Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (579)
Morsian ei ole halunnut ottaa sinua huomioon. Muista että ne muut ystävät eivät ole välttämättä päättäneet laittaa sinua noin kurjalle paikalle.
Itse olin häissä jossa lähempi väki tuli muutama tunti aiemmin syömään ja muut ilmeisesti kauemmat tuttavat seuraavassa erässä sen jälkeen kuten minäkin.
Ruokailuosuus istuen on vain osa häätilaisuutta. Kai siellä on ruokailun jälkeen myös vapaampaa ohjelmaa, jossa voit siirtyä tutumpien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailuosuus istuen on vain osa häätilaisuutta. Kai siellä on ruokailun jälkeen myös vapaampaa ohjelmaa, jossa voit siirtyä tutumpien joukkoon.
Ai se osa kun puolet lähtee jo kotiin?
Voit kertoa tuntemattomille pöytävieraille morsiamesta hauskoja juttuja hänen menneisyydestään, esitellä itsesi hänen isänsä aviottomaksi lapseksi ja keksiä vielä lisää juttuja. Syö niin paljon kuin maha vetää ja muista nesteytys. Olethan sulhasen vakituinen salapano mikä kannattaa myös mainita
Kauan, kauan sitten, olinpa kerran sukulaishäissä, joissa meikku oli istutettu lasten pöydän ääripäähän yhdessä papin kanssa. Veikkaan, että broidit halusivat nähdä miten pärjään pastorin kanssa. Aika oli suunnilleen vuosituhannen vaihteessa ja digikuvaus ja kuvankäsittely oli ihan uutta ja hottia ja itse olin töissä saanut kynsiini sen ajan huippukameran ja kotonakin oli ei-ihan-niin-halpa superzoom. Meni tovi kun kävi ilmi, että vastapäätä istuva kirkon mies laatii jotain julkaisua tai kirjan tapaista ja on sen myötä myös aivan kosahtanut digikuvausmaailmaan. Itse en niin hengen asioista pidä väliä puhua, mutta kun sen ajan ykkösharrastukseni harrastaja sattuu ssamaan pöytäämn,. niin eihä'n siinä meinannut jutuille tulla loppua...
Pointti on se, että päätyminen vieraaseen pöytään ei itselle ole uhka vaan mahdollisuus. Esmerkiksi torikahvipöydissä en koe vaivautuneisuutta avata keskustelua uppo-tuntemattomien kanssa...
"....vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?" Arvon AP, mitä mieltä itse olet asiasta saamiesio vastausten jälkeen? 😎
Onhan se ihan selvää, että raukkamaista laittaa tuntemattomien pöytään ystävä, joka tulee ulkomailta asti. Eivät kaikki ole niin ulospäin suuntautuneita, että viihtyvät vieraiden ihmisten kanssa. Kyllä minä niihin häihin menisin, koska matka on jo maksettu, ja toivoisin että lopputulos olisi kuitenkin hyvä. Mutta kyllä siitä särö ystävyyteen jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin häissä jossa lähempi väki tuli muutama tunti aiemmin syömään ja muut ilmeisesti kauemmat tuttavat seuraavassa erässä sen jälkeen kuten minäkin.
Sama! Ja en edes heti tajunnut, että osa porukasta on käynyt jo syömässä ja nyt oli tarjolla vain kahvit. Oli ajettu pitkä matka ja laskettu sen varaan, että siellä on jotain syömistä. No, juotiin kahvit ja katsottiin esitykset ja sitten grillin kautta kotiin. Olihan nekin häät.
Jäisi kyllä särö ystävyyteen tuollaisesta. Itsekin muistan olleeni häissä, jossa mieheni kanssa meidät istutettiin ihan random tyyppien kanssa samaan pöytään, josta ei tuntenut ketään ja oli todella vaivaannuttavaa. Ihmettelin kun muu perhe oli samassa pöydässä. Ehkä kaikki ei vaan osaa järjestää juhlia, joissa vieraat viihtyy.
Jos olisin ap niin jättäisin häät välistä. Jos matka on jo maksettu niin tekisin sitten jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäisi kyllä särö ystävyyteen tuollaisesta. Itsekin muistan olleeni häissä, jossa mieheni kanssa meidät istutettiin ihan random tyyppien kanssa samaan pöytään, josta ei tuntenut ketään ja oli todella vaivaannuttavaa. Ihmettelin kun muu perhe oli samassa pöydässä. Ehkä kaikki ei vaan osaa järjestää juhlia, joissa vieraat viihtyy.
Jos olisin ap niin jättäisin häät välistä. Jos matka on jo maksettu niin tekisin sitten jotain kivaa.
Sun tilanne on aivan eri kuin Ap:lla. Sinähän pääsit miehesi kanssa samaan pöytään! Eikö teillä ollut mitään keskusteltavaa edes keskenänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä huoli Ap, sen "virallisen" osuuden joka ei hirveän kauaa yleensä kestä, kestät kyllä eri pöydässä ja sen jälkeen kun syömingit on ohi ja on vapaamuotoisempaa juhlintaa ym. niin voit ujuttautua kavereidesi luokse.
Siis siinä vaiheessa kun osa porukasta lähtee jo kotiin...
Silloinhan ne parhaat juhlat vasta alkaakin
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, ettenkö pystyisi seurustelemaan tuntemattomien kanssa - tottakai pystyn, olen ihan perussosiaalinen. Ei olisi mikään ongelma, että pöydässämme istuisi tuon kaveriporukan lisäksi muutama henkilö, joita emme tunne, ottaisimme varmasti kaikki mukaan keskusteluun. Ihmettelen sitä, että minut (tai ylipäätään ketään muutakaan!) tuosta kaveriporukasta on jätetty pois muiden pöydästä, käytännössä yksin. Se tässä minua ihmetyttää.
AP
Eiköhän siinä ole vain paikat loppuneet pöydästä. Laittoi sinut yksin, koska arveli että pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon myös, että istumajärjestyksen tekeminen ei ole helppoa eikä tässä tahallaan ole aloittajaa kiusattu. Myös tiedetään että jos hän asuu ulkomailla, hän pärjää keskimääräistä paremmin vieraiden joukossa.
Mikäli AP on sinkku, voihan myös olla että pöytään on sijoitettu mukavia poikamiehiä. Avoimin mielin vaan juhlimaan, ihan varmasti ehdit myös juttelemaan kaveriporukkasi kanssa.
Tämä hyvä huomio. Ehkäpä ne yhteisessä pöydässä istuvat, toisilleen tutut kaverit jäävätkin nuolemaan näppejään, kun löydät omasta pöydästä jonkun hyvän tyypin.
Ihan ohi aloituksen mietiskelen, miten aloittaja voi tietää plaseerauksensa etukäteen? Pöytäjärjestys on yleensä näkyvillä vasta juhlapaikalla.
Samoin aloittaja jossakin kohti viittaa ”ihan hyvään ruokalistaan”. Siis onko ruokalistakin nykyään tapana jakaa etukäteen?!
Eihän koko juhlassa ole oikeastaan enää mitään yllätystä, jos kaikki tiedetään etukäteen. Ja mitä jos joku ronkeli alkaa valittaa, että tämä tai tuo ruoka ei käy minulle vaan pitää olla sitä tai tätä ja gluteeniton, laktoositon, rasvaton ja ton ton. Ruokarajoitteet tosin huomioidaan nykyään automaattisesti, mutta aina on joukossa joku niuhottaja.
Mietin ihan samaa, että koskaan en ole plaseerausta nähnyt ennen juhlia, saatika ruokalistaa. Toki allergioista on yleensä kutsussa pyydetty ilmoittamaan.
Ja mina ihmettelen sita, ettei ole kaynyt edes mielessa, ettei ihmisia voi suloa maaraansa enempaa johonkin p;oytaan. Ehka ne muut ovat jopa laheisia kavereita, kun taas kirjoittaja ei ole, kuten han itsekin toteaa.
Vahan katsetta muulle siita omasta navasta. Vieras on vieras ja sopisi kunnioittaa haaparin tekemia jarjestelyja.
Vieras on nimenomaan vieras. Juhlien järjestämisen tärkein asia on vieraiden viihtyvyys, jossa puolestaan istumajärjestys on ruoan jälkeen tärkein asia.
Mun mielestä se istumajärjestys on ruokaakin tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää sentään. Yksi juhla ja yksi istumapaikka sinne tai tänne. Minä, minä, minä. Kun minä en viihdy, nyyh. Tärkeintä on, että hääparilla on ikimuistoinen juhla. Vieraat pitäkööt siitä huolen. Aloitus on selvästi keksittyä, mutta kommentteja ihmettelen. Kyllä on joillakin haasteita small talkissa, jos ei yhden ruokailun ajan keksi keskusteltavaa ventovieraiden kanssa.
Ei ole vieraiden tehtävä pitää huolta että hääpari viihtyy, vaan hääparin tehtävä on pitää huoli että vieraat viihtyy.
Mä olen 49 v ja mieluummin istuisin tuntemattomien pöydässä ja tutustuisin uusiin ihmisiin kuin kuuntelisin taas uudestaan ne kolkyl vuotta vanhat jorinat mitkä joristu vähintään kymmeneen kertaan vuosikymmenten aikana. Ruokailuosuuksien jälkeen järjestys yleensä vapautuu joka tapauksessa eikä istumapaikalla ole enää väliä.
Se on vaan se ruokailu. Kai siellä on myös tanssia? Mene vaan. Ruoan jälkeen voit notkua niiden yhteisten kavereidenne kanssa. Ja voihan se pöytäseurue voi olla kivakin. Jos ei ole, ei se sun syy ole. Pidä hauskaa!
Itseni erotettiin muualle istumaan ja sain oman viinatarjoilun ja tulin ympärikänniin. Hyvä että pääsin kontanten pois
Entä jos hiipailet haluamaasi pöytään ihan muina naisina. Paikkakortit voi vaihtaa....
Itse istuisin mieluummin tuntemattomien pöydässä ku vanhojen tuttujen, joiden jutut ja vitsit kuultu jo moneen kertaan.