"Paveena poimi 20 ämpärillistä mustikoita kolmen kuukauden ajan joka päivä" vähän nyt järkeä näihin juttuihin toimittajat!
Kukaan ei poimi. Ei missään päin Suomea mustikkakausi kestä kolmea kuukautta, arvon pölkkypää toimittaja! Vai vedättikö Paveena sinua ja olet noin hölmö, ettet tiedä? Eikä etelä-Suomessa tuollaista saalista pysty oikein saamaan vaikka olisi metsässä 12 tuntia päivässä, ei edes hyvänä aikana yksin.
https://kotiliesi.fi/ihmiset/tarinat/paveena-tienaa-mustikoiden-poiminn…
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tein alunperin siksi, että halusin osoittaa miten pihalla jotkut toimittajat ovat. Ap.
Tekisivätköhän jutun minusta. Valmistan helminauhoja ja sukellan päivittäin noin 15-20 helmeä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja ottaa pannuun!
Olen käynyt marjassa siitä lähtien kun olen oppinut kävelemään ja tykkään marjastaa. Silti tai ehkä juuri siitä syystä onkin nuo määrät helppo todeta liioitelluiksi.
1 ämpäri on max puoli tuntia
Kyllä tuo on mahdollista, jos on paljon mustikoita ja sellainen rohmupoimuri käytettävissä.
Tunnen kyllä yhden ihan suomalaisen, joka tienasi asunnon käsirahat mustikkaa poimimalla. Ensin keräsi kotiseudulla ja sitten siirtyi sukulaisten luo pohjoisempaan ja keräsi siellä usean viikon ajan. En kyllä sitten tiedä kävikö joka päivä metsässä ja montako viikkoa tuo projekti kaikkineen otti. Myi Torissa ja tutuille (sana kiersi). Kai sillä voi ihan hyville ansioille päästä, jos vaan kroppa kestää sitä poimimista ja marjojen siivoamista. Itselle riittää ihan vaan se, että saa oman syönnin verran pakkaseen vuoden tarpeiksi.
Paneman puoliso vaikuttaa vähän laiskalta tähän pyörremyrskyyn verrattuna. Vähän periä koneeseen niin Paneema raastaa metsänpohjaa tuplatehoilla ennen palaamistaan latausasemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuusulalainen Paveena Takkula on kerännyt viimeiset 20 vuotta säännöllisesti mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat. Kolmen kuukauden ajan Paveena saapuu joka päivä kotiin lähes 20 mustikkaämpärin kanssa."
Onko luetun ymmärtäminen kateissa?
Ei mutta joko Paveenalla tai toimittajalla on todellisuus hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs verojen maksu noista tuloista, nostaako vielä tukia samaan aikaan?
Marjoista saatu tulo on verotonta.
Ei ole jos käyttää työvoimaa tai jalostaa niitä esim pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja ottaa pannuun!
Olen käynyt marjassa siitä lähtien kun olen oppinut kävelemään ja tykkään marjastaa. Silti tai ehkä juuri siitä syystä onkin nuo määrät helppo todeta liioitelluiksi.
1 ämpäri on max puoli tuntia
Kyllä tuo on mahdollista, jos on paljon mustikoita ja sellainen rohmupoimuri käytettävissä.
Kakskolmasosaa lehtiä ja roskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tein alunperin siksi, että halusin osoittaa miten pihalla jotkut toimittajat ovat. Ap.
Tekisivätköhän jutun minusta. Valmistan helminauhoja ja sukellan päivittäin noin 15-20 helmeä päivässä.
Mä rakennan keskimäärin kolme kerrostaloa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 ämpäriä päivässä, myyt ne 40€/kpl verottomana niin se tekee 800€/pvä, kolmen kuukauden ajan, eli 72 000€/nettona.
Sillä elelee thaikuissa kivasti loppuvuoden.
Eli työttömätkin pääsisi puoli päivää lorvimalla 12k€/kk nettotiliin, eli yli nelinkertaisesti suomalaisen mediaanipalkan verran.
Tai vaikka kolme ämpäriä päivässä joka päivä vajaa neljä tonnia lapaan?
Mikä on työtön sinun tekosyysi ettet mene metsään?
Huonot jalat, liikun pyörätuolilla. Kyllä mä hyvien polkujen äärellä käyn poimimassa, että saadaan ittelle marjaa.
Mikset sitten samalla poimi myyntiin? Konttaa niin ei tarvi erikseen kyykistellä.
Miksi siis olet moukkamainen idiootti?
Nuo ämpärit on vajaita. Moni vajaita poimiva puolustelee että painuu poiminman jälkeen. Painuu vähän, mutta ei mulla kyllä 5-10 cm koskaan painu. Myös poimiessa painuu vähän samantien. Kun vielä roskat ottaa pois, noissa on 5-6 litraa mustikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Paneman puoliso vaikuttaa vähän laiskalta tähän pyörremyrskyyn verrattuna. Vähän periä koneeseen niin Paneema raastaa metsänpohjaa tuplatehoilla ennen palaamistaan latausasemaan.
😄
10 litran åmpärillinen mustikoita painaa ainakin 8 kg. Paveena on riuska mimmi kun jaksaa kantaa marjat metsästä autolle!
Vierailija kirjoitti:
Presidentti voisi myöntää hänelle jonkun kunniakirjan esimerkillisestä marjanpoiminnasta.
Dokumenttielokuva hänestä ainakin pitää tehdä. Ihmisiä taatusti kiinnostaa seurata, miten ne 20 ämpäriä täyttyvät mustikoista päivästä toiseen. Ja Paveena se vaan porskuttaa lepopäiviä pitämättä.
Minä saumasin eilen suihkun. Oli kahden päivän urakka: ensimmäisenä päivänä vanhat silikonisaumat pois ja toisena uudet tilalle. Molempina päivinä kyykistelyä muutama tunti ja nyt sattuu joka lihakseen. Pakko levätä päivä tai pari, ennenkuin pitäisi alkaa takaterassin kunnostushommiin. Jos joku pystyy kyykistelemään metsässä joka päivä tuntitolkulla 3 kk ajan marjoja poimien niin on kyllä sellainen superihminen, että oksat pois.
Täällä sanottiin että tyypillä on joku rakennusalan yritys. Minä veikkaan että todellinen tarina on että tekee kesällä pimeesti rakennushommia ja laittaa tienestit "marjatulojen" piikkiin. Marjatulot kas kun ovat verovapaita. Tätä voi moni yrittäjä käyttää hyväkseen kun ilmottaa rahojen alkuperäksi marjatulot. Itse marjastajana olen saanut koko päivän aktiivisena metsässä rämpimisen tuloksena max 2 ämpäriä per päivä ja sekin on melkoinen saavutus. Perkaaminen ei todellakaan mene kymmenessä minuutissa vaan siihen kuluu tolkuttomasti aikaa. Imuripuhdistaja ei puhdistanut minun marjoja ainakaan, turha ostos.
Sanoisin että tämän tyypin kanssa voisi kyllä ihan oikeasti joku päivä lähteä verottaja mukaan marjametsälle katselemaan että kuinka nopeasti se 24 ämpäriä nyt sitten tulikaan..
Jos niinkin lähellä autoa kuin kilometrin päästä kantaa kaksi sangollista, niin se tekee 10 x 2km, on 20km plus keräämiseen kuuluva kulkeminen niin??????
Ihan mahdollista se kolme kuukautta on. Itsekin oon poiminut vuosia myyntiin joten tiedän mistä puhun.
Etelässäkin mustikka alkaa heinäkuun alussa hyvänä kesänä ja jatkuu elokuun loppuun, joskus syyskuun alkuun asti kun vaihtaa paikkaa. Pohjoisemmassa vielä pidempään. Jos on valmis ajamaan eri metsiin ja ottaa auringonpaisteiset päivät täysillä, niin kyllä siinä reilut kolme kuukautta tulee täyttä poimintaa. Ei se ole mikään mahdottomuus.
Ja yli 20 ämpäriä päivässä? Helposti, kun on oikeat välineet ja kokemus. Marjaharavalla ja kunnon apajilla 25 ämpäriä on ihan normaali päiväsaalis jos on metsässä aamusta iltaan. Itsekin oon saanut parhaimmillaan yli 20 ämpäriä yhden päivän aikana, kun on ollut oikein hyvä sato. Ei se vaadi mitään superihmistä, vaan vaan sen että tekee tätä tosissaan eikä harrastuksena.