Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (582)

Vierailija
381/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa joku kutsuisikin häihin, niin rientäisin tukka suorana!

Niin harvoin pääsee, etten ole edes tiennyt, että niissä on syytä loukkaantua jo etukäteen.

Voin hyvin ymmärtää, että on plaseeraus, mutten sitä, että kysymys on arvojärjestyksestä, itselleni riittää, että paikka löytyy.

Minä menisin syömään hyvin ja nauttimaan siitä, että saan olla mukana. Ihmisten kanssa juttelen aina, enkä edes odota, että esim. 100 vieraan häissä tuntisin ennestään läheskään kaikkia.

Kaikki meistä eivät ole ovimattoja jotka ovat ikuisesti kiitollisia siitä että saavat maksaa aikaa ja rahaa ja vaivaa siitä että pääsevät häihin joissa ovimaton viihtyvyyttä ei ole otettu huomioon

Vierailija
382/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tehtäisiin noin kysyisin suoraa morsiamelta voisiko istuinjärjestystä vielä muuttaa että pääsisit samaan pöytään ystävien kanssa joita et ole nähnyt pitkään aikaan. Se miten morsian vastaa määrittelisi menenkö juhliin vai en. Olen ollut yksissä häissä joissa olin ihan ventovieraiden kanssa samassa pöydässä ja ne oli tosi ankeat häät. Päädyin keittiöön avuksi kun keskustelu ei vain lähtenyt pöydässä käyntiin enkä jaksa takakireää porukkaa yhtään tai tylsiä keskustelunaiheita. Puolisoni puolestaan päätyi juomaan reippaammin kuin normaalisti jotta ei olisi lähtenyt taksilla kotiin. Jos itse järjestäisin häät, en tekisi istumajärjestystä vaan jokainen saa istua kenen kanssa tahtoo. On typerää pakottaa aikuisia ihmisiä tutustumaan ventovieraisiin tyyppeihin joita ei edes halua tuntea. Sukujen yhdistyminen voi olla tärkeää morsiusparille, mutta meille jäsenille ja ystäville on aivan sama tunnenko jotain sulhasen serkkuja vai en. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko varma, ettei pöydät ole ns.peräkkäin ja kiinni toisissaan, vaikka onkin merkattu eri pöytään? Minut ja mieheni ja lapsemme oli kerran merkattu eri pöytiin, mutta olivatkin kiinni toisissaan ne pöydät eli istuttiin käytännössä vierekkäin silti.

Tuo on muutenkin hankalaa, kun esim.pariskunnat ja/tai lapset on pakko saada vierekkäin, niin yksittäisen ihmisen vaan voi joutua sijoittamaan vähän kauemmas.
Itse yritin omissa häissäni, että aina olisi joku tuttu vieressä, mutta joutui myös tekemään hieman ärsyttäviä istumisratkaisuja, kun viimeisellä viikolla tuli monta peruutusta vierailta.

Joka tapauksessa ei sillä ole niin väliä, kun ainoa milloin istut sillä omalla paikallasi on ruokailujen ajan. Sen jälkeen ihmiset kyllä alkavat vaeltaa ja istumapaikatkin vaihtuvat.

On sillä väliä ja oli teidänkin häissänne.

Vierailija
384/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan hyvä, että morsiamen ja sulhasen sukulaiset ja tuttavat tutustuvat toisiinsa.

Sitten sinun pitää tutustuttaa hyvin heidät ennen häitä..

Vierailija
385/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, jossa ap ei ole kertaakaan avannut sitä, miksi hänen pitäisi päästä siihen häiden toiseksiarvokkaimpaan pöytään eli samaan kuin kaasot. Jos ei ole osallistunut häiden valmisteluun, niin miksi olisi pöydässä, jossa on mm. seremoniamestari? Kaasojen ja bestmanien pöydät on niitä, joissa ollaan koko ajan valmiudessa setvimään ongelmia ja järjestämään seuraavaa ohjelmanumeroa, ne ei todellakaan ole mitään kivoja ajanviettopyöytiä, joissa ystävykset viettävät yhdessä aikaa.

Häät ei ole mikään ystäväporukan kokoontuminen ja vaikka ap ei tunne sieltä kuin muutaman kaverin, niin niillä muutamalla kaverilla on todennäköisesti paikalla useita ystäviä eri pöydissä eikä koko porukkaa yksinkertaisesti saa samaan pöytään mahtumaan, vaikka ap niin vaatisikin.

Koskaan ei plaseerata niin että yksi jätetään porukasta ulos.

Vierailija
386/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä mieluummin jäisin ilman kutsua kuin tulisin kutsutuksi tuohon tyyliin. Se hyvä puoli että outo paikkavalinta on kerrottu etukäteen jotta osaa jäädä pois

Vierailija
387/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tästä keskustellaan? Paskat paikat, tökeröt morsian ja sulho. Päättele AP paikkasi heidän elämässään tämän perusteella ja mieti itse onko ok. Osallistuminen sen mukaan onko välihetkien kiusallinen roikkuminen kaasopöydässä sitä mitä varten matkustat maailman ääristä paikalle 

Vierailija
388/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut juuri tällaisessa tilanteessa (tosin pöytä josta jäin ulos ei ollut ns. kaaso/bestman-pöytä vaan kaveriporukan pöytä, itse en ollut osa sitä porukkaa mutta olin ystävä useamman heistä kaikki ja tunsin jokaisen opiskelupaikasta) ja se oli kyllä aika raskasta. Ajattelin, että kunhan syömiset on syöty ja tunnelma vapautuu niin pääsen juttelemaan omien ystävieni kanssa ja siirryinkin heidän pöytäänsä kun tilaa vapautui, mutta siinä kesti kauan. Oma pöytäseurueeni ei myöskään auttanut minua mitenkään mukaan keskusteluihin vaan jouduin itse tuppautumaan. Tästä on aikaa 10 vuotta, mutta muistan edelleen tilanteen hyvin. Loppuilta oli kyllä aidosti hauska, kun bändi soitti ja tanssittiin aamuyöhön, mutta opin kokemuksesta sen etten koskaan tekisi vastaavaa plaseerausta. Olin viime kesänä kaasona ystävän häissä ja autoin plaseerauksessa panostaen siihen, että joka ikisellä olisi mielekästä pöytäseuraa. Olipahan vaikea tehtävä kaikenlaiset reunaehdot ja kapasiteetin huomioiden, mutta onnistuttiin. Mietin, voisitko vielä jutella ystäväsi kanssa tästä asiasta.

Vierailija
389/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*useamman heistä kanssa

Vierailija
390/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa odottaa vähän ylitsevuotavaa kiitollisuutta hääkutsusta. Jälkeenpäin voidaan olla kiitollisia jos juhlat oli kivat. Jos ne oli puuduttavat niin vierashan ei ole ollut kuin antajan roolissa

Vierailija
391/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole väittänyt, ettei morsian olisi päivän päähenkilö. Siitä ei tässä keskustella.

Kyse on siitä, että kun kutsut ihmisiä häihisi, kutsut heidät vieraiksesi. Silloin sinulle syntyy myös isäntäparin velvollisuus huolehtia heidän viihtyvyydestään parhaasi mukaan. Päähenkilöys ei kumoa vieraanvaraisuutta.

Juuri siksi istumajärjestys on yksi häiden tärkeimmistä suunnitteluratkaisuista. Sen tarkoitus ei ole vain täyttää pöydät, vaan saada ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi ja välttää turhaa ulkopuolisuuden tunnetta.

Alkuperäisessä tilanteessa ongelma ei ollut se, ettei aloittaja saanut erityiskohtelua. Ongelma oli se, että koko hänen ystäväporukkansa istui yhdessä ja juuri hänet erotettiin yksin täysin tuntemattomaan pöytään, vaikka hän oli vielä matkustanut ulkomailta osallistuakseen häihin. Moni kokisi sen loukkaavana riippumatta siitä, oliko tarkoitus loukata vai ei.

Jos ystäväporukkaa on pakko hajauttaa, yleensä parempi ratkaisu on hajauttaa sitä tasaisemmin kuin jättää yksi ainoana ulkopuolelle. Se ei ole vain etikettiä, vaan myös ihan perustavanlaatuista sosiaalipsykologiaa: ihminen huomaa hyvin herkästi, jos kaikki muut kuuluvat ryhmään ja vain hän jää sen ulkopuolelle.

Siksi vastaus tähän ei ole "morsian on päivän päähenkilö". Sen kaikki jo tietävät. Kysymys on siitä, miten päähenkilö kohtelee ihmisiä, jotka ovat käyttäneet aikaansa, rahaansa ja vaivaansa tullakseen juhlimaan hänen kanssaan. Hyvä hääjuhla ei synny vain siitä, että hääpari nauttii päivästä, vaan myös siitä, että vieraat kokevat olevansa aidosti tervetulleita.

Tarinan päähenkilö voi halutessaan jäädä mieleen myös pahiksena. Marie Antoinette oli päähenkilö.

Sulhasella myös joku rooli päivässä...

Vierailija
392/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan hyvä, että morsiamen ja sulhasen sukulaiset ja tuttavat tutustuvat toisiinsa.

Miksi on tärkeää että ulkomailla asuva ystävä tutustuu johonkin ihmiseen jota ei tapaa koskaan uudelleen mutta saman ystäväporukan muu osa ei tutustu uusiin ihmisiin 

Vierailija
393/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa ärsyttää ettei vieraita esitellä toisilleen.

Vierailija
394/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden järjestäminen kyllä erottaa jyvät akanoista ja kertoo tuttavapiirin juntit 

Vierailija
395/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin harvoin pääsee, etten ole edes tiennyt, että niissä on syytä loukkaantua jo etukäteen.

Voin hyvin ymmärtää, että on plaseeraus, mutten sitä, että kysymys on arvojärjestyksestä, itselleni riittää, että paikka löytyy.

Minä menisin syömään hyvin ja nauttimaan siitä, että saan olla mukana. Ihmisten kanssa juttelen aina, enkä edes odota, että esim. 100 vieraan häissä tuntisin ennestään läheskään kaikkia.

Kaikki meistä eivät ole ovimattoja jotka ovat ikuisesti kiitollisia siitä että saavat maksaa aikaa ja rahaa ja vaivaa siitä että pääsevät häihin joissa ovimaton viihtyvyyttä ei ole otettu huomioon

En kyllä tuntisi itseäni ovimatoksi, jos saisin hääkutsun.

Kyllä kutsu olisi ilo ja kunnia. Häihin menisin kokemaan ihanan vihkimisrituaalin ja sitten sen juhlan ihmisineen ja tarjoiluineen. Ei todellakaan ole taipumusta turhanpäiväisiin alemmuudentuntoihin.

Edelliset häät olivat oman lapsen parikymmentä vuotta sitten. Näillä näkymin seuraavat ovat 10-15 vuoden aikana, jos joku lapsenlapsista sellaiset pitäisi.

Vierailija
396/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tuntisi itseäni ovimatoksi, jos saisin hääkutsun.

Kyllä kutsu olisi ilo ja kunnia. Häihin menisin kokemaan ihanan vihkimisrituaalin ja sitten sen juhlan ihmisineen ja tarjoiluineen. Ei todellakaan ole taipumusta turhanpäiväisiin alemmuudentuntoihin.

Edelliset häät olivat oman lapsen parikymmentä vuotta sitten. Näillä näkymin seuraavat ovat 10-15 vuoden aikana, jos joku lapsenlapsista sellaiset pitäisi.

Sinua ei haittaisi istua lapsenlapsen häissä terassin perimmäisessä lisäpöydässä?

Vierailija
397/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei samassa pöydässä koko iltaa istuta. Ei muuta kuin syö ja kermakahvittelee hissukseen. Voihan sitä tunkeutua myöhemmin tuolin kanssa sinne kaveripöytään.

Ei tunnu mukavalta tunkeutua kenenkään pöytään, jos on jo lähtökohtaisesti suljettu pois porukasta.

Ei kai ne ystävyydet katoa, jos joku laittaa toiseen pöytään. 

398/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan toi tuntua alkujaan oudolta ja hankalalta. Mutta, ei siinä pöydässä koko iltaa istuta. Samanlaisessa tilanteessa olin keväällä häissä, en tuntenut ketään ympärillä olevista pöydässä. Mutta, siinä kun syödessä ja viiniä juodessa juttua tuli kaikilta. Jutut oli laidasta laitaan kun muutkaan eivät toisiaan kaikilta osin tunteneet. Kyllähän ne jutut muutenkin ovat aika "kevyitä", lopulta melkeinpä sama, kenen kanssa keskustelee. En itsekään varsinaisesti viihdy tilaisuuksissa, joissa en tunne ketään. Jostain se juttu sitten vaan lähtee ja ihan kivoja tilaisuuksia lopulta aina ovat olleet. Ja kyllä niitä kavereita ehtii sitten jututtaa kun "pakolliset" syömiset on hoidettu.

Vierailija
399/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää sentään. Yksi juhla ja yksi istumapaikka sinne tai tänne. Minä, minä, minä. Kun minä en viihdy, nyyh. Tärkeintä on, että hääparilla on ikimuistoinen juhla. Vieraat pitäkööt siitä huolen. Aloitus on selvästi keksittyä, mutta kommentteja ihmettelen. Kyllä on joillakin haasteita small talkissa, jos ei yhden ruokailun ajan keksi keskusteltavaa ventovieraiden kanssa.  

Nyt on kyse kutsuvieraasta, joka on tulossa ulkomailta Suomeen. Pelkästään matkaan menee rahaa ja pitääkö Ap:n yöpyä hotellissa ja syödä ulkona useita kertoja? 

Jestas sentään, että ihan ulkomailta. Kaikki häissä on kutsuvieraita, ei ulkomailta tuleva ole sen erityisempi.

Entäs jos häät on Kilpisjärvellä ja vieraat tulee Helsingistä? Monesta Euroopan kaupungista on Suomeen lyhyempi matka kuin Utsjoelta Hankoon. Utsjoelta tuleva vieras joutuisi yöpymään kahdenkin yön yli.

Näin teimme itse, tultiin hääpaikkakunnalle 300 kilometrin päästä edelliseksi illaksi, ettei tarvinnut kellon kanssa kiitää juhlapäivänä tien päällä. Häiden jälkeisenä aamuna syötiin rauhassa hyvä hotelliaamiainen ennen kotimatkaa. Pikku loma, johon kuului myös häät.

Jos käännetään asia toisinpäin, niin voisihan hääpari pitää juhlansa vaikka Ibizalla. Silloin kaikki tulee ulkomailta. Pitääkö silloinkin ulkomailta tulevalle olla erityiskohtelu?

Eihän ap:ta kohdeltu nyt edes yhtä hyvin kuin tuota muuta kaveriporukkaa. Erityiskohtelua hän ei vaatinut. Olisi vain halunnut olla ainoiden tuntemiensa ihmisten seurassa. Muille tämä ilo suotiin, mutta ei ap:ole. Noloa juhlien järjestäjältä.

Vierailija
400/582 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko teinityttö? Jos et niin mikä ongelma? Siinä kun istutte hetken niiden tuntemattomien kanssa samassa pöydässä ja tutustutte niin sitten ette oo enää vieraita. Eikä häissä tarvi koko iltaa istua samassa pöydässä. Kyllä siellä voi minglata ja kuuluukin. 

Eikä häiden idea ole, että saat olla omien kamujen kanssa. Se on juhlistaa uuden parin onnea. Ja ehkä sinut laitettiin tuohon pöytään syystä. Ehkä paikkakartan laatijat tietävät että sinut voi laittaa tuntemattomien pöytään ja pärjäät. Toki sekin on mahdollista että sinut laitettiin sinne ettei meno lähde lapasesta. Osaat toivottavasti itse arvioida tätä aikaisempien kokemusten perusteella. Tai sitten syy aukeaa sinulle vasta häissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme