Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mp - 21v omillaan asuva lapsi aloittaa opiskulun

Vierailija
02.08.2026 |

Tukisitteko taloudellisesti ja millä summalla kuukaudessa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v on äidilleen aina lapsi mutta oikeasti aikuinen. Tukisin taloudellisesti tarvittaessa hyvin perusteltuihin pyyntöihin, en toimisi minään raha-automaattina.

Vierailija
2/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tukeneet ja tuemme jatkossakin opiskelevia lapsiamme. Olemme mm. maksaneet vuokraa lasten puolesta ja ostaneet ruokaa ja opiskelumateriaalia. Niihin ei verottajakaan puutu kun ne katsotaan elatuslahjaksi mitä taas ei veroteta. Vanhin lapsi asui kaks vuotta sijoituskämpässämme mutta on nyt muuttanut pois ja tilalla on vieras henkilö, toki lapsen tuttu ja lapsi asuu hänen vanhempiensa asunnossa. Tukien kannalta helpointa näin, nuoret itse ehdottivat "vaihtokauppoja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tukenut monessa asiassa nuorempaa poikaani, hänellä ollut paljon vastoinkäymisiä. Vanhempi on pärjännyt paremmin omillaan.

Vierailija
4/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sellaista ruokaa, että oli aina hätävara, jos rahat loppuivat. Maksoin myös puhelimen ja kotimatkat.

Vierailija
5/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuen, jos vain on varaa tukea.

Vierailija
6/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä avustan omia lapsiani. Toinen 23v ja toinen kohta 21v. Muuttivat tosin opiskelijasoluihin kouluun lähtiessä, mutta avustan tietysti. Muuten joutuisivat nostamaan lainaa. 

Vierailija
7/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta. Ostetaan vastaavassa tilantessa  ruokaa ja maksetaan joitan laskuja pois ym. Tuetaan useilla satasilla kuussa 

Vierailija
8/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tuetaan lasta siten, ettei hänen tarvitse ottaa opintolainaa. 

Vierailija
9/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan kuluja, annetaan kaikki tarvikkeet ja huonekalut kotoa. Kumpikaan ei ole ottanut lainaa.

Vierailija
10/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miltä pohjalta hän aloittaa opiskelun, onko ollut töissä - rahaa on kertynyt ehkä jopa säästöön, onko hän parisuhteessa - puoliso saattaa vakauttaa tai heikentää taloutta. Onko hänellä ennestään opintolainaa - itse en haluaisi nuorellee opintolainaa kuin siinä tapauksessa, että opiskeltava ala on varmuudella työllistävä. Onko hän aiemmin opiskellut ja vienyt opinnot loppuun. Asuuko hän nyt asunnossa, joka on edullinen ja lähellä koulua. Pystytykö itse tukemaan nuorta ilman velkaa. Tällaisia asioita pohdiskelisin.

Meillä nuori aloittaa opiskelut ja tuemme häntä rahallisesti syistä että lukio meni hyvin, hänen pitää muuttaa opiskelupaikkakunnalle, koska matka liian pitkä joka päivä kuljettavaksi, en halua hänen ottavan vielä opintolainaa, meillä on ainakin tällä hetkellä varaa tukea häntä opiskelussa, opiskeltava ala on varmuudella työllistävä, ei poikaystävää eli muuttaa yksin,  tämä on mielestäni hyvä lähtökohta sille, että tulee opiskeltua. Noin 700€ kuussa hän tarvitsee rahaa asumis-ja opintotuen lisäksi.

Toki se rahallinen tukeminen vie rahaa. Kannattaa laskea laskurilla paljonko saa opiskelija tukia. 

Vierailija
11/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miltä pohjalta hän aloittaa opiskelun, onko ollut töissä - rahaa on kertynyt ehkä jopa säästöön, onko hän parisuhteessa - puoliso saattaa vakauttaa tai heikentää taloutta. Onko hänellä ennestään opintolainaa - itse en haluaisi nuorellee opintolainaa kuin siinä tapauksessa, että opiskeltava ala on varmuudella työllistävä. Onko hän aiemmin opiskellut ja vienyt opinnot loppuun. Asuuko hän nyt asunnossa, joka on edullinen ja lähellä koulua. Pystytykö itse tukemaan nuorta ilman velkaa. Tällaisia asioita pohdiskelisin.

Meillä nuori aloittaa opiskelut ja tuemme häntä rahallisesti syistä että lukio meni hyvin, hänen pitää muuttaa opiskelupaikkakunnalle, koska matka liian pitkä joka päivä kuljettavaksi, en halua hänen ottavan vielä opintolainaa, meillä on ainakin tällä hetkellä varaa tukea häntä opiskelussa, opiskeltava ala on varmuudella työllistävä, ei poikaystävää eli muuttaa yksin,  tämä on mielestäni hyvä lähtökohta sille, että tulee opiskeltua. Noin 700€ kuussa hän tarvitsee rahaa asumis-ja opintotuen lisäksi.

Toki se rahallinen tukeminen vie rahaa. Kannattaa laskea laskurilla paljonko saa opiskelija tukia. 

Älä tue jos ei ole sähköala.

Vierailija
12/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tukenut monessa asiassa nuorempaa poikaani, hänellä ollut paljon vastoinkäymisiä. Vanhempi on pärjännyt paremmin omillaan.

Tätä kannattaa pohtia toisenkin kerran. Vanhempi lapsesi saattaa nähdä sen taloudellisen ja henkisen rasituksen mitä nuorempi tuo sinulla ja ei kehtaa pyytää apua. 

Muista kannettu vesi ei kaivossa pysy. Kannattaa tarkasti miettiä miten tukee lastaan. Esim. Lainojen takaaminen nuorelle ei ole järkevää. Tai auton kulujen maksaminen. Pitää opettaa miten eletään tulojen mukaan.

Vierailija
13/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on ollut tapana tukea opiskelijoita. Asuin itse vanhempieni omistamassa yksiössä ja sain kuukausittain rahaa. Nyt oma opiskelijamme asuu omistamassamme pikkukaksiossa ja maksamme asumismenot ja vähän päälle muuhun elämiseen.

Vierailija
14/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tue jos ei ole sähköala.

On sitä muitakin aloja kuin sähköala mikä työllistää.

Vierailija
15/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotias moottoripyörä 

Vierailija
16/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ne rahasi lopulta kuitenkin menevät perintönä. Enemmän käyttöä hänellä on niille nyt kuin vanhana ja työuran tehneenä.

Vierailija
17/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannattaa pohtia toisenkin kerran. Vanhempi lapsesi saattaa nähdä sen taloudellisen ja henkisen rasituksen mitä nuorempi tuo sinulla ja ei kehtaa pyytää apua. 

Muista kannettu vesi ei kaivossa pysy. Kannattaa tarkasti miettiä miten tukee lastaan. Esim. Lainojen takaaminen nuorelle ei ole järkevää. Tai auton kulujen maksaminen. Pitää opettaa miten eletään tulojen mukaan.

Ei kunnollisen esim. korkeakoulussa opiskelevan lapsen taloudellinen tukeminen häntä mitenkään hunningolle vie.

Mutta tosiasia on että nuorelle itselleen olisi parempi pärjätä mahdollisimman pitkälle omillaan.  Siitä tulee aikuinen ja itsenäinen olo. Nyt vain ei ole ollut keästöitä kaikille tarjolla. 

Vierailija
18/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tukeneet ja tuemme jatkossakin opiskelevia lapsiamme. Olemme mm. maksaneet vuokraa lasten puolesta ja ostaneet ruokaa ja opiskelumateriaalia. Niihin ei verottajakaan puutu kun ne katsotaan elatuslahjaksi mitä taas ei veroteta. Vanhin lapsi asui kaks vuotta sijoituskämpässämme mutta on nyt muuttanut pois ja tilalla on vieras henkilö, toki lapsen tuttu ja lapsi asuu hänen vanhempiensa asunnossa. Tukien kannalta helpointa näin, nuoret itse ehdottivat "vaihtokauppoja".

Olette loisia. Mutta vain köyhiä haukutaan.

Vierailija
19/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÖRKEÄÄ. SIIS NIIN TÖRKEÄÄ. 

Vierailija
20/25 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä opintolainaa tartte ihan mörkönä pitää, eikä välttämättä nostaa kaikkea mitä saisi. En aio omalle lapselleni automaattisesti kustantaa mitään kun muuttaa opiskelemaan, katsotaan tarpeen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän