Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myöhään harmaantuneet! Onko tämä mennyt teillä suvussa? Mikä vaikuttaa harmaantumiseen?

Vierailija
31.07.2026 |

Keskustellaan aiheesta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhään on vasta lähempänä 80 ikävuotta. Olen itse 77 ja vasta parina viimeisenä vuonna minulle on tullut hiukan harmaata. Minulla on pitkät keskiruskeat hiukset ja vain vähän otsalla harmaata.  Kampaan harmaat piiloon. 

Vierailija
22/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suoraan kerro ikääntymistahdista, joillakin on vaan sellainen hiustyyppi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ovat keskeisin tekijä. 1990-luvun italian maajoukkufutari Fabrizio Ravanelli harmaantui jo parikymppisenä, hänen elintapansa tuskin olivat erityisen epäterveelliset. Stressi vaikuttaa myös.

Harmaantuminen aiheutuu solujen vanhentumisesta, joten elintavat vaikuttavat jonkin verran samalla tavalla kuin ne vaikuttavat yleiseen vanhenemiseen: epäterveellisillä elintavoilla harmaantuminen voi periaatteessa alkaa hiukan aikaisemmin kuin terveellisillä. Sama juttu on kaljuuntumisen kanssa.

Vierailija
24/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päältä ovat harmaantuneet, mutta niskahiukset ovat aika tummat. Jos leikkuutan lyhyeksi, niin ihmiset luulevat sitä  tummaa osaa joksikin tekoväriksi.

Vierailija
25/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneistä tietenkin tulee. Aina on jotain poikkeuksia, mutta suurimmaksi osaksi voi katsella vanhemmista tulevaisuutta. Sellainen tytär millainen äiti. 

Vierailija
26/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlaiset ruskeat hiukset eivät harmaannu. 

Vierailija
27/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä ikä luokitellaan myöhään harmaantumiseksi?

No osa alkaa harmaantumaan jo 30 vuotiaana, osa myöhemmin. Kampaajan mukaan ei ole harmaita, ikää 54 vuotta mutta ei ollut isälläkään vielä 60 vuotiaana 

Vierailija
28/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hiukset harmaantuvat, kun melaniinin tuotanto vähenee, pigmenttisolut heikkenevät ja perintötekijät tai stressi vaikuttavat"

Vierailija
29/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta asti ollut maantienharmaahiuksinen ja raidoilla vaalensin vuoskymmenet hiuksia. Kun lopetin vaalentamisen noin 55 v iässä, niin hiukset alkoivat tummua. Ekaa kertaa hiuksissani on luonnon tekemä tumma väri. Joitain harmaita seassa. 

Jännää! Mulla ihan sama! Olen melkein 70v

Vierailija
30/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoaineet vaikuttaa, ainakin seleeni ja kupari jos niistä on puutetta. 

Vierailija
31/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparitabletit, jota aloin syödä rautalisän kanssa toi omaa ruskeaa pigmenttiä juureen takaisin. Voisiko osa olla ravinnepuutosta/ imeytymishäiriötä? 

Vierailija
32/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoaineet vaikuttaa, ainakin seleeni ja kupari jos niistä on puutetta. 

Heh, kirjoitin tuon saman kuparista. Huomasitko, mitä väriä seleeni tuo? 

33/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä myöhäinen ikä, mutta olen 48 eikä minulla vielä ole harmaita. Silloin tällöin löydän yksittäisen harmaan hiuksen, mutta hiukseni ovat edelleen kauttaaltaan omassa luonnollisessa värissäni. Hiukseni ovat kastanjanruskeat, joten harmaat kyllä erottaa sitten kun tai jos niitä alkaa tulla. Mielestäni suvussani ei ole varhain harmaantuneita.

Olen aina syönyt paljon pähkinöitä, niissä kuulemma on runsaasti kuparia. Joskus nuorena luin ravitsemusoppaasta tuosta, että kupari osallistuu hiusten värin ylläpitoon.

Vierailija
34/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut sanonnan, että onnistuneista ja vahdikkaista intiimeistä öistä hiukset harmaantuu.

N56 harmaapää

Vierailija
35/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 65 ja ei harmaita hiuksia. Ehkä johtuu sinkkuudesta.

Tuskin. Olen 51 ja sinkku, lapseton myös. Tukka jo täysin hopeanharmaa. Nuorena oli tummanruskea. Isäni myös alkoi jo 35 v iässä harmaantua ja oli viisikymppinenä täysin valkotukkainen.

Vierailija
36/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit ovat keskeisin tekijä. 1990-luvun italian maajoukkufutari Fabrizio Ravanelli harmaantui jo parikymppisenä, hänen elintapansa tuskin olivat erityisen epäterveelliset. Stressi vaikuttaa myös.

Harmaantuminen aiheutuu solujen vanhentumisesta, joten elintavat vaikuttavat jonkin verran samalla tavalla kuin ne vaikuttavat yleiseen vanhenemiseen: epäterveellisillä elintavoilla harmaantuminen voi periaatteessa alkaa hiukan aikaisemmin kuin terveellisillä. Sama juttu on kaljuuntumisen kanssa.

Ei ole mitään yhteyttä elämäntapojen terveellisyyteen tai yleisiin solujen ikämarkkereihin. Tätä on ihan tutkittu. 

Vierailija
37/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v nyt, oma väri hiuksissa tummanruskea väriltään, jossa punapigmenttiä kampaajan sanomana. Käytän ravinnossa paljon kuivattua nokkosta, nokkosen siemeniä ja hiuksissa nokkoshuuhdetta. Tuskin harmaantuu vielä pitkään aikaan.

Vierailija
38/43 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papalle ilmaantui jatkosodan jälkeen paksu valkea raita oikealle ohimolle, vaikka oli silloin vielä suhteellisen nuori mies. Sanoivat, että sodan kauhut säikäyttivät värinkin tukasta. Raita ei lähtenyt ikinä. Pappa oli täysin valkotukkainen sitten vanhana. Tuuhea valkea kuontalo hänellä oli.

Minulla on samanlainen raita oikealla ohimolla, vaikka olen nainen ja hädintuskin nelkyt. Sanovat, että traumat periytyvät kolmanteen polveen. Jospa tämä ylisukupolvinen trauma siis loppuisi minuun.

Vierailija
39/43 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yhteyttä elämäntapojen terveellisyyteen tai yleisiin solujen ikämarkkereihin. Tätä on ihan tutkittu. 

Elintapojen vaikutusta on tosiaan ihan tutkittu. Tulokset ovat näissä kahdessa päinvastaisia kuin väität, mutta mielelläni lukisin toisenlaisia tuloksia tuottaneita tutkimuksia.

Desai & al: Premature hair graying: a multifaceted phenomenon (2025). https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12008612/pdf/IJD-64-819.pdf

Thompson & al: Evaluation of Physiological, Psychological, and Lifestyle Factors Associated with Premature Hair Graying (2019).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6706993/

Vierailija
40/43 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaantuminen alkoi kolmekymppisenä, nelikymppisenä olin aivan harmaapäinen. N. 68v.