Myöhään harmaantuneet! Onko tämä mennyt teillä suvussa? Mikä vaikuttaa harmaantumiseen?
Kommentit (43)
Ja mikä ikä luokitellaan myöhään harmaantumiseksi?
Minä olen 58 ja minulla on 5 harmaata hiusta, raita. Tuli 3-4 v sitten.
Äitini harmaantui 65 v alkaen, tasaisesti.
Isäni meni hautaan 80 v ilman yhtään harmaata.
Mitä tästä voisi keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 ja ei harmaita hiuksia. Ehkä johtuu sinkkuudesta.
Eikö edes yhtä tai kahta harmaata hiusta ohimoilla? Vai värjäätkö?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä voisi keskustella?
Eli onko elintavoissa vai geeneissä harmaantuminen?
Toisilla sukulaisilla harmaa aikaisin, mulla ei. Mietin estrogeenit, testot ja lisämunuaiset läpi. En tiedä varmaa syytä.
Harmaantuminen on tosi yksilöllistä. Kaverini, mies, oli täysin harmaa jo kolmekymppisenä. Siskonsa ei lainkaan, eikä siis värjännyt.
Minä aloin harmaantua nelikymppisenä, ja nyt 52v olen lähes täysin harmaa, jossain kohtaa ihan vitivalkoinen läiskä. Isälläni ja hänen äidillään oli sama. Mutta siskoni 60v ei ole harmaantunut vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä voisi keskustella?Eli onko elintavoissa vai geeneissä harmaantuminen?
Geeneissä varmaan. Äitini oli terveysintoilija. Ja minäkin syön samalla tavalla.
Isä kyllä söi rasvaa enemmän kuin minä ja äiti. Leivän päällä siis. Ehkä sen merkitystä voisi pohtia?
Vierailija kirjoitti:
Harmaantuminen on tosi yksilöllistä. Kaverini, mies, oli täysin harmaa jo kolmekymppisenä. Siskonsa ei lainkaan, eikä siis värjännyt.
Minä aloin harmaantua nelikymppisenä, ja nyt 52v olen lähes täysin harmaa, jossain kohtaa ihan vitivalkoinen läiskä. Isälläni ja hänen äidillään oli sama. Mutta siskoni 60v ei ole harmaantunut vieläkään.
No on näköjään tosi yksilöllistä.
Mä oon 49 v ja mulla on neljä kappaletta harmaita hiuksia per ohimo. Muualla ei yhtään harmaata, en värjää hiuksia.
Olen lapsesta asti ollut maantienharmaahiuksinen ja raidoilla vaalensin vuoskymmenet hiuksia. Kun lopetin vaalentamisen noin 55 v iässä, niin hiukset alkoivat tummua. Ekaa kertaa hiuksissani on luonnon tekemä tumma väri. Joitain harmaita seassa.
Äitini rupesi harmaantumaan vasta 90-vuotiaana. Siihen asti hänellä oli pikimustat pitkät hiukset peffaan asti. Hän vältteli sokeria, mutta voita hän söi ihan loppuun asti miltei 100-vuotiaaksi. Muisti oli viimeiseen asti, kuin partaveitsi. Siskollani on edelleen pikimustat vankat hiukset, vaikka hänellä on nyt ikää 80 vuotta. Hänkin syö voita. Kummallakaan heistä ei ollut, eikä ole ryppyjä. Geeneiltään suomalaisia.
Kyllä juuret harmaantuu jos pitkä väli pärjäämisestä, luonnon punaiset. N51
Vierailija kirjoitti:
Värjäämiseen*
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, mulkun puutteesta ja itse aikoinaan ryyppäsi mt eläkkeelle,,,olen melkein kaju. Läski huonolla ravinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä voisi keskustella?Eli onko elintavoissa vai geeneissä harmaantuminen?
Ei ole elintavoista kiinni. Minulla on kaveri jolle tuli harmaita hiuksia jo 15 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse olla edes pitkää väliä, mulla alkaa oma harmaa kasvaa läpi jo kolme viikkoa värjäyksestä.
Värjään joka kuukausi niin ei tule harmaita
..oikeastaan. En edes tiedä minkä väriset hiukset minulla on kun ole. 20 vuotta värjännyt
Kysy uudestaan 10 vuoden päästä. Nyt ikää 66, ei yhtään harmaata hiusta eikä kaljun alkua. Toisaalta yksi viitisen vuotta nuorempi työkaveri kaljuuntuu ja harmaantuu kovaa vauhtia. Sanotaan että vireä testosteronin tuotanto tekee kaljuksi, liekö sitten harmaannuttaa myös. Omasta puolesta kyllä vaihtaisin tuuhean tumman tukan niihin testoihin.