Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (582)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit keskustella sen kanssa joka työskentelee samassa ammatissa.
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Näyttääkö siltä, että ystäviesi pöydässä olisi ollut tilaa vielä yhdelle? Kysymys voi olla siitä, että pöytään ei enempää juhlavieraita mahdu, liian ahdasta. Kiertelet sitten kun on syöty ja juotu juttelemassa kavereittesi kanssa. Ihan kivaa siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä voit tietää missä pöydässä tulet istumaan ja kenen kanssa? Julkaistaanko sellainenkin etukäteen jossain? Kaikkea sitä kuulee.
Ja niin kuin aiemmin kerrottu, aloittaja näyttää tietävän jopa ruokalistan etukäteen.
Vielä ei olekaan puhuttu siitä, että hääpari määrittää juhlaväen pukeutumisen värin. Niitäkin julkkishääjuttuja olen lukenut, että hääpari antaa värikoodin. Varmaan siksi, ettei vieraiden vaatteet riitele häiden värien kanssa.
Olen ollut häissä, joissa oli värikoodi, mutta vain lähimmille. Istumapaikkoja ei oltu etukäteen määrätty. Olisi ehkä pitänyt, sillä vieraitten ohjaaminen pöytiin vasta paikan päällä johti kiusallisiin tilanteisiin.
Olen ollut tällaisissa häissä, joissa pöydissä oli paikat 6 tai 8 vieraalle. Nopeimmat varasi pöydät omille seurueilleen ja sitten alkoi iso itku, kun hajapaikkoja olikin pakko täyttää vaikka lapsilla. Että ei meidän pöytään, tässä on kyllä 2 tyhjää paikkaa, mutta ei me haluta 3v ja 5v lapsia samaan pöytään. Vastasin, että ei täällä ole nimettyjä paikkoja eikä enempää vapaita paikkoja, joten joko teistä 2 vaihtaa pöytää ja aikuisetkin pääsee lastensa seuraksi tai sitten hyväksytte tämän. MInä olin itse ihan tuntemattomien pöydässä, mies pääsi sentään veljensä kanssa samaan. Ihan kivat häät etenkin sille seurueelle, joka joutui vahtimaan lapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Näyttääkö siltä, että ystäviesi pöydässä olisi ollut tilaa vielä yhdelle? Kysymys voi olla siitä, että pöytään ei enempää juhlavieraita mahdu, liian ahdasta. Kiertelet sitten kun on syöty ja juotu juttelemassa kavereittesi kanssa. Ihan kivaa siellä on.
Eikä ole. Ole rehellinen ja myönnä että AP:ne viihtyvyys ei ole ollut tärkeää paikkoja miettiessä.
Tuo kiertely on ihan naurettava juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran vastaavassa tilanteessa, lisäksi häissä ei morsiamen toiveesta ollut mitään ohjelmaa eikä alkoholitarjoilua. Ei siis mitään muuta, kuin pöydässä istumista. Oli ihan karseaa, kaikki väkisin keksityt puheenaiheet oli pöytäseurueen kanssa käsitelty melko nopeasti ja sitten siinä vain istuttiin vaivautuneina. Ei kenenkään tarvitse häissä hullun tavalla ryypätä, mutta kyllä pari lasillista viiniä olisi rentouttanut tunnelmaa.
Mahtoiko alkoholittomuuden syy olla esim. periaatteellinen, vakaumuksellinen, taloudellinen, känniääliöiden pelko vai joku muu?
Yhtä tylsää se on vieraille joka tapauksessa
Tällaisissa häissä olleena: niin on. Voisi ainakin olla valittavissa se pari lasia viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi päästä kaasopöytään, jossa on tilasuuden pyörittämisestä vastaavaa porukkaa? Jos et ole tehnyt mitään talkootöitä eikä sinulla ole omaa vastuualuetta häissä, niin kaasopöytä ei todellakaan ole paikkasi. Kummallista ajatella, että koska ei ole sukulaisena paikalla, niin saa itse päättää, missä pöydässä istuu.
En ole ap, mutta aloituksen kunnolla lukeneena kommentoin tähän. Hän siis kertoo, että koko hänen ystäväporukksnsa istuu kaasopöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Sitä en sitten tiedä, ovatko ehkä muuten osallistuneet häiden järjestelyihin, ap ulkomailla asuvana ei luonnollisestikaan ole.
Mutta jospa olemme loogisia: he ovat kaasopöydässä nimenomaan siksi, että heillä on häissä ns. tehtävä, eikö se ystäväpariskunnan mies ollut seremoniamestari? Silloin on loogisesti lähellä pääpöytää. Todennäköisesti kaasopöytä on ns. ystäväpöytä, he tuntevat kaikki toisensa ja ap on vain yhden pienen ystäväporukan osanen, ei oikeastaan muuta kuin morsiamen ystävä. Muut tuntevat niin kaasot kuin näiden puolisot, ap olisi tuossakin porukassa ulkopuolinen.
Mikään kirjoituksessasi ei pidä paikkansa. Mistä keksit tuon seremoniamestarinkin? Omasta päästäsi. Kaasopöydässä istuvista kukaan ei ole kaaso, mutta yksi OLI kaaso, kunnes sai vapautuksen tehtävästään.
Lainaus aloituksesta:
"Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä."
Tähän ap:n porukkaan kuuluu siis seitsemän henkeä: hääpari, seremoniamestari, yksi pariskunta, yksi muu ystävä ja ap.
Ihmiset on kyllä käsittämättömän tökeröitä.. miksi edes kutsuivat AP:n
Vierailija kirjoitti:
Meidän häissä oli tarkkaan mietitty niin että jokaisella vähintään yksi tuttu samassa pöydässä ja oli aikamoinen panostus ja älypeli saada paikat kaikille mietittyä.
Yksi vieras kehtasi juhlien jälkeen useamman kerran valittaa siitä, että hänen vieressään istuvalla oli tylsät jutut. Siitä tuli vähän sellainen "kasva aikuiseksi"-fiilis. Ihan tavallinen, mukava henkilö joka ei mikään jutunkertoja..
"Ihan tavallinen, mukava henkilö joka ei mikään jutunkertoja.."
Kumpi heistä, se valittaja vai hänen vieressään istunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän häissä oli tarkkaan mietitty niin että jokaisella vähintään yksi tuttu samassa pöydässä ja oli aikamoinen panostus ja älypeli saada paikat kaikille mietittyä.
Yksi vieras kehtasi juhlien jälkeen useamman kerran valittaa siitä, että hänen vieressään istuvalla oli tylsät jutut. Siitä tuli vähän sellainen "kasva aikuiseksi"-fiilis. Ihan tavallinen, mukava henkilö joka ei mikään jutunkertoja..
"Ihan tavallinen, mukava henkilö joka ei mikään jutunkertoja.."
Kumpi heistä, se valittaja vai hänen vieressään istunut?
Eikö tuossa tarinassa ole aika selvää että se vieressä istunut oli tavallisen mukava muttei mikään viihdyttäjä
Sekä häät että morsisn kuulostavat kamalilta.
En menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää sentään. Yksi juhla ja yksi istumapaikka sinne tai tänne. Minä, minä, minä. Kun minä en viihdy, nyyh. Tärkeintä on, että hääparilla on ikimuistoinen juhla. Vieraat pitäkööt siitä huolen. Aloitus on selvästi keksittyä, mutta kommentteja ihmettelen. Kyllä on joillakin haasteita small talkissa, jos ei yhden ruokailun ajan keksi keskusteltavaa ventovieraiden kanssa.
Nyt on kyse kutsuvieraasta, joka on tulossa ulkomailta Suomeen. Pelkästään matkaan menee rahaa ja pitääkö Ap:n yöpyä hotellissa ja syödä ulkona useita kertoja?
Jestas sentään, että ihan ulkomailta. Kaikki häissä on kutsuvieraita, ei ulkomailta tuleva ole sen erityisempi.
Entäs jos häät on Kilpisjärvellä ja vieraat tulee Helsingistä? Monesta Euroopan kaupungista on Suomeen lyhyempi matka kuin Utsjoelta Hankoon. Utsjoelta tuleva vieras joutuisi yöpymään kahdenkin yön yli.
Näin teimme itse, tultiin hääpaikkakunnalle 300 kilometrin päästä edelliseksi illaksi, ettei tarvinnut kellon kanssa kiitää juhlapäivänä tien päällä. Häiden jälkeisenä aamuna syötiin rauhassa hyvä hotelliaamiainen ennen kotimatkaa. Pikku loma, johon kuului myös häät.
Jos käännetään asia toisinpäin, niin voisihan hääpari pitää juhlansa vaikka Ibizalla. Silloin kaikki tulee ulkomailta. Pitääkö silloinkin ulkomailta tulevalle olla erityiskohtelu?
Tule
Apuun
Esko
Marttiini
Em
Hyvägsyyyyyuu
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut muutamissa siskoni järjestämissä juhlissa jossa en tuntenut siskoni ja hänen puolisonsa sukulaisia tai ystäviä, yksin sitten kuuntelin niiden sisäpiirijuttuja, kukaan ei jutellut mulle tai kysellyt mitään, yritin osallistua keskusteluun huonoin tuloksin, sanoin siskolleni että antaa olla mun osalta mitkään sun järjestämät juhlat jossa en tunne ketään. Kärsin muutenkin sosiaalisesta pelkotilasta ja aina pitää henkisesti valmistautua monta päivää ennen juhlia
Miksi et kysynyt siskoltasi olisiko hän voinut kutsua jonkun ystäväsi sinulle seuraksi, kun sisko ilmeisesti kuitenkin halusi että sinäkin osallistut.
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhliin voisi laittaa ensimmäiseksi ohjelmanumeroksi istumapaikkojen arvonnan eli jokainen vieras nostaa kaason tai bestmanin korista lapun, johon on merkitty vieraan istumapaikka.
Hyvä idea. Ja sen jälkeen kun kaikki ovat arvonnassa istumapaikkansa löytäneet, aletaan kysymysleikki tyyliin kuka on morsiamen perhettä, kuka sulhasen, kuka on morsiamen vanha koulukaveri, kuka sulhasen työkaveri ja niin edelleen niin että jokainen vieras nousee siinä kohtaa ylös seisomaan kun se oma yhteys hääpariin osuu kohdalleen. Lopuksi kysytään onko joku joka ei ole noussut vieläkään seisomaan edellämainituissa kategorioissa, hän saa nyt nousta ja kysytään mikä tämän yhteys mahtaa olla.
Minä innostuisin että saisin tutustua uusiin ihmisiin muttei kaikki ole samanlaisia. Mikä estää sinua siirtymästä juttelemaan ystäviesi kanssa kun kakut on syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä voit tietää missä pöydässä tulet istumaan ja kenen kanssa? Julkaistaanko sellainenkin etukäteen jossain? Kaikkea sitä kuulee.
Ja niin kuin aiemmin kerrottu, aloittaja näyttää tietävän jopa ruokalistan etukäteen.
Vielä ei olekaan puhuttu siitä, että hääpari määrittää juhlaväen pukeutumisen värin. Niitäkin julkkishääjuttuja olen lukenut, että hääpari antaa värikoodin. Varmaan siksi, ettei vieraiden vaatteet riitele häiden värien kanssa.
Olen ollut häissä, joissa oli värikoodi, mutta vain lähimmille. Istumapaikkoja ei oltu etukäteen määrätty. Olisi ehkä pitänyt, sillä vieraitten ohjaaminen pöytiin vasta paikan päällä johti kiusallisiin tilanteisiin.
Olen ollut tällaisissa häissä, joissa pöydissä oli paikat 6 tai 8 vieraalle. Nopeimmat varasi pöydät omille seurueilleen ja sitten alkoi iso itku, kun hajapaikkoja olikin pakko täyttää vaikka lapsilla. Että ei meidän pöytään, tässä on kyllä 2 tyhjää paikkaa, mutta ei me haluta 3v ja 5v lapsia samaan pöytään. Vastasin, että ei täällä ole nimettyjä paikkoja eikä enempää vapaita paikkoja, joten joko teistä 2 vaihtaa pöytää ja aikuisetkin pääsee lastensa seuraksi tai sitten hyväksytte tämän. MInä olin itse ihan tuntemattomien pöydässä, mies pääsi sentään veljensä kanssa samaan. Ihan kivat häät etenkin sille seurueelle, joka joutui vahtimaan lapsiani.
Onpa tyhmää. Kai lapset ja vanhemmat istuvat samassa pöydässä.
Minuakin harmittaisi tuossa tilanteessa.
Plaseeraukseen pitäisi käyttää riittävästi aikaa ja miettiä, että ihan jokaisella on paikka jossa on mahdollista viihtyä. Toki voi olla, että tässäkin tapauksessa on näin tehty ja ap:lla on kiva pöytäseurue odottamassa, mutta sitähän ei varmaksi tiedä ennen kuin juhlat on käynnissä. Ei ole nimittäin kovin tavatonta, että häissä mietitään vaan osan vieraista paikat tarkemmin, ja loput jämävieraat tungetaan pöytiin miten sattuu.
Kivoin plaseeraukseen liittyvä häämuisto on, kun juuri eronneena menin vanhan kaverin häihin, ja minut oli laitettu muutaman muun sinkkunaisen kanssa samaan pöytään. Kukaan ei tuntenut toisiaan ennestään. Hulvatonta porukkaa olivat ja meillä oli tosi hauskaa.
Ikävin muisto taas oli se, kun mentiin puolison lähisukulaisen häihin ja meidät istutettiin eri pöytiin. Mies istui jossain läheisten pöydässä, hääparin läheisyydessä, ex-puolisonsa ja heidän yhteisen lapsensa kanssa. Minä ja meidän 2v lapsemme oltiin jossain nurkkapöydässä, mahdollisimman kaukana, enkä tuntenut ketään lähellä istuvista. En ollut yhtään osannut ajatella, että joudutaan erilleen, ja mulla menikin juhlat taaperoa yksin viihdyttäessä, rauhoitellessa ja ruokkiessa. Mies oli vielä niin ääliö, ettei edes pyynnöstä huolimatta jeesinyt, koska "mun paikka on tuolla". Mulla jäi esim pääruoka syömättä, kun en vaan ehtinyt hakea ennen kuin korjasivat pois. Oli just joku tilanne päällä lapsen kanssa. Vituttaa vieläkin kun mietin, sekä typerä mies, että hääpari jonka mielestä on ok laittaa perheet erilleen istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen patoloogi....eikä porukassa ollut edes haudankaivajaa......
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tyhmää. Kai lapset ja vanhemmat istuvat samassa pöydässä.
Jos yhdessäkään pöydässä ei ole 4 vapaata paikkaa, niin sitten eivät istu samassa pöydässä. Tarjosin mahdollisuuden vaihtaa 2 aikuista muualle, ei onnistunut ja tuo lopputulos oli meille selkein, mies istui melkein lasten viereisessä pöydässä, minä kauempana. Mies pystyi auttamaan kuopusta tarvittaessa ja päätös lasten vahtimisestahan tuli nimenomaan porukasta, joka katsoi, että varaamansa 6 paikkaa olivat niin arvokkaat, että niistä eivät luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran vastaavassa tilanteessa, lisäksi häissä ei morsiamen toiveesta ollut mitään ohjelmaa eikä alkoholitarjoilua. Ei siis mitään muuta, kuin pöydässä istumista. Oli ihan karseaa, kaikki väkisin keksityt puheenaiheet oli pöytäseurueen kanssa käsitelty melko nopeasti ja sitten siinä vain istuttiin vaivautuneina. Ei kenenkään tarvitse häissä hullun tavalla ryypätä, mutta kyllä pari lasillista viiniä olisi rentouttanut tunnelmaa.
Mahtoiko alkoholittomuuden syy olla esim. periaatteellinen, vakaumuksellinen, taloudellinen, känniääliöiden pelko vai joku muu?
Yhtä tylsää se on vieraille joka tapauksessa
Tällaisissa häissä olleena: niin on. Voisi ainakin olla valittavissa se pari lasia viiniä.
Elämäni hauskimmat häät olivat sukulaiseni alkoholittomat maalaishäät.
Oli tavattoman viihtyisä luontoympäristö ja tilaa eri-ikäisillä lapsilla kirmata ulkosalla. Lapsia olikin paljon - eikä siis muutoin ollut mitään sen kummempaa uskonnollisuutta taustalla. Oli vain useita nuoria lapsiperheitä kutsutuissa. Pienimpiä vanhemmat vahtivat vuorotellen.
Aikuisilla oli ohjelmaa sisätiloissa, puheita ja musiikkia. Ruoka oli tietenkin hyvää kunnon maalaisruokaa - ei mitään ravintola-asetelmia - ja sitä oli riittävästi.
Toki niin mutta sitä kuitenkin voi hahmotella jo etukäteen alkuun kun kuitenkin tiedetään ketkä kaikki on kutsuttu ja ketkä ovat ne todennäköisimmät/varmimmat tulijat (hääparin perheet, sisarukset jne.).