Mitä entisajan leivonnaisia ja muita herkkuja muistatte mitä ei enää saa mistään?
Mulle tulee ensimmäisenä mieleen leivokset kuten kilpikonna, perunaleivos, antiikkileivos, omenaleivos jne ja lihoista oikea hevosenliha sellainen tumma. Nyt hevosenlihaa on ehkä vain metvustissa.
Kommentit (48)
Pullakransseja oli aina juhlissa. Kaipa niitä leipomoista saisi pyytämällä? Missään en ole vuosiin nähnyt.
Toinen on hedelmätäytekakku, sellainen missä oli säilykehedelmiä, kirsikoita ja ananasta ainakin ja kiille päällä. Sekin oli juhlien vakio 70-80-luvuilla. Oli aika makeaa, mutta tykkäsin.
Ellen Svinhufvudin kakku. Sai Ekamarketista aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Rosetit, aladoobi.
Aladoopia saa kyllä
Omenahyvettä ei taida tehdä enää mikään leipomo, kun Trube lopetti Antellin perinneherkun tekemisen. Eikä ikinä tehnyt raparperihyvettä, eli se katosi Antellin leipomon lopettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pullakransseja oli aina juhlissa. Kaipa niitä leipomoista saisi pyytämällä? Missään en ole vuosiin nähnyt.
Toinen on hedelmätäytekakku, sellainen missä oli säilykehedelmiä, kirsikoita ja ananasta ainakin ja kiille päällä. Sekin oli juhlien vakio 70-80-luvuilla. Oli aika makeaa, mutta tykkäsin.
Juu tuosta kakusta minäkin tykkäsin. Se oli yleensä sellaista vähän kosteampaa kuin muut täytekakut. Oliskohan taikinassa ollut vielä vähän sellainen karvasmantelin maku.
Toinen herkku, jota ei nykyään saa mistään, on luumusarvet. Sellaisia, missä on sisällä oikeaa luumuhilloa ja kermavaahtoa. Tai kai se vaahto jotain kreemiä oli, mutta valtavan hyvää.
Oikea pulla. Siis voilla ja reilulla sokerilla leivottu.
Sellaisia läpinäkyvään muovikuppiin tehtyjä kermaleivoksia. Eihän ne ihmeempiä olleet kuin kakkua hilloa ja kermaa ym kerroksittain, mutta silti.
Ulkomailla olen noita vielä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Oikea pulla. Siis voilla ja reilulla sokerilla leivottu.
Noita joutuu muuten todella etsiskelemään pienempien kaupunkien leipomoista.
Mulla on enemmän muistissa 2000-luvun hyvät leivokset. Mansikkahyyde, omenahyve jossa marenki ja kastike, marjapiirakat kastikkeella, hedelmäleivos ym. Kyllä osattiin tehdä ja ilman rasvakovetetta. 80-luvulla oli viineri, munkit ja keksi joka liian tuhti.
Pumpernikkeli. Siis kotomainen pumpernikkeliksi nimetty iso pipari vaaleanpunaisella sokerikuorrutteella tuplapakkauksessa. Tällä ei ole alkuperäisen pumpernikkelin kanssa mitään tekemistä.
Muna-voi-riisi-jauhenliha-pasteija
Vierailija kirjoitti:
Muna-voi-riisi-jauhenliha-pasteija
Tänä vuonna en ole noita ehtinyt etsimään, mutta muutama vuosi sitten sai noita, paitsi fiktiivistä jauhenlihapasteijaa ei.
Puolukkapiirakka tai -leivos. Turussa 1960-luvulla eli aika raskas taikina (ei pullataikina), välissä puolukkaa (ei sokeria kovinkaan paljon). Tätä meillä jostain syystä syötiin joskus. Muutoin leivottiin enemmän itse. Kaipaan myös kermaista piispistä eli pitkulaista piispanmunkkia halkaistuna, välissä kermavaahtoa ja hilloa! <3
Rosetit, aladoobi.