Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana työsopimista kirjoitettaessa?

19.05.2008 |

Olen saamassa vuosien yrittämisen jälkeen mahtavan, koulutustani vastaavan työn, mutta olen raskaana viikolla 5+. Sopimus kirjoitetaan parin viikon sisällä, mutta työ alkaa vasta elokuun alussa...

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Ei todella olisi varaa missata tätä tilaisuutta. Apua!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei työantajalla ole oikeutta perääntyä tuossa vaiheessa, vaikka tietäisikin että olet raskaana. Olet vielä niin alussa raskaudessasi, ettei sen varaan kannata jättää mitään eli esim. olla ottamatta vastaan työtä, jota on kauan halunnut. Kirjoitat työsopimuksen, menet elokuussa töihin ja jäät äitiyslomalle sitten, kun sen aika on. Ja palaat ihannetyöhösi äitiys/vanhempainloman ja mahdollisen hoitovapaan jälkeen. Näin se vain menee. Ei raskaus saa olla syy sille, ettet nyt kirjoittaisi työsopimustasi. Siitä en osaa sanoa, olisiko sinun kerrottava kuitenkin asia työnantajallesi. Joka tapauksessa he eivät voi sinua enää peruuttaa työpaikkaa, koska silloinhan kyseessä olisi selkeä syrjintä raskauden takia, joka on lainvastaista.

Vierailija
2/10 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen myös töitä elokuusta eteenpäin ja raskautta on yritetty jo 2 vuotta joten jos tärppää niin sitten tärppää. Tilanne on kuitenkin "haastava" koska meilläon poika täyttää kuukauden kuluttua 3v, joten moni työnantaja ajattelee jo tässä vaiheessa että onkohan tulossa lisää. No nyt ei ole vielä tärpännyt mutta ongelma on se, että jos tulisin raskaaksi, mulla alkaa maha näkyä jo 10+viikoilla joten kauaa ei asiaa voisi salailla. Eli jos nyt tulisin raskaaksi, niin en tiedä kertoisinko työnantajalle, jos siis olisin tällä hetkellä allekirjoittamassa työsopimusta. Ja sitäkin olen miettinyt että entäs se koeaika?? Koeaikahan ei puolin ja toisin vaadi senkummempia selityksiä, että miksi toinen haluaa purkaa työsopimuksen. Eli jos koeaika on 4kk niin kyllä siinä ajassa useimmilla maha alkaa jo näkymään. Tietysti fiksu työnantaja pitää hyvän työntekijän! Mutta oliko niin, että myös koeajalla saa irtisanoa raskaana olevan-vai oliko siinä tämä syrjintäjuttu, jos siis työnantaja tietää raskaudesta??

Itse olen myös valmistunut ja etsin oman alan hommia ja kiva työpaikka olisi motivoiva...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paikkaa hakiessani vielä tiennyt raskaudesta ja koska vauvaa oli jo yritetty yli puoli vuotta ajattelin, etten sen vuoksi jätä työtä hakematta. Itse allekirjoitin työsopimuksen kertomatta, että olen raskaana. Olihan raskaus vielä niin alussa, että mitä vaan olisi voinut tapahtua. Aloitin uudessa työssä rv 13+ ja kerroin pomolle olevani raskaana kun olin ollut töissä kaksi viikkoa. Koeaika mulla on 4kk eli edelleen menossa. Mun työnantaja otti asian ihan hyvin. En sitten tiedä, mitä mielessään ajatteli. Mutta ei hyvää työpaikkaa kannata jättää raskauden takia ottamatta vastaan. Mun käsittääkseni jos työnantaja irtisanoo koeajalla ja on tiennyt raskaudesta niin työnantajan täytyy pystyä todistamaan, ettei irtisanominen johdu raskaudesta.

Vierailija
4/10 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei tarvitse sanoa irtisanomisperustetta koeajalla. Raskauden takia ei toki saa irtisanoa silloinkaan, mutta koska muutakaan syytä ei tarvitse antaa niin työntekijä on valitettavasti heikoilla.

Vierailija
5/10 |
23.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Olet saanut unelmatyön ja odotat toivottua lasta! Yhtälö ei ole mahdoton, ei epätavallinen eikä edes eritysen hankala muualla kuin Sinun korviesi välissä. Teet työsopimuksen normaaliin tapaan, aloitat töissä sovittuna aikana ja kerrot raskaudesta pomolle kun sen asian aika on. Otapa huomioon, että et suinkaan häviä siltä istumalta äitiyslomalle, vaan olet kaikella todennäköisyydellä vielä kuukausia duunissa täydessä iskussa ennen äitiyslomaa. Koeajasta voin työoikeuteen erikoistuneena juristina kertoa, että työsopimuksen purkaminen koeaikana ei saa perustua asiattomiin syihin (mm. sukupuoleen / raskauteen liittyvät syyt). Työnantaja on TODELLA kova paikka näyttää toteen se, että hänellä on ollut joku muu syy kuin raskaus purussa, jos raskaana olevan työntekijän työsopimus puretaan koeajan aikana. Näyttövelvollisuus tästä muusta asiallisesta syystä on yksinomaan työnantajalla. Kun olet menossa kertomaan raskaudesta, kerro tästä aikeestasi parille työtoverillesi. Näin varmistat sen, että tarvittaessa joku muukin kuin sinä itse voi kertoa MILLOIN pomo sai tietää raskaudestasi. Ja hei - miksi me naiset niin usein pohdimme asioita katastrofi-vaihtoehdon kautta?! Paljon todennäköisempää on, että sinä loistat koeaikana ja osoitat kaikin tavoin olevasi motivoitunut, osaava ja tehokas työntekijä, jonka työnantaja ilolla haluaa käyttöönsä! Tsemppiä!

Vierailija
6/10 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut virheellistä tietoa oman liittoni lakimieheltä jos näin on. Missä tämä työnanatajan näyttövelvollisuus on kerrottu? Annan liittoon palautetta jos ovat neuvoneet minua väärin.

Werho kirjoitti:

Koeajasta voin työoikeuteen erikoistuneena juristina kertoa, että työsopimuksen purkaminen koeaikana ei saa perustua asiattomiin syihin (mm. sukupuoleen / raskauteen liittyvät syyt). Työnantaja on TODELLA kova paikka näyttää toteen se, että hänellä on ollut joku muu syy kuin raskaus purussa, jos raskaana olevan työntekijän työsopimus puretaan koeajan aikana. Näyttövelvollisuus tästä muusta asiallisesta syystä on yksinomaan työnantajalla.

Vierailija
7/10 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olin raskaana rv 10+, kun allekirjoitin työsopimuksen. Raskaudesta kerroin toisena työpäivänä, olin aikonut kertoa jo ekana päivänä ennen sopimuksen kirjoittamista, mutta tilanne oli liian julkinen sellaisen asian kertomiseen. Minulla työsopimus oli vielä määräaikainen... mutta pomo otti asian erittäin hyvin ja samoin lähin työkaveri - joka paljastui myös raskaana olevaksi. Eli älä epäröi ottaa työtä vastaan, kyllä ajan tasalla oleva pomo osaa ajatella, että nuoret naiset voivat tehdä lapsia, joten et petä yhtään ketään etkä yhtään mitään odotuksia. Tiedän, että monet naisetkin ovat sitä mieltä, että noin ei saisi tehdä, mutta mitäs se muille kuuluu, varsinkin kun siinä ei mitään väärää ole.

Sinun kohdallasi asia on sitä paitsi niin alussa, että minä en itse kertoisi senkään takia. Jos asia mieltäsi sitten myöhemmin painaa, voit sanoa, ettet tiennyt asiasta sopimusta kirjoitettaessa.

Onnea töihin!

Vierailija
8/10 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika: työsopimuslaki (eli TSL) 1 luku 4 §. Koeajan purkuoikeutta rajoittaa epäasiallisten syiden kielto em. pykälän 4 momentissa. Epäasiallisena syynä pidetään TSL 2 luvun 2 §:ssä todettuja seikkoja (mm. sukupuoli). Tässä pykälässä todetaan, että sukupuoleen liittyvänä syrjintänä pidetään tasa-arvolaissa esitettyjä syitä (sen lain täydellinen nimi on laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta). Tasa-arvolain relevantteja pykäliä: 7, 8, 8a, 9a, 10 §.

Näissä tasa-arvolain pykälissä todetaan mm. että syrjintää on, jos työnantaja työhön ottaessaan, työsuhteen jatkumista harkitessaan tai purkaessaan työsuhteen menettelee niin, että työntekijä joutuu raskautensa takia epäedullisempaan asemaan kuin jos ei olisi ollut raskaana. Samoin todetaan, että jos riitatilanteessa tapauksen tosiasiat näyttävät ulkopuolisen silmin siltä, että työnantajan menettely on ollut syrjivää, työnantajan on itse näytettävä toteen, että menettelynsä on ollut muut, asialliset syyt.

Vierailija
9/10 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttää voimakkaasti siltä, että saan paikan. Pian selviää! Ja torstaina ultra, jossa nähdään, onko kyseessä tuulimuna vai ihan oikea vauva! Huih elämän menoa!

Vierailija
10/10 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin lopulta sitä duunia! Werhon ja muidenkin teistä rohkaisemana sovin tänään että aloitan kokopäiväduunit elokuussa. Huih! Silloin on jo raskausviikkoja kasassa 16-17... Äitiysloma alkaakin sitten tosi pian.

Varsinaista sopimusta ei vielä kirjoitettu, mutta suullisesti sovittiin että ensi viikolla pannaan nimet papereihin. Jumalauta että pelottaa! Toivottavasti en saa surkeaa kohtelua kun "paljastan" itseni elokuussa. Nyt vielä pelottaa, että mitä jos sopimusta ei synnykään (sanallisesta sopimuksesta huolimatta). Tiedän, olen vainoharhainen - mutta kun olen hakenut hyvää duunia jo seitsemän vuotta ja lopulta se napsahti kohdalle! Tietysti samaan aikaan kuin kaivattu ja odotettu raskaus.

HUih mitä kylmää kyytiä! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan