Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveydenhuolto turhauttaa

Vierailija
03.08.2026 |

Pakko avautua, kun tunnen niin suurta turhautumista terveydenhuoltoon. Mulla on lukuisia terveysvaivoja, joihin kaipaisin apua, mutta julkisella avun hakeminen on yhtä tyhjän kanssa, kun käynneillä keskitytään tarkastelemaan vain yksittäistä ongelmaa, joiden kohdalla päädytään lopulta ”seurailemaan” (eli jätetään asia siihen) tai ottamaan pari verikoetta, josta ei löydy selitystä ja ongelman selvittäminen jää sille tielleen. 

Ongelmat vain kasaantuvat, mutta kukaan ei tarkastele kokonaisuutta, eikä hoidossa ole minkäänlaista jatkuvuutta. Koen, että tulen usein täysin vähätellyksi oireideni takia, ja siitä syystä kynnys edes hakea apua on nykyään korkea.

Pelottaa, että mihin terveydenhuollon tilanne on vielä menossa. Nykyäänkin tuntuu turhalta maksaa korotettuja terveyskeskusmaksuja, kun ne käynnit eivät kuitenkaan vie tilannettaki parempaan suuntaan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvointialue-uudistuksen tarkoitushan oli lopettaa kaikenlainen terveydenhoito pienituloisilta, ei ole jäänyt epäselväksi. Järjestelmä on suunniteltu tiputtamaan suuri osa ihmisistä pois terveydenhoidosta. Kun sen ymmärtää niin helpottaa, mitään apua mihinkään ei ole tulossa. Poliitikot ja alueiden johtoporras tietävät sen muttei heitä kiinnosta koska tulospalkkionsa kiittävät. Käyppä vilkaisemassa mitä alueiden massiiviset johtoporsaat tienaavat.

Niin ja kuinka helvetin PALJON näitä johtohenkilöitä pahoinvointialueilla on. Heillä on vara palkata ja pitää duunissa johtajaa johtajan päälle eikä mikään perkele kuitenkaan suju, naurettavaa pellesirkustahan tuo on ollut jo kauan.

Vierailija
22/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kai mun potilaana pitäisi joutua itse arvioimaan, että mitkä vaivat ovat parantumattomia ja mitkä eivät? Sitä vartenhan terveydenhuolto ylipäätään on olemassa.

Ja on olemassa vaikeasti monisairaita ihmisiä. Pitäisikö heillekin kertoa, että miettikää nyt valmiiksi vaikeimmat vaivanne, älkääkä vaivatko hoitohenkilökuntaa muilla asioilla? 

Et taida ymmärtää sitä, että jos lääkärin vastaanotto on vaikka 20 minuuttia, niin ei siinä kaikkia mahdollisia vaivoja ehditä tutkimaan ja jatkoja järjestelemään. Kyllä se akuutein vaiva pitää hoitaa ensin ja kai nyt hyvänen aika aikuisena (jos olet aikuinen) ymmärrät, että ovatko 10 vuotta vaivanneet liikavarpaat vai sydämen rytmihäiriöt ja kotona mitattu korkea verenpaine listalla numerolla yksi? Aivan oikein, ne sydänperäiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet monisairas tai monioireinen, et voi valitettavasti odottaa, että lääkäri käsittelisi mielessään koko kokonaisuuden valmiiksi esimerkiksi 20 minuutin vastaanottoajalla. Sovi sinut tuntevan lääkärin kanssa, miten toimitte: varaatteko esimerkiksi pari tunnin aikaa, joiden väliaikana ehdit käydä tarvittavissa tutkimuksissa - se voisi viedä asioitasi eteenpäin. Olettaisin, että tk-lääkärille on myös aika mahdoton tilanne, kun potilas kertoo kerralla niin laajan kokonaisuuden vaivoja, että on aivan selvää, että niiden hoitaminen ei ole käynnillä mahdollista.

Olisi ehkä pitänyt täsmentää aloituksessa, mutta mulle on varattu ihan tunnin aikoja juuri sen takia, että asiaa on paljon. Kaikkea jäädään pyörittelemään tai kehotetaan vain varaamaan uusi aika, jolloin asian selittäminen ja selvittäminen alkaa taas alusta, koska kyseessä on aina uusi lääkäri, eikä mikään siten koskaan etene. Puhumattakaan siitä, että maksut käynneistä alkavat julkisessakin terveydenhuollossa olla aika kovia.

Vierailija
24/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kai mun potilaana pitäisi joutua itse arvioimaan, että mitkä vaivat ovat parantumattomia ja mitkä eivät? Sitä vartenhan terveydenhuolto ylipäätään on olemassa.

Ja on olemassa vaikeasti monisairaita ihmisiä. Pitäisikö heillekin kertoa, että miettikää nyt valmiiksi vaikeimmat vaivanne, älkääkä vaivatko hoitohenkilökuntaa muilla asioilla? 

Et taida ymmärtää sitä, että jos lääkärin vastaanotto on vaikka 20 minuuttia, niin ei siinä kaikkia mahdollisia vaivoja ehditä tutkimaan ja jatkoja järjestelemään. Kyllä se akuutein vaiva pitää hoitaa ensin ja kai nyt hyvänen aika aikuisena (jos olet aikuinen) ymmärrät, että ovatko 10 vuotta vaivanneet liikavarpaat vai sydämen rytmihäiriöt ja kotona mitattu korkea verenpaine listalla numerolla yksi? Aivan oikein, ne sydänperäiset. 

Mielenkiintoista olettaa, että vian on oltava järjestelmän sijaan potilaassa, vaikka terveydenhuollon leikkaukset sekä kuormitus ovat laajasti tiedossa, eikä useimpien kokemus hoidon laadusta ole ainakaan parantunut viime vuosien aikana, kuten tämäkin ketju osoittaa.

Kiinnostavia ovat myös oletuksesi siitä, millaisten vaivojen takia olen hakeutunut avun piiriin, kuinka kauan olen kärsinyt niistä ja kuinka pitkiä vastaanottoaikani ovat olleet. Yksikään arvailuistasi ei osunut oikeaan. 

Vierailija
25/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo 63v akka. Ainoa lääke, jota käytän, on verenpainelääke. Apteekissa sanottiin, että pitäisi käydä tarkastuksessa. Lääkäri oli kuulemma kirjoittanut. Missä tarkastuksessa? Kun yritän tilata aikaa terveysasemalle, niin hoitaja sanoo, että ei ole akuutti vaiva, eivät anna aikaa. Ei ole varaa köyhänä käydä yksityisellä.  Täytyy jättää lääkkeet pois ja elää toivossa, että kuolee saappaat jalassa rasittamatta yhteiskuntaa, jossa köyhällä ei ole arvoa.

Vierailija
26/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua vaihtoehtohoitoihin. Nää toimii monesti paremmin kuin lääkkeiden popsiminen, muuta apua terveydenhuolto ei tarjoa. 

Vierailija
27/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo 63v akka. Ainoa lääke, jota käytän, on verenpainelääke. Apteekissa sanottiin, että pitäisi käydä tarkastuksessa. Lääkäri oli kuulemma kirjoittanut. Missä tarkastuksessa? Kun yritän tilata aikaa terveysasemalle, niin hoitaja sanoo, että ei ole akuutti vaiva, eivät anna aikaa. Ei ole varaa köyhänä käydä yksityisellä.  Täytyy jättää lääkkeet pois ja elää toivossa, että kuolee saappaat jalassa rasittamatta yhteiskuntaa, jossa köyhällä ei ole arvoa.

Monella terveysasemalla on sairaanhoitajan vastaanotto. Tarkista onko omallasi. Hoitaja voi tuon tarkastuksen tehdä ja konsultoi lääkäriä. 

Vierailija
28/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua vaihtoehtohoitoihin. Nää toimii monesti paremmin kuin lääkkeiden popsiminen, muuta apua terveydenhuolto ei tarjoa. 

Liikkumalla, syömällä ja nukkumalla hyvin voi tehdä parhaansa, mutta ei sekään riitä korjaamaan kaikkia vaivoja.

Vierailija
29/31 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia teille kaikille <3 Itsellä myös tunne ettei jaksa edes yrittää terveyskeskuksen kanssa enää. Vaikka soittaisin sinne, niin en tiedä saanko edes vastaanottoaikaa. Ja jos satun saamaan, niin vastassa saattaa olla hyvin vittumainen hoitaja kuten viime kerralla, jolloin lähdin itkien pois. Hänen mielestään en osannut puhaltaa astma-kokeessa ja ilmeisesti hän myös vihasi työttömiä.

Olen jatkuvasti väsynyt enkä poistu kotoa kauhean usein. Mielestäni minulla on adhd, mutta lääkärien mielestä ei, koska olin rauhallinen tyttö lapsena. Varmasti on paljon muitakin, jotka eivät jaksa taistella terveyskeskuksen kanssa enää, toivon kaikkea hyvää teille!

Vierailija
30/31 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyisi kyllä tutustua! Acupressure-hierontaan olen vähän tutustunut, suosittelen muillekin.

Vierailija
31/31 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset, jotka käyttävät terveydenhoidon palveluita ovat nähneet tämän. Miksi eivät päättäjät?

Mistä päättelet että päättäjät ei näe ongelmaa? Todennäköisesti näkevät kyllä mutta ongelmat ei merkitse heille mitään.