Isovanhemmat. Teillä EI ole oikeutta määrätä lapsenlapsen vaatetuksesta
Tai mistään muustakaan, mikä koskee lapsenlasta.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
No jaa, on silloin kun lapsi on isovanhemmalla hoidossa. Siihen, mistä olet vastuussa, sinulla täytyy olla myös valtaa. Jollet halua isovanhemman vaativat tumppuja ulkoleikeissä, älä vie lastasi isovanhemmalle hoitoon.
Kyse on nyt siitä, että isovanhempi ostaa vuosi toisensa jälkeen lupaa pyytämättä ja kielloista välittämättä lapselle ne tumput ja muut vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin, aina väärin päin.
Rajattomat ihmiset ovat todellinen ongelma.
Me isovanhemmat emme ole tottuneet siihen, että tavaraa on nykyään liiankin kanssa. Nuoruudessamme oltiin tyytyväisiä, jos joku antoi tumput tai muuta vaatetta. Miksi valitetaan, että maa on lamassa ja kaikki maksaa, jos ei mikään ilmainen kelpaa.
Kyllä isovanhempi saa antaa lapselle lahjaksi, mutta vanhemmat päättää käytetäänkö kyseistä vaatetta ikinä.
Voit laittaa vaikka samantien myyntiin, jos ei kelpaa. Isovanhemmalla ei ole oikeutta määrätä vaatetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, on silloin kun lapsi on isovanhemmalla hoidossa. Siihen, mistä olet vastuussa, sinulla täytyy olla myös valtaa. Jollet halua isovanhemman vaativat tumppuja ulkoleikeissä, älä vie lastasi isovanhemmalle hoitoon.
Kyse on nyt siitä, että isovanhempi ostaa vuosi toisensa jälkeen lupaa pyytämättä ja kielloista välittämättä lapselle ne tumput ja muut vaatteet.
TAAS SAMA JANKUTUS.
Mielenkiinnosta kysyn. Minulla ei vielä ole lastenlapsia. Pitääkö isovanhempien nykyisin kysyä vanhempien lupa jokaisen lahjalapasen hankintaan? Koskeenko sama sääntö kaupasta ostettuja sekä itseneulottuja lapasia? Entä joululahjat tai syntymäpäivälahjat? Pitääkö ne hyväksyttää etukäteen vanhemmalla? Miten asia käytännössä hoidetaan? Valitseeko lapsen vanhempi tavarat netistä tai kaupasta, ja isovanhempi vain maksaa vanhemman valitsemat ostokset? Kenet merkitään korttiin lahjan antajaksi?
Voi mitkä murheet! Jos lapsi tykkää mummon tekemistä/ostamista lapasista ja ovat sään mukaiset, niin mikäpä siinä. Sinun makusi mukaiset eivät taida olla.
Toisaalta lapsenlapsen vanhemmalla ei ole oikeutta vaatia isovanhempia lapsen tarvikkeiden maksajaksi vedoten siihen, että kun olet lapsia hankkinut (siis minut), niin olet velvollinen lapsista (siis minusta aikuisesta) huolehtimaan ja maksamaan kulut.
Minä en osta enkä anna yhtään mitään. Jos pyytävät jotain varten rahaa, sitä annan sen verran kuin katson minulla olevan siihen varaa.
Muuten en anna mitään. Minä en näistä nykylasten tavaroista ja tarpeista enää mitään tiedäkään.
Nuorinta lapsenlasta en enää hoidakaan. En jaksa enää.
Aina voi antaa hyviä ohjeita kokeneemmilta. Kannattaa kuunnella.
Elona kirjoitti:
Kyllä isovanhempi saa antaa lapselle lahjaksi, mutta vanhemmat päättää käytetäänkö kyseistä vaatetta ikinä.
Voit laittaa vaikka samantien myyntiin, jos ei kelpaa. Isovanhemmalla ei ole oikeutta määrätä vaatetusta.
Ihan kuin ruuhkavuosina ei muuta tekemistä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn. Minulla ei vielä ole lastenlapsia. Pitääkö isovanhempien nykyisin kysyä vanhempien lupa jokaisen lahjalapasen hankintaan? Koskeenko sama sääntö kaupasta ostettuja sekä itseneulottuja lapasia? Entä joululahjat tai syntymäpäivälahjat? Pitääkö ne hyväksyttää etukäteen vanhemmalla? Miten asia käytännössä hoidetaan? Valitseeko lapsen vanhempi tavarat netistä tai kaupasta, ja isovanhempi vain maksaa vanhemman valitsemat ostokset? Kenet merkitään korttiin lahjan antajaksi?
No mikä olisi järkevää? Se etukäteen kysyminen. Että onko jo, mitä tarvitaan, mikä on oikea koko jne.