14v tyttö haluaa uuden puhelimen koska kaikilla suosituilla tytöillä on uusin iphone 17 pro
Kasvatinko mun tyttären omatunnosta noin huonon? Pyytää joka päivä iPhone 17 Pro:ta koska "kavereilla on sellaiset".
Ostatteko te muut vanhemmat oikeasti +1200€ puhelimen lapsellenne?
Mitä teen nyt tässä tilanteessa? Onko hyvä ostaa sit se uusin luuri (hänellä on iPhone 14 nyt)?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Minua kuvottaa älypuhelimen käyttäjät. Aivot narikkaan. Kommunikointi hidastuu. Mieli tulee täyteen algoritmien suoltamaa sontaa ja luonnollinen ihmisten välinen kommunikointi ja vuorovaikutus katoaa. Ei ihme että jengi voi pahoin ja on sekaisin.
No et ilmeisesti ole työelämässä mukana?
Itse teen etätöitä ja työssäni tarvitsen älypuhelimeni appeja..
…mutta hienoa, ettei ole mitään vakampaa, mitä halveksit🍀
Mä ostin 2021 13 halvimman mallin 799,- se oli silloin uusin. panssarilasi ja silikonikuori, ei naarmuakaan. En ole huomannut että akkukaan olisi heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo suosittuna oleminen jo vääntäytynyt Suomeen asti? Onko se samanlainen ilmiö kuin Amerikoissa (siis telkkarissa) vai eroaako jotenkin?
On se Suomessakin huomattavasti älypuhelimia vanhempi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän käytettynä saa 16 Pron noin puolet halvemmalla, eikö se käy?
Ei todellakaan
T. Teini
Teini tienaa sitten Omat rahansa Juuri sellaiseen puhelimeen kuin haluaa? Eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itsetunto
T: AP
Sitähän minäkin. Miksi hän haluaa olla muille mieliksi ja olla suosittu? Onneksi omat tyttäreni oppivat sanomaan jyrkästi ei jo alle kouluikäisinä.
Ja jos siihen suosioon tarvitaan se, että kaikki on mahdollisimman kallista ja uusinta uutta, niin on maailma sairas nykyään.
No se varmaan näkyy jossain Weibossa että millä luurilla postajaan videot on otettu. Oottekste jotain kiinalaisia? Niille on todella tärkeää näyttää että rahhaa on. Ukotkin kävelee paita auki esitellen möhömahaansa. Se on sen merkki että rahhaa on.
Tuota voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.Haluaa sellaisen auton,talon....Lapselle tekee hyvää selvitä pahasta mielestä ja ymmärtää,että ihan sama mitä``Liisalla`` on.Kyllä sen lapsen luonteesta näkee kuka on kaiken haluamansa aina saanut ...eikä siltikään mikään riitä.
Keskustele lapsesi kanssa, tulee terve aikuinen.
En ymmärrä sitä, et aina pitää saada saman, mitä NS kaverielakin on. Jos on joku iPhone aiempi versio, niin siihen on tyydyttävä. Itse en ostaisi uutta. En, vaikka miten jankuttaa ja ruinaa. Ostakoot sitten itse sen, kunnan ensin saa rahaa jostakin, esim kesätöistä, jos sellainen paikka on ollut. Tai muualtakin. Mulla on joku n. 3-4 v vanha käytetty iPhone malli. Olen siihen täysin tyytyväinen. Ja olen 50 v nainen. Muistelen, ku ite aikoinaan ruinasin jotakin samaan tyyliin. En saanut. Kyllä se suututti........ja meillähän oli rahaa, vaikkei me siitä koskaan kuulutettu muille...... Isä kuoli rikkaana. Saimmepahan me enemmän ! Ei kannata aina ostaa uutta. Itse ostan aina kirpparilta kaiken, mutta myös ostan kaupasta, kunhan on kunnon tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kuvottaa älypuhelimen käyttäjät. Aivot narikkaan. Kommunikointi hidastuu. Mieli tulee täyteen algoritmien suoltamaa sontaa ja luonnollinen ihmisten välinen kommunikointi ja vuorovaikutus katoaa. Ei ihme että jengi voi pahoin ja on sekaisin.
Kommenttisikin on kirjoitettu älylaitteella, miksi käytät edes nettiä kun on niin vastenmielistä.
Minun lapset oppivat jo alakouluikäisenä, ettei kaikkea saa. Rahaa oli riittävästi, muttei liioiteltu ostamisilla. Meidän aikuisten strategia ei ollut se, että kaiken saa vaatimalla. Panostimme sosiaalisiin taitoihin. Nykyään lapset ovat hyvissä ammateissa ja pärjäävät ikäistensä kanssa hyvin. Esittelemättä tulojaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ilmeisesti ole työelämässä mukana?
Itse teen etätöitä ja työssäni tarvitsen älypuhelimeni appeja..
…mutta hienoa, ettei ole mitään vakampaa, mitä halveksit🍀
Minäkin olen työelämässä. Joku accountar tai joku sen tapainen kyselee joskus tunnuksia ja on turhan monivaiheinen käytettävä. En tarvitse siinä edes sähköpostia tai muita appeja. Tukiasemaa joskus tarvitsen läppärin nettikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapset oppivat jo alakouluikäisenä, ettei kaikkea saa. Rahaa oli riittävästi, muttei liioiteltu ostamisilla. Meidän aikuisten strategia ei ollut se, että kaiken saa vaatimalla. Panostimme sosiaalisiin taitoihin. Nykyään lapset ovat hyvissä ammateissa ja pärjäävät ikäistensä kanssa hyvin. Esittelemättä tulojaan muille.
Olisin voinut kirjoittaa saman. Olimme toisinaan suorastaan köyhiä heidän lapsuudessaan, mutta joku yksittäinen lelu on ollut sellainen, jonka saamatta jääminen harmitti. Silloin ei tosin aivan lähipiirissä ollut edes merkkivaatteita, eikä ensinkään älypuhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten: me olemme keskitason perhe, ei mitään upporikasta mutta ei myöskään ole rahasta pulaa
Mulla on rahaa ettei paskalle taivu.
Ei kaikkia rahojaan ole pakko säilyttää kolikkoina!
Onko tuo suosittuna oleminen jo vääntäytynyt Suomeen asti? Onko se samanlainen ilmiö kuin Amerikoissa (siis telkkarissa) vai eroaako jotenkin?