Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisä ei ole kiinnostunut lapsenlapsistaan

Vierailija
04.08.2026 |

Kohtalotovereita?

Lapset voivat saada kortin syntymäpäivänä ja jouluna. Jonkinlaisia lahjoja tulee silloin, mutta ne eivät ole ikätasoisia. Isoisä ei halua ottaa lahjavinkkejä vastaan.

Kun isoisä tapaa lapsia, ei hän vietä aikaa heidän kanssaan. Keskustelu käydään vain seurassa olevien aikuisten kanssa.

Puolison vanhemmille lapsenlapset ovat todella tärkeitä. Mitä enemmän lapsille tulee ikää, sitä enemmän he ovat alkaneet ihmetellä isoisän täysin erilaista käytöstä heitä kohtaan.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä se vaan jatkat odottamista, että isoisässä tapahtuisi joku muutos. Ei tule tapahtumaan. Lasten on ihan hyvä nähdä, ettei kaikki ole sosiaalisesti lahjakkaita. Jokainen hyväksytään sellaisena kuin on, kunhan ei vahingoita ketään tai tee pahojaan. Varo opettamasta lapsille, että vain tietynlainen käytös kelpaa sinulle. Älä arvostele tai vähättele isoisää. Tuon ikäpolven ihmiset ovat kasvaneet ja eläneet täysin eri maailmassa. Kovin radikaalia ajatusmaailman muutosta ei kannata alkaa henkeä pidätellen odottamaan.

Lapset ovat tapaamisten jälkeen allapäin, kun eivät ymmärrä miksei heidän seurastaan olla lainkaan kiinnostuneita. Ei voi sanoa ettei tuollaisesta olisi haittaa.

Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Älä vie lapsia tapaamaan isoisää.

Olen vähentänyt kylässä käymistä omalta osalta, mutta silti isoisä voi toisinaan tulla tänne, kun haluaa päästä kertomaan niitä omia juttujaan.

Mutta ei se oikein tee perheelle hyvää.

Isoisä on ilmeisesti jäänyt lapsen asteelle ja kokee mahdollisesti kylässä ollessaan kilpailevansa lastenlastensa kanssa huomiosta.

Vierailija
22/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei ollut edes minulle osallistuva isä, miten olisi sitä minun lapsillekaan. Ei vaan kiinnosta, niin ei kiinosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin ongelma näyttää periytyvän. Miehen isä ei ollut koskaan pitänyt edes omia lapsiaan sylissä, saatikka sitten lapsenlapsia. Oli ulkoistanut lapset täysin vaimonsa hoidettavaksi, mikä sinällään on ollut tapanakin maatiloilla aikoinaan. Emäntä on hoitanut lapset, kaikki kotityöt ja karjan ja kasvimaat ja osittain peltohommatkin. isäntä sitten ne muut ulkotyöt.

Mies kuitenkin oli imenyt tuon mallin kotoaan, vaikka ne oltiin vaan tavallisia työssä käyviä. Ei hoitanut mies omia lapsia, vaikka niitä kovasti kinusi ja nyt näyttää sama jatkuvan lastenlasten kanssa. Pakenee makuuhuoneeseen koneelle ja on siellä lasten vierailujen ajan :D

Huomaan, että aikuiset lapset vierastaa isäänsä, koska mitään keskusteluyhteyttä ei ole koskaan päässyt syntymään. kaikki yhteydenpito kulkee minun kautta. Miehen syntymäpäivänä soittavat isälleen ja silloinkin keskustelu on puolin ja toisin aika vaivaantunutta.  Jotenkin niin surullista. Miten paljon ihminen menettää, kun ei osallistu lastensa ja lastenlastensa elämään. 

Kommentti 13. Jo päästiin anoppiin 

Eihän tuossa puhuta anopista mitään. Eikä anopin suhteesta lapsenlapsiinsa.

Ja vielä sekin, että minulla kyllä oli todella hyvä ja ihana anoppi. Kaikki kunnia hänelle. 

Vierailija
24/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt isoisä, viimeksi mummo.

Ai sinullako on tällaista?

Ap:lla on.

Vierailija
25/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä se vaan jatkat odottamista, että isoisässä tapahtuisi joku muutos. Ei tule tapahtumaan. Lasten on ihan hyvä nähdä, ettei kaikki ole sosiaalisesti lahjakkaita. Jokainen hyväksytään sellaisena kuin on, kunhan ei vahingoita ketään tai tee pahojaan. Varo opettamasta lapsille, että vain tietynlainen käytös kelpaa sinulle. Älä arvostele tai vähättele isoisää. Tuon ikäpolven ihmiset ovat kasvaneet ja eläneet täysin eri maailmassa. Kovin radikaalia ajatusmaailman muutosta ei kannata alkaa henkeä pidätellen odottamaan.

Lapset ovat tapaamisten jälkeen allapäin, kun eivät ymmärrä miksei heidän seurastaan olla lainkaan kiinnostuneita. Ei voi sanoa ettei tuollaisesta olisi haittaa.

Opeta muksuille, ettei muita kannata alkaa miellyttää. Ja ettei kaikki ole aina avosylin vastassa ja riemastu heidän läsnäolostaan. Sitä se on reaalimaailmassakin, mieti nyt vähän. Varsinkaan sukulaisia ei tarvitse yhtään yrittää pitää läheisinä, jos toiselta puolelta ei tule minkäänlaista kiinnostusta tai aloitetta. Yritä takoa lastesi päähän, ettei heissä ole mitään vikaa, vaikkei kaikki heistä pidäkään. Koska aina löytyy niitä, jotka ei tykkää. Suhtautumista näihin ihmisiin voi muuttaa.

Vierailija
26/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä ei ollut edes minulle osallistuva isä, miten olisi sitä minun lapsillekaan. Ei vaan kiinnosta, niin ei kiinosta. 

Isoisä ei ollut vanhempana kovin kummoinen, mutta ajattelin että ehkä lapsenlapset ovat eri asia, kun heistä ei ole samanlaista vastuuta kuin omista lapsista.

Tuntuu kuitenkin siltä, että vain huonompaan suuntaan mennään ja käytös on jos mahdollista vielä aiempaakin itsekeskeisempää.

Silti isoisä voi lupia kysymättä jakaa someen lapsenlapsistaan jotain ikivanhoja kuvia, vaikka lasten seura ei kiinnosta lainkaan. En tajua.

Vierailija
27/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähentänyt kylässä käymistä omalta osalta, mutta silti isoisä voi toisinaan tulla tänne, kun haluaa päästä kertomaan niitä omia juttujaan.

Isoisä on ilmeisesti jäänyt lapsen asteelle ja kokee mahdollisesti kylässä ollessaan kilpailevansa lastenlastensa kanssa huomiosta.

Tuo ei taidakaan olla ihan harvinainen ilmiö, koska tunnistan tuon  omassakin lähipiirissäni.  Miespuolinen sukulainen on selvästi näreissään, kun ei kaikki huomio olekaan hänessä. 

Vierailija
28/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt isoisä, viimeksi mummo.

Ai sinullako on tällaista?

Ap:lla on.

En ole kirjoittanut mitään anopista palstalle. Etkö tajua paljonko keskustelupalstalla on porukkaa?

Vierailija
29/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi, isoisienkin pitäisi olla lastentarhan opettajia nykyisin jotta psykologiannkirjat lukeneet äidit olisivat tyytyväisiä.

Jos isovanhemmat käy pari kertaa vuodessa eivät he tosiaan pysy ikätasoissa mukana ja ovat vieraita lapsille, yhteys tarvitsisi enemmän. Naiset osaa paremmin lirkutella. Ja yks juttu, kukaan ei pidä pervona jos nainen ottaa syliin tai halaa, joku voi taas nähdä vaarin niinkin. Jos on sentyylinen ajatusmaailma.

Omilla lapsillani oli vaari jota nähtiin muutamia kertoja vuodessa. Silminnähden väsyi lapsiin, oli yli 70.  Lapset kuitenkin tunsivat ja muistavat vaarin,  ihan hyvä niin.  Ihan mukava ihminen, muisti lapsia synttäri/joulurahalla, vaan vangan kansan mies.

Vierailija
30/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarilla voi olla dementia. 

Vierailija
31/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät osaa olla lasten kanssa.

Hyvä kun pärjäsin omieni kanssa kun olivat pikkuisia. Vaipan sain vaihdettua ja pullosta juotettua, mutten koskaan älynnyt niitten "söpöyttä" tai mitä niiden kanssa voisi tehdä.

Aloin kiinnostumaan omistakin muksuista vasta 4-5v kohdalla kun niille pystyi opettamaan asioita ja jutustelemaan muustakin kuin nälästä/kakkahädästä.

Tytöllä on nyt 1v ja 3v mukulat ja yritän kovin peitellä, ettei voisi vähempää kiinnostaa, katsellaan parin vuoden päästä.

Luojan kiitos rakas vaimoni on paikannut tämänkin puutteeni.

t M58

Vierailija
32/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuttua. Meillä isoisä otti kuulolaitteen pois korvasta ja säätit televisiosta nupit kaakkoon kun menimme lastenlasten kanssa mummolaan. Koko vierailun ajan hän istui olohuoneessa katsomassa telkkaria.

Mutta ei isoisien ole pakko olla kiinnostuneita lastenlapsistaan. Tällöin lastenlapsetkaan eivät kiinnostu isoisistään. Kaikki voittavat, vai miten se menikään.

Lapset ovat tapaamisten jälkeen aika alaspäin. Myös aikuisena on hankalaa kun isoisä haluaa kaiken huomion olevan hänessä, mutta vanhempien pitäisi samaan aikaan pystyä katsomaan lasten perään. Yhteydenpidosta ei jää oikein mitään käteen kenellekään.

No, miksi sitä jatketaan? Tuskin tämä mies kummoinen oli isänäkään.

Vierailija
33/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoisä ei ollut vanhempana kovin kummoinen, mutta ajattelin että ehkä lapsenlapset ovat eri asia, kun heistä ei ole samanlaista vastuuta kuin omista lapsista.

Tuntuu kuitenkin siltä, että vain huonompaan suuntaan mennään ja käytös on jos mahdollista vielä aiempaakin itsekeskeisempää.

Silti isoisä voi lupia kysymättä jakaa someen lapsenlapsistaan jotain ikivanhoja kuvia, vaikka lasten seura ei kiinnosta lainkaan. En tajua.

Se vaan nyt on niin, ettei sitä kiinnostusta voi mistään taikoa, jos sitä ei ole. Pakko tyytyä siihen, että isää/isoisää ei kiinnosta.  Itse sitten voi päättää haluaako tuollaisen ihmisen kanssa olla tekemisissä.

Vierailija
34/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vain jotain jota piti sietää kun isäni halusi pitää äitini. En edes odottanut että se ukko puhkeaisi uuteen kukkaan minun saatuani lapsen. 
Ei mullakaan koskaan ollut mitään isovanhempia, jotka olisivat olleet ns meidän lasten tasolla, mehut ja keksit saatiin kun vanhemmat kävi vanhemmillaan kahvilla. 

Vierailija
35/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei taidakaan olla ihan harvinainen ilmiö, koska tunnistan tuon  omassakin lähipiirissäni.  Miespuolinen sukulainen on selvästi näreissään, kun ei kaikki huomio olekaan hänessä. 

Nimenomaan! Aikuinen papattaa omia juttujaan kuin papupata ja kun lapsi tuo siihen lelujaan, niin soitetaan suuta että lasten pitää oppia ettei huomio ole koko ajan heissä. Mutta isoisässä sen on oltava. Jos vanhempi lähtee pettyneen lapsen perään, tulee isovanhempi perässä selittämään kesken jäänyttä juttuaan.

Ei tunnu oikein normaalilta ja tällaisen myötä mieleen palailee ikäviä juttuja myös omasta lapsuudesta.

Vierailija
36/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaari lahjaautomaatti?

Lahjat eivät ole millään tavalla ikätasoisia, joten lapset eivät niitä halua. Parempi olisi ettei anneta mitään kuin että lapsille annetaan vain jotain sekalaista sälää. Siitä tulee lapsille vain pahaa mieltä.

Sinä olet aikuinen. Sinun täytyy nyt sanoittaa lapsille. Vaari ei osaa, siitä on kauan kun hänellä oli lapsia.

Tuntuu että sinä  oikeen lietsot lapsia siihen pahaan mieleen vaikka sinun aikuisena pitäisi kasvattaa lastenkin ymmärrystä erilaisiin ihmisiin. Varmaan olet ja lapsesi ovat isällesi tärkeitä, hän vaan on suomalainen vanha mies.

Vaikka itse jo olet tottunut miesopeihin, valkkoihin ym jotka osaavat lasten kanssa olla. ( teinien kanssa joskus liikaakin)

Vierailija
37/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki elelee viimeisiä aikojaan, eikä jaksa enää lapsukaisia?

Vierailija
38/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaari lahjaautomaatti?

Lahjat eivät ole millään tavalla ikätasoisia, joten lapset eivät niitä halua. Parempi olisi ettei anneta mitään kuin että lapsille annetaan vain jotain sekalaista sälää. Siitä tulee lapsille vain pahaa mieltä.

Sinä olet aikuinen. Sinun täytyy nyt sanoittaa lapsille. Vaari ei osaa, siitä on kauan kun hänellä oli lapsia.

Tuntuu että sinä  oikeen lietsot lapsia siihen pahaan mieleen vaikka sinun aikuisena pitäisi kasvattaa lastenkin ymmärrystä erilaisiin ihmisiin. Varmaan olet ja lapsesi ovat isällesi tärkeitä, hän vaan on suomalainen vanha mies.

Vaikka itse jo olet tottunut miesopeihin, valkkoihin ym jotka osaavat lasten kanssa olla. ( teinien kanssa joskus liikaakin)

Isoisälle on sanoitettu näitä asioita vuosien ajan. Joko hän ei kuuntele tai sitten loukkaantuu. Mikään ei kuitenkaan muutu.

Vierailija
39/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukki elelee viimeisiä aikojaan, eikä jaksa enää lapsukaisia?

Isoisä oli kuusikymppinen lastenlasten syntyessä. Tällaista se on ollut koko ajan.

Vierailija
40/64 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuon ikäpolven ihmiset ovat eläneet täysin eri maailmassa", kirjoitat. Ovatko v1970 syntyneet eli 56-vuotiaat eläneet kovinkin erilaisessa maailmassa? Kerro, mitä tarkoitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi