Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myöhään harmaantuneet! Onko tämä mennyt teillä suvussa? Mikä vaikuttaa harmaantumiseen?

Vierailija
31.07.2026 |

Keskustellaan aiheesta.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiset syyt

Pigmentin loppuminen: Melanosyytit lakkaavat tuottamasta väriainetta, jolloin uusi kasvava hius on väritön eli valkoinen tai harmaa.

Ikä: Luonnollinen vanheneminen vähentää solujen toimintaa. 

Taustatekijät

Geenit: Perimä määrää tarkasti sen, missä iässä ja miltä kohdin hiukset alkavat harmaantua.

Stressi: Kova henkinen tai fyysinen paine voi vaurioittaa pigmenttisoluja ja nopeuttaa prosessia.

Terveys ja ravinto: Tietyt sairaudet, kuten valkopälvi, tai ravinteiden (kuten B12-vitamiinin) puute voivat vaikuttaa asiaan.

Vierailija
42/43 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhään on vasta lähempänä 80 ikävuotta. Olen itse 77 ja vasta parina viimeisenä vuonna minulle on tullut hiukan harmaata. Minulla on pitkät keskiruskeat hiukset ja vain vähän otsalla harmaata.  Kampaan harmaat piiloon. 

Näin toimivat enoni, mutta äiti värjäsi, kun harmaantui veljiään nuorempana. Nyt lähes 70-vuotiaan saan ohimon harmaat piilotettua otsatukalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sellainen perus-suomalainen ei-minkäänvärinen tukka, kai sitä voi siksi maantienharmaaksi kutsua. Tummunut olen vain vuosien mittaan, ei ole harmaita hiuksia. Tai no en ole tutkinut kuontaloa niin tarkkaan, että löytyisikö yksittäisiä, mutta tummempaan suuntaan siis tunnun menevän vuosien mittaan.

-kohta 51v