllä minäkin voin autotalliini kvanttialan yrityksen perustaa jos saan siihen sijoittajia. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "kuvittelee", jotka firmalta ovat koneen ostaneet ja toimitus jo tapahtunut.
Pidän kyllä vähän epäuskottavana että Suomella olis kyky tehdä kvanttitietokoneita, jos Venäjällä ei ole.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Huijausta ovat!
Venäjällä nyt ei paljon muutakaan kykyä ole.
On siellä keksitty samovaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "kuvittelee", jotka firmalta ovat koneen ostaneet ja toimitus jo tapahtunut.
Pidän kyllä vähän epäuskottavana että Suomella olis kyky tehdä kvanttitietokoneita, jos Venäjällä ei ole.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Huijausta ovat!
:) Venäjä nyt ei varsinaisesti ole mikään kehityksen huipun benchmark. Pikemminkin täysin päinvastoin - siellä vasta kehitellään kaikille kansalaisille vesivessoja ja pesukoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä mitä Google tekee? Miten tuo voi olla mahdollista vuonna 2026?
Google myy mainontaa, emoyhtiö Alphabet tekee sitten laajemmin kaikkea. Androidit, tekoäly, hakukone ym. tukevat tuota mainostamista.
Ostin tollasen kvanttitietokoneen, mutta eihän sillä pyöri Crysis!
Näitä kvanttifirmoja syntyy nyt kovaa kyytiä ja tulevina vuosina vauhti tulee kiihtymään. Kvanttikoneisiin soveltuvien ohjelmistojen ja algoritmien kehittäjät eivät edes ole vielä apajilla. Ongelma on se, ettei tiedä mikä firmoista on se joka onnistuu. Ylipäätään voi olla, että tällaiset pienet firmat jäävät suurten jalkoihin. Suurilla tarkoitan jo nyt suuria, jotka eivät syntyneet kvanttia varten vaan joille kvantti on vain seuraava uusi teknologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kvanttitietokone yleensä on?
Joku loota jonka sisällä on kissa joka suattaapi olla hengissä, mutta suottaapi olla olematta.
Jotain savolaista teknologiaa? On samaan aikaan kahta asiaa, mutta ei kumpaakaan?
Tää se ongelma juuri on. Kvanttikonetta yritetään rakentaa vaikka ei edes ymmärretä kvanttimekaniikkaa tarpeeksi hyvin. Toivotaan ilmeisesti, että se onnistuu vahingossa.
Heh. Ei sinun sitä tarvitse ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku loota jonka sisällä on kissa joka suattaapi olla hengissä, mutta suottaapi olla olematta.
Jotain savolaista teknologiaa? On samaan aikaan kahta asiaa, mutta ei kumpaakaan?
Tää se ongelma juuri on. Kvanttikonetta yritetään rakentaa vaikka ei edes ymmärretä kvanttimekaniikkaa tarpeeksi hyvin. Toivotaan ilmeisesti, että se onnistuu vahingossa.
Heh. Ei sinun sitä tarvitse ymmärtää.
Eikä sijoittajan, riittää kunhan on tarpeeksi tyhmä antamaan rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun on rakennettu jo.
Espoossa VTTllä on Euroopan tehokkain kvanttitietokone, joka muuten on IQM:n kone.
https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/suomessa-valmistui-su…
Tiedän että näitä koneita on myyty, mutta näillä koneilla voi tehdä, mitä?
Siinä missä normaali tietokoneessa data liikkuu bitteinä, mikä on 0 tai 1.
Qubit eli quantum bit on 0 - ääretön.
Tämä mahdollistaa reippaasti suuremman kaistan datan siirtämiseen ja pystyy tehokkaasti suorittamaan esimerkiksi simulointia tai salatun koodin purkamista.
Venäjällä nyt ei paljon muutakaan kykyä ole.