Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Paveena poimi 20 ämpärillistä mustikoita kolmen kuukauden ajan joka päivä" vähän nyt järkeä näihin juttuihin toimittajat!

Vierailija
31.07.2026 |

Kukaan ei poimi. Ei missään päin Suomea mustikkakausi kestä kolmea kuukautta, arvon pölkkypää toimittaja! Vai vedättikö Paveena sinua ja olet noin hölmö, ettet tiedä? Eikä etelä-Suomessa tuollaista saalista pysty oikein saamaan vaikka olisi metsässä 12 tuntia päivässä, ei edes hyvänä aikana yksin.  

https://kotiliesi.fi/ihmiset/tarinat/paveena-tienaa-mustikoiden-poiminn…

Kommentit (315)

Vierailija
241/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useampana vuonna ostanut jutun henkilöltä useita laatikoita mustikoita. Mustikat on todella hyvin putsattu, marjalaatikossa, jonka väliin on laitettu ensin leivinpaperi, jotta mustikat eivät ole kosketuksissa pahviin. En yhtään ihmettele tuota 20 ämpäriä päivässä, kun hänet olen tavannut. Tekijänainen 

Et pelkästään ihmetteli vaan et uskoisi, jos sinäkin olisit itse käynyt joskus poimimassa mustikoita ja puhdistanut niitä edes litran.

Tosin ammattilaisilla on aivan eri välineet puhdistukseenkin kuin se pikkuinen muoviritilä, ja apulaisia. Teidän, kun olen joskus puhdistanut saaveittain puolukoita.

Vierailija
242/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tekstissä on kaksi merkittävää asiavirhettä, jotka liittyvät marjojen määrään ja poiminta-aikaan:

Epärealistinen päivittäinen marjamäärä: Tekstissä väitetään Paveenan keräävän joka päivä kolmen kuukauden ajan vähintään 16 ämpäriä (keskimäärin lähes 20 ämpäriä) mustikoita.

Fakta: Yksi ämpärillinen on tyypillisesti 10 litraa. 16 ämpäriä tarkoittaisi 160 litraa mustikoita päivässä. Vaikka kyseessä olisi ammattipoimija, tuollaisia määriä on fyysisesti ja ajallisesti mahdotonta poimia käsin päivästä toiseen yksin.

Mustikkakauden kesto: Tekstissä mainitaan kolmen kuukauden mittainen mustikkakausi.

Fakta: Suomessa mustikan satokausi kestää yleensä noin kuukaudesta enintään kahteen kuukauteen (heinäkuun alusta elokuun loppupuolelle/syyskuun alkuun), eikä kolmen kuukauden yhtäjaksoinen päivittäinen mustikkasato ole Suomen luonnossa mahdollista."

Terv. Tekoäly

Kuten artikkeli kertoo:  "...säännöllisesti mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat.  "

Hohhoijaa tätä nillityksen paljoutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsus toimittajalta. Artikkeli itse kertoo: "...säännöllisesti mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat.  

- Se joka tekee, sille sattuu.     Ei sen ihmeellisempää.  ja en usko toimittajakoulutukseen kuuluvan opintoviikkoa mustikoiden satokaudesta ja sen kestosta...😎

Faktojen tarkistaminen kuuluu. 

Niinpä, ja sellaiset lauserakenteet, että ovat vain yhdellä tavalla ymmärrettävissä.

Jatkuvasti on lehdissä kielioppivirheitä, jotka olisi ns 6 pisteen virhe ylioppilaskirjoituksissa. Vanhemmat toimittajat häpeävät tätä nykyistä toimittajakuntaa.

Vierailija
244/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestääkö mustikan poimintakausi 3 kuukautta? 

Vierailija
245/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittaja keksimässä satutarinaa, eikö tosiaan tajunnut että mustikkasato ei kestä kolmea kuukautta?

Ei niin väitettykään, vaan että poimii kolme kuukautta. Sisältää mm sienet. Helvetti kun ihniset eivät ymmärrä lukemaansa.

Suora kopio jutusta copypastella: Kolmen kuukauden ajan Paveena saapuu joka päivä kotiin lähes 20 mustikkaämpärin kanssa. Tämä on kerrottu näin johdannossa. Miksi tämä pitäisi ymmärtää eri tavalla kuin mitä tässä lukee? Minä ymmärrän lauseen, jossa sanotaan että poimii kolmen kuukauden ajan mustikoita niin että poimii kolmen kuukauden ajan mustikoita. 

Se on toimittajan virhe. Juuri sitä ennen kerrotaan: "mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat." Kuinka idiootti ihmisen pitää olla, että luulee, että hän kerää  kolme kuukautta mustikkaa?! 

Onko kyllä tuo artikkeli saanut ihmiset ihan raivon valtaan täällä. Raivon joka johtuu siitä, että joku on Suomessa ahkera ja tienaa sillä rahaa! Varmaan vielä harmittaa ihmisiå kun raha tulee nimenomaan siitä ahkeruudesta eikä edes hommaan koulutusta tarvitse, joten on tekosyyt vähissä, miksi itsekin ei voisi tienata.

"Raivon joka johtuu siitä, että joku on Suomessa ahkera ja tienaa sillä rahaa! Varmaan vielä harmittaa ihmisiå kun raha tulee nimenomaan siitä ahkeruudesta eikä edes hommaan koulutusta tarvitse, joten on tekosyyt vähissä, miksi itsekin ei voisi tienata."

- Kertomasi saattaa hyvinkin pitää paikkansa.   Itse hämmästelen nillityksen määrää pikku-uutisen lapsaukseen liittyen.  

Vierailija
246/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö mustikan poimintakausi 3 kuukautta? 

No ei kestä, 1,5-2 kuukautta korkeintaan.

Vierailija
247/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on tyhmiä. Teollisuus jää ilman marjoja, koska ei saa aasialaisia poimijoita Suomeen niin nyt on kehitetty mustikkahysteria, jotta ihmiset saadaan poimimaan. 

Kyllä, olen itse imeväisikäisestä ollut mukana marjametsillä, poiminut heti kun olen osannut ja poiminut paljon elämäni aikana marjoja, syntynyt suurten metsien viereen. 

Tuo juttu on täysi kusetus.

Vierailija
248/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittaja keksimässä satutarinaa, eikö tosiaan tajunnut että mustikkasato ei kestä kolmea kuukautta?

Ei niin väitettykään, vaan että poimii kolme kuukautta. Sisältää mm sienet. Helvetti kun ihniset eivät ymmärrä lukemaansa.

Suora kopio jutusta copypastella: Kolmen kuukauden ajan Paveena saapuu joka päivä kotiin lähes 20 mustikkaämpärin kanssa. Tämä on kerrottu näin johdannossa. Miksi tämä pitäisi ymmärtää eri tavalla kuin mitä tässä lukee? Minä ymmärrän lauseen, jossa sanotaan että poimii kolmen kuukauden ajan mustikoita niin että poimii kolmen kuukauden ajan mustikoita. 

Se on toimittajan virhe. Juuri sitä ennen kerrotaan: "mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat." Kuinka idiootti ihmisen pitää olla, että luulee, että hän kerää  kolme kuukautta mustikkaa?! 

Onko kyllä tuo artikkeli saanut ihmiset ihan raivon valtaan täällä. Raivon joka johtuu siitä, että joku on Suomessa ahkera ja tienaa sillä rahaa! Varmaan vielä harmittaa ihmisiå kun raha tulee nimenomaan siitä ahkeruudesta eikä edes hommaan koulutusta tarvitse, joten on tekosyyt vähissä, miksi itsekin ei voisi tienata.

"Raivon joka johtuu siitä, että joku on Suomessa ahkera ja tienaa sillä rahaa! Varmaan vielä harmittaa ihmisiå kun raha tulee nimenomaan siitä ahkeruudesta eikä edes hommaan koulutusta tarvitse, joten on tekosyyt vähissä, miksi itsekin ei voisi tienata."

- Kertomasi saattaa hyvinkin pitää paikkansa.   Itse hämmästelen nillityksen määrää pikku-uutisen lapsaukseen liittyen.  

Pikku lapsus = noin kymmenkertainen virhe. Onko sinusta pikkulapsus, jos tilaat kotiin yhden ämpärillisen marjoja ja saatkin 10 ämpärillistä?

Onko tuo virhe vai valhe? Nykytoimittajien tason tietäen veikkaan virhettä, sillä tuon lehden lukijoissa on paljon niitä, joilla on totuus tiedossa. Tälläkin palstalla on aika monta, jotka ovat jossakin elämänvaiheessa voineet poimia 10 ämpärillistä mustikoita päivässä - minäkin - mutta ei monta kuukautta eikä puhdistettuna.

Vierailija
249/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsin Etolasta 36 ämpäriä 10 minuutissa.

Vierailija
250/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset on tyhmiä. Teollisuus jää ilman marjoja, koska ei saa aasialaisia poimijoita Suomeen niin nyt on kehitetty mustikkahysteria, jotta ihmiset saadaan poimimaan. 

Kyllä, olen itse imeväisikäisestä ollut mukana marjametsillä, poiminut heti kun olen osannut ja poiminut paljon elämäni aikana marjoja, syntynyt suurten metsien viereen. 

Tuo juttu on täysi kusetus.

Samaa mieltä. Olen poiminut marjoja jokseenkin siitä alkaen, kun opin kävelemään ja myynyt tuhansia kiloja. Ja myös käpyjä ja jotain yrttejä.

T. Suomen suurimpien marjamaitten keskelle syntynyt.

Vierailija
251/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kestää 3 kk, jos aloittaa Etelä-Suomen hilloilla (onko niitä?) ja siirtyy pohjoisemmas sitä mukaa kun marjat kypsyvät. Poimii sitten viimeiseksi puolukoita Lapissa. Näin on siirrelty ulkomaalaisia poimijoita.

Omassa pakastimessani on ollut 13.7. pakastetut hillat aikaisimmat, ja puolukkaa olen kerännyt syyskuun lopulla. Ei siitä millään tule 3 kuukautta marjanpoiminta-aikaa  samalla paikkakunnalla.

Vierailija
252/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useampana vuonna ostanut jutun henkilöltä useita laatikoita mustikoita. Mustikat on todella hyvin putsattu, marjalaatikossa, jonka väliin on laitettu ensin leivinpaperi, jotta mustikat eivät ole kosketuksissa pahviin. En yhtään ihmettele tuota 20 ämpäriä päivässä, kun hänet olen tavannut. Tekijänainen 

Seli seli, vai oletko Paviaani itse?!

Vierailija
253/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin alkuperäisen artikkelin ja eniten tässä ihmettelen sitä, että Kotiliesi on alentunut iltapäivälehtien tasolle tarinoissa.

Alkuperäisessä artikkelissa lukee täsmälleen näin:

"Kolmen kuukauden ajan Paveena saapuu joka päivä kotiin lähes 20 mustikkaämpärin kanssa."

Miten tuon lauseen voi ymmärtää jollakin muulla tavalla kuin että 20 mustikkaämpärillistä joka päivä 3 kuukauden ajan?

Siinä lukee myös näin:

"Paveena Takkula viettää jokaisen aurinkoisen päivän mustikkametsässä. 20 mustikkaämpäriä päivässä on jo lähes vakiosaavutus."

Missä jokainen päivä on aurinkoinen 3 kuukauden ajan? Eikö noita juttuja enää kukaan lue ajatuksen kanssa niin, että huomaisi edes ilmiselvät ristiriidat?

Vierailija
254/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tämä Paveena sitten kotona jouda mitään tehdä. 16-20 ämpärillistä päivässä.

Yhden ämpärillisen keräämiseen menee kuinka kauan?

Minulla ainakin menee  yli tunti  hyvässä paikassa

Vierailija
255/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja hoi! Kai otat verot näistä Paveenan poimimista mustikoista. Kukaan ei itse pysty syömään tuollaisia lasteja. :D 

Ihan oikeasti, miten tällaisella älykkyystasolla varustettu toimittaja on päässyt edes kesätöihin lehteen?

Vierailija
256/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja hoi! Kai otat verot näistä Paveenan poimimista mustikoista. Kukaan ei itse pysty syömään tuollaisia lasteja. :D 

Ihan oikeasti, miten tällaisella älykkyystasolla varustettu toimittaja on päässyt edes kesätöihin lehteen?

Marjanpoimintatulot ei ole veronalaisia. 

Vierailija
257/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjoista saatu tulo on verotonta. Ei niitä itse ole mikään pakko syödä.

Vierailija
258/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoimintatulot ei ole veronalaisia. 

Ei tuo olekaan poimintaa, se on tehtailua. :D

Vierailija
259/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites toi sun älykkyystaso? Sen vertaa et tiedä, että itse poimittujen marjojen myynti on verotonta. 

Vierailija
260/315 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tekstissä on kaksi merkittävää asiavirhettä, jotka liittyvät marjojen määrään ja poiminta-aikaan:

Epärealistinen päivittäinen marjamäärä: Tekstissä väitetään Paveenan keräävän joka päivä kolmen kuukauden ajan vähintään 16 ämpäriä (keskimäärin lähes 20 ämpäriä) mustikoita.

Fakta: Yksi ämpärillinen on tyypillisesti 10 litraa. 16 ämpäriä tarkoittaisi 160 litraa mustikoita päivässä. Vaikka kyseessä olisi ammattipoimija, tuollaisia määriä on fyysisesti ja ajallisesti mahdotonta poimia käsin päivästä toiseen yksin.

Mustikkakauden kesto: Tekstissä mainitaan kolmen kuukauden mittainen mustikkakausi.

Fakta: Suomessa mustikan satokausi kestää yleensä noin kuukaudesta enintään kahteen kuukauteen (heinäkuun alusta elokuun loppupuolelle/syyskuun alkuun), eikä kolmen kuukauden yhtäjaksoinen päivittäinen mustikkasato ole Suomen luonnossa mahdollista."

Terv. Tekoäly

Kuten artikkeli kertoo:  "...säännöllisesti mustikoita, puolukoita, kantarelleja ja suppilovahveroita. Nyt vuorossa ovat mustikat.  "

Hohhoijaa tätä nillityksen paljoutta.

Otsikossa ja johdannossa on virhe eikä se selittämällä muuksi muutu. Moni lukee vain otsikon. 

Jos kyseinen henkilö poimii 16-20 ämpärillistä päivässä, vaikka kahdenkin viikon ajan,vielä putsaa ne ja myy, niin se on yksin mahdotonta. Minulla on kyllä vuosikymmenien kokemus. Apulaisia on pakko olla. Joka päivä pitää myös löytää uudet paikat, sillä ei joka vuosi tule saman paikkaan hyvää satoa. Juttua ei usko miehenikään, jonka lapsuudenkodissa marjassa on käyty  perheellä poimimassa myyntiin joka kesä hyvillä marjaseuduila. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi