Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin tuntuu järjettömältä miten paljon ihmiset haalii harrastuksia itselleen ja lapsilleen

Vierailija
03.08.2026 |

Siis haluaako ihmiset oikeasti elää noin?

Kaikki perheenjäsenet suhaa eri paikoissa arki-illat ja usein myös viikonloppuna, yhteinen aika on todella vähäistä perheen kesken. Eli käytännössä kaikki viettää suurimman osan ajasta muiden kuin niiden kaikkein tärkeimpien ihmisten kanssa.

Miksi meidän yhteiskunta on tällainen, että ihmisen pitää jotenkin ansaita arvonsa jatkuvalla menemisellä ja tekemisellä ja asioiden tavoittelulla?

Ja tässäkö on myös yksi syy siihen miksi monet nuoret voivat pahoin? Jatkuva kiire, pitää mennä ja tehdä ja saavuttaa? Ei aikaa levolle ja palautumiselle.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin se harrastaminen voi juurikin olla se palauttava toiminta!

Vierailija
2/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua puristelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan harrastavat nuoret eivät voi pahoin tai ole huonoilla teillä toisin kuin nuoret, joilla ei ole harrastuksia. Aikuisenkin pää pysyy kasassa, kun on harrastuksia - etenkin liikuntaharrastuksia. 

Jos miettisin elämää, että päivät olisi aina vain töissä/päiväkodissa/koulussa ja kotona, niin olisi kyllä aika turhauttavaa.

Vierailija
4/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se minua puristele mutta olen seurannut läheisiä perheitä joissa edes lapset ei saa koskaan kunnolla levätä ja olla vaan, kun vanhempien mielestä pitää jatkuvasti mennä johonkin ja tehdä jotain.

Vierailija
5/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on silkkaa ahneutta. Kolikollakin on myös toinenkin puoli.

Vierailija
6/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan harrastavat nuoret eivät voi pahoin tai ole huonoilla teillä toisin kuin nuoret, joilla ei ole harrastuksia. Aikuisenkin pää pysyy kasassa, kun on harrastuksia - etenkin liikuntaharrastuksia. 

Jos miettisin elämää, että päivät olisi aina vain töissä/päiväkodissa/koulussa ja kotona, niin olisi kyllä aika turhauttavaa.

Mikä sua siinä turhauttaa? Sun oma seura vai perheesi seura? Onpa kurja.

Vierailija
7/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon mitä harrastetaan ja miten. Ja mitkä on vanhempien suunnalta tulevat odotukset ja paineet.

Paljon ollut juttua siitä miten nykyään harrastukset on usein stressaavia kun kaikki pyrkii kehittymään huipuksi siinä omassa lajissaan, oli se sitten urheilua tai musiikkia tms.

Vierailija
8/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se minua puristele mutta olen seurannut läheisiä perheitä joissa edes lapset ei saa koskaan kunnolla levätä ja olla vaan, kun vanhempien mielestä pitää jatkuvasti mennä johonkin ja tehdä jotain.

Niin kauan kuin ne lapset eivät valita tai oireile niin ei luulisi sinua haittaavan.

Vierailija
9/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin ne lapset eivät valita tai oireile niin ei luulisi sinua haittaavan.

Eli pitää odottaa että lapsi alkaa oireilla ennen kuin pysähdytään miettimään....

Vierailija
10/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, kun puolitoistavuotias raahataan johonkin muskariin. Mammahan se vaan haluaa seuraa. Itsepähän ovat sitten puhkipoikki eikä se minua haittaa. Ehkä se on jotain tyhjyyden täyttämisen tarve kun ei osata olla enää yhtään yksi tai rauhassa milloinkaan. Tyhjää on lapsiperheiden elämä, vaikka toisin väittävät.

Vierailija
11/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut tällaista pysähtymisen ja pelkän olemisen pelkoa paljon ihmisissä.

Vieläkö elää ajatus siitä, että on heti laiska jos ei koko ajan touhua jotain?

Lääkäreiden pitäis alkaa määräämään ihmisille lepopäiviä, jotta porukka ei pala loppuun!

Vierailija
12/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua siinä turhauttaa? Sun oma seura vai perheesi seura? Onpa kurja.

Höh. No, on järkevää tehdä jotain muuta kuin möllöttää kotona! On meillä myös vapaapäiviä ja lepoa.

Vierailija
13/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, kun puolitoistavuotias raahataan johonkin muskariin. Mammahan se vaan haluaa seuraa. Itsepähän ovat sitten puhkipoikki eikä se minua haittaa. Ehkä se on jotain tyhjyyden täyttämisen tarve kun ei osata olla enää yhtään yksi tai rauhassa milloinkaan. Tyhjää on lapsiperheiden elämä, vaikka toisin väittävät.

No onko siinäkin jotain väärää että mamma haluaa seuraa? Ihan hyvää se tekee puolitoistavuotiaallekin nähdä muutakin kuin mamma ja koti. 

Vierailija
14/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Jos tarkoitat ihan kotihoidossa olevaa lasta, niin todellakin se äiti (tai isä) kaipaa myös kodin ulkopuolista tekemistä päiviin. Miksi olisi puhkipoikki? 

Vierailija
15/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain hyväksi, että on kunnon harrastuksia, eikä norkoile vain kotona löhöten, syöden ja lihoten. Ja TV:tä katellen. Tai vaan nukkuen. Miten tuo mukamas on järjetöntä ? Päin vastoin. Miksi kyyhöttää kotona, kun voi harrastaa kaiken laista ? 

Vierailija
16/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon mitä harrastetaan ja miten. Ja mitkä on vanhempien suunnalta tulevat odotukset ja paineet.

Paljon ollut juttua siitä miten nykyään harrastukset on usein stressaavia kun kaikki pyrkii kehittymään huipuksi siinä omassa lajissaan, oli se sitten urheilua tai musiikkia tms.

Niin on olemassa näitä ääripäitä, mutta on myös järkevää ja kehittävää harrastamista. Kyllä se tietynlainen tavoitteellisuuskin on hyväksi, mutta ei nyt väkisin verenmaku suussa.

Vierailija
17/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää odottaa että lapsi alkaa oireilla ennen kuin pysähdytään miettimään....

Idiootti. Pidä huolta omista asioistasi.

Vierailija
18/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on myös juttuja nykylasten ylipaino-ongelmasta. Lapset ei liiku enää kuten ennen. Ja väitän, että nämä ovat juuri niitä lapsia, joilla ei ole ohjattua urheiluharrastusta. He ovat vain kotona koulun jälkeen, syövät ja pelaavat puhelimilla ja tietokoneilla.

Vierailija
19/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen havainnut tällaista pysähtymisen ja pelkän olemisen pelkoa paljon ihmisissä.

Vieläkö elää ajatus siitä, että on heti laiska jos ei koko ajan touhua jotain?

Lääkäreiden pitäis alkaa määräämään ihmisille lepopäiviä, jotta porukka ei pala loppuun!

Ja lihaville ihmisille urheiluharrastuksia.

Vierailija
20/37 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapaino ja kohtuus olisi tässäkin hyvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi