Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan sijoittajilta löytyy rahaa tuohon IQM:n kvanttikone huijaukseen?

Vierailija
04.08.2026 |

https://www.tivi.fi/uutiset/a/23285000-13aa-4385-b4b7-66f626659c54

Tänä vuonnakin reilu 60 miljoonaa jo tappiota. Oikeastiko joku kuvittelee, että Espoon pellolla olevassa vanhan autoliikkeen tiloissa tehtäisiin jotain toimivia kvanttikoneita. 🤣

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "kuvittelee", jotka firmalta ovat koneen ostaneet ja toimitus jo tapahtunut.

https://en.wikipedia.org/wiki/IQM_Quantum_Computers

Vierailija
2/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappiota se silti tekee, vaikka joku onkin huijattu ostamaan kokeellinen "kvanttikone".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kyllä vähän epäuskottavana että Suomella olis kyky tehdä kvanttitietokoneita, jos Venäjällä ei ole.

Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Huijausta ovat!

Vierailija
4/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappiota tehnyt koko olemassa olonsa aikana, ilmeisesti siihen sijoittavat henkilöt joille tappiot eivät rasita heidän taloutta

Vierailija
5/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämäkin on sinulle ongelma, ap?

Vierailija
6/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se minulle ongelma ole, heille varmasti jotka rahansa siinä häviää. Olettekö käyneet katsomassa millaisissa oloissa ne koneet siellä makaa? Minä olen ja ei anna uskottavaa kuvaa siitä että saisivat toimivan koneen kehitettyä. 

Vierailija
7/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tällä edes tehdään?, lasketaan ilmastonmuutosta?

Vierailija
8/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappiota tehnyt koko olemassa olonsa aikana, ilmeisesti siihen sijoittavat henkilöt joille tappiot eivät rasita heidän taloutta

Tyypillistä, että aloittavat yritykset tekevät tappiota ja keräävät toimintaansa varteen rahaa osakeanneilla. 

Iqm:n kohdalla sijoittajat uskonevat, että yritys kääntyy voitolliseksi jossain vaiheessa. Iqm:n osakekurssi on yli 40% miinuksella pörssiin tulon jälkeen.  Toisaalta iqm:n potentiaali on toimitus asiakkaalle suoraan pilven sijaan. Noh, 2-3 vuoden päästä nähdään, millaisesta yrityksestä on kyse. 

Vierailija
9/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kvanttitietokone yleensä on?

Joku loota jonka sisällä on kissa joka suattaapi olla hengissä, mutta suottaapi olla olematta.

Jotain savolaista teknologiaa? On samaan aikaan kahta asiaa, mutta ei kumpaakaan?

Vierailija
10/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä, että aloittavat yritykset tekevät tappiota ja keräävät toimintaansa varteen rahaa osakeanneilla. 

Iqm:n kohdalla sijoittajat uskonevat, että yritys kääntyy voitolliseksi jossain vaiheessa. Iqm:n osakekurssi on yli 40% miinuksella pörssiin tulon jälkeen.  Toisaalta iqm:n potentiaali on toimitus asiakkaalle suoraan pilven sijaan. Noh, 2-3 vuoden päästä nähdään, millaisesta yrityksestä on kyse. 

Edelleen kysyn, oletteko käyneet itse katsomassa millaisesta firmasta on kyse? Se on siis vanha autoliike keskellä peltoa, kaikki on rempallaan. Ei anna kovin uskottavaa kuvaa. Väkisin tulee mieleen, että tässä yritetään huijata sijoittajilta miljoonia alalla johon harvalla on kompetessia. Toimiva kvanttikone mullistaisi maailman ja tuotot olisivat sen mukaisia. Silti mitään läpimurtoa ei ole kuulunut mistään päin maailmaa tämän alan osalta ja se on ymmärrettävää ihan jos ymmärtää edes vähän kvanttifysiikasta.

Vierailija
11/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku loota jonka sisällä on kissa joka suattaapi olla hengissä, mutta suottaapi olla olematta.

Jotain savolaista teknologiaa? On samaan aikaan kahta asiaa, mutta ei kumpaakaan?

Tää se ongelma juuri on. Kvanttikonetta yritetään rakentaa vaikka ei edes ymmärretä kvanttimekaniikkaa tarpeeksi hyvin. Toivotaan ilmeisesti, että se onnistuu vahingossa. 

Vierailija
12/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minulle ongelma ole, heille varmasti jotka rahansa siinä häviää. Olettekö käyneet katsomassa millaisissa oloissa ne koneet siellä makaa? Minä olen ja ei anna uskottavaa kuvaa siitä että saisivat toimivan koneen kehitettyä. 

Niin, sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi JA ongelmaan.

Vierailija
13/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää se ongelma juuri on. Kvanttikonetta yritetään rakentaa vaikka ei edes ymmärretä kvanttimekaniikkaa tarpeeksi hyvin. Toivotaan ilmeisesti, että se onnistuu vahingossa. 

Mitä Sinä tästä oikeastaan ymmärrät?

Vierailija
14/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on rakennettu jo.

Espoossa VTTllä on Euroopan tehokkain kvanttitietokone, joka muuten on IQM:n kone.

https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/suomessa-valmistui-su…

Vierailija
15/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Sinä tästä oikeastaan ymmärrät?

Saman mitä sinä, eli sen mitä meille on fysiikan tunneilla opetettu. Miten se tähän liittyy?

Vierailija
16/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on rakennettu jo.

Espoossa VTTllä on Euroopan tehokkain kvanttitietokone, joka muuten on IQM:n kone.

https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/suomessa-valmistui-su…

Tiedän että näitä koneita on myyty, mutta näillä koneilla voi tehdä, mitä?

Vierailija
17/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävihän se ilmi kommenteissa. Kun näitä ei venäjällä ole! Eli iigorien vouhotus tämäkin.

Vierailija
18/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne Googlen tyypitkin tehneet sen eka koneensa autotallissa legoista rakennettuun koteloon, ei varmasti vaikuttanut muista siltä että alulla on yksi maailman suurimmista yrityksistä? 

Vierailija
19/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne Googlen tyypitkin tehneet sen eka koneensa autotallissa legoista rakennettuun koteloon, ei varmasti vaikuttanut muista siltä että alulla on yksi maailman suurimmista yrityksistä? 

Minkä koneen? Leipäkoneen?

Vierailija
20/41 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehhh.... Tuollaiset kokeellisen teknologian firmat tekevät aina aluksi tappiota, yleensä useita vuosia 😅

Huomaa ettei talousosaaminen ole suomalaisten leipälaji. Soisi olla pakollinen kurssi peruskoulussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän