"Paveena poimi 20 ämpärillistä mustikoita kolmen kuukauden ajan joka päivä" vähän nyt järkeä näihin juttuihin toimittajat!
Kukaan ei poimi. Ei missään päin Suomea mustikkakausi kestä kolmea kuukautta, arvon pölkkypää toimittaja! Vai vedättikö Paveena sinua ja olet noin hölmö, ettet tiedä? Eikä etelä-Suomessa tuollaista saalista pysty oikein saamaan vaikka olisi metsässä 12 tuntia päivässä, ei edes hyvänä aikana yksin.
https://kotiliesi.fi/ihmiset/tarinat/paveena-tienaa-mustikoiden-poiminn…
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja ottaa pannuun!
Olen käynyt marjassa siitä lähtien kun olen oppinut kävelemään ja tykkään marjastaa. Silti tai ehkä juuri siitä syystä onkin nuo määrät helppo todeta liioitelluiksi.
1 ämpäri on max puoli tuntia
Kyllä tuo on mahdollista, jos on paljon mustikoita ja sellainen rohmupoimuri käytettävissä.
Paskanmarjat, sanon minä.
Kalavaleiden rinnalle saadaan siis marjavaleet. Ihan varppina ainakin 20 ämpäriä päivässä 3 kuukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä yhden ihan suomalaisen, joka tienasi asunnon käsirahat mustikkaa poimimalla. Ensin keräsi kotiseudulla ja sitten siirtyi sukulaisten luo pohjoisempaan ja keräsi siellä usean viikon ajan. En kyllä sitten tiedä kävikö joka päivä metsässä ja montako viikkoa tuo projekti kaikkineen otti. Myi Torissa ja tutuille (sana kiersi). Kai sillä voi ihan hyville ansioille päästä, jos vaan kroppa kestää sitä poimimista ja marjojen siivoamista. Itselle riittää ihan vaan se, että saa oman syönnin verran pakkaseen vuoden tarpeiksi.
Usko puolet mitä näet, älä mitään mitä kuulet.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on pelkät ämpärit. Ämpäri on eri asia kuin ämpärillinen.
Tai sitten hyvin pienet ämpärit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 litran åmpärillinen mustikoita painaa ainakin 8 kg. Paveena on riuska mimmi kun jaksaa kantaa marjat metsästä autolle!
Niin onkohan sellaisia naisia olemassakaan jotka jaksavat nostaa maasta 8kg painavan ämpärin ja vielä kantaa sitä?
Itse kyllä naisena marjametsällä keräilytehoon koen vaikuttavan nimenomaan sen ensimmäisen raskaan ämpärin raahailu ympäriinsä, saatika sitten pois metsästä autolle, ehkä n.1-3km. Toinen ämpäri ei täyty niin nopeaa koska mukana on raahattavana 9kg paino kumpuilevaa ja pehmeää metsämaastoa. Muuten kai sitä poimisi enemmänkin. Mitenkään en pystyisi useampaa ämpäriä ihan vaan siitä syystä että en voisi viittä ämpäriä kantaa yhtä aikaa metsästä pois ja jos niitä jättäisi jonnekin matkan varrelle haettavaksi niin löytäisikö edes? Kompassin avulla löydän kyllä tielle tai polulle mutta täysien lojuvien ämpärien yksittäinen keräily sieltä täältä on aika epärealistista.
Että vähän ihmettelen että kuka tälle Paveenalle on siis apukäsinä siellä organisoimassa niitä täysiä ämpäreitä autolle sillä välin kun hän huipputehoisena täyttää lisää ämpäreitä ja maksetaanko tälle hlölle palkkaa työstään? Kyllä tämä juttu haisee ja selvästi.
Montako kymmentä neliökilometriä pitää haravoida, että saa kasaan 20 ämpäriä mustikkaa? Kulkeeko tuo Hangosta Ivaloon? Ja oliko yksi noista tänäänkin perse pystyssä hillasuolla kökkivista Paveena, joka on edennyt jo tänne Norjaan saakka?
Tuo on kyllä sellainen määrä, että jopa tällaista nopeaa ja ahkeraa poimijaa ihmetyttää.
Olisi tosi hienoa, että hänen poimintatapansa tulisivat julkiseen tietoon. Siinä voittaisivat kaikki. Luonnonmarjoista kun jää poimimatta joka vuosi 90-95 prosenttia.
outo juttu, ja kuvassa näkyy joku lumikolan kokoinen keruuväline. luulisi sellaisen käyvän käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 litran åmpärillinen mustikoita painaa ainakin 8 kg. Paveena on riuska mimmi kun jaksaa kantaa marjat metsästä autolle!
sen jälkeen vielä putsaa ne ja myy 300 asiakkaalleen. ei puhistamatonta mustikkaa kukaan osta.
Ja huom asiakkaat ovat vielä jopa julkkiksia niin kuin jutussa sanotaan:DDD Paveenalla on sekä luonnottomat voimat että nopeus, sekä huippuapajat ja asiakkainakin on vielä julkkiksia. Kyllä vaan joillekin ihmisille tapahtuu elämässä näemmä kaikki superlatiivissa
Vierailija kirjoitti:
Montako kymmentä neliökilometriä pitää haravoida, että saa kasaan 20 ämpäriä mustikkaa? Kulkeeko tuo Hangosta Ivaloon? Ja oliko yksi noista tänäänkin perse pystyssä hillasuolla kökkivista Paveena, joka on edennyt jo tänne Norjaan saakka?
Illaksi kotiin Tuusulaan, ja aamuvarhain takaisin metsään. Supernainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä sellainen määrä, että jopa tällaista nopeaa ja ahkeraa poimijaa ihmetyttää.
Olisi tosi hienoa, että hänen poimintatapansa tulisivat julkiseen tietoon. Siinä voittaisivat kaikki. Luonnonmarjoista kun jää poimimatta joka vuosi 90-95 prosenttia.
Ja hänen enonsa voisi alkaa myydä tätä "ihmepoimuria". Varmasti sellaiselle löytyy valmistaja ja ostajia. Työllistävä vaikutus siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdollista se kolme kuukautta on. Itsekin oon poiminut vuosia myyntiin joten tiedän mistä puhun.
Etelässäkin mustikka alkaa heinäkuun alussa hyvänä kesänä ja jatkuu elokuun loppuun, joskus syyskuun alkuun asti kun vaihtaa paikkaa. Pohjoisemmassa vielä pidempään. Jos on valmis ajamaan eri metsiin ja ottaa auringonpaisteiset päivät täysillä, niin kyllä siinä reilut kolme kuukautta tulee täyttä poimintaa. Ei se ole mikään mahdottomuus.
Ja yli 20 ämpäriä päivässä? Helposti, kun on oikeat välineet ja kokemus. Marjaharavalla ja kunnon apajilla 25 ämpäriä on ihan normaali päiväsaalis jos on metsässä aamusta iltaan. Itsekin oon saanut parhaimmillaan yli 20 ämpäriä yhden päivän aikana, kun on ollut oikein hyvä sato. Ei se vaadi mitään superihmistä, vaan vaan sen että tekee tätä tosissaan eikä harrastuksena.
Mitenköhän bensakulut menisivät jos päättäisin ajella helsingistä ivaloon marjakautena marjojen perässä? Ihan kotikaupungissakin bensoihin menee melkoinen määrä verrattuna marjoista saatuihin tienesteihin kun joka päivä ajelee 20km.. Tähän työmäärään nähden se parin sadan voitto mitä olen tehnyt ei kyllä tunnu miltään hirveän kannattavalta summalta
Tuhat sangollista mustikkaa.
Sen verran ”Mustikka-Pentti”, oikealta nimeltään Pentti Jeronen laskee poimineensa elämänsä aikana mustikkaa.
– Minulla on tuhannen mustikkasangon kokemus, hän kertoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010587636.html
Ämpäreiden sisällöstä näkee ettei Paviaani kerää mustikoita. Hän repii ne varpuineen päivineen jollain megaharavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. En nyt tiedä pitääkö tässä lähestyä tätä toimittajaa vai tätä superpoimijaa, mutta ehdottomasti jomman kumman tulee kertoa kuinka hän tuohon pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran ”Mustikka-Pentti”, oikealta nimeltään Pentti Jeronen laskee poimineensa elämänsä aikana mustikkaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010587636.html
"Mustikka-Pentti on poiminut elämänsä aikana 1000 sankollista mustikkaa.
Tänä kesänä mustikkasato on hyvä, ja Pentti kertoo poimineensa jo 40 sangollista."
Tämä on rehellistä puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. En nyt tiedä pitääkö tässä lähestyä tätä toimittajaa vai tätä superpoimijaa, mutta ehdottomasti jomman kumman tulee kertoa kuinka hän tuohon pystyy.
Ei tietenkään hyvät poimijat keräysniksejä ja paikkoja kaikille kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010587636.html"Mustikka-Pentti on poiminut elämänsä aikana 1000 sankollista mustikkaa.
Tänä kesänä mustikkasato on hyvä, ja Pentti kertoo poimineensa jo 40 sangollista."
Tämä on rehellistä puhetta.
Pentti ei kerro missä ajassa on kerännyt 40 sangolista mustikkaa, voi se olla että on kerännyt ne vaikka päivässä.
Nyt on kyllä sellaiset määrät, että täytyy tuon enon tekemässä poimurissa olla jotain todella mullistavaa. Kyllähän tuollaiselle keksinölle, jolla poimii 20 ämpärillistä mustikkaa päivässä pitää hakea patentti.
Ihan saakelin hieno keksintö, josta olen valmis maksamaan kun se noin hienosti toimii.
Ei ole päivää, etten palaisi sukellusreissulta vähintään 15 helmen kanssa.