Mies ei tee kotitöitä
Olen tuskastunut asiasta, kyse on ihan aikuisesta miehestä. Hän pitää kotitöitä niin automaattisesti minun työnäni, että ehdotti voivansa helpottaa tiskitaakkaani alkamalla syödä kertakäyttöastioista! Hän ei ymmärrä, miksi vedin herneen nenään siitä, luulee olevansa siten huomaavainen. Hän ei siis kertakaikkiaan pysty hahmottamaan, että tiskaaminen voisi kuulua kotityönä myös hänelle itselleen. Ja ennen kuin joku tulee ehdottamaan keskustelua kotitöiden jaosta, niin tottakai olen monesti keskustellut, se ei ole auttanut. Olen yrittänyt sitäkin, että seinällä on kalenteri, johon tehdyt työt merkitään, siihen tuli vain minun merkintöjäni. Olemme kokeilleet kotityötehtävien jakoa, mutta mies ei tehnyt niitä hänen vastuulleen sovittuja töitä. Nyt tämä kertakäyttöastiaehdotus on kaiken huippu!
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä viisastelijoille, mun tulot kuuluu ylimpään desiiliin ja olen läpäisyt mensan testin täysillä pisteillä.
Ap
Tuo ei ole oikea ap.
Ilmeisesti joku mies on triggeröitynyt kotityökeskustelusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot ap tehdä asialle? Menetkö tiskaamaan ja imuroimaan?
Kahden vaiheilla. Joko saa syödä omat itse hankkimat ruokansa ostamiltaan kertakäyttöastioilta tai jatkan keskustelua. Minuä häiritsee kertakäyttöastiavaihtoehdossa, että se on kuin jatkuva italialainen lakko, joka joka päivä hieroo naamaani miehen asennetta, että tiskaus ei kuulu hänelle vaan minulle. Uskon että se periaate, jonka koen halveksiväksi ja painostavaksi, ärsyttäisi pitkän päälle liikaa, että voisin katsella kertakäyttöastioita. Niin mitä muuta voi tehdä kuin jatkaa aiheesta puhumista, kunnes mies lopulta toivottavasti ymmärtää?
Ap
Ihan saatanan löperöä. Suosittelen sinua lukemaan aloituksesi uudestaan.
Täyspäinen ihminen tajuaisi että jos puhe ei auta, on ryhdyttävä sanoista tekoihin. Tai sitten vain jatkat kärvistelyäsi, uhriudut lisää ja purat turhautumistasi tänne anonyymille keskustelupalstalle. Toivottavasti teillä on lapsia.
PS. Raikas tuulahdus 1960-luvun lapsuudestani: isäni oli sitä mieltä että kotityöt kuuluivat vain vaimolle, ja hän tuli keittiöön ainoastaan syömään. Miesten töitä olivat kuljetus- ja kunnostushommat. Niitähän riittikin joka päiväksi.
Tämä keskustelu täällä auttaa kyllä, kiitos kun jaksatte kommentoida ja antaa perspektiiviä.
Olen ymmärtäväinen liiankin pitkälle, enkä ehkä osaa pitää puoliani kunnolla parisuhteessa.
Se mitä nyt ihmettelen on, että mies sanoi tämän kertakäyttöastiajutun jo toissapäivänä. Silloin en reagoinut mitenkään vaan jatkoin ihan normaalisti entiseen malliin, sivuutin sen kokonaan. Se siis hävisi ihan kokonaan muististani, että mies sanoi niin, ikäänkuin aktiivisesti unohdin sen tietoisesta mielestä. Sillä lailla olen tottunut toimimaan tähän asti, että laitan itseni unohtamaan, että tuollaisia asioita olisi tapahtunut, koska niitä on ollut muitakin. Yhtäkkiä tänään se palautui mieleeni ja tulin siitä nyt älyttömän vihaiseksi.
Ap
Entä jos alkaisit pitää kirjaa kilteistä teoista ja hellistä sanoista joita saat mieheltä sekä välinpitämättömistä tempuista ja inhottavista naljailuista. Katso kuukauden jälkeen mikä tilanne. Opetat itsesi huomaamaan kuinka vähän hän sinusta välittää. Mitä hyvää teillä edes on suhteessanne? Hieno homma että tajusit kuinka ilkeästi hän puhuu ja käyttäytyy sinua kohtaan. Olet vahva osaava empaattinen nainen, usko siihen itsekin ja vaadi parempaa ja näin elämäsikin paranee ja voit olla ylpeä ja onnellinen kun aikasi koittaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uudelleen. Tsemppiä.
Jätä sitten itsekin ne tekemättä. Eivät ne kuulu pelkästään naisille tehdä. Miesten ja lastenkin kuuluu osallistua niihin. Muistelen, ettei isäni koskaan tehnyt mitään muuta, kuin lämmitti saunan. Miehet on opetettu olemaan paikoillaan, eikä tehdä kotitöitä. Niin huono kotikasvatus heillä on. Hävettää sellainen laiskuus. Ja isäni eläessään pyöräili kesäisin paljon ja talvisin se hiihti hullun lailla useita satojakin kilometrejä. Jotain sentään.
Miten ihanaa olla sinkku!!!!!
Takana 27+5 vuotta parisuhteita, ihan just ei kiinnostele 😂
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat naisväen töitä. Mitä vaikeaa siinä on ymmärtää? Naiset tekevät kotityöt, eivät miehet niitä tee.
Mitä tekee persaukinen pummi, jolla ei ole äitiä eikä muita naispuolisia sukulaisia? Hukkuu paskaan? Yhteiskunta vie lopulta laitokseen, ei sieltä tulla viikkosiivouksia tekemään tai tiskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden vaiheilla. Joko saa syödä omat itse hankkimat ruokansa ostamiltaan kertakäyttöastioilta tai jatkan keskustelua. Minuä häiritsee kertakäyttöastiavaihtoehdossa, että se on kuin jatkuva italialainen lakko, joka joka päivä hieroo naamaani miehen asennetta, että tiskaus ei kuulu hänelle vaan minulle. Uskon että se periaate, jonka koen halveksiväksi ja painostavaksi, ärsyttäisi pitkän päälle liikaa, että voisin katsella kertakäyttöastioita. Niin mitä muuta voi tehdä kuin jatkaa aiheesta puhumista, kunnes mies lopulta toivottavasti ymmärtää?
Ap
Täyspäinen ihminen tajuaisi että jos puhe ei auta, on ryhdyttävä sanoista tekoihin. Tai sitten vain jatkat kärvistelyäsi, uhriudut lisää ja purat turhautumistasi tänne anonyymille keskustelupalstalle. Toivottavasti teillä on lapsia.
PS. Raikas tuulahdus 1960-luvun lapsuudestani: isäni oli sitä mieltä että kotityöt kuuluivat vain vaimolle, ja hän tuli keittiöön ainoastaan syömään. Miesten töitä olivat kuljetus- ja kunnostushommat. Niitähän riittikin joka päiväksi.
Tämä keskustelu täällä auttaa kyllä, kiitos kun jaksatte kommentoida ja antaa perspektiiviä.
Olen ymmärtäväinen liiankin pitkälle, enkä ehkä osaa pitää puoliani kunnolla parisuhteessa.
Se mitä nyt ihmettelen on, että mies sanoi tämän kertakäyttöastiajutun jo toissapäivänä. Silloin en reagoinut mitenkään vaan jatkoin ihan normaalisti entiseen malliin, sivuutin sen kokonaan. Se siis hävisi ihan kokonaan muististani, että mies sanoi niin, ikäänkuin aktiivisesti unohdin sen tietoisesta mielestä. Sillä lailla olen tottunut toimimaan tähän asti, että laitan itseni unohtamaan, että tuollaisia asioita olisi tapahtunut, koska niitä on ollut muitakin. Yhtäkkiä tänään se palautui mieleeni ja tulin siitä nyt älyttömän vihaiseksi.
Ap
Olet aivan oikeassa tultuaai vihaiseksi. Sinussa heräsi omanarvontunto ja sisimpäsi viestittää sinulle tästä todellisuudesta, pyytää heräämään! Lähde pois, hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi peset miehen vaatteet ja teet miehelle ruokaa? Aikuinen mies hoitakoon itse itsensä.
Olenkin alkanut vähentää sitä, esimerkiksi miehen astioiden tiskausta. Siihen se miehen ehdotus käyttää itse kertakäyttöastioita jatkossa liittyi.
Ap
Ja vedin pultit siitä, että toinen kehtaa pitää itsestäänselvyytenä sitä, että tiskaus kuuluu vain minulle. Ja että hän helpottaa taakkaani käyttämällä kertakäyttöastioita!
Ap
Joo, tuollainen "helpotan elämääsi idiotismilla" on kyllä käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat naisväen töitä. Mitä vaikeaa siinä on ymmärtää? Naiset tekevät kotityöt, eivät miehet niitä tee.
Mitä tekee persaukinen pummi, jolla ei ole äitiä eikä muita naispuolisia sukulaisia? Hukkuu paskaan? Yhteiskunta vie lopulta laitokseen, ei sieltä tulla viikkosiivouksia tekemään tai tiskaamaan.
ja jos onnistuu jonkun löytämään ja itselleen älyttämään, alkaa samanlainen riitelyn noidankehä, eikä sitä plluakaan edes tule. Ero hyvin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jokaisen aikuisen, parisuhteessa tai ei, ihmisen pitäisi opettella sanomaan ääneen "ei, tällainen käytös ei ole ok, miten korjaat tämän?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samä. Akka ei tee mitään!
Mitä kotitöitä sinä sitten teet?
KAIKKI ja muut työt vielä päälle, ruohon leikkuut, lumityöt, autojen huollot ja muut kodin korjaukset sekä laskujenmaksut. Leidi makaa enimmäkseen sohvalla ja syö suklaata.
Onko teillä 1900-luvun autot, kun ne voi huoltaa itse?
Kaikki autot voi huoltaa ihan itse jos on jotain järkeä päässä. Jos et tiennyt, ihmiset ne siellä korjaamollakin huoltaa.
Kuinka kertoa ettei omista autoa kertomatta ettei omista autoa. Tai sitten auto on 80 luvun lada tai trabi tai jopa volga 😁.
Ja vielä viisastelijoille, mun tulot kuuluu ylimpään desiiliin ja olen läpäisyt mensan testin täysillä pisteillä.
Ap