Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (583)

Vierailija
301/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nille jotka ehdottavat että Ap "voisi hetken seurustella myös vieraiden kanssa": Näin ulkomailla paljon asuneena näen asian vähän toisin. Se, että Ap on lähtenyt ulkomaille opiskelemaan osoittaa, ettei hän mikään tossukka ole. Osaa kyllä olla vieraiden ihmisten kanssa ja vieraalla kielelläkin. Ulkomailla asumisen vaikeimpia puolia on kuitenkin eriytyminen ystävistä Suomessa. Nämä häät olisivat olleet monin tavoin tarpeellinen tapa ylläpitää ystävyyttä paitsi morsiamen, myös niiden toiseen pöytäseurueeseen keskenään istutettujen kavereiden kanssa. 
Mä todellakin tunnen myötätuntoa Ap:ta kohtaan. Hän tekee nyt ison investoinnin vieraiden ihmisten kanssa small talkailuun, mitä hän olisi aivan hyvin voinut suorittaa myös siellä nykyisessä asuinmaassaan.

Menemällä paikalle ja hurmaamalla pöytäseurueensa hän osoittaa, että haluaa säilyttää kaveruuden. Pitämällä hauskaa hillitysti hän näytttää kavereilleen olevansa kiva. Vieraat kehuvat häntä. Kavereita kohta jo harmittaa ettei ole heidän pöydässään.

Vierailija
302/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nille jotka ehdottavat että Ap "voisi hetken seurustella myös vieraiden kanssa": Näin ulkomailla paljon asuneena näen asian vähän toisin. Se, että Ap on lähtenyt ulkomaille opiskelemaan osoittaa, ettei hän mikään tossukka ole. Osaa kyllä olla vieraiden ihmisten kanssa ja vieraalla kielelläkin. Ulkomailla asumisen vaikeimpia puolia on kuitenkin eriytyminen ystävistä Suomessa. Nämä häät olisivat olleet monin tavoin tarpeellinen tapa ylläpitää ystävyyttä paitsi morsiamen, myös niiden toiseen pöytäseurueeseen keskenään istutettujen kavereiden kanssa. 
Mä todellakin tunnen myötätuntoa Ap:ta kohtaan. Hän tekee nyt ison investoinnin vieraiden ihmisten kanssa small talkailuun, mitä hän olisi aivan hyvin voinut suorittaa myös siellä nykyisessä asuinmaassaan.

Menemällä paikalle ja hurmaamalla pöytäseurueensa hän osoittaa, että haluaa säilyttää kaveruuden. Pitämällä hauskaa hillitysti hän näytttää kavereilleen olevansa kiva. Vieraat kehuvat häntä. Kavereita kohta jo harmittaa ettei ole heidän pöydässään.

Tai sitten hankkii itsetunnon ja jättää menemättä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää sentään. Yksi juhla ja yksi istumapaikka sinne tai tänne. Minä, minä, minä. Kun minä en viihdy, nyyh. Tärkeintä on, että hääparilla on ikimuistoinen juhla. Vieraat pitäkööt siitä huolen. Aloitus on selvästi keksittyä, mutta kommentteja ihmettelen. Kyllä on joillakin haasteita small talkissa, jos ei yhden ruokailun ajan keksi keskusteltavaa ventovieraiden kanssa.  

Nimenomaan minä, minä, minä. Vierailla ei mitään väliä vaikka käyttävät omaisuuden ja näkevät vaivaa päästä juhliin joissa juhlitaan minua, minua, minua. Heidän tehtävänsä on minä minä minä minä

Totta kai voeraiden viihtyvyydellä on väliä, mutta olet oikeassa siinä, että häiden tärkein henkilö minä, nimittäin morsian.

Vierailija
304/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä kauempana morsiusparista, sitä pienempi lahja. Läheisimmät antaa suurimmat lahjat. ap voi siis olla iloinen vain ja pistää kympin lahjakassaan ja jättää menemättä koko häihin. luultavast morsian oletti ettet tule koko häihin, koska asut toisessa maassa ja pisti kutasun ihan vain näön vuoksi (+odotti tietenkin sinuta silti lahjaa)

Ei morsiuspari edes muista kuka antoi minkäkin lahjan ellei anna jotain erityisen muistettavaa

nykyisin aika usein lahjat merkitään listaan, jotta morsiuspari voi sitten ykislöidysti kiittää vieraita ja mainita kiitoksessaan saamastaan lahjasta. 

Vierailija
305/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet juhlimaan. Anna olla sen kanssa, että jostain syystä sut ’erotettu porukasta’. Katsot vihkimisen, syöt, juot ja nautit toivottavasti mukavasta ohjelmasta ja tunnelmasta. (Kaikenmaailman kaasojen kanssa hääpukujen sovitukset on niin överiä, että en ymmärrä miten ihmiset jaksaa sellasta vouhotusta).

Vierailija
306/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää sentään. Yksi juhla ja yksi istumapaikka sinne tai tänne. Minä, minä, minä. Kun minä en viihdy, nyyh. Tärkeintä on, että hääparilla on ikimuistoinen juhla. Vieraat pitäkööt siitä huolen. Aloitus on selvästi keksittyä, mutta kommentteja ihmettelen. Kyllä on joillakin haasteita small talkissa, jos ei yhden ruokailun ajan keksi keskusteltavaa ventovieraiden kanssa.  

Nimenomaan minä, minä, minä. Vierailla ei mitään väliä vaikka käyttävät omaisuuden ja näkevät vaivaa päästä juhliin joissa juhlitaan minua, minua, minua. Heidän tehtävänsä on minä minä minä minä

Totta kai voeraiden viihtyvyydellä on väliä, mutta olet oikeassa siinä, että häiden tärkein henkilö minä, nimittäin morsian.

:D

Vierailija
307/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin ajattelevat morsiamet tarvivat juhliinsa muita ihmisiä tai edes sulhasta?

Vierailija
308/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet kuuluvasi porukkaan, mutta olet oikeasti jotenkin ajautunut ulkopuoliseksi. Se on muille jo selvä ja tällä pöytäjärjestelyllä se tehtiin selväksi myös sinulle. Jos olisit vielä kuulunut porukkaan, niin sinulta olisi kysytty etukäteen selvästi, onko järjestely ok. Nyt ainakin tiedät paikkasi.

Vierailija
309/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulet kuuluvasi porukkaan, mutta olet oikeasti jotenkin ajautunut ulkopuoliseksi. Se on muille jo selvä ja tällä pöytäjärjestelyllä se tehtiin selväksi myös sinulle. Jos olisit vielä kuulunut porukkaan, niin sinulta olisi kysytty etukäteen selvästi, onko järjestely ok. Nyt ainakin tiedät paikkasi.

Ja hääpari päätti hoitaa tilanteen olemalla mahdollisimman ilkeä? Minulla on tunne että AP:n menetys ei ole suuri

Vierailija
310/583 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustat toisesta maasta häihin jos ette ole läheisiä 

Vierailija
311/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä jokaisen nipottavan vieraan kanssa neuvottelemaan. Ei pöytäjärjestystä tehtäessä kysytä vierailta mitään. Vieras saa sen tietää juhliin tullessaan.

Vierailija
312/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin ajattelevat morsiamet tarvivat juhliinsa muita ihmisiä tai edes sulhasta?

Morsian on aina ollut päivän päähenkilö. Ei tämä ole mikään uusi juttu.

Vierailija
313/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kurjaa, maksat lennot ja kaikki päästäksesi tuntemattomien kanssa keskustelemaan, mua harmittaisi.

Mut on kerran kutsuttu häihin, joista tunsin ainoastaan morsiamen. Hän ja sulhanen ja muu juhlaväki olisi ollut ruotsinkielistä niin aika vaivaannuttavaa olisi istua jossain tuntemattomien pöydässä. Autottomana olisi pitänyt vielä päästä juhannuksena paikalle, niin vastasin lopulta, etten pääse. Tykkäsin morsiamesta ja olisi ollut kiva juhlia heidän häitään, mutta tuntui liian vaikealta. 

Olen ihan sosiaalinen ja kyvykäs puhumaan ihmisten kanssa, mutta tuo meni liian vaikeaksi.

Vierailija
314/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se häissä ole niin justiinsa. Syödään, katsotaan ohjelma ja pidetään hauskaa. Ruokailun alkaessa tarjoilija kaatoi kuoharilasin mun niskaan. Morjenstin ja sanoin, että ei haittaa mitään. Hauskaa oli.

Vierailija
315/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päähenkilö, muttei narsistiseen tyyliin. Mutta sehän on joillekin ihmisille aivan käsittämätön ero. 

Vierailija
316/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa, että sinut on laitettu eri pöytään kuin ystäväsi. En oikein ymmärrä syytä siihen, ellei hääpari ole sitten ajatellut, että sinulla voisi olla jotakin yhteistä pöytäseurasi kanssa. 

Jäin tässä yhteydessä pohtimaan häitä, ja muutamia muita juhlia, joissa olen ollut, joissa oli pöytäjärjestys laitettu ja muutama tulee mieleen. Vain yhdessä minut ja mieheni oli sijoitettu pöytään, jossa emme tunteneet lähellä olevia. Miehen työtoverin häissä olimme miehen työtoverien keskellä, tosin lähellämme oli myös kuvaaja, jota ei pahemmin tietenkään näkynyt ja kyllä se tyhjä paikka vaikutti tunnelmaan. Työtoverini häissä istuimme kollegani miehen ystävien vieressä ja meillä ei ollut mitään yhteistä, eikä pariskunta saanut pahemmin suutaan auki. Oli tylsää. 

Vierailija
317/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole väittänyt, ettei morsian olisi päivän päähenkilö. Siitä ei tässä keskustella.

Kyse on siitä, että kun kutsut ihmisiä häihisi, kutsut heidät vieraiksesi. Silloin sinulle syntyy myös isäntäparin velvollisuus huolehtia heidän viihtyvyydestään parhaasi mukaan. Päähenkilöys ei kumoa vieraanvaraisuutta.

Juuri siksi istumajärjestys on yksi häiden tärkeimmistä suunnitteluratkaisuista. Sen tarkoitus ei ole vain täyttää pöydät, vaan saada ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi ja välttää turhaa ulkopuolisuuden tunnetta.

Alkuperäisessä tilanteessa ongelma ei ollut se, ettei aloittaja saanut erityiskohtelua. Ongelma oli se, että koko hänen ystäväporukkansa istui yhdessä ja juuri hänet erotettiin yksin täysin tuntemattomaan pöytään, vaikka hän oli vielä matkustanut ulkomailta osallistuakseen häihin. Moni kokisi sen loukkaavana riippumatta siitä, oliko tarkoitus loukata vai ei.

Jos ystäväporukkaa on pakko hajauttaa, yleensä parempi ratkaisu on hajauttaa sitä tasaisemmin kuin jättää yksi ainoana ulkopuolelle. Se ei ole vain etikettiä, vaan myös ihan perustavanlaatuista sosiaalipsykologiaa: ihminen huomaa hyvin herkästi, jos kaikki muut kuuluvat ryhmään ja vain hän jää sen ulkopuolelle.

Siksi vastaus tähän ei ole "morsian on päivän päähenkilö". Sen kaikki jo tietävät. Kysymys on siitä, miten päähenkilö kohtelee ihmisiä, jotka ovat käyttäneet aikaansa, rahaansa ja vaivaansa tullakseen juhlimaan hänen kanssaan. Hyvä hääjuhla ei synny vain siitä, että hääpari nauttii päivästä, vaan myös siitä, että vieraat kokevat olevansa aidosti tervetulleita.

Tarinan päähenkilö voi halutessaan jäädä mieleen myös pahiksena. Marie Antoinette oli päähenkilö.

Vierailija
318/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon tunteen. Muutama aika sitten olin yksin puolituttujen häissä ja jouduin istumaan kahden naisen väliin, jotka olivat sukua keskenään ja hyviä ystäviä. Nämä sitten juttelivat koko ajan keskenään minun ylitseni, editseni ja taitseni ja olivat suhtkoht kovaäänisiä. Ehdotin niille, että voin siirtyä viereiselle paikalle, mutta ei kelvannut, "kyllä me tässä pystymme juttelemaan ihan näinkin" oli vastaus. Arvaatte kai, että kahvin jälkeen "kävin vessassa" eli häivyin kotiin. 

Olisin sanonut että minua häiritsee istua välissänne

Vierailija
319/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä nykyään vaikuttaa, aiemmin oli hääpari  pääosassa

Vierailija
320/583 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet juhlimaan. Anna olla sen kanssa, että jostain syystä sut ’erotettu porukasta’. Katsot vihkimisen, syöt, juot ja nautit toivottavasti mukavasta ohjelmasta ja tunnelmasta. (Kaikenmaailman kaasojen kanssa hääpukujen sovitukset on niin överiä, että en ymmärrä miten ihmiset jaksaa sellasta vouhotusta).

Hääpuvun sovitus kaason/kaasojen, äitien ynnä muiden kanssa on ehkä perua amerikkalaisista hääohjelmista. Niin kuin moni muukin överijuttu.

Edelleen sanoisin aloittajalle, että jos tilaisuus niin ahdistaa, ei ole pakko jos ei tahdo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä