Mitä entisajan leivonnaisia ja muita herkkuja muistatte mitä ei enää saa mistään?
Mulle tulee ensimmäisenä mieleen leivokset kuten kilpikonna, perunaleivos, antiikkileivos, omenaleivos jne ja lihoista oikea hevosenliha sellainen tumma. Nyt hevosenlihaa on ehkä vain metvustissa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisinpiiras. En muista minkä firman tuote. Myytiin eineshyllyssä. Pieni suolainen piiras foliovuoassa.
Taisi olla Saarioisten. Oli joskus 90-luvulla. Mutta en nyt laskisi sitä tai muitakaan kaupan valmistuotteita entisajan leivonnaisiksi.
Saattoi olla äitienkin tekemänä, mutta edesmennyt makkara-/einestalo Portti niitä satavarmasti valmisti. Asuin muinoin Mikkelissä jossa Portti toimi ja piiraksia oli siellä jokaisessa elintarvikkeita myyvässä narikassa.
Se se oli. Portti. Nyt muistan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia läpinäkyvään muovikuppiin tehtyjä kermaleivoksia. Eihän ne ihmeempiä olleet kuin kakkua hilloa ja kermaa ym kerroksittain, mutta silti.
Ulkomailla olen noita vielä nähnyt.
Pappilan hätävara
Vierailija kirjoitti:
Oikea pulla. Siis voilla ja reilulla sokerilla leivottu.
Höh, leivon usein. Se on kyllä totta, että leipomoiden pullataikinat ei maistu nykyään miltään.
Vierailija kirjoitti:
Pumpernikkeleitä olen välillä kaivannut. Joskus 70-luvulla telkkarissa oli Hanski -viihdeohjelma ja siinä tyyppi höpisi koiralleen pumpernikkeleistä. Äiti ei niitä suostunut kaupasta koskaan ostamaan koska niissä on lisäaineita. En ole koskaan niitä maistanut ja olenkohan niitä kaupoissa edes nähnytkään?
Myydään niitä vieläkin. Tarkista vaikkapa Prisman keksihylly.
En tykännyt, mutta "ylioppilas". Koaguloitunutta mannapuuroa ylösalaisin käännettynä matalalla lautasella, lippana tummia rusinoita. Saattoi olla jotain kiisseliä.
En tykännyt "porkkananapeista" keitettyjä porkkanaviipaleita. En tiedä oliko näitä muualla, kuin nuukassa pohjalaiskodissa.
Vierailija kirjoitti:
Omenahyvettä ei taida tehdä enää mikään leipomo, kun Trube lopetti Antellin perinneherkun tekemisen. Eikä ikinä tehnyt raparperihyvettä, eli se katosi Antellin leipomon lopettamiseen.
Omenahyvettä saa k superkaupasta ainakin oulussa. Vasta ostin. Ihan saman makuista äkkimakiaa ku ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Rosetit, aladoobi.
Alatoopia saa lihatiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ellen Svinhufvudin kakku. Sai Ekamarketista aikoinaan.
Brander valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia läpinäkyvään muovikuppiin tehtyjä kermaleivoksia. Eihän ne ihmeempiä olleet kuin kakkua hilloa ja kermaa ym kerroksittain, mutta silti.
Ulkomailla olen noita vielä nähnyt.Pappilan hätävara
Saa Kokkipojan noutopöydästä
Tampere
Käpykakkua on jopa meidän mökkikaupan kylmähyllyssä. Ellen Svinhufvud-kakkua ostan usein Hakaniemenhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellen Svinhufvudin kakku. Sai Ekamarketista aikoinaan.
Eikö enää saa? Kauheeta! En ole pariin vuosikymmeneen asunut Suomessa mutten olisi voinut kuvitellakaan että NOIN IHANA kakku poistuu elämästä! Kertokaa ihmeessä, mistä vielä saa! Mulla on pyöreät synttärit tulossa ja nimeen omaan haluan viettää ne Suomessa!
Brander leipomo.
Kantolan piparkakku ja, olivat herkkujani, enää ei saa ja jää kyllä piparkakut ostamatta kun ovat nykyisin niin mauttomia.